Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan fikk du den jobben du har nå? Søkte du på en utlyst stilling, en internt utlyst stilling, gjennom bekjente uten å egentlig søke, intern opprykk/flytting, åpen søknad, headhunting.....

Jeg har lest litt om hva som er lurt og ikke lurt i en jobbsøkeprosess. Men alle steder tar de visst utgangspunkt i at man søker på en utlyst stilling. Men jeg finner ingen/nesten ingen stillinger utlyst ti min bransje, selv om det er en bransje med mye rotasjon (=ofte ansettelser). Hvordan skal jeg få vite om disse stillingene da, når de ikke lyser dem ut, og de ikke svarer på min åpne søknad?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Min første jobb fikk jeg ved at jeg ble oppfordret til å søke på stillingen, og de små vikariatene jeg har hatt etter at jeg sluttet der har jeg fått nettopp fordi jeg var ansatt der.

Den jobben jeg nettopp har startet i har jeg fått fordi jeg har vært der i praksis.

Så og si alle mine jobber har jeg fått gjennom nettverk, bortsett fra den perioden jeg var ansatt i et vikarbyrå.

Gjest gjest1
Skrevet (endret)

Søkte på utlyst stilling. Men hadde vært i kontakt med en person fra universitetet på forhånd, som tipset meg om utlysningen. Da hadde jeg et navn å referere til i søknaden (XXX anbefalte meg å søke).

Endret av soleil~noir
Gjest Gjest
Skrevet

Gikk på Næringsakademiet, uten jobb. Arbeidsgiveren min kontaktet læreren min for høre om hun visste om noen gode kandidater til praksisplass, læreren min foreslo meg, jeg dro i intervju, fikk praksisplass, hadde den et halvt år, og har vært ansatt i full stilling siden det halve året var over. Det er nå snart tre år siden jeg begynte her.

Gjest Chica
Skrevet

Søkte på et utlyst vikariat, fikk forlenget vikariatet og økt stillingsandelen. Ble så fast ansatt. Etter to år fikk jeg vikariat i en høyere stilling og permisjon fra min opprinnelige stilling. Etter ett års vikariat har jeg nå fått fast jobb i den høyere stillingen. (Komplisert forklaringen - men altså: kom inn pga et vikariat i en lavere stilling og har nå fast jobb i en høyere stilling)

Skrevet

Søkte på utlyst stilling.

Kjenenr mange som får jobber gjennom vikarbyråer da... Mange bedrifter idag som tar inn folk på "try and hire"-oppdrag. (Midlertidig i f.eks. 6mnd, og ansettelse hvis de liker deg.)

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet

Vikarbyrå, fikk fast stilling etter kort tid

Gjest Gjest
Skrevet

har 2 jobber nå;

nr 1 fikk jeg ved å svare på utlyst stilling, var en deltidsjobb og fullstendig urelevant mtp utdanning, men jeg trives der, dessuten gikk jeg fra vikar til fast ansatt etter bare en måned pga noen ble gravide. Fast jobb er fint å ha ;)

nr 2 fikk jeg ved å registrere meg på et av de mange vikarbyråene som ligger på internett.. skrev bare inn navn, adresse og utdanning og dagen etter ringte de og tilbød meg en jobb. :overrasket: viste aldri referanser, papirer på at jeg faktisk hadde den utdannelsen jeg sa, eller noe.. Det er riktignok et halvtårs vikariat, og litt under min utdannelse, men i samme gate. Vært her i 3 måneder nå.

Alle mine tidligere jobber (sommerjobber etc) har gått via bekjente - i samme butikk som søstra, på den gamle jobben til kjæresten, etc

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg fikk ikke jobb, så jeg skapte min egen.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg gikk innom bedriften og spurte personalsjefen.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg foretrekker å søke gjennom de vanlige kanalene: utlysnignsannonser hos www.aetat.no, www.zett.no, www.finn.no, osv. Dermed får jeg alle mine jobber på egenhånd på fair grunnlag.

Jeg har ikke sansen for å "bruke" venner i kule jobber til egen fordel.

Skrevet

Min nåværende jobb fikk jeg ved å søke en utlyst stilling.

Hvis jeg skulle skiftet jobb nå, hadde jeg nok tatt kontakt med folk jeg "kjenner" i de/det aktuelle firma. Ikke mange jobber som blir lyst ut i min bransje heller nå for tida, men det er lett å få jobb for det.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg fikk min nåværende stilling gjennom vikarbyrå. Mange arbeidsgivere velger å ansette folk på den måten, for å kunne sile etter at de har sett hvordan kandidaten fungerer i stillingen.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg fikk min nåværende stilling gjennom vikarbyrå. Mange arbeidsgivere velger å ansette folk på den måten, for å kunne sile etter at de har sett hvordan kandidaten fungerer i stillingen.

Nja..dette vil jeg si er den dyerste og mest lettvinte/overfladiske løsningen.

Det beste for selskapet/bedriften er å ta kontrollen selv.

Gjest Gjesta
Skrevet
Nja..dette vil jeg si er den dyerste og mest lettvinte/overfladiske løsningen.

Det beste for selskapet/bedriften er å ta kontrollen selv.

Jeg er ikke enig med deg, men så er dette heller ikke en diskusjon for og imot å bruke vikarbyrå i rektruttering av nye arbeidstakere.

Skrevet

Jeg fikk jobb gjennom et bemanningsbyrå. Søkte først på en stilling gjennom dem, der jeg ble innstilt som nr 2 på et kort vikariat. To dager senere fant de en annen jobb til meg og 2 måneder senere var jeg fast ansatt.

Skrevet

Daglig leder ringte meg på gamlejobben, og spurte om jeg ville jobbe hos henne.... Og det ville jeg ... har ikke angret ett sekund på at jeg byttet...

Skrevet

Søkte på utlyst stilling.

Den forrige jobben fikk jeg gjennom å legge inn søknadskjema på portalen til firmaet.

Gjest Maddy
Skrevet

Stillingen var utlyst, men jeg søkte ikke. En av sjefene i bedriften som jeg kjente via prosjektet jeg jobbet på spurte om jeg var interessert i jobben og jeg tok turen innom på intervju og fikk jobben. Passa veldig bra da det var noen minutters spasertur dit i motsetning til den andre jobben hvor det tok meg 30-45 min i bil. Stortrives.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...