Gå til innhold

Airfryer- dilemma

Fruelena
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har akkurat kjøpt en bra en tror jeg på tilbud og jeg har ikke testet den ennå. Ledningen var veldig kort og jeg får ikke brukt den noe sted med mindre jeg kobler til skjøteledning og det skal en jo ikke, så hva gjør jeg da? :(  Må elektriker lage et nytt punkt på kjøkkenbenken? 

Det burde ha fulgt med en liten første gangs oppskriftsbok, for jeg biter negler og tenker på alt jeg kan gjøre feil. 😢 Hjelp.

Anonymkode: e07dc...5c2

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Fruelena skrev (20 timer siden):

Alle snakker om airfryer for tiden og hvor fantastisk den er. Nå har jeg fått lyst på en, men jeg er usikker på om jeg egentlig trenger den. Hva er det som gjør den så bra? Vil jeg bruke stekepannen mindre hvis jeg kjøper en? Hva hvis jeg nesten aldri lager frityrmat - er det da verdt å skaffe en airfryer? Kan den brukes til å tørke frukt eller bake brød? Jeg har ingen jeg kan låne en airfryer av og prøve, og jeg har aldri smakt mat laget i en. So- to be or not to be? To buy or not to buy?

Beste kjøpet vi har gjort!!! 

Anonymkode: a231f...044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Tror dere alle kjøkkenapparater testes av Mattilsynet? https://dinside.dagbladet.no/bolig/sjekk-dine-svarte-kjokkenredskaper/62152464 Man har brukt disse i mange tiår før det ble oppdaget at de har stoffer som overstiger grensene for PAA stoffer. 

Som sagt, alle har en hode på skuldrene, det er bare å brukes. Jeg har kjøpt https://www.airthings.com/view-plus som julegave til venner som tilfeldigvis bruker airfryer nesten hver dag og de oppdaget at nivåene på VOC var skyhøye. Jeg har verken lyst eller tid til å overbevise noen, men det er ganske naivt å tro at "hadde det vært farlig, så hadde det vært forbudt".  

Anonymkode: 5a5d9...95d

Har du gitt en sånn i julegave til flere venner til godt over 2000kr, mer 3000kr på full pris, pluss frakt? 😳 Mulig jeg er gnien, men hvilket miljø er dere i? Mener ikke å være frekk, er bare litt overrasket. En ting er å kjøpe til seg selv, om en er sterkt overbevist, og tilby å låne til venner, men stusser litt på om dette kan stemme. 

Enig i den da at det ikke er alt vi vet, og hender vi får oss noen oppdagelser med årene, selv om jeg og gjerne skulle sett kilder.

Tipper dette er viktig for deg, og da er du i hvert fall en gavmild og omtenksom venn her, sett fra din side 😊 (Oppriktig ment)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, tusen hjertelig takk for alle gode svar! 😇 Nå har jeg i hvert fall en viss forståelse for denne trendy «tingen» og kan veie opp alle «for» og «mot». Jeg må bare innrømme at jeg ble bekymret for om en airfryer kan være helseskadelig.

Jeg tenker selv at jeg vil ha en med litt god størrelse og to skuffer. Jeg spiser ikke kjøtt, så vi lager ofte både fisk og kjøtt samtidig. Men så var det dette med om man trenger mange programmer eller damp. Er det veldig viktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lurer på om den vanskelig å rengjøre?

Anonymkode: aaf68...28b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg lurer på om den vanskelig å rengjøre?

Anonymkode: aaf68...28b

Jeg anbefaler å følge denne kanalen på YouTube. Hun har gode førstegangs-tips og "skal du kjøpe ny"-tips i tillegg til mange gode retter som både store og små liker (hun har barn som tester maten også). Meld deg også inn i Airfryer Norge på Facebook (om du er der). Der er det en god oversikt over hvilke temperaturer og tider som passer for airfryeren når det står en viss temp/tid i en oppskrift. (Se under Filer)

Endret av sofie777
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Daisy-love skrev (20 timer siden):

Har du gitt en sånn i julegave til flere venner til godt over 2000kr, mer 3000kr på full pris, pluss frakt? 😳 Mulig jeg er gnien, men hvilket miljø er dere i? Mener ikke å være frekk, er bare litt overrasket. En ting er å kjøpe til seg selv, om en er sterkt overbevist, og tilby å låne til venner, men stusser litt på om dette kan stemme. 

Enig i den da at det ikke er alt vi vet, og hender vi får oss noen oppdagelser med årene, selv om jeg og gjerne skulle sett kilder.

Tipper dette er viktig for deg, og da er du i hvert fall en gavmild og omtenksom venn her, sett fra din side 😊 (Oppriktig ment)

Jeg kjøpte det i hovedsaken for radon målinger siden de bor i kjellerleilighet. Jeg har en slik selv og er fornøyd, så det var en naturlig valg. De som har bodd i ett hus som har høye radon verdier kommer til å skjønne hvorfor jeg gjorde dette. Man behøver ikke å kjøpe akkurat det samme for å følge med med VOC verdiene, naturligvis. De billigste også funker helt fint.

Anonymkode: 5a5d9...95d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser at det nevnes en sprayflaske til å ha oljen i, er dette en spesiell variant, eller en hvilken som helst sprayflaske jeg kan fylle på stekeolje? 

Blir benkeplaten varm av en airfryer i bruk? Oser det? Jeg skal snart forsøke min for første gang. 

Gode råd tas imot med takk. Gjerne noe med eggerøre i. Enkle oppskrifter for nybegynnere. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser at det nevnes en sprayflaske til å ha oljen i, er dette en spesiell variant, eller en hvilken som helst sprayflaske jeg kan fylle på stekeolje? 

Blir benkeplaten varm av en airfryer i bruk? Oser det? Jeg skal snart forsøke min for første gang. 

Gode råd tas imot med takk. Gjerne noe med eggerøre i. Enkle oppskrifter for nybegynnere. 

Eggerøre kan du ikke lage i airfryer, den kommer til å sveve rundt og sette seg fast overalt.

Jeg kan bare snakke for meg selv, men benkeplaten blir ikke varm. Men om du ikke passer på å vaske airfryeren, så kan den begynne å ose så brannalarmen går.

Du kan ikke bruke en helt vanlig sparyflaske, men om du finner frem til "dette må du vite når du starter" og lignende videoene til hun jeg viser til over, så ser du den hun bruker (2 typer). Den koster godt under 100 kroner for 2 om du vet hvor du skal handle. Hun har som jeg skrev også mange gode startvideoer, men pass på å halvere temperaturen (ikke tiden), for oppskriftene er på "utenlandsk"

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
luxifine skrev (På 28.1.2025 den 16.08):

Vi bruker vår mer enn vi bruker komfyren da det er både raskere og bruker mindre strøm. Er vi bare to (tre) så har det som oftest lite for seg å varme opp komfyren. Eneste aber: ost uten noe oppå flyr avsted og kan bli brannfarlig. De som vet sier også at du ikke bør steke bacon i den. Alltid forvarme airfryer før du lager noe med ost oppå, eller ha noe oppå osten for å holde det på plass (ei brødskive til på toppen, skinke oppå, brette lefsene over osten osv).

Hva vi bruker den til: varme rundstykker/pizza/rester, kylling, fisk/panert fisk, pommesfrites, ostesmørbrød, koteletter/grillmat, gratinerte poteter, 

Vedr flyvende ost: forvarm airfryeren, skru den av og sett inn det du har ost på og la det stå der en kort stund før du skrur airfryeren på igjen. Da har osten smeltet litt og vil ikke fly rundt.

Anonymkode: d6063...19c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
sofie777 skrev (3 timer siden):

Eggerøre kan du ikke lage i airfryer, den kommer til å sveve rundt og sette seg fast overalt.

Hvis jeg pisker sammen egg, salt og pepper, heller det oppi en stor muffinsform og har en form til løst oppi den første da? Kan det la seg gjøre uten at det flyr rundt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis jeg pisker sammen egg, salt og pepper, heller det oppi en stor muffinsform og har en form til løst oppi den første da? Kan det la seg gjøre uten at det flyr rundt? 

Jeg har ikke prøvd, men du kan jo google "Aifryer og egg"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
sofie777 skrev (18 minutter siden):

Jeg har ikke prøvd, men du kan jo google "Aifryer og egg"

Bruk chatGpt i stedet. Veldig mye bedre. 

Anonymkode: c99e8...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sofie777 skrev (3 timer siden):

Jeg gjør det. Har to forskjellige airfryere, og ingenting flyr rundt i de. Hverken ost eller muffinsformer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en og hadde klart oss uten. Det er likevel kjekt å ha som en «ekstra ovn». Feks om vi har kjøtt på steking i ovnen så kan grønnsakene eller potetene tas i airfryeren, eller motsatt. Den er også enkel å bruke for barn til feks ostesmørbrød, varme seg et rundstykke e.l. Vår er ikke veldig stor (cosori ett eller annet). Så er vi mange må f.eks. fries stekes i den i to omganger så de ikke ligger oppå hverandre og blir myke. Men funker helt fint til 1-4 stk. Veldig lett å rengjøre også. 

Finnes Facebook grupper med mange oppskrifter og skryt. Brukes til alt mulig. Men må si at jeg tror noen er litt mer frelst enn andre. Når et «airfryer» brød ser lite luftig og tørt ut, og det skrytes av at det er nydelig, så er det enten oppskriften det er noe i veien med eller at airfryeren likevel ikke var beste valget til den oppskriften. 
En må også fort redusere oppskriftene siden en hel brøddeig ikke får plass i en airfryer (mulig de større fungerer) med mindre man vil det skal heve seg opp i varmeelementene for å bli svidd. 

Så alt i alt: For oss fungerer det og vi bruker det en del. Men kunne klart oss med vanlig stekeovn også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest takinova
Fruelena skrev (På 27.1.2025 den 22.50):

Alle snakker om airfryer for tiden og hvor fantastisk den er. Nå har jeg fått lyst på en, men jeg er usikker på om jeg egentlig trenger den. Hva er det som gjør den så bra? Vil jeg bruke stekepannen mindre hvis jeg kjøper en? Hva hvis jeg nesten aldri lager frityrmat - er det da verdt å skaffe en airfryer? Kan den brukes til å tørke frukt eller bake brød? Jeg har ingen jeg kan låne en airfryer av og prøve, og jeg har aldri smakt mat laget i en. So- to be or not to be? To buy or not to buy?

Det er rett og slett en enkel erstatning for varmluftsovnen. 

Når du først tar den i bruk, så vil du ikke gå tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.1.2025 den 9.21):

Hvordan steiker du egg i airfryeren, det var spennende! 

Vi stekte ribba i vår airfryer i år, det ble veldig godt. Nydelig svor!

Generelt bruker man jo ovnen mindre iallfall, og dermed mindre strøm. Dessuten blir mye av maten bedre synes jeg. Og når man skal ha selskap til 17. mai eller jul osv, så har man plutselig en "ekstra ovn", noe som er veldig nyttig! 

Anonymkode: e81e4...92c

Bruker den lave formen som var med som tilbehør. Kakker egget, tar litt salt og ost på og så inn på 180gr til det er ferdig. Knallgodt!

Anonymkode: 66765...5ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.1.2025 den 9.35):

Kjøpte meg ny komfyr med air fryer funksjon. Har kun testet ut båtpoteter og kyllingvinger, men gud så nydelig det ble 🤤🤤🤤

Anonymkode: 62a56...fde

Varmluft? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bleh

Endret av 000VF000
allerede besvart av andre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...