Gå til innhold

Har hatt håravfall i over 5 år og mister enda hår

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ferritin ligger i nedre del av normalen og ganske lavt. Spiser du rødt kjøtt regelmessig? Grønnsaker rik på jern? 
Hva med folat og d vitamin, hva ligger det på? 

Anonymkode: 930df...3d3

Jeg har begynt å ta jern hver sag må i 3 mnd. Tar d vitamin i vinterhalvåret, minste dosen.

Folat ligger på 20,4 og d vitamin er ikke målt siden i fjor, da lå den på 91.

Ts

Anonymkode: aa302...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du har neppe klart å bruke alle shampooer som finnes!

Men at du er frustrert det er dog forståelig. Men har du mistet hår i fem år, så må det enten vokse ut nytt eller det du mister er lite i forhold til det som vokser ut igjen? Ellers ville du vel vært skallet nå? 
Er dine gener slik du beskriver (kanskje du overdriver litt mer enn bare med shampooene?) så har du bare ett valg, lære deg å leve med dine egne gener. 
Mitt hår blir vasket hver eneste dag, året rundt, med få unntak. Jeg skal ikke føle meg uvel for å spare på hårvask eller dusj. 

Anonymkode: 594e8...af6

Som jeg skrev så har jeg prøvd alle sjampoer som finnes på apoteket når det gjelder hår, i alle disse årene. Om du tror meg eller ikke. Det vokser ikke nytt tror jeg, da jeg har fått viker og der er det ikke hår, hodebunnen synes og det blir tynnere og tynnere i lengden.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Er du i et turbulent forhold med krabgling, usikkerhet etc? Det forårsaket masse hårtap hos meg. Når jeg endelig klarte å gå fra fyren, begynte det å vokse tilbake.

Anonymkode: 41484...f1a

Nei, jeg er lykkelig.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er i samme båt. Genetisk håravfall stopper sjelden. Jeg har hatt nytte av Spironolactone (medisin) i mange år, men nå har håret blitt ekstremt tynt igjen. Kan ikke ha det hengende løst, kun ha det i en bitte liten «kjerringknute» i nakken.

Jeg fikk ingen hjelp av hudlege, verken privat eller offentlig. 

Jeg bestilte time hos privat endokrinolog, og startet på Spirix i 2011. Berget håret i mange år (kom tilbake og ble tykt).

Nå så jeg på topper/parykker på nett.

Jeg skjønner stresset ditt. 

Anonymkode: 024f9...aac

Hva slags bivirkninger har disse medisinene? Og kan man få tilbake hår man har mistet for flere år siden? 

Anonymkode: e4cba...55f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har begynt å ta jern hver sag må i 3 mnd. Tar d vitamin i vinterhalvåret, minste dosen.

Folat ligger på 20,4 og d vitamin er ikke målt siden i fjor, da lå den på 91.

Ts

Okey, så blodprøvesvarene dine er ikke ferske og oppdatert etter du har tatt f.eks ferritin i 3 mnd? Når i fjor ble d vitamin målt? Det  er stor betydning om det måles i september eller i februar. Sånn til sammenligning var d vitaminnivået mitt på 115 i slutten av sept, og 69 i desember. Altså en mild mangel. 

Jeg spør igjen; spiser du rødt kjøtt regelmessig? Hva består kostholdet ditt av, både i forhold til mat og drikke? Kaffe? 

Jeg kan fortelle hva jeg spiser regelmessig som gjorde stopp på håravfallet, og som fikk håret til å gro igjen:

Egg, daglig
Rødt kjøtt, men også kylling
Hvit OG fet fisk
Mye grønt, bær, litt frukt og ubehandlede nøtter som valnøtter, pekan, og mandler
Godt med vann

Ingen bearbeidet mat. Ikke sukker, gluten, brus, etc. 

Det må jo være en grunn til at du har hatt såpass lavt nivå av ferritinin. Enten mangelfullt inntak av gode og lettopptakelige kilder til jern, sterke menstruasjonsblødninger, eller dårlig opptak i tarm pga uoppdaget sykdom. IBS, cøliaki, for å nevne noe. Cøliaki kan fremstå "stille" uten kraftige magesymptomer i lang tid. Hårtap og eksem/kløende hodebunn som følge av cøliaki kan absolutt skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruker du prevensjon?
Jeg mistet så MYE hår da jeg gikk på Yana p-piller. Mener det stod i pakningsvedlegget at håravfall kunne forekomme. Helt sikkert andre p-piller/prevensjon med håravfall som bivirkning. 

Anonymkode: f9de5...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg sliter også med håravfall 🙋‍♀️…Jeg vet jeg er i overgangsalder, så det kan nok påvirke. Noen som vet om det kommer tilbake igjen, eller blir man permanent tynnere i håret? 

Anonymkode: 1e1ef...b57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg sliter også med håravfall 🙋‍♀️…Jeg vet jeg er i overgangsalder, så det kan nok påvirke. Noen som vet om det kommer tilbake igjen, eller blir man permanent tynnere i håret? 

Anonymkode: 1e1ef...b57

Kosthold og vitaminer/mineraler påvirker hormoner i stor grad, så jeg ville ikke bare latt ligge med "overgangsalderen". 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilken livsstil, kosthold etc har dere som mister hår? Det er tross alt ikke uten grunn at store påkjenninger som graviditet/amming, psykiske belastninger som dødsfall, egen eller andres sykdom etc er kjent for å følges ad av nettopp tap av hår eller hårfarge. Håret er et overskuddsforetagende for kroppen. Noe den enkelt kan saldere ved behov, selv uten at det foreligger bakenforliggende sykdom som direkte forårsaker hårtap.

Så å leve normalt sunt (opprettholde et velbalansert kosthold, få nok søvn, sørge for en hverdag med tilstrekkelig fysisk aktivitet og bærekraftig lite stress der man holder egne kroniske sykdommer under god kontroll er ofte nøkkelen). Hvor mange av punktene mangler dere i hverdagen? 

Det sagt så er ikke å miste hår noen krise. Om det ikke kan stagges så agerer man deretter og barberer det bort. Det kan nok føles som en krise, i og med at vi lever i et samfunn som oppmuntrer oss til å velge å ilegge hår verdi. Men hår har ikke egenverdi. Det har kun den verdien du har valgt å ilegge det. (Og med «krise» mener jeg naturligvis ekte kriser. Som krig, sult eller alvorlig sykdom. Ikke rent estetiske ting som hår)

Anonymkode: 84e8d...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS, ser at du skriver at du har tatt blodprøver og følger opp, men har legen din testet for hormoner/stoffskifte også? Hvis du har vært hos hudlege uten å finne noen bakenforliggende grunn rent fysisk der, be om å få henvisning (eller oppsøk selv) en endokrinolog. Hos veldig mange kvinner med håravfall er det hormonelt betinget. Da hjelper ikke apotekets beste sjampoer, det kan være ubalanse i østrogen, kortisol, skjoldbruskkjertel m.m. som gjør dette, og da må andre midler i bruk.

Høres ikke ut som det er mangler hos deg ut i fra det du skriver, så jeg spør heller hvilke prøver legen har tatt ifht det hormonelle siden du egentlig avklarer andre ting selv:)

Anonymkode: 04d62...316

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 8.58):

Jeg blir gal!!! Jeg vet ikke hvorfor jeg mister hår og jeg er drittlei. Det siste året har jeg fått viker og håret blir tynnere og tynnere. Pluss at jeg har fått fett hår, jeg har aldri hatt fett hår. 😣 Det klør noe sinnsykt i hodebunn og har gjort det siden jeg begynte å miste det. Dagen etter vask på kvelden så er det fett allerede. Jeg vasker håret 3 ganger i uken. Har vært hos hudlege, Cato Mørk for 4 år siden, han sa jeg har genetisk håravfall. Har lest om det, det står man mister hår i 4-5 år, så stopper det. Nå er det over 5 år siden og jeg mister hår enda. Da er det ikke genetisk da.

Har tatt blodprøver, normale verdier, mangler ingenting. Har prøvd alle sjampoer som finnes, ingenting hjelper. Bruker Daxxin sjampo nå, hjelper ingenting.

Har også brukt Elocon og Diprosalic liniment, hjalp litt men etter 2 mnd begynte det å falle igjen.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, det hemmer meg i mange ting, fordi jeg føler meg stygg på håret. Klær og sminke hjelper ikke, når håret er dritt. Har ikke klipt meg på 1 år og 8 mnd. Jeg tør ikke gå til frisør med dette fæle pistrete håret.

Tenkte å bestille time på Aleris privat hudlege, men er redd hun ikke hjelper meg og da blir det bortkastet, privat hudlege er dyrt.

Hva skal jeg gjøre? Hjelp meg!

Kvinne.

Minioxidil. Mister mye mindre hår etter startet med det. Sprayer på i håndkletørt hår. 

Anonymkode: e8d49...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Okey, så blodprøvesvarene dine er ikke ferske og oppdatert etter du har tatt f.eks ferritin i 3 mnd? Når i fjor ble d vitamin målt? Det  er stor betydning om det måles i september eller i februar. Sånn til sammenligning var d vitaminnivået mitt på 115 i slutten av sept, og 69 i desember. Altså en mild mangel. 

Jeg spør igjen; spiser du rødt kjøtt regelmessig? Hva består kostholdet ditt av, både i forhold til mat og drikke? Kaffe? 

Jeg kan fortelle hva jeg spiser regelmessig som gjorde stopp på håravfallet, og som fikk håret til å gro igjen:

Egg, daglig
Rødt kjøtt, men også kylling
Hvit OG fet fisk
Mye grønt, bær, litt frukt og ubehandlede nøtter som valnøtter, pekan, og mandler
Godt med vann

Ingen bearbeidet mat. Ikke sukker, gluten, brus, etc. 

Det må jo være en grunn til at du har hatt såpass lavt nivå av ferritinin. Enten mangelfullt inntak av gode og lettopptakelige kilder til jern, sterke menstruasjonsblødninger, eller dårlig opptak i tarm pga uoppdaget sykdom. IBS, cøliaki, for å nevne noe. Cøliaki kan fremstå "stille" uten kraftige magesymptomer i lang tid. Hårtap og eksem/kløende hodebunn som følge av cøliaki kan absolutt skje.

Jeg tok nye blodprøver i januar i år, da ble ikke d vitamin målt. Sist gang i fjor i februar ble d vitamin målt.

Jeg spiser ikke mye rødt kjøtt nei, pga litt høy kolesterol. Spiser mye kylling, grønnsaker, frukt. Drikker kaffe kun på morgenen og ikke ellers. Drikker mye te. Spiser ikke egg da jeg ikke liker dem, klarer bare ikke. Drikker nok med vann, altså normalt for meg, drikker når jeg trenger det, og slik har det vært hele mitt liv.

Hvorfor mitt jern er lav vet jeg ikke og ikke er legen interessert heller. Det var jeg som spurte legen om jeg kan ta jerntabletter for å komme meg over 50 og fikk lov til det.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

TS, ser at du skriver at du har tatt blodprøver og følger opp, men har legen din testet for hormoner/stoffskifte også? Hvis du har vært hos hudlege uten å finne noen bakenforliggende grunn rent fysisk der, be om å få henvisning (eller oppsøk selv) en endokrinolog. Hos veldig mange kvinner med håravfall er det hormonelt betinget. Da hjelper ikke apotekets beste sjampoer, det kan være ubalanse i østrogen, kortisol, skjoldbruskkjertel m.m. som gjør dette, og da må andre midler i bruk.

Høres ikke ut som det er mangler hos deg ut i fra det du skriver, så jeg spør heller hvilke prøver legen har tatt ifht det hormonelle siden du egentlig avklarer andre ting selv:)

Har også sjekket stoffskifte i fjor, alt var fint. Så det er ikke noe med stoffskiftet.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Minioxidil. Mister mye mindre hår etter startet med det. Sprayer på i håndkletørt hår. 

Anonymkode: e8d49...5d4

Gjør ikke Minoxidil håret fett? Og det må tas hver dag?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har også sjekket stoffskifte i fjor, alt var fint. Så det er ikke noe med stoffskiftet.

Ts

Vanskelig å gi noe bedre/mer info hvis du bare skriver slik som dette, "stoffskiftet er sjekket", hvilke tester har du fått gjort? Hva er TSH, t4, t3, gjerne fritt på, har du symptomer, hvilke andre hormoner har du sjekket, hvordan er kortisol, østrogen? Har du egentlig oversikt over hva som er bra/dårlig selv eller stoler du blindt på at fastlegen skal ta tak i dette for deg? De fleste av oss som har fikset problemer med f.eks håravfall (har mistet flere ganger, veldig mye, av 3 forskjellige årsaker og fikset det hver gang) har måttet sette seg inn i hva og hvordan og hvorfor; hvilke tester, hva sier testene utover det tallet legen oppgir, hva betyr det og hvordan kan man løse det. Hvis du tar 1-2 blodprøver i året, ikke vil lese opp i hva de betyr eller hvilke prøver du bør ta, er det rimelig vanskelig å løse det. Hvis dr Mørk sier det er genetisk/arvelig, har dette med kjønnshormoner å gjøre. Lurt å begynne der, lese deg opp, se hva som finnes av løsninger. Minoksidil er en vanlig løsning, det kan også godt være du har nytte av bio-identisk progesteron eller andre hormonpreparater; men du må jo være interessert i å gå litt i dybden utover "har sjekka".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 18.04):

ferritin ligger på 27, jern på 22, s jern 33 og b12 på  446.

Ts

Ferritin er i hvert fall alt for lavt. Da jeg hadde ferritin på 27, hadde jeg begynt å tenke på parykker, hodeplagg etc. med ferritin på rundt 70, er problemet nesten borte, men kommer tilbake igjen når ferritin synker.

Anonymkode: a34d8...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg tok nye blodprøver i januar i år, da ble ikke d vitamin målt. Sist gang i fjor i februar ble d vitamin målt.

Jeg spiser ikke mye rødt kjøtt nei, pga litt høy kolesterol. Spiser mye kylling, grønnsaker, frukt. Drikker kaffe kun på morgenen og ikke ellers. Drikker mye te. Spiser ikke egg da jeg ikke liker dem, klarer bare ikke. Drikker nok med vann, altså normalt for meg, drikker når jeg trenger det, og slik har det vært hele mitt liv.

Hvorfor mitt jern er lav vet jeg ikke og ikke er legen interessert heller. Det var jeg som spurte legen om jeg kan ta jerntabletter for å komme meg over 50 og fikk lov til det.

Ts

Du bør sjekke d vitamin på nytt. Du kan spise rødt kjøtt som biff og karbonadeig, det er mye mindre mettet fett enn bearbeidet rødt kjøtt og kjøttdeig. Vær obs på solsikkeolje hvis du bruker det til matlaging, sånn i forhold til kolesterol. Samme med ultraprosessert mat.
Kylling har veldig lite jern sammenlignet med rødt kjøtt, og jern fra planter kan ikke sammenlignes med hem-jern fra kjøtt.

Spiser du ikke fisk regelmessig, og heller ikke egg, så må du ta tilskudd av omega 3 og jod. 

Te kan også svekke opptak av jern, særlig av jern fra plantekilder. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du bør sjekke d vitamin på nytt. Du kan spise rødt kjøtt som biff og karbonadeig, det er mye mindre mettet fett enn bearbeidet rødt kjøtt og kjøttdeig. Vær obs på solsikkeolje hvis du bruker det til matlaging, sånn i forhold til kolesterol. Samme med ultraprosessert mat.
Kylling har veldig lite jern sammenlignet med rødt kjøtt, og jern fra planter kan ikke sammenlignes med hem-jern fra kjøtt.

Spiser du ikke fisk regelmessig, og heller ikke egg, så må du ta tilskudd av omega 3 og jod. 

Dette!!!

Anonymkode: 41484...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vanskelig å gi noe bedre/mer info hvis du bare skriver slik som dette, "stoffskiftet er sjekket", hvilke tester har du fått gjort? Hva er TSH, t4, t3, gjerne fritt på, har du symptomer, hvilke andre hormoner har du sjekket, hvordan er kortisol, østrogen? Har du egentlig oversikt over hva som er bra/dårlig selv eller stoler du blindt på at fastlegen skal ta tak i dette for deg? De fleste av oss som har fikset problemer med f.eks håravfall (har mistet flere ganger, veldig mye, av 3 forskjellige årsaker og fikset det hver gang) har måttet sette seg inn i hva og hvordan og hvorfor; hvilke tester, hva sier testene utover det tallet legen oppgir, hva betyr det og hvordan kan man løse det. Hvis du tar 1-2 blodprøver i året, ikke vil lese opp i hva de betyr eller hvilke prøver du bør ta, er det rimelig vanskelig å løse det. Hvis dr Mørk sier det er genetisk/arvelig, har dette med kjønnshormoner å gjøre. Lurt å begynne der, lese deg opp, se hva som finnes av løsninger. Minoksidil er en vanlig løsning, det kan også godt være du har nytte av bio-identisk progesteron eller andre hormonpreparater; men du må jo være interessert i å gå litt i dybden utover "har sjekka".

Jeg kan jo ikke komme med liste til legen om hva hun skal ta blodprøver av, hun bestemmer selv. Og jeg har ikke peiling på bloprøvesvar, det gjør legen og er det noe så sier hun ifra. Så ja, jeg må nesten stole på legen. 

Tro meg når jeg sier at jeg har mast på legen ang mitt håravfall med en gang men det er ikke mye legen kan gjøre med det, for de har ikke peiling på hår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg trodde at legen tok d vitamin i januar men så viste det seg at hun ikke tok det. Jeg tar allikevel d vitamin fra sept til mai, uansett hva d vitamin ligger på. 

Som skrevet så liker ikke jeg egg og spiser sjeldent egg. Spiser fisk en gang i uken. Tar omega 3 hver dag. 

Takk for dine tips:) 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...