Gå til innhold

Tips til gode løpesko?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva bruker dere og hva er dere fornøyd med. Løper stort sett på grus, terreng. Men trenger en del demping og ønsker en bred modell.

Anonymkode: d939e...6bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva bruker dere og hva er dere fornøyd med. Løper stort sett på grus, terreng. Men trenger en del demping og ønsker en bred modell.

Anbefaler denne gruppa. 

Jeg har Asics Novablast 5 selv, som jeg er godt fornøyd med. Behagelige mengdetreningssko. Følger noen løpeskokanaler på Youtube og det var slik jeg fikk vite om modellen. Fått bra vurderinger og koster rundt 1700 kr.

Screenshot_2025-01-28-01-51-14-54_a23b203fd3aafc6dcb84e438dda678b6-1.jpg

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Asics gel nimbus er ganske bred og har veldig bra demping. Bruker gjerne den på mine løpeturer.

Anonymkode: de0f6...110

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hoka Challenger, har herremodellen fordi de er bredere (tilsvarer wide i damemodellen og de bruker jeg vanligvis). God demping og godt grep. Løper mest i skogen på grusstier og i terreng der. 

Anonymkode: 73198...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løper mest i terreng selv, og noe på grus. Og jeg har jo mine favoritter. Men jeg vil uansett anbefale deg å ta en tur til en butikk som har god greie på sko, og prøve på. De som passer min fot er kanskje helt feil for deg.

Jeg har mange venner og kjente som løper mye, og vi har alle ulike preferanser på sko.

Personlig liker jeg Hoka Torrent 2/3 (har begge to, sistnevnte er nyere modell) og Merell Moab Flight - vet ikke om skoene i seg selv er definert som brede, men jeg har i alle fall ikke veldig smal fot selv. Merell-skoen er nok den bredeste av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
norw skrev (På 28.1.2025 den 1.58):

Anbefaler denne gruppa. 

Jeg har Asics Novablast 5 selv, som jeg er godt fornøyd med. Behagelige mengdetreningssko. Følger noen løpeskokanaler på Youtube og det var slik jeg fikk vite om modellen. Fått bra vurderinger og koster rundt 1700 kr.

Screenshot_2025-01-28-01-51-14-54_a23b203fd3aafc6dcb84e438dda678b6-1.jpg

Takk. Skal sjekket disse. Har flere par asics og er de skoene jeg liker best 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.1.2025 den 11.23):

Hoka Challenger, har herremodellen fordi de er bredere (tilsvarer wide i damemodellen og de bruker jeg vanligvis). God demping og godt grep. Løper mest i skogen på grusstier og i terreng der. 

Anonymkode: 73198...52e

Mine ben fordrar ikke Hokstad. Aldri hatt så vonde sko før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har Hoka Torrent (eldre modell, usikker på hvilket nummer) og kjedeligere sko å løpe med skal du lete lenge etter. Den føles helt død. Glatt er den også, på våte røtter, steiner osv. 

Anonymkode: 93bf8...ec3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ikke kresen 😄 Kjøper den skoen som er på salg. Har gått gjennom utallige merker ila løpe"karrieren" min, og konklusjonen er at skoene har så sykt mindre å si enn det man tror. Alle merker optimaliserer nå til dags, så om den passer bra på foten din, og føles komfortabel så går du for den. Men jeg har også kjøpe for små sko og fått blemmer av dem, men det gjør man nok uansett om volumet er høyt nok. 

Akkurat nå løper jeg med en Hoka Clifton. Bra den. Forrige sko var Nike Pegasus. Fin den også. Kjøpte de på salg. 

Anonymkode: e8246...c40

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker Asics Nimbus, Asics Novablast, Asics Cumulus og Asics Kayano 🫣 Bena mine liker bare Asics tydeligvis, for har jeg prøvd andre typer sko så blir både knær og hofte litt kranglete i noen dager 😅 

Anonymkode: e2880...361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du løper en del på grus er det fint med solid såle. Hvis føttene dine liker asics, er det fint å se på dem. Jeg er ikke så glad i asics, men på grus løper jeg gjerne med adidas eller puma

I puma er jeg glad i foreverrun eller deviate. Jeg løper også en del i Boston 12, men de er harde. Favorittskoene er saucony endorphin speed, men det er skikkelig asfaltsko med såle som tåler grus dårlig. 

Anbefaler deg virkelig å dra innom en god sportsbutikk som for eksempel løplabbet og prøve å løpe litt i ulike merker. Det er en liten investering som kan være god veiviser på hvilke merker og sko dine føtter trives med,og de tar utgangspunkt i ditt nivå og hvor du liker å løpe. Det er jo faktisk ganske forskjellig hva slags sko en som løper langturer på 7 km i timen Vs 4 km i timen trenger 😊

Anonymkode: 4a496...37d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg bruker Asics Nimbus, Asics Novablast, Asics Cumulus og Asics Kayano 🫣 Bena mine liker bare Asics tydeligvis, for har jeg prøvd andre typer sko så blir både knær og hofte litt kranglete i noen dager 😅 

Alle disse modellene er helt forskjellige mtp fotstilling. Du løper med flere typer feile sko. Ta en tur til en seriøs forhandler og få en analyse av dine føtter slik at du får riktige sko. 

Anonymkode: 1b1d7...75e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Saucony Kinvara med 4mm drop. Men jeg går nå mer og mer over til Altra (nulldroppsko med bred tåboks), ettersom jeg er tverrplattfot og får vondt pga høy belastning på forfoten hvis jeg løper langt. Jeg har både terrengsko, asfaltsko og karbonsko (som faktisk fungerer mtp det ekstra kicket.).

Altra lager gode, brede terrengsko. Med mindre du føler du må ha dropp, ville jeg prøvd en modell derifra.

Endret av Harlekin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må nesten prøve hva som passer din fot, men for meg er det ofte Adidas og Asics som velges. Men finner også en del gode Reebok, selv om jeg ikke har noen derfra nå. 

Anonymkode: e8d12...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de store skoprodusentene lager gode løpesko. Jeg har sko fra Hoka, Asics og Salomon, alle gode sko til sitt bruk. Du må dra og prøvde og se hva som passer deg. 

Ps: beste demping får du fra din egen fot, anbefaler å løpe på forfot! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.1.2025 den 1.41):

Jeg har Hoka challenge til litt sånn alle typer underlag. Veldig fornøyd med de. 

Anonymkode: b322f...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg har en bred fot, og har slitt med å finne løpesko som ikke gnager. Helt til jeg oppdaget new balance, de sitter som støpt på bena mine. Jeg har mange modeller, også terrengsko med demping. Er veldig fornøyd! 

Anonymkode: 3d0f8...42b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.1.2025 den 2.19):

Asics gel nimbus er ganske bred og har veldig bra demping. Bruker gjerne den på mine løpeturer.

Anonymkode: de0f6...110

Disse.

Anonymkode: 6a219...727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 31.1.2025 den 6.29):

Alle disse modellene er helt forskjellige mtp fotstilling. Du løper med flere typer feile sko. Ta en tur til en seriøs forhandler og få en analyse av dine føtter slik at du får riktige sko. 

Anonymkode: 1b1d7...75e

Bena mine like det, har ikke hatt noen problemer i det hele tatt med å bruke asics. Kan ikke ha for harde sko og jeg løper ikke på grus. Feile sko for deg kanskje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Bena mine like det, har ikke hatt noen problemer i det hele tatt med å bruke asics. Kan ikke ha for harde sko og jeg løper ikke på grus. Feile sko for deg kanskje. 

Det personen du siterer mente er at det er ganske rart at alle disse modellene passer deg så godt. For de er beregnet på ulike fotstillinger. Du kan ikke ha både under- og overpronasjon og du bruker derfor noen sko som ikke egentlig passer deg. 

Anonymkode: c7b85...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...