AnonymBruker Skrevet 1. februar 2025 #1 Skrevet 1. februar 2025 Heisann! Kvinne, 34 år. Mor til autist (Tidl. asperger) i slutten av barneskolen. Jeg har av flere årsaker bestemt meg for å be legen om ADHD -utredning. Jeg har tidligere vært ut og inn hos dps, fra jeg ble myndig. Nest siste gang jeg var hos dem, fikk jeg diagnosen tilbakevendene depresjon. Sist jeg var innom hadde barnet mitt fått asd-diagnosen, og ba samtidig også om autisme-utredning. La frem mange tanker om hvorfor, men fikk da beskjed om at jeg "har for god innsikt til å være autist". Legen min kjenner meg, barnet mitt, og også moren min godt, så jeg tror jo absolutt hun kan gå med på å henvise meg, veit masse jeg skal si i timen(e). Men! Jeg klarer ikke skrive en god melding i den derre ruta der man skal beskrive hvorfor man vil ha legetime, bare "jeg ønsker ADHD -utredning" virker for lite, men mulig jeg overtenker 🫣🫣 Kunne listet opp mange symptomer her, men jeg tenker, er ingen her som skal utrede meg, eller si om jeg bør eller ikke, for jeg veit jeg bare må få det gjort! Og har listet de opp flere ganger før, og nå orker jeg ikke det idag 😅 Men igjen, spørsmålet; hva skriver jeg i timebestillingen? Anonymkode: a4625...b49
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2025 #2 Skrevet 1. februar 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Heisann! Kvinne, 34 år. Mor til autist (Tidl. asperger) i slutten av barneskolen. Jeg har av flere årsaker bestemt meg for å be legen om ADHD -utredning. Jeg har tidligere vært ut og inn hos dps, fra jeg ble myndig. Nest siste gang jeg var hos dem, fikk jeg diagnosen tilbakevendene depresjon. Sist jeg var innom hadde barnet mitt fått asd-diagnosen, og ba samtidig også om autisme-utredning. La frem mange tanker om hvorfor, men fikk da beskjed om at jeg "har for god innsikt til å være autist". Legen min kjenner meg, barnet mitt, og også moren min godt, så jeg tror jo absolutt hun kan gå med på å henvise meg, veit masse jeg skal si i timen(e). Men! Jeg klarer ikke skrive en god melding i den derre ruta der man skal beskrive hvorfor man vil ha legetime, bare "jeg ønsker ADHD -utredning" virker for lite, men mulig jeg overtenker 🫣🫣 Kunne listet opp mange symptomer her, men jeg tenker, er ingen her som skal utrede meg, eller si om jeg bør eller ikke, for jeg veit jeg bare må få det gjort! Og har listet de opp flere ganger før, og nå orker jeg ikke det idag 😅 Men igjen, spørsmålet; hva skriver jeg i timebestillingen? Anonymkode: a4625...b49 Jeg skrev bare "samtale" Anonymkode: 323cc...eef
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2025 #3 Skrevet 1. februar 2025 Det holder mer enn nok. Det er kun for at legen vil ha et stikkord. Det er jo derfor helsesekretærene spør om emne også, når noen ringer inn og ber om time. Anonymkode: 77c22...8e8
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2025 #4 Skrevet 1. februar 2025 Dersom du tenker det var grunnlag for autismeutredning, bør du jo be om begge deler. Å avslå på bakgrunn av selvinnsikt, er rablende inkompetent. Anonymkode: 8227f...a22
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2025 #5 Skrevet 2. februar 2025 Man trenger ikke skrive noe. Legen leser det ikke. Selv om jeg har skrevet noe, må jeg alltid likevel si alt til legen. Anonymkode: 1db50...1ab
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2025 #6 Skrevet 2. februar 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Man trenger ikke skrive noe. Legen leser det ikke. Selv om jeg har skrevet noe, må jeg alltid likevel si alt til legen. Anonymkode: 1db50...1ab Det betyr ikke at de ikke har skummet over. I den teksten ts skriver om skal man uansett ikke skrive lang, bare helt kort hva man er der for. Anonymkode: f8987...87e
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2025 #7 Skrevet 2. februar 2025 Du kan skrive "Psykisk helse" Anonymkode: 00c4f...734
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2025 #8 Skrevet 2. februar 2025 I den boksen har jeg aldri skrevet noe mer utfyllende enn f.eks. "oppfølging" eller "trøblete bihuler" og slikt. Anonymkode: bd8cc...75f
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2025 #9 Skrevet 2. februar 2025 Da jeg ønsket samtale for utredning asperger, så ville fastlegen at jeg skulle sette opp dobbelttime for en grundig samtale. Jeg ville ringt legekontoret for å høre, evnt sendt e-konsultasjon om hvorvidt det holder med en enkelttime. Du kan jo også skrive "ADHD-utredning", eller "utredning DPS" i feltet, og komme med tilleggsinfo. Anonymkode: cb071...857
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2025 #10 Skrevet 2. februar 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da jeg ønsket samtale for utredning asperger, så ville fastlegen at jeg skulle sette opp dobbelttime for en grundig samtale. Jeg ville ringt legekontoret for å høre, evnt sendt e-konsultasjon om hvorvidt det holder med en enkelttime. Anonymkode: cb071...857 Jeg hadde dobbelttime jeg også. Så enig i at det er lurt å sette opp. Så kan trådstarter heller avlyste den andre timen om hun kun trenger 1 time. Anonymkode: bf466...c25
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2025 #11 Skrevet 2. februar 2025 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Å avslå på bakgrunn av selvinnsikt, er rablende inkompetent. Anonymkode: 8227f...a22 Enig, men jeg er ikke overrasket. Det er mange på DPS som driver utredninger på diagnoser de har null forståelse for. I tillegg siden det er lange køer for å få utredninger så dikter de opp alle mulige idiotiske påskudd for å ikke gi utredning. Anonymkode: bf466...c25
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2025 #12 Skrevet 2. februar 2025 Hvis du vet at du ikke har alvorlige symptomer og nedsatt funksjonsfall, så lar du rett og slett være å be om henvisning. Det er ressurskrevende både for lege og inntaksteam. Du skal ha et så ganske stort funksjonsfall for å få utredning for ADHD, typ at diagnosen hindrer deg i å fungere på enten skole eller jobb. Det hjelper ikke at du har symptomer på diagnosen. Hvis det ville ha vært tilfelle at du hadde hatt ADHD, så hadde DPS hadde vurdert det sist gang du var der. Da autisme og ADHD kan ha mange likhetstrekk. Du kan bare lese deg opp på prioriteringsveilederen, og der står det hvem som blir prioritert til utredning. »Det henvises mange pasienter til utredning av mulig hyperkinetisk forstyrrelse. Spesialisthelsetjenesten bør konsentrere seg om utredning av de som har betydelige funksjonsproblemer på skole, arbeid og i hjemmet.» https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/prioriteringsveiledere/psykisk-helsevern-for-voksne/tilstander-for-psykisk-helsevern-for-voksne/adhd-alvorlige-symptomer-og-nedsatt-funksjon#adhd-alvorlige-symptomer-og-nedsatt-funksjon-veiledende-frist-26-uker Anonymkode: cbbc7...9c4 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2025 #13 Skrevet 2. februar 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Enig, men jeg er ikke overrasket. Det er mange på DPS som driver utredninger på diagnoser de har null forståelse for. I tillegg siden det er lange køer for å få utredninger så dikter de opp alle mulige idiotiske påskudd for å ikke gi utredning. Anonymkode: bf466...c25 Det er jo veldig alvorlig, egentlig! Ikke rart mange går privat. Anonymkode: cb071...857
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2025 #14 Skrevet 2. februar 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er jo veldig alvorlig, egentlig! Ikke rart mange går privat. Anonymkode: cb071...857 Jeg er helt enig det er alvorlig og synes synd på de med dårlig økonomi. Anonymkode: bf466...c25
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2025 #15 Skrevet 2. februar 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvis du vet at du ikke har alvorlige symptomer og nedsatt funksjonsfall, så lar du rett og slett være å be om henvisning. Det er ressurskrevende både for lege og inntaksteam. Du skal ha et så ganske stort funksjonsfall for å få utredning for ADHD, typ at diagnosen hindrer deg i å fungere på enten skole eller jobb. Det hjelper ikke at du har symptomer på diagnosen. Hvis det ville ha vært tilfelle at du hadde hatt ADHD, så hadde DPS hadde vurdert det sist gang du var der. Da autisme og ADHD kan ha mange likhetstrekk. Du kan bare lese deg opp på prioriteringsveilederen, og der står det hvem som blir prioritert til utredning. »Det henvises mange pasienter til utredning av mulig hyperkinetisk forstyrrelse. Spesialisthelsetjenesten bør konsentrere seg om utredning av de som har betydelige funksjonsproblemer på skole, arbeid og i hjemmet.» https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/prioriteringsveiledere/psykisk-helsevern-for-voksne/tilstander-for-psykisk-helsevern-for-voksne/adhd-alvorlige-symptomer-og-nedsatt-funksjon#adhd-alvorlige-symptomer-og-nedsatt-funksjon-veiledende-frist-26-uker Anonymkode: cbbc7...9c4 Du kan ta det helt med ro, hadde ikke vurdert en utredning engang dersom det ikke var for at det jeg tror er ADHD virkelig preger livet mitt og jeg er så lei at jeg snart gir helt opp å være voksen og mamma. Og å svare på dette brukte jeg fra du skrev til jeg skriver nå, å forberede meg til, for jeg sliter ekstremt med RSD. Takk for bekymringen din, men heldigvis er det ikke du som skal vurdere mitt behov. God søndag videre! 😊 Anonymkode: a4625...b49
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2025 #16 Skrevet 2. februar 2025 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Dersom du tenker det var grunnlag for autismeutredning, bør du jo be om begge deler. Å avslå på bakgrunn av selvinnsikt, er rablende inkompetent. Anonymkode: 8227f...a22 Takk, det jeg følte og. Men ja, planen er å be om både ADHD- og autismeutredning. For det er så mye som var tilstede fra jeg var liten, men som jeg alltid har skjult, men nå går det bare ikke lenger... Anonymkode: a4625...b49 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå