Gå til innhold

Fødselsangst - planlagt keisersnitt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.1.2025 den 11.33):

Ingen oppegående leger sier noe slik. Ingen av mine kollegaer hadde ønsket at de selv eller familiemedlemmer hadde gått gjennom en stor operasjon om det ikke var ytters nødvendig. 

Hvor har du funnet tall på dette? Altså at det er en høyere andel helsepersonell som tar sectio?

Sectio er en veldig stor bukoperasjon. Hvilke dagkirurgiske inngrep er større enn det? 

Anonymkode: 38cb7...4c7

Hallo? Sectio er et trygt rutineinngrep. 

Planlagt keisersnitt er tryggere for mor og barn enn vaginal fødsel. I tillegg er det smertefritt og krever lite innsats fra mor. 
Gammel avisartikkel der det kommer fram at kvinnelige gynekologer i Noreg tar mest keisersnitt, tett fulgt av andre kvinnelige kirurger.
https://www.dagensmedisin.no/gynekologer-tar-hyppigst-keisersnitt/269009#:~:text=Men vi fant at nettopp,sier Finsen til Dagens Medisin.&text=I spørreundersøkelsen inngikk svar fra,i alderen 40–65 år.

(Husk å ikke blande feilede vaginale fødsler (hastekeisersnitt) inn i statistikken for planlagt keisersnitt)

Anonymkode: 19355...715

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.1.2025 den 11.33):

Ingen oppegående leger sier noe slik. Ingen av mine kollegaer hadde ønsket at de selv eller familiemedlemmer hadde gått gjennom en stor operasjon om det ikke var ytters nødvendig. 

Hvor har du funnet tall på dette? Altså at det er en høyere andel helsepersonell som tar sectio?

Sectio er en veldig stor bukoperasjon. Hvilke dagkirurgiske inngrep er større enn det? 

Anonymkode: 38cb7...4c7

Jeg har også hatt en lege som sa det samme til meg når jeg var hos henne med fødselsskader. Hun hadde tatt KS selv. Det begynner jo å bli ganske kjent at vaginal fødsel er mer risikofylt enn man tidligere har antatt.

Anonymkode: 1c5dc...66a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...