AnonymBruker Skrevet 5. februar #41 Del Skrevet 5. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ferritin er i hvert fall alt for lavt. Da jeg hadde ferritin på 27, hadde jeg begynt å tenke på parykker, hodeplagg etc. med ferritin på rundt 70, er problemet nesten borte, men kommer tilbake igjen når ferritin synker. Anonymkode: a34d8...fd6 Ja, du har rett. Jeg har både hørt og lest at jern under 50 får håret til å falle av. Jeg tar jern nå hver dag i 3 mnd så skal jeg sjekke, er den under 50 når jeg sjekker så skal jeg fortsette i 3mnd til. Og så lenge jeg ikke kommer meg høyere. Ts Anonymkode: aa302...a52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar #42 Del Skrevet 5. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg trodde at legen tok d vitamin i januar men så viste det seg at hun ikke tok det. Jeg tar allikevel d vitamin fra sept til mai, uansett hva d vitamin ligger på. Som skrevet så liker ikke jeg egg og spiser sjeldent egg. Spiser fisk en gang i uken. Tar omega 3 hver dag. Takk for dine tips:) Ts Anonymkode: aa302...a52 Noen leger sjekker ikke d vitamin rutinemessig. Jeg vet at du ikke spiser egg, og du nevnte heller ikke fisk. Det er derfor jeg sa at da bør du ta tilskudd av omega 3 og jod. Hvis du spiser 2-300 gram hvit fisk/torsk i uken, så er det ok mtp jod. Anonymkode: 930df...3d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar #43 Del Skrevet 5. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg kan jo ikke komme med liste til legen om hva hun skal ta blodprøver av, hun bestemmer selv. Og jeg har ikke peiling på bloprøvesvar, det gjør legen og er det noe så sier hun ifra. Så ja, jeg må nesten stole på legen. Tro meg når jeg sier at jeg har mast på legen ang mitt håravfall med en gang men det er ikke mye legen kan gjøre med det, for de har ikke peiling på hår. Anonymkode: aa302...a52 De har ikke peiling på vitaminer/mineraler i forhold til hår. Og jo, du kan faktisk be om spesifikke prøver og utredninger. Anonymkode: 930df...3d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar #44 Del Skrevet 6. februar AnonymBruker skrev (23 timer siden): Vanskelig å gi noe bedre/mer info hvis du bare skriver slik som dette, "stoffskiftet er sjekket", hvilke tester har du fått gjort? Hva er TSH, t4, t3, gjerne fritt på, har du symptomer, hvilke andre hormoner har du sjekket, hvordan er kortisol, østrogen? Har du egentlig oversikt over hva som er bra/dårlig selv eller stoler du blindt på at fastlegen skal ta tak i dette for deg? De fleste av oss som har fikset problemer med f.eks håravfall (har mistet flere ganger, veldig mye, av 3 forskjellige årsaker og fikset det hver gang) har måttet sette seg inn i hva og hvordan og hvorfor; hvilke tester, hva sier testene utover det tallet legen oppgir, hva betyr det og hvordan kan man løse det. Hvis du tar 1-2 blodprøver i året, ikke vil lese opp i hva de betyr eller hvilke prøver du bør ta, er det rimelig vanskelig å løse det. Hvis dr Mørk sier det er genetisk/arvelig, har dette med kjønnshormoner å gjøre. Lurt å begynne der, lese deg opp, se hva som finnes av løsninger. Minoksidil er en vanlig løsning, det kan også godt være du har nytte av bio-identisk progesteron eller andre hormonpreparater; men du må jo være interessert i å gå litt i dybden utover "har sjekka". Anonymkode: 04d62...316 Prøver tatt i februar i fjor og i januar i år. Anonymkode: aa302...a52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar #45 Del Skrevet 6. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Prøver tatt i februar i fjor og i januar i år. Anonymkode: aa302...a52 Ingen tvil om at du må få ordnet jern-lageret ditt, og at jernmangel kan være direkte årsak til hårtap. I tillegg til å ta tilskudd, bør du gjøre endringer i kost på sikt. Kutte ut det som svekker opptakert (kaffe, te), og spise mer av gode kilder til jern (rødt kjøtt, lever). Prøve det i noen mnd, hvis det fortsatt ikke går, bør du utredes for cøliaki m.m. Anonymkode: 930df...3d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar #46 Del Skrevet 6. februar AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ingen tvil om at du må få ordnet jern-lageret ditt, og at jernmangel kan være direkte årsak til hårtap. I tillegg til å ta tilskudd, bør du gjøre endringer i kost på sikt. Kutte ut det som svekker opptakert (kaffe, te), og spise mer av gode kilder til jern (rødt kjøtt, lever). Prøve det i noen mnd, hvis det fortsatt ikke går, bør du utredes for cøliaki m.m. Anonymkode: 930df...3d3 Takk, skal følge dine råd Jeg drikker kaffe kun på morgenen og aldri ellers. Skal kutte ut teen. Som sagt så tar jeg Aminojern for tiden, de skal tas 2 timer før eller etter kaffe, te, melk etc. Så det passer jeg på. Jeg har alltid hatt lav jern, etter min mening, alltid under 50. Og alltid hatt håravfall selv da jeg var ung, men det har aldri syntes på håret, det minsket ikke. Ikke før nå, nå er det godt synlig og pistrete. Men legen har alltid sagt at jeg ikke har mangel. Så jeg tok saken i egne hender og tar jern nå, for å se om det skal ha noe innvirkning på håret/håravfall. Anonymkode: aa302...a52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar #47 Del Skrevet 6. februar AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Ingen tvil om at du må få ordnet jern-lageret ditt, og at jernmangel kan være direkte årsak til hårtap. I tillegg til å ta tilskudd, bør du gjøre endringer i kost på sikt. Kutte ut det som svekker opptakert (kaffe, te), og spise mer av gode kilder til jern (rødt kjøtt, lever). Prøve det i noen mnd, hvis det fortsatt ikke går, bør du utredes for cøliaki m.m. Anonymkode: 930df...3d3 Hvordan vet man hvor mye man skal ta? Jeg har ca samme verdier men fikk beskjed av legen om at jeg ikke skulle ta tilskudd når jeg spurte om jeg kunne ta. Det er jo farlig å ta for mye også? Anonymkode: c09b0...e3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar #48 Del Skrevet 6. februar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk, skal følge dine råd Jeg drikker kaffe kun på morgenen og aldri ellers. Skal kutte ut teen. Som sagt så tar jeg Aminojern for tiden, de skal tas 2 timer før eller etter kaffe, te, melk etc. Så det passer jeg på. Jeg har alltid hatt lav jern, etter min mening, alltid under 50. Og alltid hatt håravfall selv da jeg var ung, men det har aldri syntes på håret, det minsket ikke. Ikke før nå, nå er det godt synlig og pistrete. Men legen har alltid sagt at jeg ikke har mangel. Så jeg tok saken i egne hender og tar jern nå, for å se om det skal ha noe innvirkning på håret/håravfall. Anonymkode: aa302...a52 Lite våken lege du har! Som sagt, du bør finne ut hvorfor du har så lavt jern, for det er ofte indikasjon på underliggende problemer som cøliaki. Men ha i bakhodet at rødt kjøtt som biff og karbonadeig ikke er farlig for kolesterolet som f.eks pølser er. Og det er i rødt kjøtt du finner det viktige jernet. Egg øker heller ikke kolesterolet i blodet, det er gammel myte. Husk å kombinere grønt som er rik på jern med c vitamin, det øker opptaket. Jern fra belgfrukter og andre planter har dårligere opptak pga antinæringsstoffer. Du er i gang. La det gå noen mnd med endringer i kost i tillegg til tilskudd, og se hva som skjer. Er det ingen endring, så kan du jo selv velge om du kutter ut gluten i flere mnd (det innebærer å kutte ut UP mat også), og se om opptaket av jern blir bedre da. Eller gå rett på en gastroskopi-undersøkelse. Anonymkode: 930df...3d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar #49 Del Skrevet 6. februar AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hvordan vet man hvor mye man skal ta? Jeg har ca samme verdier men fikk beskjed av legen om at jeg ikke skulle ta tilskudd når jeg spurte om jeg kunne ta. Det er jo farlig å ta for mye også? Anonymkode: c09b0...e3e Man tar normale doser etter anvisning på pakken. Anonymkode: 930df...3d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar #50 Del Skrevet 6. februar Veslafravest skrev (På 3.2.2025 den 12.01): Kupper tråden til ts jeg, for jeg har også store problemer med hårtap...Har alltid hatt kjempetykt hår, og nå har jeg ila 1 år mistet så mye at det er bare noen pistrete fjom igjen 😢 Jeg kom frem til at stress er årsaken hos meg (tap av begge foreldre på kort tid, økonomiske problemer m.m.) Det jeg lurte på er hvor ofte du brukte den komboen i starten. Ser du skriver 4 uker, men etter det, hva så? Og når begynte du å merke forbedring? Merket bedring ila de første to ukene, den intense kløen reduserte seg gradvis. Etter 4 uker klødde det ikke mer, før jeg prøvde å droppe den ukentlige behandlingen. Så har vel fortsatt å bruke fungoral ca ukentlig i lang tid. Og veldig nøye på fet balsam som virker lenge. Særlig vintertid. Men hårtapet stanset vel rimelig raskt, i løpet av de første 4 ukene. Anonymkode: ad3f3...0a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar #51 Del Skrevet 6. februar Gir du håret ditt og hodebunnen din fuktigheten den trenger? Du har svart på at du har testet mange shampoo, men har du testet kurer og oljer til hodebunnen? Anonymkode: d3542...39c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar #52 Del Skrevet 6. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Gir du håret ditt og hodebunnen din fuktigheten den trenger? Du har svart på at du har testet mange shampoo, men har du testet kurer og oljer til hodebunnen? Anonymkode: d3542...39c Jeg har kuret og oljet, hjalp ikke, mistet enda mer hår. Så nå bruker jeg kun sjampo, innimellom kur men da mister jeg enormt. Anonymkode: aa302...a52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar #53 Del Skrevet 6. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Lite våken lege du har! Som sagt, du bør finne ut hvorfor du har så lavt jern, for det er ofte indikasjon på underliggende problemer som cøliaki. Men ha i bakhodet at rødt kjøtt som biff og karbonadeig ikke er farlig for kolesterolet som f.eks pølser er. Og det er i rødt kjøtt du finner det viktige jernet. Egg øker heller ikke kolesterolet i blodet, det er gammel myte. Husk å kombinere grønt som er rik på jern med c vitamin, det øker opptaket. Jern fra belgfrukter og andre planter har dårligere opptak pga antinæringsstoffer. Du er i gang. La det gå noen mnd med endringer i kost i tillegg til tilskudd, og se hva som skjer. Er det ingen endring, så kan du jo selv velge om du kutter ut gluten i flere mnd (det innebærer å kutte ut UP mat også), og se om opptaket av jern blir bedre da. Eller gå rett på en gastroskopi-undersøkelse. Anonymkode: 930df...3d3 Jeg fikk forhøyet kolesterol da jeg spiste mye egg, så det kan ikke stemme at det er en myte. Var forøvrig det eneste jeg endret med kostholdet så det kan ikke ha vært noe annet. Anonymkode: e4cba...55f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar #54 Del Skrevet 6. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg fikk forhøyet kolesterol da jeg spiste mye egg, så det kan ikke stemme at det er en myte. Var forøvrig det eneste jeg endret med kostholdet så det kan ikke ha vært noe annet. Anonymkode: e4cba...55f Jøss. All forskning og artikler jeg leser har friskemeldt egg.https://nhi.no/kosthold/ernaring/a-spise-mye-egg-oker-ikke-risikoen-for-hjertesykdom Men du vet jo selv hva som gjelder for deg Nå er uanset ikke egg den beste kilden til jern. Ytrefilet har kun 1 gram mettet fett per 100 gram. Karbonadeig har 2,3 gram mettet fett per 100 gram. Rein medaljong har 0,8 gram mettet fett per 100 gram. Alle veldig gode kilder til hem-jern, den beste typen Anonymkode: 930df...3d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #55 Del Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (20 timer siden): Lite våken lege du har! Som sagt, du bør finne ut hvorfor du har så lavt jern, for det er ofte indikasjon på underliggende problemer som cøliaki. Men ha i bakhodet at rødt kjøtt som biff og karbonadeig ikke er farlig for kolesterolet som f.eks pølser er. Og det er i rødt kjøtt du finner det viktige jernet. Egg øker heller ikke kolesterolet i blodet, det er gammel myte. Husk å kombinere grønt som er rik på jern med c vitamin, det øker opptaket. Jern fra belgfrukter og andre planter har dårligere opptak pga antinæringsstoffer. Du er i gang. La det gå noen mnd med endringer i kost i tillegg til tilskudd, og se hva som skjer. Er det ingen endring, så kan du jo selv velge om du kutter ut gluten i flere mnd (det innebærer å kutte ut UP mat også), og se om opptaket av jern blir bedre da. Eller gå rett på en gastroskopi-undersøkelse. Anonymkode: 930df...3d3 Jeg har ikke hatt en lege gjennom årene. Alle legene jeg har hatt, ingen har noen gang kommentert lav jern.🤷♀️ ts Anonymkode: aa302...a52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #56 Del Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har ikke hatt en lege gjennom årene. Alle legene jeg har hatt, ingen har noen gang kommentert lav jern.🤷♀️ ts Anonymkode: aa302...a52 Ok, lite våkne leger. Samme her, bare det gjaldt b12 og ikke jern. Anonymkode: 930df...3d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #57 Del Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Ok, lite våkne leger. Samme her, bare det gjaldt b12 og ikke jern. Anonymkode: 930df...3d3 Jeg fatter ikke at det går an men..Håper jeg kommer opp i jern og at det er derfor jeg har dette håravfallet. 🤞🏽 Tusen takk for dine tips og råd og at du tar deg tid. Det setter jeg pris på. Det høres ut som du vet hva du snakker om. Ts Anonymkode: aa302...a52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #58 Del Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg fatter ikke at det går an men..Håper jeg kommer opp i jern og at det er derfor jeg har dette håravfallet. 🤞🏽 Tusen takk for dine tips og råd og at du tar deg tid. Det setter jeg pris på. Det høres ut som du vet hva du snakker om. Ts Anonymkode: aa302...a52 Opplever at leger flest er rigide på referanseområder. Så lenge man er innenfor, så er det ok. De ser overhodet ikke symptomer opp mot lavere nivåer innenfor normalen. Jeg hadde masse symptomer på b12 mangel, men fikk beskjed om "ok" i årevis av både leger og spesialister. Viste seg likevel at jeg hadde funksjonell mangel, og måtte ta injeksjoner i lang tid. Mtp ferritin så sier de vel at fra 100 og opp er mer optimale nivåer. Kan være at du har hatt lave nivåer i årevis, og da kan det ta tid å rette opp/reparere det som har tatt skade i kroppen. Begynn å spise de magre kjøttproduktene som jeg nevnte i tillegg, og hold nivåene under oppsikt med nye tester. Jeg dropper alltid tilskudd minst 1 uke før jeg skal ta nye prøver. Hvis du ser om 3 mnd at det er liten endring, så bør du vurdere skopiundersøkelser for å utelukke cøliaki eller andre ting. Det finnes også private leger/spesialister som f.eks Hexeberg-klinikken med mer allsidig kunnskap som kan testes ut. Det koster, men det er verdt å forsøke hvis man ikke kommer noe videre. Bare hyggelig, håper det vil gå rette veien for deg! Anonymkode: 930df...3d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #59 Del Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Opplever at leger flest er rigide på referanseområder. Så lenge man er innenfor, så er det ok. De ser overhodet ikke symptomer opp mot lavere nivåer innenfor normalen. Jeg hadde masse symptomer på b12 mangel, men fikk beskjed om "ok" i årevis av både leger og spesialister. Viste seg likevel at jeg hadde funksjonell mangel, og måtte ta injeksjoner i lang tid. Mtp ferritin så sier de vel at fra 100 og opp er mer optimale nivåer. Kan være at du har hatt lave nivåer i årevis, og da kan det ta tid å rette opp/reparere det som har tatt skade i kroppen. Begynn å spise de magre kjøttproduktene som jeg nevnte i tillegg, og hold nivåene under oppsikt med nye tester. Jeg dropper alltid tilskudd minst 1 uke før jeg skal ta nye prøver. Hvis du ser om 3 mnd at det er liten endring, så bør du vurdere skopiundersøkelser for å utelukke cøliaki eller andre ting. Det finnes også private leger/spesialister som f.eks Hexeberg-klinikken med mer allsidig kunnskap som kan testes ut. Det koster, men det er verdt å forsøke hvis man ikke kommer noe videre. Bare hyggelig, håper det vil gå rette veien for deg! Anonymkode: 930df...3d3 Du har helt rett mtp prøver. Hvis du måtte ta injeksjoner da hadde du ordentlig mangel, det er nesten litt skremmende å lese, hvor lett de tar på det. Jeg skal se etter 3 mnd hvordan det står til med jern, inntil da tar jeg med meg dine råd og prøver å endre litt på kostholdet. Skal faktisk til hjemlandet mitt i sommer og da skal jeg ta full vitaminsjekk og ellers alt annet, skikkelig service😅Så ser jeg hva de sier og mener. De har veldig flinke privatklinikker så satser på det også. Takk igjen og håper det går rette veien for meg ja❤️ Anonymkode: aa302...a52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #60 Del Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Du har helt rett mtp prøver. Hvis du måtte ta injeksjoner da hadde du ordentlig mangel, det er nesten litt skremmende å lese, hvor lett de tar på det. Jeg skal se etter 3 mnd hvordan det står til med jern, inntil da tar jeg med meg dine råd og prøver å endre litt på kostholdet. Skal faktisk til hjemlandet mitt i sommer og da skal jeg ta full vitaminsjekk og ellers alt annet, skikkelig service😅Så ser jeg hva de sier og mener. De har veldig flinke privatklinikker så satser på det også. Takk igjen og håper det går rette veien for meg ja❤️ Anonymkode: aa302...a52 Jeg hadde ikke mangel i følge blodprøver, lå på 250 i mange år. Dvs i nedre del av normalen. Beslutningen om å ta injeksjoner var fordi høydose kosttillskudd over tid ikke hjalp, så vi antok at opptaket mitt fra tarm var dårlig. Jeg måtte selv be om å få injeksjoner, og tok det hyppigere enn standard-intervaller. Det er vel ikke det at det at de tar lett på det, men at de henger seg så opp i tall at de glemmer å se helheten. Heldigvis har vi både b-12 klinikken og B-12 foreningen som formidler helt annen kunnskap, som hjelper mange. Jeg tror du kommer et stykke med bare 1 måltid med rødt kjøtt i uka. Et tips mtp kolesterol er magnesium. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/2719760/#:~:text=Elevated serum cholesterol is a,and increase high density lipoprotein. Privatklinikkene her tar omfattende matintoleransetester som er veldig nyttig, både med blodprøve og urin. De tester mer enn vanlige blodprøver mtp vitaminer og mineraler også. Ha det i bakhodet hvis du ikke kommer noen vei med tester i hjemlandet ditt. Husk at d vitamin bør testes om vinteren og ikke sommeren Anonymkode: 930df...3d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå