Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2006 #1 Skrevet 6. mars 2006 Når en stilling er utlyst med visse lønnstrinn. Er det da mulig å forhandle på den slik at den blir høyere når man får tilbud på jobb? Og er det en sjanse for at man faktisk får høyere lønn?
Skravla Skrevet 6. mars 2006 #2 Skrevet 6. mars 2006 Det er alltid mulig å forhandle på lønn og ved kontraktsinngåelse er det ofte enklere enn senere. Om du får høyere lønn eller ikke avhenger jo av hvor kristisk din kompetanse er for bedriften, dvs. hvor viktig er det at akkurat du begynner.
Susan Sto Helit Skrevet 6. mars 2006 #3 Skrevet 6. mars 2006 Det er sjelden de har noe å gå på i forhold til slike trinnplasserte lønninger da... Du fikk liksom beskjed om hva du søkte på når det står i annonsen, og det er ikke så lett å komme med at du forventer mer da. Mange statlige og komunale stillinger har slike rammer, og jeg har aldri opplevd å kunne forhandle egen lønn i det hele tatt. Du blir gjerne tilbudt lønn innenfor den oppgitte rammen i forhold til erfaring og kunnskap. Hvor riktig er du i forhold til hva de ønsker.
Skravla Skrevet 6. mars 2006 #4 Skrevet 6. mars 2006 Jeg har opplevd å få lønn utover det som sto i utlysningsteksten. Stillingen er plassert i den lønnen de oppgir, men har man kritisk kompetanse og arbeidsgiver virkelig trenger deg - så koster det!
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2006 #5 Skrevet 7. mars 2006 Skravla - det er forskjell på lønn og lønnstrinn da. Jeg tror det er vanskeligere å forhandle seg over lønnstrinn i det offentlige. Derimot en antydet lønn i privat bedrift vil kunne være noe annet. Tror jeg da.
Gjest Elfrida Skrevet 7. mars 2006 #6 Skrevet 7. mars 2006 I staten må arbeidsgiver tilbake til fagorganisasjonene og forhandle med dem om å gi en lønn som er høyere enn det som er utlyst. Da må arbeidsgiver argumentere for hvorfor vedkommende skal få høyere lønn enn det som er utlyst, og argumentere for at det hadde ikke blitt andre og bedre kvalifiserte søkere til stillingen hvis man i utgangspunktet hadde lyst ut stillingen med høyere lønn. Så det er mulig, men gjøres sjelden der jeg har vært i hvert fall.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå