AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #1 Del Skrevet 17 timer siden Jeg har et studielån i Lånekassen på rundt 85000,-. Med de nye ordningen som er kommet nå med at det blir slettet 25000,- pr år fra 2026 så lenge jeg er yrkesaktiv, vil jo lånet bli nedbetalt innen 3 1/2 år. Jeg har mulighet til å få 3 år med avdragsfrihet og vurderer å bruke dette for å slippe å betale ned på lånet en stund og få mest mulig utbytte av denne ordningen. Vil ikke det være lurt? Kan liksom ikke se noen bakdeler ved å gjøre dette. Anonymkode: 08ff8...46f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #2 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har et studielån i Lånekassen på rundt 85000,-. Med de nye ordningen som er kommet nå med at det blir slettet 25000,- pr år fra 2026 så lenge jeg er yrkesaktiv, vil jo lånet bli nedbetalt innen 3 1/2 år. Jeg har mulighet til å få 3 år med avdragsfrihet og vurderer å bruke dette for å slippe å betale ned på lånet en stund og få mest mulig utbytte av denne ordningen. Vil ikke det være lurt? Kan liksom ikke se noen bakdeler ved å gjøre dette. Anonymkode: 08ff8...46f Mener betalingsutsettelse Anonymkode: 08ff8...46f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #3 Del Skrevet 3 timer siden Hvilken ordning er dette? Bor du i nord? Anonymkode: 33434...de2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #4 Del Skrevet 3 timer siden Rentene vil fortsette å løpe mens du har betalingsutsettelse. Anonymkode: 55cfb...371 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #5 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hvilken ordning er dette? Bor du i nord? Anonymkode: 33434...de2 Nei. Bor i en av kommunene som er med i ordningen. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/ny-ordning-for-sletting-av-studielan-no-startar-oppteninga/id3080225/ Anonymkode: 08ff8...46f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #6 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Rentene vil fortsette å løpe mens du har betalingsutsettelse. Anonymkode: 55cfb...371 Ja det er jeg klar over. Men vil med denne ordningen få slettet 25000,- av lånet hvert år fra 2026. Er ikke så mye renter som påløper. Anonymkode: 08ff8...46f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #7 Del Skrevet 3 timer siden Min kommune er ikke på listen. 🥺 Trodde ikke det. Det er vel for å hindre utflytting. Anonymkode: 08db7...6aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #8 Del Skrevet 2 timer siden Er det ikke veldig mye renter og avgifter med de utsettelsene? Utsatte noen avdrag og mener de la på ganske mye på totalsum. Ville sjekket det godt i alle fall. Anonymkode: faa4c...244 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #9 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er det ikke veldig mye renter og avgifter med de utsettelsene? Utsatte noen avdrag og mener de la på ganske mye på totalsum. Ville sjekket det godt i alle fall. Anonymkode: faa4c...244 Har vel ikke sååå mye å si når staten betaler uansett? Anonymkode: 59af3...d91 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drohatha Skrevet 2 timer siden #10 Del Skrevet 2 timer siden (endret) Høres fornuftig ut det, gitt at tiltaket også dekker gjelden du får av rentene de tre årene? Hvis du har avdragfrihet + rentekostfrihet i tre år så vil lånet etter tre år ha økt til 98 k ish. Samtidig så har da tiltaket redusert lånet med 3 * 25 k = 75, altså 23 k i gjeld det siste året. Her vil jeg tro at du må betale renter og avdrag et år, og det resterende som er igjen etter det året blir strøket. Ville forhørt meg litt med lånekassa hvordan det fungerer. Men vil tro at du kan spare rundt 11-12 k i renteutgifter på å ta 3 års avdragsfrihet nå. Antok 5 % rente de kommende årene Endret 2 timer siden av drohatha Korrigering Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #11 Del Skrevet 2 timer siden Det er litt skummelt å bruke de avdragsfrie månedene før du har det dokumentert at lånet blir nedskrevet for deg. Anonymkode: c1404...cae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #12 Del Skrevet 2 timer siden Det forutsetter at H/FrP-regjeringen vil ta det videre i sine budsjett fra 2026. Det er jo heller tvilsomt. Anonymkode: a347d...5c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #13 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Det forutsetter at H/FrP-regjeringen vil ta det videre i sine budsjett fra 2026. Det er jo heller tvilsomt. Anonymkode: a347d...5c2 Vil ikke det forutsette at de blir valgt? Anonymkode: 08ff8...46f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå