Gå til innhold

Dødsenglene, Norge bak fasaden

Sovushka

Anbefalte innlegg

Gagaen skrev (16 timer siden):

Akkurat pga slik at jeg er helt i mot aktiv dødshjelp!

Viss man hadde aktiv dødshjelp so hadde man jo unngått dette/slikt

• Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stine40 skrev (13 timer siden):

Desse tingene burde bedres, forjævligt at mangel på hjemmehjelp, mat, stell osv bidrar til dødsønske. Men jeg er for aktiv dødshjelp.  Og selv om jeg har stor respekt for opiodkrisen, så tenker jeg at det er bedre at syke mennesker med store smerter er avhengige av det og klarer hverdagen, enn at de tar livet sitt. Burde ikke pri 1 være å ruste opp helsevesenet? deretter eldreomsorg, kommunale tjenester osv. Har ikke sett programmet ennå, men skal gjøre det💔

Bare å stemme FRP

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maestro skrev (10 timer siden):

Ai ja ikke sant? Han henger ut en eller annen som driver idrettslaget som han gikk på, men som da ble kasta ut fra, da de så på han som en trussel. Vel, utifra innleggene hans, så virker det ikke som han her Steinar helt skjønner det sjøl om hvorfor. 

Han trenger beskyttelse mot seg selv. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (1 time siden):

Hun med ME, hørtes ut for meg som en viktig grunn for at hun ville dø var at hun ikke kunne bidra til samfunnet… jobb?

Det er også tankevekkende. Sier litt om hvordan vi ser på arbeidsuføre. 
Kan jo bare se på hetsen mot uføre her inne.

edit: hun hadde sikkert andre grunner også, men dette var den del av begrunnelsen jeg hang meg opp i.

Jeg tror det handlet mer om at hun ikke hadde en mening i livet. Ingen barn, ikke mann OG uten jobb. Når hun i tillegg har såpass dårlig helse at hun ikke engang kan utfolde seg i hverdagen så tror jeg det handler mer om totalen, hun sa at hun ikke hadde noe og at livet bare gikk forbi. Altså jobben var bare én av mange grunner.

Og så tenker jeg at hennes grunn er grunn nok for henne, uansett om det er at hun har stein i skoen for å sette det på spissem. Men jeg skjønner at mitt syn på dette er mer ekstrem enn for folk flest. Greia er at jeg vil ikke være dommer over andre folks liv, jeg er for at folk skal få bestemme helt selv.

Men enig i at jeg skulle ønske det fantes jobber for alle, eller annet opplegg hvor man daglig eller ofte nok møter andre mennesker og blir sosialisert.

Endret av Blåttvann
  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilleville skrev (53 minutter siden):

Bare å stemme FRP

Ja, vet at FpU fronter dette. Det er vel vist i forskning også, at det er de yngre som er mest for aktiv dødshjelp. 
Altså, jo lengre frem døden er, og jo mindre erfaring med sykdom og død man har rundt seg, jo større tendens til å være for. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (34 minutter siden):

Jeg tror det handlet mer om at hun ikke hadde en mening i livet. Ingen barn, ikke mann OG uten jobb. Når hun i tillegg har såpass dårlig helse at hun ikke engang kan utfolde seg i hverdagen så tror jeg det handler mer om totalen, hun sa at hun ikke hadde noe og at livet bare gikk forbi. Altså jobben var bare én av mange grunner.

Og så tenker jeg at hennes grunn er grunn nok for henne, uansett om det er at hun har stein i skoen for å sette det på spissem. Men jeg skjønner at mitt syn på dette er mer ekstrem enn for folk flest. Greia er at jeg vil ikke være dommer over andre folks liv, jeg er for at folk skal få bestemme helt selv.

Men enig i at jeg skulle ønske det fantes jobber for alle, eller annet opplegg hvor man daglig eller ofte nok møter andre mennesker og blir sosialisert.

Skjønner godt hva du mener, hun snakket sikkert  om totalen. 
Jo, det er jo sånn at det er akkurat de tingene som definerer vår verdi i samfunnet. 
Og det er her jeg merker at jeg som ikke-kristen likevel er veldig påvirka av Jesu lære, om at alle mennesker er like mye verd. 
Menneskeverd er bare noe du har, om du er en baby, en dement olding eller syk. 
En suksessfull og frisk trebarnsmor med toppjobb er like mye verd som den dama med ME. 
Hun har sikkert noen, hun også, som blir knust om hun forsvinner…

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bacteria skrev (12 minutter siden):

Ja, vet at FpU fronter dette. Det er vel vist i forskning også, at det er de yngre som er mest for aktiv dødshjelp. 
Altså, jo lengre frem døden er, og jo mindre erfaring med sykdom og død man har rundt seg, jo større tendens til å være for. 

Eg tenkte meir at frp vil behalde pengene i landet og ruste opp eldreomsorgen og helsevesenet

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilleville skrev (1 minutt siden):

Eg tenkte meir at frp vil behalde pengene i landet og ruste opp eldreomsorgen og helsevesenet

Åja, misforsto litt. Fikk vel ikke med meg kontekst 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (44 minutter siden):

Skjønner godt hva du mener, hun snakket sikkert  om totalen. 
Jo, det er jo sånn at det er akkurat de tingene som definerer vår verdi i samfunnet. 
Og det er her jeg merker at jeg som ikke-kristen likevel er veldig påvirka av Jesu lære, om at alle mennesker er like mye verd. 
Menneskeverd er bare noe du har, om du er en baby, en dement olding eller syk. 
En suksessfull og frisk trebarnsmor med toppjobb er like mye verd som den dama med ME. 
Hun har sikkert noen, hun også, som blir knust om hun forsvinner…

Jeg vet ikke om du tolket det som at jeg mente at hun med ME ikke er like mye verdt som andre? For det mener jeg at hun er, hun er like mye verdt som alle andre.

Jeg tror hun hadde levd greit uten jobb dersom hun hadde hatt mann og barn. Det er totalen som blir for voldsom å leve med. Men vi trenger ikke være enige i det. Ville bare si at jeg mener hun er like mye verdt. :)

(edit, ikke alle har samme behov i livet som denne damen. Noen lever fint ufør og alene og det er bra for dem.)

Endret av Blåttvann
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for aktiv dødshjelp, men dette er drap. Problemet er at når det offentlige ikke tilrettelegger for de som har det uutholdelig, kommer de "sinnsyke" frem og gjør det likevel med sine tvilsomme metoder. Norge må på banen og denne dokumentaren er et viktig bidrag til diskusjonen. Sveits har en fungerende løsning hvor de tilrettelegger for at pasienten selv kan trykke på knappen. Det er dødsHJELP i ordets rette forstand.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (11 minutter siden):

Jeg vet ikke om du tolket det som at jeg mente at hun med ME ikke er like mye verdt som andre? For det mener jeg at hun er, hun er like mye verdt som alle andre.

Jeg tror hun hadde levd greit uten jobb dersom hun hadde hatt mann og barn. Det er totalen som blir for voldsom å leve med. Men vi trenger ikke være enige i det. Ville bare si at jeg mener hun er like mye verdt. :)

Man må da ikke ha mann og barn heller. Jeg er ufør, og har riktignok en mann men han er mye borte (jobb og friluftshobbyer). Jeg finner glede i både hunder, bøker, trening, skogsturer, podcaster, håndarbeid og venner. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (14 minutter siden):

Tenker ikke at du mener hun er mindre verdt, men det virket på det hun sa dom om hun følte seg som det. Og det er det jo samfunnsmessige og kulturelle grunner til, var mitt poeng. 

Endret av Bacteria
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjest431 skrev (11 timer siden):

Nei, det at vedkommende er identifisert i andre forum er ikke ensbetydende at det er fritt frem for å legge ut navnet hams.

Fikk/får han noen straff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

CrazyCatLady2500 skrev (7 minutter siden):

Man må da ikke ha mann og barn heller. Jeg er ufør, og har riktignok en mann men han er mye borte (jobb og friluftshobbyer). Jeg finner glede i både hunder, bøker, trening, skogsturer, podcaster, håndarbeid og venner. 

Selvfølgelig ikke, men hun sa at hun trengte det. Det er denne konkrete damen som er med i serien som diskuteres vi snakker om her.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (6 minutter siden):

Tenker ikke at du mener hun er mindre verdt, men det virket på det hun sa dom om hun følte seg som det. Og det er det jo samfunnsmessige og kulturelle grunner til, var mitt poeng. 

Absolutt enig. Og veldig veldig trist.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bullehurk skrev (2 timer siden):

Var det ikke en av de som spurte ....  " Vil du ha sex før du dør" .. Altså Hallo ....   😮

Jepp. De gjør jo ikke dette for å hjelpe andre.. De får selvfølgelig noe ut av det selv. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi må ta denne debatten om assistert selvmord på alvor og i den debatten må vi også snakke om hva vi gjør for de som ikke ser noe verdi i livet lengre. Mental helse har i mange år frontet ulike varianter av "snakk om det" som ikke fører til så mye mere for de som sliter sitter fortsatt hjemme og føler at livet er meningsløst.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (5 timer siden):

Folk tar livet sitt på de mest grufulle måter, så jeg er ikke overrasket over at man kan være desperat nok til å la seg bli drept av en psykisk syk person. Er man desperat nok osv... Man slipper å dø alene f.eks.

Og det er bedre å dø slik enn å kjøre over i motgående kjørefelt og treffe en bil full av ungdom eller barn. De fleste velger trailere, men det er også en person det går utover og ulykken kan skape trøbbel som gjør at andre mister livet fordi ambulansen ikke får kjørt hovedveien til sykehuset. Eller andre mennesker mister viktige avtaler på sykehuset.

"Hendelse på sporet" vet vi alle hva betyr, når det gjelder t-bane og tog... Det går utover så mange uskyldige...

Det beste hadde vært om Norge sluttet å være så feige og la tilrette for døden på en verdig måte.

-

Hun med ME som ville dø... jeg forstår ikke at man får avslag når man har mistet hele livet og ikke ser bedring i horisonten. Hun er syk, det finnes ikke hjelp. La henne dø hvis hun virkelig vil, hun har tenkt på det lenge nok. Mener jeg.

Du har mange gode poeng ♥️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om vestlandsmannen fortsatt holder på, ellers om dette programmet fikk han til å gi seg. Også lurer jeg på om det finnes flere i Norge som holder på. Og om noen ev får ideen til å starte med dette etter å ha sett dokumentaren, håper ikke det er triggende for noe. 
For du verden så syke folk som finnes! Og da mener jeg ikke «pasientene»(av mangel på et bedre ord) i denne serien. 

Altså, det sjokket jeg fikk under den telefonsamtalen med vestlandsmannen, jeg kan ikke huske å ha fått et sånt sjokk av TV noen gang. Eneste sammenlignbare sjokket jeg har fått er første episode av black mirror, men det var jo ikke ekte, så det var et godt stykke unna allikevel. 

Jeg vet ikke hvor jeg står i debatten om aktiv dødshjelp, og ser på meg selv som heldig med tanke på at jeg aldri har vært i en situasjon som har gitt meg tanker om dette. Men det er kanskje et problem for de som er i det, at sånne som meg ikke vet. Så sånn sett er dette en viktig dokumentar! For en ting jeg hvertfall vet er at dette som kom fram ikke er greit!! 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jammen skremmende mange syke jævler der ute som utnytter sårbare! Tom koffert for å shoppe etterpå, noen piller i lomma som ikke er sterke nok til å ta liv så man må sitte oppå en pute og drikke kaffe mens den andre kveles. Drepe et utviklingshemmet barn, med søsken til stede...😥🤮

• Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...