Gå til innhold

Hva slags folk blir sykepleiere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Her jeg bor er det sykepleierutdanning og mange tar den. Tror det er både fordi de kan utdanne seg i hjembyen og fordi det er et yrke som gir både mange gode muligheter og sikker jobb. I tillegg er det et yrke som du lett kan ta med deg, nesten overalt.

Men hva slags folk tar sykepleierutdanning? Er det egentlig et yrke for en som er intellektuelt nysgjerrig?  Eller er det mer for de som er mer praktisk orienterte og som liker å ta vare på og vise omsorg for mennesker?

Bare for å si det, jeg mener at det å ta vare på syke og de som trenger hjelp er noe av det viktigste en kan gjøre. Samtidig kjenner jeg at et sånt yrke kunne jeg ikke valgt.

Anonymkode: e756f...7eb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du bør være både teoretisk og praktisk anlagt. Og like å jobbe!

Anonymkode: accba...15f

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vært studieveileder for sykepleier i en årrekke og det finnes veldig ulike søkere.  Mange liker den for at utdanningen er kort, noen for at du kan jobbe overalt, noen for omsorgsdelen og noen for at de tror det er bare litt mer enn helsearbeider, og noen for at det er praktisk yrke (det er egentlig lite teori i utdanningen tross alt med så mange perioder med praksis. )

Anonymkode: 2e9b3...681

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg har vært studieveileder for sykepleier i en årrekke og det finnes veldig ulike søkere.  Mange liker den for at utdanningen er kort, noen for at du kan jobbe overalt, noen for omsorgsdelen og noen for at de tror det er bare litt mer enn helsearbeider, og noen for at det er praktisk yrke (det er egentlig lite teori i utdanningen tross alt med så mange perioder med praksis. )

Anonymkode: 2e9b3...681

Men om du er litt nerd, blir du da sykepleier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Etter 6 år i yrket vil jeg si at alle slags type folk blir sykepleiere og de egner seg på ulike steder i yrket. Sykepleiere jobber over alt og derfor er det stort spenn i hvilke personlige egenskaper de har.

Anonymkode: 7ee13...5f7

• Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For et utrolig godt spørsmål! 

Sjøl hadde jeg veldig gode karakterer fra videregående, og tok en akademisk utdannelse før jeg noen år seinere bestemte meg for å bli sjukepleier fordi jeg kjente meg sjøl bedre. Jeg er både praktisk og intellektuell, veldig flink med maskiner og duppeditter, men samtidig er jeg veldig systemkritisk. Jeg pleier å si at sykepleie er den kvinnelige utgaven av å bli snekker, vi som gruppe er veldig løsningsorienterte. I stedet for ting jobber vi med mennesker, men det er måling og veiing, og så skal noe løses.

- Ro på sykehjemsavdelingen om kvelden? Sang. 

- Hygge på avdelingen? Sett assistentene i gang med å pynte til jul sammen med Gro Anita og Synnøve. 

- Er pårørende opprørte på grunn av at Guro har fått enda en urinveisinfeksjon? Ring pårørende og be om unnskyldning.  

- Pasienten spiser ikke så godt i dag? Ta henne med inn på rommet, og spis lunsjen sammen med henne. 

- Pasienten virker nedfor? Trill ham med deg til lageret og la han delta i å finne fram varer til avdelingen. 

Dette er ikke egentlig omsorg, dette er å finne ut hvordan vi skal finne ut hvor vinduet skal være og hvor tykke gulvplankene skal være for at huset skal bli så bra som mulig. Omsorg syns jeg er et vanskelig ord å bruke, omsorg er noe jeg personlig forbeholder venner og familie, de nære, de få. Sykepleiere kan være empatiske (sette seg inn i folks perspektiv, eller det de tror er deres perspektiv), hjelpsomme og vennlige, jeg tror mange mistolker det som omsorg. Vi har med oss en bagasje av verktøy som vi bruker for å løse oppgaver. Jeg tror det må være en fellesnevner, at vi er praktiske og løsningsorienterte. 

Anonymkode: 18249...d55

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Men om du er litt nerd, blir du da sykepleier?

Hva mener du med nerd i denne sammenhengen? Pirkete, nøye, eller at man har et eller annet man også ønsker å drive med? 

Som en eldre, erfaren sykepleier vil jeg gjenta det en pårørende sa til meg for mange år siden i en veldig vanskelig situasjon: Det er viktig at helsepersonell har en hobby, i meninga: det er viktig å ha et liv utenfor jobben. Så hvis du har noe annet du brenner for så er ikke det noen motsetning til å jobbe som sykepleier. Tvertimot kanskje. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva mener du med nerd i denne sammenhengen? Pirkete, nøye, eller at man har et eller annet man også ønsker å drive med? 

Som en eldre, erfaren sykepleier vil jeg gjenta det en pårørende sa til meg for mange år siden i en veldig vanskelig situasjon: Det er viktig at helsepersonell har en hobby, i meninga: det er viktig å ha et liv utenfor jobben. Så hvis du har noe annet du brenner for så er ikke det noen motsetning til å jobbe som sykepleier. Tvertimot kanskje. 

At du er nysgjerrig på sammenhenger, på hvorfor ting er som de er. At du ser det komplekse og intrikate ikke kun det som er opplagt og rett frem. At du er en person som lurer på hvorfor ting er slik og sånn og hvorfor noen blir sykepleiere mens andre blir antropologer🤣

Jeg vet jo at det er en litteraturanmelder i dagbladet som og jobber som sykepleier. Cathrine Krøger tror jeg hun heter. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

At du er nysgjerrig på sammenhenger, på hvorfor ting er som de er. At du ser det komplekse og intrikate ikke kun det som er opplagt og rett frem. At du er en person som lurer på hvorfor ting er slik og sånn og hvorfor noen blir sykepleiere mens andre blir antropologer🤣

Jeg vet jo at det er en litteraturanmelder i dagbladet som og jobber som sykepleier. Cathrine Krøger tror jeg hun heter. 

Sykepleie er i grunnvollen forskningsbasert. Det er etter retningslinjene at vi skal holde oss faglig oppdatert, og jeg tror alle sykepleiere kan med hånda på hjertet si at de lærer noe nytt hver eneste dag. Akkurat som andre håndverkere som må forholde seg til retningslinjer hvis huset skal stå i stormen, og helst i tjue år. Noen sykepleiere liker rutiner bedre, andre er mer sånn som du skriver, nysgjerrige på sammenhenger og med et ønske om å finne ut hvordan ting kan gjøres bedre i morra. Jeg tror vi trenger begge typene.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er helsefagarbeider og ønsker å videreutdanne meg som sykepleier. Det handler egentlig for meg om å ha flere verktøy i hverdagen som helsepersonell. Litt som hun skriver over her at sykepleier er snekker, så er helsefagarbeider nesten som lærlingen med for lite tildelt verktøy og uten særlig stemmerett. 

Savner å kunne få gjøre ting jeg «kan» i teori og som jeg har observert nok ganger til å vite at jeg egentlig kan det i praksis også. Som å sette et urinkateter, legge dosetter, rense sår, bestemme prosedyrer etc. Venefloner og blodprøver kan jeg godt få slippe. Har jobbet både privat og offentlig i helsesektor, elsket privat fordi der kan man som helsefagarbeider også få godkjennelse i sykepleieprosedyrer ved tilstrekkelig opplæring. Det offentlige er mye strengere og gjør sjelden unntak. 

Som person har jeg elendige karakterer fra vgs, og er definitivt en praktiker fremfor teoretiker, jeg er en grubler og en problemløser. Hater å ha hendene bundet på ryggen og syns det er dritkjipt å ikke få gjøre det som trengs for å løse noe. Jeg sitter sjelden å ser på, jeg er en som slåss imot - i forbindelse med frys/flykt/slåss-teori. Da passer det dårlig å ringe å spørre sykepleier om det er greit at jeg steller et sår eller skifter en bandasje. 

Anonymkode: f8623...dcd

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er helsefagarbeider og ønsker å videreutdanne meg som sykepleier. Det handler egentlig for meg om å ha flere verktøy i hverdagen som helsepersonell. Litt som hun skriver over her at sykepleier er snekker, så er helsefagarbeider nesten som lærlingen med for lite tildelt verktøy og uten særlig stemmerett. 

Savner å kunne få gjøre ting jeg «kan» i teori og som jeg har observert nok ganger til å vite at jeg egentlig kan det i praksis også. Som å sette et urinkateter, legge dosetter, rense sår, bestemme prosedyrer etc. Venefloner og blodprøver kan jeg godt få slippe. Har jobbet både privat og offentlig i helsesektor, elsket privat fordi der kan man som helsefagarbeider også få godkjennelse i sykepleieprosedyrer ved tilstrekkelig opplæring. Det offentlige er mye strengere og gjør sjelden unntak. 

Som person har jeg elendige karakterer fra vgs, og er definitivt en praktiker fremfor teoretiker, jeg er en grubler og en problemløser. Hater å ha hendene bundet på ryggen og syns det er dritkjipt å ikke få gjøre det som trengs for å løse noe. Jeg sitter sjelden å ser på, jeg er en som slåss imot - i forbindelse med frys/flykt/slåss-teori. Da passer det dårlig å ringe å spørre sykepleier om det er greit at jeg steller et sår eller skifter en bandasje. 

Som sykepleier har jeg forståelse for det du ønsker, men personlig skulle jeg ønske at flere ser den magien en god helsefagarbeidere utøver på en avdeling. Det er et mye større behov for flere (dyktige) helsefagarbeidere enn flere sykepleiere er min mening, og dere får altfor lite skryt for arbeidet dere gjør ❤️ 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Seriøst? Hvor jobber du egentlig, hvis du som helsefagarbeider ikke får lov til å stelle sår eller være med på å utarbeide sårprosedyre?!😳 jobber som helsefagarbeider selv, det er veldig likt med sykepleierens oppgaver her. Bortsett fra noen oppgaver som er ren sykepleieroppgave. Rense sår er så klart en helsefagarbeider kompetent til å gjøre. Sårprosedyre er ferdig utarbeidet, og man følger den med hygieniske prinsipper og helsefaglig vurderinger. Vi som har jobbet lenge har like mye å bidra med når det er snakk om endringer på prosedyrer, eller opprette nye tiltak for eksempel. 

Anonymkode: cf15a...42a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som sykepleier har jeg forståelse for det du ønsker, men personlig skulle jeg ønske at flere ser den magien en god helsefagarbeidere utøver på en avdeling. Det er et mye større behov for flere (dyktige) helsefagarbeidere enn flere sykepleiere er min mening, og dere får altfor lite skryt for arbeidet dere gjør ❤️ 

Her mangler det mer en bare skryt. En helsefagarbeider er kompetent til mer enn å stelle pasienter. For et hån mot en yrkesfaglig gruppe. Det snakkes varmt om å gi helsefagarbeidere mer ansvar, og steder som praktiserer det er veldig fornøyd med ordningen! Man kan ikke forvente at helsefagarbeidere ikke skal få lov til å gjøre noe annet enn stell og omsorg. Jeg er snart ferdig sykepleier, og jeg vil alltid være for at helsefagarbeidere får flere arbeidsoppgaver. Heller fokus på det, enn at man er likestilt med en assistent i arbeidsoppgaver. 

Anonymkode: cf15a...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Folk uten drømmer og karrieremål velger det yrket. 

Det er enkelt å komme inn på studiet og å få seg jobb. Det er ikke mer enn en helsefagarbeider med noen få år ekstra år på skolen. Så folk som blir sykepleiere vs helsefagarbeidere er de samme, eneste forskjellen er at sykepleiere presterer bedre på skolen. Mobbere og tapere på skolen blir vernepleiere. 

Basert på egne erfaringer og gjelder ikke hvert individ i hele norge (så klart, men må nevnes fordi dette er kg som ikke evner å tenke på generell basis og ser bare seg selv og sitt) 

Anonymkode: fbb6b...cbd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er sykepleier og ganske så nerd. Vurderer doktorgrad nå, da mine veiledere fra jeg tok masteren har noe spennende opplegg på gang som de ønsker meg med på.

I det daglige jobber jeg mye med statistikk, datasett, generere rapporter fra store databaser, store smittesporinger (systematisk arbeid) osv, utarbeider prosedyrer for alt fra saneringer, desinfisering av alt medisinteknisk utstyr osv osv.

Anonymkode: 4d394...166

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

I mitt kull var 85% mobbere på ungdomsskolen.

Anonymkode: 4e1cb...e7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ekstremt merkelig utsagn. Du som er sykepleier bør vite at det er manko på spl og heller oppmuntre til videre utdanning-det er det vi trenger i fremtiden

Anonymkode: ca07e...dcb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

I mitt kull var 85% mobbere på ungdomsskolen.

Anonymkode: 4e1cb...e7e

Uff da🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Folk uten drømmer og karrieremål velger det yrket. 

Det er enkelt å komme inn på studiet og å få seg jobb. Det er ikke mer enn en helsefagarbeider med noen få år ekstra år på skolen. Så folk som blir sykepleiere vs helsefagarbeidere er de samme, eneste forskjellen er at sykepleiere presterer bedre på skolen. Mobbere og tapere på skolen blir vernepleiere. 

Basert på egne erfaringer og gjelder ikke hvert individ i hele norge (så klart, men må nevnes fordi dette er kg som ikke evner å tenke på generell basis og ser bare seg selv og sitt) 

Anonymkode: fbb6b...cbd

Virker som du ser ned på de fleste, ihvertfall. 

Anonymkode: ff84b...b4b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...