AnonymBruker Skrevet 2. februar #1 Del Skrevet 2. februar Jeg skal kjøpe bil for 1 gang. Har spart opp 70 000 kr. Har sett på en bil og avtalt med kjøper at jeg skal komme å kjøpe den på onsdag. Men hvordan gjøre dette? Jeg kan ikke vippse 70 000 kr. Hva ordne først av forsikring eller sende inn skjemaet for eierskifte på bil? Anonymkode: 72650...3b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #2 Del Skrevet 2. februar Du må ordne forsikring før du kjøper. Det er tryggest slik, og om det ikke blir noe salg lel, sier du bare fra om det. Vipps er greit for de fleste, men proffe selgere liker ikke det når Vipps tar 1%. Husk å prute. Lykke til! Anonymkode: 4d7fd...05a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #3 Del Skrevet 2. februar Å ja, skriv ut standardkontrakt fra Forbrukerrådet eller NAF. Anonymkode: 4d7fd...05a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #4 Del Skrevet 2. februar Vi betalte bare via nettbanken, enkelt gjort. Anonymkode: 8e20d...91a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 2. februar #5 Del Skrevet 2. februar (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg skal kjøpe bil for 1 gang. Har spart opp 70 000 kr. Har sett på en bil og avtalt med kjøper at jeg skal komme å kjøpe den på onsdag. Men hvordan gjøre dette? Jeg kan ikke vippse 70 000 kr. Hva ordne først av forsikring eller sende inn skjemaet for eierskifte på bil? Anonymkode: 72650...3b0 Selger kan velge å benytte kontrakt, betaling og eierskifte gjennom FINN. Da gjøres betaling via Vipps uten andre gebyr en gebyret Finn krever fra selger. Ellers er betaling via nettbank det mest praktiske. Ulempen er kjøper kan oppleve overføringen ikke går igjennom. Kan ikke alltid sjekke overføringen har blitt utført før neste arbeidsdag. Kontrakt og eierskifte kan utføres utenom Finn. Det er opp til selger å avgjøre. Avtal på forhånd med et forsikringsselskap å tegne forsikring. Blir det ingen handel avbestilles forsikring. Aldri kjør uten forsikring. Husk kaskoforsikring om skade på egen bil skal dekkes. Bare ansvarsforsikring er pålagt. Signer alltid en kontrakt. Må sende inn salgsmelding. Bør gjøres sammen med selger for å sikre det faktisk gjøres, fortrinnsvis digitalt. Uten salgsmelding blir du ikke formelt eier av bilen. https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/salgsmelding-og-omregistrering/send-inn-salgsmelding/ Kjøres bilen i områder med bompenger eller ferge bør det tegnes abonnement fra Flyt, AutoSync eller SkyttelPASS for 10% rabatt på bompenger og 20% rabatt på ferge betalt via AutoPASS. https://skyttelpass.no/ Endret 2. februar av TBL12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #6 Del Skrevet 2. februar TBL12 skrev (1 time siden): Selger kan velge å benytte kontrakt, betaling og eierskifte gjennom FINN. Da gjøres betaling via Vipps uten andre gebyr en gebyret Finn krever fra selger. Ellers er betaling via nettbank det mest praktiske. Ulempen er kjøper kan oppleve overføringen ikke går igjennom. Kan ikke alltid sjekke overføringen har blitt utført før neste arbeidsdag. Kontrakt og eierskifte kan utføres utenom Finn. Det er opp til selger å avgjøre. Avtal på forhånd med et forsikringsselskap å tegne forsikring. Blir det ingen handel avbestilles forsikring. Aldri kjør uten forsikring. Husk kaskoforsikring om skade på egen bil skal dekkes. Bare ansvarsforsikring er pålagt. Signer alltid en kontrakt. Må sende inn salgsmelding. Bør gjøres sammen med selger for å sikre det faktisk gjøres, fortrinnsvis digitalt. Uten salgsmelding blir du ikke formelt eier av bilen. https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/salgsmelding-og-omregistrering/send-inn-salgsmelding/ Kjøres bilen i områder med bompenger eller ferge bør det tegnes abonnement fra Flyt, AutoSync eller SkyttelPASS for 10% rabatt på bompenger og 20% rabatt på ferge betalt via AutoPASS. https://skyttelpass.no/ Kan jeg ordne forsikring uten at jeg vet regnr på bilen? Jeg husker ikke det og tenkte å ordne forsikring nå. Men han som selger har ikke svart på mld angående regnr. Han jobber på båt utenlandsk og er ofte utilgjengelig. Men han kommer hjem på tirsdag. Anonymkode: 72650...3b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 2. februar #7 Del Skrevet 2. februar AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Kan jeg ordne forsikring uten at jeg vet regnr på bilen? Jeg husker ikke det og tenkte å ordne forsikring nå. Men han som selger har ikke svart på mld angående regnr. Han jobber på båt utenlandsk og er ofte utilgjengelig. Men han kommer hjem på tirsdag. Anonymkode: 72650...3b0 Trenger registreringsnummer for å tegne forsikring. Du kan se i annonsen på Finn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #8 Del Skrevet 2. februar TBL12 skrev (3 timer siden): Trenger registreringsnummer for å tegne forsikring. Du kan se i annonsen på Finn? Er ikke lagt ut på finn. Er en venn av en kollega som skal selge. Fikk tips om den fra kollegaen Anonymkode: 72650...3b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 2. februar #9 Del Skrevet 2. februar AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Er ikke lagt ut på finn. Er en venn av en kollega som skal selge. Fikk tips om den fra kollegaen Anonymkode: 72650...3b0 Trenger registreringsnummer for å tegne forsikring. Bør også sjekke om bilen har heftelser, og den er kontrollert og har godkjent Eu / PKK kontroll. (Gjelder biler fra 4 år og eldre.) Kan også sjekke hvor lenge bilen har vært eid av eieren, og eventuelle tidligere eiere. Reduserer risiko for å bli lurt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 16:28 #10 Del Skrevet søndag kl 16:28 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er ikke lagt ut på finn. Er en venn av en kollega som skal selge. Fikk tips om den fra kollegaen Anonymkode: 72650...3b0 Har du hatt bilen på kontroll hos NAF før kjøp? Jeg hadde aldri kjøpt bil privat hvis ikke selger hadde ordnet og dokumentert slik test i forkant. Anonymkode: b7f0a...a8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet mandag kl 09:19 #11 Del Skrevet mandag kl 09:19 AnonymBruker skrev (På 2.2.2025 den 1.01): Jeg skal kjøpe bil for 1 gang. Har spart opp 70 000 kr. Har sett på en bil og avtalt med kjøper at jeg skal komme å kjøpe den på onsdag. Men hvordan gjøre dette? Jeg kan ikke vippse 70 000 kr. Hva ordne først av forsikring eller sende inn skjemaet for eierskifte på bil? Anonymkode: 72650...3b0 Du har tenkt å kjøpe en bil til 70k privat, og du veit ikke reg.nr... Men du har fått gjennomført en NAF-test av bilen? Og du veit om den er EU-godkjent og når den skal inn neste gang, samt servicehistorikken osv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet mandag kl 09:29 #12 Del Skrevet mandag kl 09:29 På linken under er det en elektronisk kjøpekontrakt. Denne tar seg av det meste elektronisk, slik som salgsmelding til Biltilsynet, og melding til forsikringsselskap. Mye av kontrakten fylles ut automatisk med opplysninger om bilen som hentes via kjøretøyregisteret hos Biltilsynet. Via dette kan du også betale via Vipps, hvis du vil. 70 000,- på Vipps går fint i dette systemet. Kontrakt signeres av begge parter med BankID. Jeg brukte denne sist jeg kjøpte bruktbil privat, og den fungerte supert. https://kjopekontrakt.naf.no/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet mandag kl 10:17 #13 Del Skrevet mandag kl 10:17 aksase skrev (45 minutter siden): På linken under er det en elektronisk kjøpekontrakt. Denne tar seg av det meste elektronisk, slik som salgsmelding til Biltilsynet, og melding til forsikringsselskap. Mye av kontrakten fylles ut automatisk med opplysninger om bilen som hentes via kjøretøyregisteret hos Biltilsynet. Via dette kan du også betale via Vipps, hvis du vil. 70 000,- på Vipps går fint i dette systemet. Kontrakt signeres av begge parter med BankID. Jeg brukte denne sist jeg kjøpte bruktbil privat, og den fungerte supert. https://kjopekontrakt.naf.no/ Godt tips. Har benyttet Finn sin tilsvarende tjeneste. Tror den kostet mer enn NAF sin tjeneste. Digital signatur gjør en slipper å ta vare papirutgave av kjøpekontrakt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå