AnonymBruker Skrevet 6. mars #81 Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (På 2.2.2025 den 11.18): Dette er ikke for mye. Anonymkode: 43298...6d1 JO! SPØR HAN OM HAN VIL bytte ut øl med munkholm da!! Ikke det nei? Da er han ute etter RUSEN som øl gir han! Lurer ikke meg! Anonymkode: 36f8e...d9e 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars #82 Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 15.29): Har du/dere noen gang vurdert et mer kontinentalt drikkemønster i stedet for å samle opp all drikkingen i helgen? At han feks drikker 1-2 glass med vin til maten hver dag, også kanskje et glass på kvelden, i stedet for å "binge" i helgen. Anonymkode: 91b13...807 Drikke hver dag? Du vet at alkohol er kreftfremkallende?? Anonymkode: 36f8e...d9e 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars #83 Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Drikke hver dag? Du vet at alkohol er kreftfremkallende?? Anonymkode: 36f8e...d9e Dessuten forstyrrer alkohol søvnen! Og leveren blir veldig påvirket!! Tenker med du da?? Anonymkode: 36f8e...d9e
AnonymBruker Skrevet 6. mars #84 Skrevet 6. mars Hadde en slik ex jeg og...kastet han på dør....sett ultimatum eller gjør det slutt! Anonymkode: 36f8e...d9e 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars #85 Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Han må på avrusningsklinikk NÅ. Du klarer ikke dette alene..... Anonymkode: 36f8e...d9e HAHAHAHAHAHAHAHAH!!!!!!!! 🍻 AAAAAAAAAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH!!!!! Anonymkode: 74242...0f6 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni #86 Skrevet 13. juni Hvordan går det nå? Mannen min drikker også i helgene, og han forstår ikke at det plager meg at han kommer dritfull hjem. Jeg tenker også på pengene han bruker ute, helsa, og at min natt blir sein. Anonymkode: b7b46...33a 1
makkapakka Skrevet 13. juni #87 Skrevet 13. juni De sier ofte "jeg har kontroll" d har de så absolutt ikke. 12 øl i uka m barn i huset er ikke greit, barna merker dette med engang særlig i væremåte når man har tatt et par øl. Husk på at barn godkjenner dette og unnskylder foreldre som drikker. Legg merke til om han blir sur og grinete hvis han ikke får sine 12 for uka, da begynner problemene for alvor. 2 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni #88 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hvordan går det nå? Mannen min drikker også i helgene, og han forstår ikke at det plager meg at han kommer dritfull hjem. Jeg tenker også på pengene han bruker ute, helsa, og at min natt blir sein. Anonymkode: b7b46...33a Ikke kast bort livet på en alkoholmisbruker! Så lenge du blir i et slikt forhold er du langt inn i medavhengigheten. Vær så snill, ikke fortsett livet i et slikt forhold. Han kommer ikke til å endre seg før han selv eventuelt en dag finner motivasjon til å slutte, og han må ha profesjonell hjelp om han skal greie å bli avholdsmann. Slike som drikker slik greier ikke å drikke "litt". Velg ditt eget liv, og om dere har barn, dine barns liv. Bestem deg i natt for at NÅ er det nok! Kom deg ut av forholdet! Anonymkode: fd710...727 4
AnonymBruker Skrevet 13. juni #89 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (På 2.2.2025 den 11.18): Dette er ikke for mye. Anonymkode: 43298...6d1 De fleste drikker 0 i løpet av en vanlig uke. Anonymkode: 715cb...800 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni #90 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (På 4.2.2025 den 15.54): Tusen takk for mange hjelpfulle svar, ts her. slik jeg har prøvd å forklare tidligere er at problemet er todelt. For mye alkohol i det daglige og at han blir alt for ofte totalt dritings, så full at han ikke er i stand til å ta vare på seg selv nesten, eller store sjanser for at han kan skade seg. Med andre ord han sliter med å stoppe. Dette skjer ytterst sjeldent heldigvis. Men det har også skjedd der det absolutt ikke bør skje, foran barn og andre familiemedlemmer. problemet nå i helga var ikke at han ble drita ute på byen, men at han etter all lovnad om bot og bedring ikke klarer å begrense seg. det har også vært perioder der han har skjult drikkinga si for meg, jeg har tatt han på fersken i å prøve å gjemme bort ølboksen etc. dette har han innrømmet. Så jeg overdriver ikke når jeg sier at det har vært 2 sixpacks på helg og kanskje 3-4 halvlitere i uka. Dette er jo utvilsomt skadelig mengde alkohol. Han har slutta med hjemmedrikkinga så og si, så håper det varer. Han skal også oppsøke lavterskeltilbud de har i nærheten her, slik at han kan få hjelp. til dere som mener jeg er kontrollerende, jeg er ikke det. Jeg liker godt selv å drikke alkohol, men i moderate mengder og blir jeg overstadig er det med venner ikke barn. Anonymkode: de307...385 Du er ikke kontrollerende. Sånn kan man ikke ha det. Jeg er mann 45 og hadde aldri godtatt om kona drakk så mye. Det er sinnsyke mengder hver uke når han har samboer og barn. Det livet burde han vært ferdig med når dere stiftet familie. Så bra han søker hjelp for han har et alkoholproblem. Anonymkode: ab5b6...7c4 1 3
Lorieen Skrevet 14. juni #91 Skrevet 14. juni Din mann har utvilsomt et problematisk alkoholforbruk, både fordi han drikker jevnlig på ukedager, og fordi han ikke klarer å begrense inntaket på helg. Du må rett og slett vurdere hva du er komfortabel med å la barna dine vokse opp med av inntrykk. At han i det hele tatt blir dritings foran barna er et gigantisk rødt flagg. Fulle foreldre er noe av det mest utrygge som finnes for barn. To enheter er nok til at barna merker atferdsendringer. Jeg hadde både kontaktet legen hans, og insistert på terapi, både for han alene og sammen. Hadde han nektet, hadde jeg gått. Barna dine har bare én barndom. Det er du som bestemmer hvordan den skal se ut. 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni #92 Skrevet 15. juni Ts her. Så at det var blåst liv i denne tråden igjen. det går nå mye bedre heldigvis. Han skjønte at jeg kom til å dra hvis han ikke endret drikkevanene. Han har nå vært i behandling gjennom kommunene. Dette er et lavterskeltilbud der han er å prater med noen 2 ganger i mnd. det er nesten ingen drikking i ukedagene lenger og mye mindre på helg. La oss si at han har halvert forbruket sitt og dette er det mye enklere å leve med for meg. Han har også begynt å drikke mye saktere når han er på fest, slik at totalmengden blir mindre. jeg synes at det har blitt såpass mye bedre og ser derfor lyst på fremtiden Anonymkode: de307...385 4
AnonymBruker Skrevet 16. juni #93 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ts her. Så at det var blåst liv i denne tråden igjen. det går nå mye bedre heldigvis. Han skjønte at jeg kom til å dra hvis han ikke endret drikkevanene. Han har nå vært i behandling gjennom kommunene. Dette er et lavterskeltilbud der han er å prater med noen 2 ganger i mnd. det er nesten ingen drikking i ukedagene lenger og mye mindre på helg. La oss si at han har halvert forbruket sitt og dette er det mye enklere å leve med for meg. Han har også begynt å drikke mye saktere når han er på fest, slik at totalmengden blir mindre. jeg synes at det har blitt såpass mye bedre og ser derfor lyst på fremtiden Anonymkode: de307...385 Det er veldig bra at han har redusert og at han snakker med noen et par ganger i måneden. Likevel, han har en lang vei å gå fremdeles! For fremdeles drikker han i ukedagene ("nesten ingenting" = noen ganger) og han drikker hver helg. Det viser at han ikke greier og/eller ikke vil slutte å drikke, selv om han har kuttet noe ned. Jeg ønsker ikke å være den som er negativ, men det er svært sjeldent en som har hatt et så alvorlig alkoholmisbruk greier å drikke kun i moderate mengder. Som regel sprekker de igjen, og igjen, og gjerne også begynner å drikke i smug. Håper dette ikke vil gjelde for din mann, men du bør insistere på at han fortsetter å gå i behandling, og at han ikke kan drikke i ukedagene eller flere av helgedagene. Som medavhengig - som du har vært og trolig fremdeles er - så mister man mye av gangsynet på hva som er normalt og ikke. Når situasjonen har vært så ille som den har vært, så kan litt bedring, virke som stor endring, og da er det lett å bli "fornøyd" med det. Men det forbruket han har nå, det har han også hatt før han utviklet det til å bli enda mer alvorlig. Så skal han bli varig kvitt sitt alkoholmisbruk må han mest trolig bli avholdsmann, ev. kun holde seg til ett glass vin eller én øl ved spesielle anledninger. Anonymkode: fd710...727 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni #94 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (23 timer siden): Det er veldig bra at han har redusert og at han snakker med noen et par ganger i måneden. Likevel, han har en lang vei å gå fremdeles! For fremdeles drikker han i ukedagene ("nesten ingenting" = noen ganger) og han drikker hver helg. Det viser at han ikke greier og/eller ikke vil slutte å drikke, selv om han har kuttet noe ned. Jeg ønsker ikke å være den som er negativ, men det er svært sjeldent en som har hatt et så alvorlig alkoholmisbruk greier å drikke kun i moderate mengder. Som regel sprekker de igjen, og igjen, og gjerne også begynner å drikke i smug. Håper dette ikke vil gjelde for din mann, men du bør insistere på at han fortsetter å gå i behandling, og at han ikke kan drikke i ukedagene eller flere av helgedagene. Som medavhengig - som du har vært og trolig fremdeles er - så mister man mye av gangsynet på hva som er normalt og ikke. Når situasjonen har vært så ille som den har vært, så kan litt bedring, virke som stor endring, og da er det lett å bli "fornøyd" med det. Men det forbruket han har nå, det har han også hatt før han utviklet det til å bli enda mer alvorlig. Så skal han bli varig kvitt sitt alkoholmisbruk må han mest trolig bli avholdsmann, ev. kun holde seg til ett glass vin eller én øl ved spesielle anledninger. Anonymkode: fd710...727 Takk for svar:) Her er ikke fagfolkene han går i behandling til enig med deg da, de mener bevisstgjøring rundt mengde og strategier på å ikke drikke for mye når man først drikker er viktig. Jeg vil si at han. Å på en vanlig uke kanskje drikker 4-5 enheter, dette på helg. Jeg håper naturligvis at det forblir sånn og ikke sklir ut Anonymkode: de307...385
AnonymBruker Skrevet 17. juni #95 Skrevet 17. juni Glad det går bedre. Men det er fremdeles ikke BRA. Anonymkode: 22844...26d 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #96 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Takk for svar:) Her er ikke fagfolkene han går i behandling til enig med deg da, de mener bevisstgjøring rundt mengde og strategier på å ikke drikke for mye når man først drikker er viktig. Jeg vil si at han. Å på en vanlig uke kanskje drikker 4-5 enheter, dette på helg. Jeg håper naturligvis at det forblir sånn og ikke sklir ut Anonymkode: de307...385 Det kommer helt an på graden av avhengighet. Ut fra det du har fortalt om din manns alkoholmisbruk så er det mindre sjanse for at det å kutte ned vil fungere. I hvert fall ikke varig. For all del, jeg håper at jeg tar feil om din mann, at han blir et av unntakene som kan fortsette å drikke noe uten å skli ut igjen. Men sjansen for at han er et av unntakene, den er ikke særlig stor. For han er tydeligvis ikke villig til å ta f.eks. et halvt år uten å drikke noe. I din forrige oppdatering skrev du også at han innimellom drikker i løpet av uken også. Men nå er det bare helg. Det tyder på at du fremdeles også henger igjen i medavhengigheten, at ditt håp om endring er så stort at du bagatelliserer det forbruket han nå har. Nå kommer snart ferien, og da må du regne med at han vil bruke det som unnskyldning for å drikke mer og oftere. Hva gjør du da? Du bør ha en samtale med ham om hva du gjør hvis han øker sitt alkoholinntak igjen - og så bør du holde på det. Hvis ikke vil dere trolig bare gå i en evig sirkel av at han drikker litt mindre i perioder før han så drikker mer og mer igjen, til du har fått "nok" igjen, og så er det på'an igjen. Anonymkode: fd710...727 1 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni #97 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det kommer helt an på graden av avhengighet. Ut fra det du har fortalt om din manns alkoholmisbruk så er det mindre sjanse for at det å kutte ned vil fungere. I hvert fall ikke varig. For all del, jeg håper at jeg tar feil om din mann, at han blir et av unntakene som kan fortsette å drikke noe uten å skli ut igjen. Men sjansen for at han er et av unntakene, den er ikke særlig stor. For han er tydeligvis ikke villig til å ta f.eks. et halvt år uten å drikke noe. I din forrige oppdatering skrev du også at han innimellom drikker i løpet av uken også. Men nå er det bare helg. Det tyder på at du fremdeles også henger igjen i medavhengigheten, at ditt håp om endring er så stort at du bagatelliserer det forbruket han nå har. Nå kommer snart ferien, og da må du regne med at han vil bruke det som unnskyldning for å drikke mer og oftere. Hva gjør du da? Du bør ha en samtale med ham om hva du gjør hvis han øker sitt alkoholinntak igjen - og så bør du holde på det. Hvis ikke vil dere trolig bare gå i en evig sirkel av at han drikker litt mindre i perioder før han så drikker mer og mer igjen, til du har fått "nok" igjen, og så er det på'an igjen. Anonymkode: fd710...727 Så det du mener er at den eneste sjansen for at dette skal bli bra er om han blir totalavholds? Anonymkode: de307...385
AnonymBruker Skrevet 17. juni #98 Skrevet 17. juni makkapakka skrev (På 14.6.2025 den 1.02): De sier ofte "jeg har kontroll" d har de så absolutt ikke. 12 øl i uka m barn i huset er ikke greit, barna merker dette med engang særlig i væremåte når man har tatt et par øl. Husk på at barn godkjenner dette og unnskylder foreldre som drikker. Legg merke til om han blir sur og grinete hvis han ikke får sine 12 for uka, da begynner problemene for alvor. Haha. Tolv øl i UKA er jo ingenting. Anonymkode: 74242...0f6
AnonymBruker Skrevet 17. juni #99 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (8 timer siden): Takk for svar:) Her er ikke fagfolkene han går i behandling til enig med deg da, de mener bevisstgjøring rundt mengde og strategier på å ikke drikke for mye når man først drikker er viktig. Jeg vil si at han. Å på en vanlig uke kanskje drikker 4-5 enheter, dette på helg. Jeg håper naturligvis at det forblir sånn og ikke sklir ut Anonymkode: de307...385 Han drikker mindre enn ALLE jeg kjenner, så dette er jo laaaangt innafor. Anonymkode: 74242...0f6 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni #100 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (6 timer siden): Så det du mener er at den eneste sjansen for at dette skal bli bra er om han blir totalavholds? Anonymkode: de307...385 Dessverre, ja. Så sant han ikke er et sjeldent unntak som kan greie å gå fra misbruk til begrenset, ufarlig bruk som ikke går utover de nærmeste. Jeg hadde ikke gått videre med en mann som fortsatte å drikke så jevnlig som han drikker, selv om han nå en kort periode (såvidt du vet) har holdt mengden noenlunde nede. Slike bruker å sprekke igjen når de fortsetter å drikke. Det starter med bare litt mer, umerkelig økes mengden litt, så blir det ett glass/en øl en annen dag i uken, så vakker det på seg. Og som medavhengig vil man finne all verdens unnskyldninger hver eneste gang, inntil det blir så ille igjen at man "stiller ultimatum" igjen, og så begynner karusellen på nytt og på nytt. Det minste burde være at han valgte å være helt uten alkohol og rusmidler minimum et halvt år. Men selv etter det er det dessverre stor sjanse for tilbakefall om han etter deg begynner å drikke litt igjen. Og det hadde jeg ikke utsatt barn for. Anonymkode: fd710...727 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå