Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest -meg-
Skrevet

Jeg begynner som lærling i august, og er litt bekymret for at jeg ikke får opparbeidet mye ferie til neste år.

Når man jobber som lærling, jobber man da 100%?

5 dager i uken?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjesta
Skrevet

Man jobber 100% ja, så du får opparbeidet deg sånn ca 2 uker ferie.

Sånt ville jeg funnet ut av før jeg søkte lærlingeplass (og gjorde forøvrig det også), håper du vet bedre hva du går til enn hva det virker som!

Gjest -meg-
Skrevet
Man jobber 100% ja, så du får opparbeidet deg sånn ca 2 uker ferie.

Sånt ville jeg funnet ut av før jeg søkte lærlingeplass (og gjorde forøvrig det også), håper du vet bedre hva du går til enn hva det virker som!

Ferie er ikke det første jeg kommer til å spørre om, og i allefall ikke før jeg begynner, derfor spurte jeg her inne. ;)

Takk for svar.

Gjest Fruktfat
Skrevet
Jeg begynner som lærling i august, og er litt bekymret for at jeg ikke får opparbeidet mye ferie til neste år.

Når man jobber som lærling, jobber man da 100%?

5 dager i uken?

du har jo uansett krav på 4 (5) ukers ferie, da. selv om noe av den blir uten lønn.

og ja, du jobber 100%, 5 dager i uken som i hvilken som helst annen jobb.

Gjest -meg-
Skrevet
du har jo uansett krav på 4 (5) ukers ferie, da. selv om noe av den blir uten lønn.

og ja, du jobber 100%, 5 dager i uken som i hvilken som helst annen jobb.

Ok, takk skal du ha. Da ble jeg litt klokere.

Er de to lærlingårene to vanlige år, eller regnes det skoleår (altså 20 mnd)?

Gjest Fruktfat
Skrevet
Ok, takk skal du ha. Da ble jeg litt klokere.

Er de to lærlingårene to vanlige år, eller regnes det skoleår (altså 20 mnd)?

bare hyggelig :) det er helt vanlige år, mener jeg. jeg begynte ihvertfall lærlingtiden min 5 juli, og var ferdig 5 juli 2 år senere.

Gjest -meg-
Skrevet
bare hyggelig :)  det er helt vanlige år, mener jeg. jeg begynte ihvertfall lærlingtiden min 5 juli, og var ferdig 5 juli 2 år senere.

Takk igjen. ;)

Skrevet

Det er to vanlige år ja. Fagprøve kan du avlegge 2 måneder før/etter at kontrakten går ut.

Du får ferie, men du får ikke en vanlig lønn den måneden du har ferie. Da kan du velge om du bare vil ta to uker (som du har opparbeidet), eller om du resten av året vil spare opp litt penger slik at du har penger også den måneden.

Det året du slutter har du opparbeidet deg full ferie, og dette kan du ta ut før du slutter eller få pengene utbetalt. (De fleste foretrekker at du tar det ut som fri)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...