Gå til innhold

Begymringer over mannens alkoholvaner

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så det du mener er at den eneste sjansen for at dette skal bli bra er om han blir totalavholds? 

Anonymkode: de307...385

Hvorfor skal du ha en mann som MÅ drikke hver eneste helg? Det er jo ikke normalt når man har samboer og barn. en helg i mnd er greit. 

Anonymkode: ab5b6...7c4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Han drikker mindre enn ALLE jeg kjenner, så dette er jo laaaangt innafor. 

Anonymkode: 74242...0f6

Det betyr jo bare at alle du kjenner drikker altfor mye. Sier ingenting om denne mannen drikker for mye eller for lite. 

Anonymkode: ab5b6...7c4

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Dessverre, ja.

Så sant han ikke er et sjeldent unntak som kan greie å gå fra misbruk til begrenset, ufarlig bruk som ikke går utover de nærmeste.

Jeg hadde ikke gått videre med en mann som fortsatte å drikke så jevnlig som han drikker, selv om han nå en kort periode (såvidt du vet) har holdt mengden noenlunde nede. Slike bruker å sprekke igjen når de fortsetter å drikke. Det starter med bare litt mer, umerkelig økes mengden litt, så blir det ett glass/en øl en annen dag i uken, så vakker det på seg. Og som medavhengig vil man finne all verdens unnskyldninger hver eneste gang, inntil det blir så ille igjen at man "stiller ultimatum" igjen, og så begynner karusellen på nytt og på nytt.

Det minste burde være at han valgte å være helt uten alkohol og rusmidler minimum et halvt år. Men selv etter det er det dessverre stor sjanse for tilbakefall om han etter deg begynner å drikke litt igjen. Og det hadde jeg ikke utsatt barn for.

Anonymkode: fd710...727

Jeg skjønner fra det du skriver at du har opplevd alkoholisme i nær familie, håper du kom deg ut av det:) 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner fra det du skriver at du har opplevd alkoholisme i nær familie, håper du kom deg ut av det:) 

ts

Jeg har selv ikke vært i din situasjon, men har hatt familiemedlem som har vært der. Som regel er det veldig gode personer som gir den med alkoholproblemer altfor mange sjanser, det skal jo "alltid" bli bedre "denne gangen", han eller hun "viser jo nå at han/hun har forstått og vil endre seg".

Gjennom jobben har jeg sett mange flere lignende tilfeller. Og det felles går igjen, hvis partner bare kuttet ned, så vil de som regel øke forbruket gradvis igjen, noen gjør det som sagt også skjult. Og så går det slik i nye runder etter nye runder. Det jeg har sett er at dette gjør partnerne - som deg - syke etterhvert. De blir utslitte, de får masse fysiske plager etterhvert, de blir psykisk utslitte, og dessverre så ender de ofte med å føle skamfølelse, fordi de ble i forholdet altfor lenge. Og skamfølelsen er dessverre med på å holde dem enda lenger i det usunne forholdet. 

Så jeg håper du kommer deg ut av dette, for det er dessverre liten sjanse for at din mann skal være et av de sjeldne tilfellene av alkoholmisbrukere som greier å varig trappe ned alkoholforbruket, når personen har hatt den typen misbruk som din mann har hatt. 

Vær i det minste klar over at det er stor sjanse for at han ikke greier dette, slik at hvis han faller utpå igjen, så går du, for da vet du mønsteret. Og barn bør ikke vokse opp med rusmisbrukere.

❤️ 

Anonymkode: fd710...727

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...