Gå til innhold

16-åring, abort, sykemeld

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har ei 16-åring som skal ta medisinsk abort, hjemme. Det står at man må være over 18år for gjøre dette hjemme, og med oppsyn. 
Kan jeg som mor få «sykemeld» for å være hjemme med hun de dagene eller noen som vet?

Anonymkode: efe4e...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei, men du kan kanskje søke om omsorgspenger, ta ut avspasering, ferie eller ulønnet fri. Hun bør ikke være alene. Jeg har ikke vært gjennom en abort, men spontanabort. Jeg ble fryktelig dårlig med oppkast, smerter, blødninger og besvimte flere ganger.

Anonymkode: b01d8...0c9

• Liker 13
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, du kan ikke få sykemelding, da det ikke er du som er syk. Du kan søke velferdspermisjon, men da må du oppgi en grunn. Eventuelt er det som hun over sier, ferie eller avspasering. Hun bør absolutt ha noen hos seg. Det kan være både smertefullt og tøft mens det står på. 

Anonymkode: 319c9...aae

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta egenmelding? Trenger jo ikke fortelle folk noe, blir bare sladder! Ta vare på barnet ditt. 

Anonymkode: 043a8...3a2

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta fri uten lønn blir det rette her. 

Anonymkode: 58fb6...f0b

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta egenmelding, hun trenger omsorg. Jeg har hatt medisinsk abort og jeg trengte seriøs hjelp, legevakten kom hjem til meg men jeg har også hatt en 16 åring på overnatting som absolutt ikke turte fortelle hjemme om aborten (venninde av min datter) og hun merket det bare som en helt ok mens.

Anonymkode: cb034...169

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er én dag hun ikke bør være alene. 

Jeg hadde nok også tatt en egenmeldingsdag. Det er ikke innenfor regelverket, men abort for barnet sitt er nå ikke en gjentagende hendelse akkurat 

Anonymkode: abecc...0c3

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men, hvis man må være over 18 år for å gjøre det hjemme, da er det vel ikke noe problem? Da skal hun, som mindreårig, gjøre det på sykehuset, og der er det folk til å passe på.

Anonymkode: 450c9...d17

• Liker 15
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvfølgelig skal du være hjemme med henne, men dette er ikke en utgift du skal legge på arbeidsgiver. Så at noen foreslår egenmelding skjønner jeg ikke, mener de du skal juge på deg sykdom?

Du tar selvfølgelig en dag fri uten lønn eller en feriedag. 

Anonymkode: ad6be...e02

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men, hvis man må være over 18 år for å gjøre det hjemme, da er det vel ikke noe problem? Da skal hun, som mindreårig, gjøre det på sykehuset, og der er det folk til å passe på.

Anonymkode: 450c9...d17

Det stod at de da trengte en voksen å ha tilsyn med dem hjemme, så da vil det vel si hun får gjøre det hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det stod at de da trengte en voksen å ha tilsyn med dem hjemme, så da vil det vel si hun får gjøre det hjemme.

Det skal man vel uavhengig av alder? Altså at man ikke skal være alene. Ring legen og sjekk for sikkerhetsskyld

Anonymkode: fb95d...386

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig skal du være hjemme med henne, men dette er ikke en utgift du skal legge på arbeidsgiver. Så at noen foreslår egenmelding skjønner jeg ikke, mener de du skal juge på deg sykdom?

Du tar selvfølgelig en dag fri uten lønn eller en feriedag. 

Det er faktisk ikke alle yrker som har denne muligheten.

Jeg for eksempel er lærer, og vi har ikke feriedager vi kan velge selv. De er fastsatt til når elevene har fri.

Fri uten lønn får vi heller ikke, hvis ikke vi har en veldig god grunn til det. Og akkurat så sensitiv informasjon om min datter hadde jeg faktisk ikke vært komfortabel med å oppgi. 

Greit nok at man ikke skal misbruke velferdssystemet, men av og til går det faktisk an å bruke litt skjønn.

Den ene dagen med egenmelding går fint. Det viktigste er at 16-åringen har noen hos seg, og at hun slipper belastningen med at unødvendige folk får vite dette.

• Liker 20
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
LeonoraDorothea skrev (20 minutter siden):

Jeg for eksempel er lærer, og vi har ikke feriedager vi kan velge selv. De er fastsatt til når elevene har fri.

Fri uten lønn får vi heller ikke, hvis ikke vi har en veldig god grunn til det. Og akkurat så sensitiv informasjon om min datter hadde jeg faktisk ikke vært komfortabel med å oppgi. 

Greit nok at man ikke skal misbruke velferdssystemet, men av og til går det faktisk an å bruke litt skjønn.

Den ene dagen med egenmelding går fint. Det viktigste er at 16-åringen har noen hos seg, og at hun slipper belastningen med at unødvendige folk får vite dette.

Så du mener det er greit å lyve om egen sykdom og legge utgiften for fravær på arbeidsgiver sitt allerede sprengte budsjett? Istedenfor å si at "datteren min er veldig dårlig etter et inngrep og må ha en voksen hjemme hos seg til hjelp første dagen. Jeg har ikke sykt barn dager pga alderen hennes, så forventer da selvfølgelig at dere trekker meg i lønn for denne dagen. Men jeg må være hjemme med henne."

Hjemme blir du jo unnsatt, så du kommer lenger med ærlighet. Hvorfor hun er dårlig trenger du derimot ikke si.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
LeonoraDorothea skrev (29 minutter siden):

Så du mener å si at «datteren min skal igjennom et inngrep» er sensitiv informasjon? Det er da ikke nødvendig å utbrodere hvilket inngrep hun skal igjennom, og det er heller ikke noe arbeidsgiver krever.

Jeg mener at man bør ta fri uten lønn i dette tilfelle, for det er ikke hun som er syk. Og dette skal ikke legges på arbeidsgiver.

Anonymkode: 2890d...2e6

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så forferdelig! Ta kontakt med sykehuset. 

Anonymkode: 2496a...c1e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har opplevd det samme med bonusdatter, hun var 17 år. Hun fikk tilbud om å være på sykehuset hele tiden, men ønsket å gjøre det hjemme dersom jeg kunne være der med henne. Jeg tok en feriedag, hadde aldri funnet på å ta egenmelding. Gjorde det samme da samboeren min ble operert og måtte ha en voksen person til stede hele det første døgnet etter operasjonen. Feriedag da også. 

Anonymkode: 3da40...f3d

• Liker 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her tar du ut velferdspermisjon med eller uten lønn. Det er opp til arbeidsgiver.

Du trenger ikke si akkurat hva det er men at datteren din trenger å ha deg hjemme etter et inngrep.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barnet ditt trenger tilsyn denne dagen, men det er ikke riktig at din arbeidsgiver skal betale for det.

Anonymkode: e1c41...7fa

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Søk pleiepenger. Få sykehuslegen til å skrive attest. Kanskje ikke gynekolog har allverden erfaring med det, men det er info på nav

Anonymkode: fd1d4...496

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ta egenmelding, hun trenger omsorg. Jeg har hatt medisinsk abort og jeg trengte seriøs hjelp, legevakten kom hjem til meg men jeg har også hatt en 16 åring på overnatting som absolutt ikke turte fortelle hjemme om aborten (venninde av min datter) og hun merket det bare som en helt ok mens.

Anonymkode: cb034...169

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er én dag hun ikke bør være alene. 

Jeg hadde nok også tatt en egenmeldingsdag. Det er ikke innenfor regelverket, men abort for barnet sitt er nå ikke en gjentagende hendelse akkurat 

Anonymkode: abecc...0c3

Så det er arbeidsgiver som skal lastes? 

Anonymkode: db225...6f8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...