Gå til innhold

Airfryer- dilemma

Fruelena
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Brukte aldri airfryeren jeg fikk i gave. Mye bedre med ovnen

Anonymkode: c4cce...f6d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg lager små minipizzaer, og loffskive-pizzaer i airfryeren. Det blir sinnsykt godt.

Anonymkode: 2be18...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kommer til å bruke den masse i tre uker og så nesten ikke. Vi fikk en i gave, synes ikke det var noe særlig og forstår ikke greia. Hvorfor ha en ekstra dings når man har ovn som lager maten akkurat like god? :vetikke:

Anonymkode: 718dd...caf

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Makavelli skrev (29 minutter siden):

Det blir jo like nydelig i en helt vanlig stekeovn også....?

Resultatet av en rekke retter blir bedre i airfryer. Jeg har stekeovn til 30 000, med 4d varmluft, da jeg er i overkant opptatt av å lage mat. Men bruker likevel airfryer til en rekke retter der jeg ellers ville dratt frem frityrgryte. Til alt av panert fisk, og panert kylling som cordon bleu, kyllingvinger i ulike varianter. Lage ulike grønnsakschips, særlig sprø grønnkål. Søtpotetfries. Bacon. Men også om man raskt vil steke en perfekt kyllingfilet med sprøtt skinn og saftig kjøtt, uten å først dra frem stekepanne, for så å overføre til ovn. 

Dette skyldes raskere og mer effektiv varmefordeling (mindre rom), effektiv varmlufsirkulasjon, effekten på mat av kortere tilberedningstid. Og selvfølgelig bonusen; mindre tidsbruk, og mindre bruk av fett. 

Anonymkode: c99e8...7bc

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Resultatet av en rekke retter blir bedre i airfryer. Jeg har stekeovn til 30 000, med 4d varmluft, da jeg er i overkant opptatt av å lage mat. Men bruker likevel airfryer til en rekke retter der jeg ellers ville dratt frem frityrgryte. Til alt av panert fisk, og panert kylling som cordon bleu, kyllingvinger i ulike varianter. Lage ulike grønnsakschips, særlig sprø grønnkål. Søtpotetfries. Bacon. Men også om man raskt vil steke en perfekt kyllingfilet med sprøtt skinn og saftig kjøtt, uten å først dra frem stekepanne, for så å overføre til ovn. 

Dette skyldes raskere og mer effektiv varmefordeling (mindre rom), effektiv varmlufsirkulasjon, effekten på mat av kortere tilberedningstid. Og selvfølgelig bonusen; mindre tidsbruk, og mindre bruk av fett. 

Det tar også mer (unødvendig) plass på kjøkkenet.

Og du spiser altfor mye fritert mat. Maten blir bare sunnere, ikke sunn, av å lages i airfryer...

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes den er veldig grei. Bruker den ofte, og den har egen plass som den står når den ikke er i bruk. Og det er ikke på kjøkkenbenken. 

Anonymkode: 255c3...866

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forundret.. skrev (15 timer siden):

Jeg har fått beskjed om at den skal varmes opp før en putter noe oppi. 

Har nylig gått til innkjøp av en selv. 

Jeg har en ca10 år gammel airfryer. Har aldri forvarmet den. Bruker den til kylling, koteletter, fisk, oppvarming, tine ulikt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Makavelli skrev (5 timer siden):

Det tar også mer (unødvendig) plass på kjøkkenet.

Og du spiser altfor mye fritert mat. Maten blir bare sunnere, ikke sunn, av å lages i airfryer...

Oppsummert så bor du smått, og kan lite om matlaging - da er nok ikke Airfryer noe å satse på, nei :)

Har et skap for ulike kjøkkenmaskiner. Så er bare å løfte det jeg bruker den dagen ned på benken. Eneste som står fast på benken her er kaffemaskinen. 

Maten er jo ikke fritert, det er jo hele poenget. Men panert. Du tar fersk filet av torsk, vender i rugmel. Så i vispet egg med krydder. Og så pankomel, eller tørkede brødsmuler av annen type. Legger i airfryeren i 12 minutter, så har du nydelig panert fisk. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Oppsummert så bor du smått, og kan lite om matlaging - da er nok ikke Airfryer noe å satse på, nei :)

Har et skap for ulike kjøkkenmaskiner. Så er bare å løfte det jeg bruker den dagen ned på benken. Eneste som står fast på benken her er kaffemaskinen. 

Maten er jo ikke fritert, det er jo hele poenget. Men panert. Du tar fersk filet av torsk, vender i rugmel. Så i vispet egg med krydder. Og så pankomel, eller tørkede brødsmuler av annen type. Legger i airfryeren i 12 minutter, så har du nydelig panert fisk. 

Jeg kunne alltids hatt mer kjøkkenplass, men jeg har ikke lite, nei.

Jeg kan lage den samme fiske i stekeovnen.

Forbrukersamfunnet lenge leve.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg så reduserer airfryer både strømforbruk og tid vs stekeovn. En stekeovn bruker mer strøm på å varme opp større rom til ønsket grader, og airfryer er kvikkere.

Slenger i ønsket protein og evt grønnsaker, så kan jeg fokusere på saus og evt annet tilbehør. Det er sjeldent jeg bruker mer enn 20min på å lage middag. 

• Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker vår mer enn vi bruker komfyren da det er både raskere og bruker mindre strøm. Er vi bare to (tre) så har det som oftest lite for seg å varme opp komfyren. Eneste aber: ost uten noe oppå flyr avsted og kan bli brannfarlig. De som vet sier også at du ikke bør steke bacon i den. Alltid forvarme airfryer før du lager noe med ost oppå, eller ha noe oppå osten for å holde det på plass (ei brødskive til på toppen, skinke oppå, brette lefsene over osten osv).

Hva vi bruker den til: varme rundstykker/pizza/rester, kylling, fisk/panert fisk, pommesfrites, ostesmørbrød, koteletter/grillmat, gratinerte poteter, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg brukte min mye i starten, nå står den mest og tar opp plass. Syns stekeovnen er like så lettvint, og mindre oppvask. På airfryeren må jeg vaske to store beholdere etter hver gang. 

Anonymkode: 021d3...063

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en på hytta som jeg bruker en del når jeg er der alene, ellers ikke. Har en hjemme også som bare står på boden. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Makavelli skrev (42 minutter siden):

Jeg kunne alltids hatt mer kjøkkenplass, men jeg har ikke lite, nei.

Jeg kan lage den samme fiske i stekeovnen.

Forbrukersamfunnet lenge leve.

Den samme. Men ikke like sprø og god. Ikke like sunn. Ikke like raskt. Og ikke like strømsparende. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg brukte min mye i starten, nå står den mest og tar opp plass. Syns stekeovnen er like så lettvint, og mindre oppvask. På airfryeren må jeg vaske to store beholdere etter hver gang. 

Anonymkode: 021d3...063

Du kan kjøpe linere. 

Ellers går delene i oppvaskmaskinen, så er uansett mer tidsbesparende enn ovnsformer og ovner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Makavelli skrev (7 timer siden):

Jeg ser ikke poenget med å kjøpe en. Jeg har tross alt stekeovn med varmluft.

Nettopp. Airfryer er en liten varmovn med varmluft. Hvis du ofte lager små porsjoner eller ikke har plass til stekeovn så gir det kanskje mening.

Men hva med å heller kjøpe en ny stekeovn med høy effekt eller minrobølgeovn med varmluftfunksjon?

Anonymkode: 06cfe...806

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Den samme. Men ikke like sprø og god. Ikke like sunn. Ikke like raskt. Og ikke like strømsparende. 

Blir airfryer noe sprøere enn juleribbe under grill-element?

Hva gjør air fryer sunnere enn stekeovn med varmluft?

Jeg ser at lavere luft-volum krever mindre tid å varme opp enn stort. Men det er et åpent spørsmål hvor dominerende denne oppstartsfasen er, sammenlignet med det å holde på varmen (og da er kanskje tradisjonelle stekeovner bedre isolert enn airfryer)

Anonymkode: 06cfe...806

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofie777 skrev (17 timer siden):

Skjønte ikkje heilt den videoen. Meiner ho at plastreiskapar ikkje er så farleg som påstått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capazitet skrev (10 minutter siden):

Skjønte ikkje heilt den videoen. Meiner ho at plastreiskapar ikkje er så farleg som påstått?

Ja, det er akkurat det hun mener. De som undersøkte dette, glemte en null

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan er en stekeovn mindre sunn…? Og vet du med sikkerhet at airfryeren bruker mindre strøm?

Endret av Makavelli
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...