AnonymBruker Skrevet i går, 14:22 #61 Del Skrevet i går, 14:22 AnonymBruker skrev (På 7.2.2025 den 12.38): Jeg hadde ikke mangel i følge blodprøver, lå på 250 i mange år. Dvs i nedre del av normalen. Beslutningen om å ta injeksjoner var fordi høydose kosttillskudd over tid ikke hjalp, så vi antok at opptaket mitt fra tarm var dårlig. Jeg måtte selv be om å få injeksjoner, og tok det hyppigere enn standard-intervaller. Det er vel ikke det at det at de tar lett på det, men at de henger seg så opp i tall at de glemmer å se helheten. Heldigvis har vi både b-12 klinikken og B-12 foreningen som formidler helt annen kunnskap, som hjelper mange. Jeg tror du kommer et stykke med bare 1 måltid med rødt kjøtt i uka. Et tips mtp kolesterol er magnesium. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/2719760/#:~:text=Elevated serum cholesterol is a,and increase high density lipoprotein. Privatklinikkene her tar omfattende matintoleransetester som er veldig nyttig, både med blodprøve og urin. De tester mer enn vanlige blodprøver mtp vitaminer og mineraler også. Ha det i bakhodet hvis du ikke kommer noen vei med tester i hjemlandet ditt. Husk at d vitamin bør testes om vinteren og ikke sommeren Anonymkode: 930df...3d3 Tusen takk for nyttige tips Hvor lenge må det gå før jeg merker forskjell på håravfallet mtp at jeg tar jern? Anonymkode: aa302...a52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:03 #62 Del Skrevet i går, 15:03 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Tusen takk for nyttige tips Hvor lenge må det gå før jeg merker forskjell på håravfallet mtp at jeg tar jern? Anonymkode: aa302...a52 Kommer an på om det er flere faktorer som er årsaken til håravfallet eller ikke. Det er så mye som er viktig for hårvekst i tillegg til jern, som ikke alltid vises på standard prøver. Som f.eks jod, sink, selen. Jeg ville spist rødt kjøtt som foreslått 1-2 ganger i uka, i tillegg til fet fisk 1 gang i uka, og hvit fisk 1 gang i uka. Ikke fiskepinner, men ren fisk. Viktigste kilden vi har til jod. Ville også spist avokado regelmessig, og f.eks søtpotet. Mye kalium i dette, som er bra for hårvekst. Fokus på råvarebasert mat er viktig. Og selvsagt roe ned te-drikkingen betraktelig. Et tips hvis du liker varm drikke, er å skvise saften av 1/2 sitron i en kopp med varmt vann. Ganske godt det også Hvis du ikke opplever noen endringer innen noen mnd (4-6), og alle prøver er ok etter en stund uten tilskudd, så ville jeg vurdert matintoleansetest via Lab1/Hexeberg eller lignende. Her tar de litt utvidede blodprøver mtp vitaminer og mineraler også, som må taes fastende. Hvis du ikke klarer å få opp jernlageret til et godt nivå og holde det stabilt der, så bør du få utredning for cøliaki med gastroskopi. Selv om det skulle vise seg at du ikke har cøliaki eller annen tarmsykdom, så kan det være du er intolerant for gluten. Det kan da gjøre opptak av næringsstoffer dårligere. https://lelaniloubser.com/need-know-gluten-intolerance/#:~:text=With gluten sensitivity%2C its 'sticky,all kinds of nutrient deficiencies. Hos meg så jeg endringene i vikene/hårfestet, at det kom små babyhår. Det tok tid før ting kom tilbake helt, ca 1-2 år. Anonymkode: 930df...3d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #63 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (19 timer siden): Kommer an på om det er flere faktorer som er årsaken til håravfallet eller ikke. Det er så mye som er viktig for hårvekst i tillegg til jern, som ikke alltid vises på standard prøver. Som f.eks jod, sink, selen. Jeg ville spist rødt kjøtt som foreslått 1-2 ganger i uka, i tillegg til fet fisk 1 gang i uka, og hvit fisk 1 gang i uka. Ikke fiskepinner, men ren fisk. Viktigste kilden vi har til jod. Ville også spist avokado regelmessig, og f.eks søtpotet. Mye kalium i dette, som er bra for hårvekst. Fokus på råvarebasert mat er viktig. Og selvsagt roe ned te-drikkingen betraktelig. Et tips hvis du liker varm drikke, er å skvise saften av 1/2 sitron i en kopp med varmt vann. Ganske godt det også Hvis du ikke opplever noen endringer innen noen mnd (4-6), og alle prøver er ok etter en stund uten tilskudd, så ville jeg vurdert matintoleansetest via Lab1/Hexeberg eller lignende. Her tar de litt utvidede blodprøver mtp vitaminer og mineraler også, som må taes fastende. Hvis du ikke klarer å få opp jernlageret til et godt nivå og holde det stabilt der, så bør du få utredning for cøliaki med gastroskopi. Selv om det skulle vise seg at du ikke har cøliaki eller annen tarmsykdom, så kan det være du er intolerant for gluten. Det kan da gjøre opptak av næringsstoffer dårligere. https://lelaniloubser.com/need-know-gluten-intolerance/#:~:text=With gluten sensitivity%2C its 'sticky,all kinds of nutrient deficiencies. Hos meg så jeg endringene i vikene/hårfestet, at det kom små babyhår. Det tok tid før ting kom tilbake helt, ca 1-2 år. Anonymkode: 930df...3d3 Igjen, takk for flere tips:) Jeg har faktisk prøvd sink også, tok gevita sine sink, ingen forandring på håret. Hater avokado men skal spise det. Søtpotet har jeg aldri spist, men skal prøve det å Det beste for meg er jo egentlig å bestille time til hudlege, for å finne årsak, når man ikke vet hvorfor mister hår, så er det jævlig. Men kvier meg, for jeg er redd for å ikke få hjelp eller at jeg igjen ikke vet grunnen. Vi får se. Anonymkode: aa302...a52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #64 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Igjen, takk for flere tips:) Jeg har faktisk prøvd sink også, tok gevita sine sink, ingen forandring på håret. Hater avokado men skal spise det. Søtpotet har jeg aldri spist, men skal prøve det å Det beste for meg er jo egentlig å bestille time til hudlege, for å finne årsak, når man ikke vet hvorfor mister hår, så er det jævlig. Men kvier meg, for jeg er redd for å ikke få hjelp eller at jeg igjen ikke vet grunnen. Vi får se. Anonymkode: aa302...a52 Ta avokado i smoothie, da kjenner du ikke smaken Søtpotet er godt som tilbehør til mye, jeg liker å bake i ovnen. Men du kan også ta en periode med tilskudd av kalium da, hvis det er noe du kan ta. Jeg må det i perioder. Jeg tror vel at når du har så lite jern i kroppen som du har, så har du i hvert fall èn potensiell klar årsak. Håper du finner ut av det, TS! Anonymkode: 930df...3d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå