Gå til innhold

Grytekjøtt - Blir ikke ferdig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Djungelvrål skrev (3 timer siden):

Sleng kjøtt til kok i 8 timer og se om Det fortsatt er seigt. 

Men kjære deg, det kan skje 1 av 2 ting. Det er jo derfor jeg spør TS om flere detaljer, for å se om hun kanskje har gjort en eller annen feil underveis...

Hvis du koker grytekjøtt i 8 timer, avhenger resultatet av temperaturen og væskemengden. Her er hva som skjer:

1. Blir veldig mørt – Etter så lang tid vil bindevevet i kjøttet (kollagen) brytes helt ned til gelatin, noe som gir et saftig og mørt resultat. Dette er grunnen til at langkok er perfekt for seigt kjøtt som høyrygg, bog eller bankekjøtt.

2. Kan bli tørt hvis det er magert – Hvis kjøttet har lite fett og gelatin, kan det bli tørt og trevlete hvis det kokes for lenge uten nok væske

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Emmajunga skrev (15 timer siden):

Ble det ferdig?

Det ble ikke skikkelig mørt sånn jeg ville ha det, men ble spiselig. Hadde nok kanskje blitt ferdig etter 4 timer, men gadd ikke å vente lengre 😛 Tror jeg skal satse på bedre kjøtt neste gang, men de eneste ferskvaredisken her hadde ikke fått inn høyryggen de reklamerte for. Så da måtte det bare bli sånn.

Anonymkode: b9035...1d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det ble ikke skikkelig mørt sånn jeg ville ha det, men ble spiselig. Hadde nok kanskje blitt ferdig etter 4 timer, men gadd ikke å vente lengre 😛 Tror jeg skal satse på bedre kjøtt neste gang, men de eneste ferskvaredisken her hadde ikke fått inn høyryggen de reklamerte for. Så da måtte det bare bli sånn.

Ta jegerprøven og kjøp stor fryser 🤓

Anonymkode: 65f16...60f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva slags kjøtt var det om det ikke var høyrygg?

Anonymkode: fb03e...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva slags kjøtt var det om det ikke var høyrygg?

Anonymkode: fb03e...73a

Det var Ringdal grytekjøtt av storfe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kokte nakke av elg og storfe i går og det stod først torsdag kveld å putret 3 timer   satte så ut i kulde, satte det på igjen på fredag morgen og lott det putre i nesten 6 timer til. Plukket av kjøttet av bein og hadde i grønsakeker osv oppi og kjøttet. Lot det stå til grønsaker var ferdig. Så ble  vel nesten 11 timer her . Da var kjøttet så det falt fra hverandre. 

Anonymkode: 3dad2...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ta jegerprøven og kjøp stor fryser 🤓

Anonymkode: 65f16...60f

Hmm … jeg fikk assosiasjoner til denne:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært ute for seigt oksekjøtt en gang. Jeg var helt sikker på at det hvilte en slags forbannelse over det.  Det endte med at jeg sorterte det ut fra gryteretten og puttet oppi noen pølsebiter isteden. Gryteretten ble god likevel, for det var jo blitt god kjøttsmak i den.  Kjøttet fikk godgjøre seg i en annen gryte, som jeg først kokte opp og satt i ovnen i 12 timer på 100 grader.  Det ble til en pose-stroganoff en annen dag.  Det seige faenskapet fant jeg på tilbud i en dansk frysedisk for mange år siden.

Jeg har aldri opplevd så umulig kjøtt noen gang verken før eller senere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (43 minutter siden):

Jeg har også vært ute for seigt oksekjøtt en gang. Jeg var helt sikker på at det hvilte en slags forbannelse over det.  Det endte med at jeg sorterte det ut fra gryteretten og puttet oppi noen pølsebiter isteden. Gryteretten ble god likevel, for det var jo blitt god kjøttsmak i den.  Kjøttet fikk godgjøre seg i en annen gryte, som jeg først kokte opp og satt i ovnen i 12 timer på 100 grader.  Det ble til en pose-stroganoff en annen dag.  Det seige faenskapet fant jeg på tilbud i en dansk frysedisk for mange år siden.

Jeg har aldri opplevd så umulig kjøtt noen gang verken før eller senere.

Veldig bra løsning! Skal ha det i bakhodet til neste gang jeg opplever maten ikke samarbeider 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...