Gå til innhold

Flytte til Oslo

Vico

Anbefalte innlegg

Jeg skal flytte til Oslo, det er i hvertfall min plan. Jeg skal selge min leilighet, og det kommer en megler og ser på leiligheten imorgen. Men jeg vet ikke om jeg skal begynne å finne ny leilighet allerede nå? Hva om noen vil plutselig kjøpe og hvor skal jeg bo🙈Jeg er ung uføre og fikk startlån fra husbanken i 2019 og jeg bor 4 timer unna Oslo. Mange sier man kan kun kjøpe en gang hvis man har fått lån fra husbanken med egenkapital. Jeg har ikke peiling på noe av dette! Isåfall burde jeg kjøpe eller leie i Oslo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du burde sjekke om du i det hele tatt får lån før du gjør noe drastisk.

Anonymkode: 0b147...129

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er utrolig dyrt i Oslo, har du sett sykepleierindeksen? En person med samme lønn som en sykepleier har råd til omtrent 2 % av boligene i Oslo. Har du som ung ufør råd til dette?

Anonymkode: 05db6...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Etter megler har vært der og gitt takst, så tar du den med til banken og spør hvor mye du kan låne. 

Og så, når du vet hvor mye penger du har, så begynner du å gjøre research og ser på leiligheter i Oslo. Jeg er redd du kanskje får et lite sjokk da, du må ha en del penger for å kjøpe her. Skal du bo sentralt så bør du ha 4 mill. minst. Litt utenfor og i mindre attraktive strøk får du deg nok noe for 3 mill. Sånn give or take. Det er veldig få bittesmå førstegangsleiligheter her, og de er det rift om.

Men om du har nok penger, så er dette neste steg: Hvis du har en lettsolgt leilighet som garantert går på første visning, så kan du kjøpe først og selge etter. Hvis du ikke har en lettsolgt som garantert går, så må du først selge din egen leilighet og så starte boligjakten så fort du har akseptert et bud, ta litt lang overtakelse så du har litt tid (3 måneder er vanlig). Og så må du belage deg på at du kanskje må leie eller bo hos noen andre en liten stund. 

Jeg ville ikke solgt for å leie. Nå er du inne på boligmarkedet, det er GULL verdt, det er å spare til pensjon. Går du ut av det, så er det ikke sikkert du kommer inn igjen. Spesielt ikke i Oslo. Det er nærmest umulig å spare opp penger i samme fart som boligprisene stiger her, boligmarkedet kommer til å løpe fra deg. Hvis du skal til Oslo, så må du kjøpe. Hvis du ikke har råd, så kanskje du kan nærme deg mer, med bare en time reisetid i stedet for 4 for eksempel. Så tar du det stegvis.

Anonymkode: bc316...b18

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du ikke vet om du har lån får du ikke kjøpt leilighet - da må du ha finansieringsbevis. Anbefaler også å skrive deg på lista på noen leiligheter du synes er interessante så de lærer litt om hvordan budrundene fungerer og får en følelse av realistisk pris (hvor mye går det over, hva er faktisk kvm-pris osv). 

Oslo er svindyrt, leiligheten vi bodde i før vi flyttet i hus har steget 3 gangeren siden vi kjøpte i 2009. Vanlig 3-roms.

Anonymkode: 00a7c...b75

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Etter megler har vært der og gitt takst, så tar du den med til banken og spør hvor mye du kan låne. 

Og så, når du vet hvor mye penger du har, så begynner du å gjøre research og ser på leiligheter i Oslo. Jeg er redd du kanskje får et lite sjokk da, du må ha en del penger for å kjøpe her. Skal du bo sentralt så bør du ha 4 mill. minst. Litt utenfor og i mindre attraktive strøk får du deg nok noe for 3 mill. Sånn give or take. Det er veldig få bittesmå førstegangsleiligheter her, og de er det rift om.

Men om du har nok penger, så er dette neste steg: Hvis du har en lettsolgt leilighet som garantert går på første visning, så kan du kjøpe først og selge etter. Hvis du ikke har en lettsolgt som garantert går, så må du først selge din egen leilighet og så starte boligjakten så fort du har akseptert et bud, ta litt lang overtakelse så du har litt tid (3 måneder er vanlig). Og så må du belage deg på at du kanskje må leie eller bo hos noen andre en liten stund. 

Jeg ville ikke solgt for å leie. Nå er du inne på boligmarkedet, det er GULL verdt, det er å spare til pensjon. Går du ut av det, så er det ikke sikkert du kommer inn igjen. Spesielt ikke i Oslo. Det er nærmest umulig å spare opp penger i samme fart som boligprisene stiger her, boligmarkedet kommer til å løpe fra deg. Hvis du skal til Oslo, så må du kjøpe. Hvis du ikke har råd, så kanskje du kan nærme deg mer, med bare en time reisetid i stedet for 4 for eksempel. Så tar du det stegvis.

Anonymkode: bc316...b18

At man er inne på boligmarkedet 4 timer unna betyr ikke at man er inne overalt, og at man er garantert å være inne når man er inne et annet sted, boligmarkedet er ikke en klubb liksom. Man må ha betjeningsevne og har man ikke det for bolig i Oslo, får man ikke kjøpt noen bolig i Oslo. Alt for mange som tror at når du først har fått lån fra banken så er du «inne». Det fungerer ikke sånn. 

Anonymkode: 497eb...a31

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du må nok forberede deg på å leie i Oslo. Jeg vil anbefale deg sjekke ut boligmarkedet i Oslo, både for kjøp og leie, så du får ett innblikk i prisene. Du er ikke sikret å få startlån i Oslo, ei heller høyt nok startlån til å få kjøpt en brukbar leilighet. 

Hvor høyt lån har du i dag? Ta utgangspunkt i lånet du har i dag og totalprisen du ga for din leilighet i 2019. Og se hvor stort utvalg du har på leiligheter i Oslo til ca samme pris. 

Selv om du har fått en liten verdistigning siden 2019, så må du huske at det er dyrt flytte. du må regne med 100-130 000 til megler, og så kommer kostnadene for selve flyttingen med transport, utvask, esker og plast til å pakke ned, eventuelt maling og sparkel i både ny og gammel leilighet. Om du skal inn i en mindre leilighet så kan det hende du må bytte ut flere møbler for å få plass. Så mye av verdistigningen forsvinner faktisk til flyttekostnader. 

Så er det leiemarkedet. Se på inntekten din, og hva du har råd til å bruke på leie. Får du leid en ok leilighet? Må du inn i kollektiv? 

Anonymkode: d0fc8...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bor du i utkanten av Oslo er det mulig å få leiligheter til overkommelig pris, kommer an på hva du får for den du har nå og hvor mye lån du kan betjene selvfølgelig. Er egentlig kun om man har barn på skole at det er veldig viktig hvor i byen man bor (og kollektivtilbud må du sjekke).

Det sagt så er markedet i Oslo brennhett akkurat nå, jeg solgte denne uka og leiligheten gikk 500 000 over takst (utenfor ring 3). To naboer solgte tidligere i år og fikk 3-400 000 lavere. Alle venter på rentenedgang og avisene er fulle av artikler om prisoppgang og bolligmangel, ikke et optimalt tidspunt å flytte hit på.

Anonymkode: 17e11...bcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oslo har botid, og du får ikke startlån uten å ha bodd der i x antall år først. Så du har bare ett valg, og det er å leie. Med galopperende boligpriser i Oslo vil nok færre og færre få mulighet til å kjøpe med startlån også. Så det ser nok mørkt ut for boligkjøp for din del.

Anonymkode: 58a52...8d4

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vico skrev (18 timer siden):

Jeg skal flytte til Oslo, det er i hvertfall min plan. Jeg skal selge min leilighet, og det kommer en megler og ser på leiligheten imorgen. Men jeg vet ikke om jeg skal begynne å finne ny leilighet allerede nå? Hva om noen vil plutselig kjøpe og hvor skal jeg bo🙈Jeg er ung uføre og fikk startlån fra husbanken i 2019 og jeg bor 4 timer unna Oslo. Mange sier man kan kun kjøpe en gang hvis man har fått lån fra husbanken med egenkapital. Jeg har ikke peiling på noe av dette! Isåfall burde jeg kjøpe eller leie i Oslo. 

Ung uføre og ha råd til å kjøpe i Oslo høres vanskelig ut. Med mindre du har sykt mye egenkapital da, og/eller syns det er greit å bo på 15 m2 eller i områder som Haugenstua/Stovner.

Anonymkode: 223d3...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.1.2025 den 8.31):

Du må nok forberede deg på å leie i Oslo. Jeg vil anbefale deg sjekke ut boligmarkedet i Oslo, både for kjøp og leie, så du får ett innblikk i prisene. Du er ikke sikret å få startlån i Oslo, ei heller høyt nok startlån til å få kjøpt en brukbar leilighet. 

Hvor høyt lån har du i dag? Ta utgangspunkt i lånet du har i dag og totalprisen du ga for din leilighet i 2019. Og se hvor stort utvalg du har på leiligheter i Oslo til ca samme pris. 

Selv om du har fått en liten verdistigning siden 2019, så må du huske at det er dyrt flytte. du må regne med 100-130 000 til megler, og så kommer kostnadene for selve flyttingen med transport, utvask, esker og plast til å pakke ned, eventuelt maling og sparkel i både ny og gammel leilighet. Om du skal inn i en mindre leilighet så kan det hende du må bytte ut flere møbler for å få plass. Så mye av verdistigningen forsvinner faktisk til flyttekostnader. 

Så er det leiemarkedet. Se på inntekten din, og hva du har råd til å bruke på leie. Får du leid en ok leilighet? Må du inn i kollektiv? 

Megleren var innom idag og hun sa min leilighet er verdt 2 millioner. Jeg kjøpte den for 1,2. så jeg får mer enn det jeg kjøpte for. Det koster rundt 83k til megleren. Og 7000 til taksts mann som jeg må da betale fra min lomme eller dele opp. Men megleren sa jeg kan kjøpe igjen og har en del til over i egenkapital. Selv om jeg skal leie i Oslo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vico skrev (34 minutter siden):

Megleren var innom idag og hun sa min leilighet er verdt 2 millioner. Jeg kjøpte den for 1,2. så jeg får mer enn det jeg kjøpte for. Det koster rundt 83k til megleren. Og 7000 til taksts mann som jeg må da betale fra min lomme eller dele opp. Men megleren sa jeg kan kjøpe igjen og har en del til over i egenkapital. Selv om jeg skal leie i Oslo. 

Det er jo ikke megleren som bestemmer om du kan kjøpe i Oslo eller ikke, det er banken. Hvis du har 700 000 kr i EK, så vil det si at du må ta opp 2,5 mill i lån i tillegg, minst. Og da snakker jeg om å bo på trangt i dårlig usentralt område. Leieprisene i Oslo er skyhøye. Du kan være heldig å leie en hybel i kjeller til noe rimeligere, og er du ekstra heldig er ikke hybelen full av mugg. Eller du kan selvsagt dele leilighet og betale halvparten, hvis du orker det når du er syk. 

Som andre sier må du ha botid i Oslo for å kunne søke om husbanklån/startlån. Og boligprisene vil i mellomtiden bare øke og øke, og det er helt urealistisk for deg å få kjøpt noe. Det virker ikke som du har veldig realistisk grep om boligprisene i Oslo, både leie og kjøpe. 

Hvorfor vil du flytte til Oslo? 

Anonymkode: 223d3...490

• Liker 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vico skrev (1 time siden):

Hvor mye har du spart opp i tiden du har bodd der?

Hvis du har hatt lån på knapt en million til nå, så må du regne med over dobbelt så høyt lån, og da omtrent dobbelt så høye utgifter til lån om du skal kjøpe i Oslo. Så hvor mange tusen har du hatt til overs pr mnd nå?

Jeg tviler sterkt på at megler har sagt at du vil kunne kjøpe leilighet i ett brennhett marked i Oslo...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du får sende inn en søknad til oslo kommune https://www.oslo.kommune.no/bolig-og-sosiale-tjenester/bolig/okonomisk-stotte-til-bolig/startlan-til-a-kjope-bolig/#toc-2

For mer detaljer må du lese https://www.oslo.kommune.no/bolig-og-sosiale-tjenester/bolig/okonomisk-stotte-til-bolig/

Men la oss si du har 700k til egenkapital (2 mill minus 1,2 lån - megler). Du er ung ufør, dvs at du har 366 999 i året før skatt. Det er da veldig begrenset hvor mye du får i lån, selv via husbanken.

Har du regnet på dette?

Anonymkode: ce54f...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Leiemarkedet i Oslo er heller ingen spøk. Veldig dyrt og rift om å komme til… rundt 20000 for en 2-roms om du skal ha nogenlunde sentralt, og der er det mange om beinet.

Anonymkode: d82ea...9cb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette synes jeg høres overilt ut. Hvorfor skal du absolutt flytte til Oslo? Hvis all egenkapitalen din ligger i leiligheten din nå og du ikke har en rik onkel i Amerika som snart har tenkt å dø, så har du neppe råd til dette… Det er risky å selge, hva om du ikke kommer inn på boligmarkedet igjen? Du risikerer at du bruker opp egenkapitalen på å leie i Oslo. 

Anonymkode: 9dd00...cc8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du sett på boligmarkedet i Oslo og funnet et område hvor du har råd til å kjøpe?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du skal tenke litt altså.

Jeg bor selv i Oslo, og:

- Det er helt sykt dyrt, så mange må flytte

- Du får «ingenting» til summen du skisserer

- Fellesutgifter vil stige MYE fordi vi må ta regningen for oppgradering av ny vannforsyning nå (vi snakker betydelige øknknger i skatt/utgifter)

- Legg på dyrtid med strøm og mat

Hva er motivasjonen din for å bo her? 

Leie = ca 17-20.000 kr for en 2roms, kanskje 12 k for en 1 roms. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alice123 skrev (10 minutter siden):

Har du sett på boligmarkedet i Oslo og funnet et område hvor du har råd til å kjøpe?

Nei, men det gjorde jeg - satte 2,5 mill totalt.

- garasje

- 1 roms 15 m2 på Stovner, renoveringspbjekt

Yay 😶‍🌫️

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (21 minutter siden):

Nei, men det gjorde jeg - satte 2,5 mill totalt.

- garasje

- 1 roms 15 m2 på Stovner, renoveringspbjekt

Yay 😶‍🌫️

Jeg kjenner boligmarkedet selv (bor her og følger litt med) og uten å sjekke så var TOTALrenoveringsprosjekt ved bygrensa (og kun nord/sør) eller parkeringsplasser det eneste jeg kom på. Mulig noen leiligheter med forholdsvis lav kjøpesum men tilsvarende dødshøye fellesgjeld som ikke er kompatibelt med ung ufør.

Antok at TS har sjekket ut hvor hun vil bo og om hun har råd til det før hun styrer med megler og takstvurdering.

Edit: sjekket Finn.no nå og det er faktisk en leilighet på 15 kvm på Stovner MED BALKONG som TS teoretisk har råd til. Den ligger ute til 2,05 mill og har 2,2K i fellesutgifter pr. mnd. (og ca. 80K i felleskjeld). Badet må totalrenoveres og det er litt annet småplukk som må fikses. Men selv med totalrenovering av bad kommer TS på under 2,5 mill. Om det er verdt det for å bo på 15 kvm på Stover er en annen sak.

Endret av Alice123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...