Gå til innhold

Kryddermiks utgått på dato

Fremhevede innlegg

Gjest Hobbykokken
Skrevet

Jeg rotet gjennom kjøkkenskapene her om dagen og fant et par kryddermikser jeg har kjøpt for leeenge siden, som jeg gjerne ville bruke. Den ene, en kryddermiks for å lage en indisk kyllinggryte, hadde gått ut på dato i 2001! Så spørsmålet mitt er, kan denne brukes? Jeg føler ingen frykt for sykdommer og slikt, det er jo bare tørt pulver, men vil smaken være vesentlig dårligere? Hadde den gått ut i fjor eller noe sånt hadde jeg brukt den uten å blunke, men den er tross alt 5 år gammel. Må bare tilføye at denne var kjøpt i utlandet, og finnes ikke i Norge, så jeg kan ikke bare springe på butikken og kjøpe en ny.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Lukt på krydderet før du bruker det. Hvis det lukter godt krydder av det, ville jeg ha brukt det. Smak deg litt til og bruk eventuelt litt mer enn vanlig. Men hvis det har vært uåpnet, har det sikkert ikke mistet så mye aroma.

Gjest gjest1
Skrevet

Du kan bbruke den, men den har nok mistet endel av aromaen, så smak deg frem, du må kanskje bruke litt mer krydder enn vanlig.

En digresjon: er den gryta noe særlig god siden du ikke har lagd den på 5 år?....

Gjest Fruktfat
Skrevet

tror du må bruke endel mer av krydderet enn du har gjort før. jeg kjøpte safran i syden i 2000, da jeg brukte det til jul "funka" det ikke ;) ble ikke særlig gult og ikke smak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...