Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2006 #1 Skrevet 6. mars 2006 Har jobbet fullt i over 2 år i fast jobb i offentlig sektor og har et spørsmål om feriepenger: Jeg er klar over at feriepenger er x prosent av årsinntekten så summen er jo grei. Det jeg ennå ikke har forstått er følgende: kommer feriepengene som en erstatnign for vanlig lønn, slik at forskjellen bare er at man får en vanlig lønn for en måned man ikke jobber? Isåfall betyr det jo bare at man får betalt i en måned for å ikke jobbe. Eller kommer feriepenger som et tillegg til vanlig lønn? Hvis man velger å bare ta 2 ukers ferie framfor 5, betyr det at man får feriepenger + lønn for 2 uker?
Gjest allium Skrevet 6. mars 2006 #2 Skrevet 6. mars 2006 Feriepengene kommer istedenfor vanlig lønn. Hvis du ikke har tjent opp full ferie, kan du velge å så kort ferie som du har feriepenger til, men hvis du har full opptjening, kan du ikke jobbe i ferien og få lønn i tillegg.
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2006 #3 Skrevet 6. mars 2006 Feriepenger utbetales istedenfor fast lønn de fleste steder. Det betyr at du ikke blir trukket i lønn den måneden du har ferie. Feriepenger er litt mer enn vanlig lønn, så du vil få utbetalt litt ekstra, og du skatter ikke denne måneden. Dersom du tar to ukers ferie, vil du få feriepenger + 3 ukers lønn. Vanligvis utbetales dette samtidig som feriepengene, men noen venter også til desemberlønning. Det er en målsetting i de fleste bedrifter at alle skal ta ut full ferie. Bare unntaksvis skal ferie utbetales eller overføres til neste år. Spesielt i offentlig sektor er de ikke så villige til å betale ut ferien, så de vil heller prøve å overføre den, men de kan nekte å gjøre dette også dersom du ikke har en god grunn. (f.eks. at du har vært syk i store deler av året).
Gjest Gjesta Skrevet 6. mars 2006 #4 Skrevet 6. mars 2006 Det jeg ennå ikke har forstått er følgende: kommer feriepengene som en erstatnign for vanlig lønn, slik at forskjellen bare er at man får en vanlig lønn for en måned man ikke jobber? Isåfall betyr det jo bare at man får betalt i en måned for å ikke jobbe. Hvis man velger å bare ta 2 ukers ferie framfor 5, betyr det at man får feriepenger + lønn for 2 uker? ← Ja og ja på disse to spørsmåla. Men du kan normalt ikke velge bort ferien.
Gjest Hilde K S Skrevet 6. mars 2006 #5 Skrevet 6. mars 2006 Når du har vært fast ansatt i to år, har du ikke muligheten til å velge bort ferien. Da har du full opptjening av feriepenger. Dersom du er sykemeldt store deler av året og ikke får tatt ut ferie av den grunn, får du utbetalt de restenrende feriedagene i desember. Du kan også overføre 12 av disse dagene til neste ferieår.
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2006 #6 Skrevet 6. mars 2006 Det var nytt for meg at lønnen man får i feriepengemåneden (også kalt "feriepenger") er skattefri, betaler vi ikke skatt den måneden vi mottar feriepengene?
Gjest Gjesta Skrevet 6. mars 2006 #7 Skrevet 6. mars 2006 Feriepengene er ikke skattefrie. Systemet for innbetaling av skatt er imidlertid lagt opp slik at vi trekkes litt mer enn den prosentandelen vi skal betale i skatt i 10 1/2 md. Dermed blir det null skatt i juni og halv skatt i desember.
Kaffeavtalen Skrevet 6. mars 2006 #8 Skrevet 6. mars 2006 Det var nytt for meg at lønnen man får i feriepengemåneden (også kalt "feriepenger") er skattefri, betaler vi ikke skatt den måneden vi mottar feriepengene? ← Feriepengene er utbetalt brutto. Men skatten på disse pengene er innregnet i den vanlige skattesatsen din, så de er allerede "ferdigskattet"
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2006 #9 Skrevet 6. mars 2006 Det vil i praksis altså si at det som kalles "feriepenger" egentlig bare er en vanlig månedslønn som man ikek skatter av akkurat den måneden, fordi man har gjort det allerede. Feriepenger er altså ikke noe "stort", det er bare den vanlige lønnen uten at det trekkes skatt.
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2006 #10 Skrevet 7. mars 2006 Den ligger jo vanligvis over normallønnen. sånn som jeg har ca 28000 brutto i lønn, noen ganger mindre andre ganger mer, når skatten trekkes fra så sitter jeg igjen med ca 17000, mens i feriepenger får jeg 36000 i år. Det er jo litt forskjell da.
Gjest Gjesta Skrevet 7. mars 2006 #11 Skrevet 7. mars 2006 Hos oss er det sånn at vi aldri får vanlig lønn i juni måned, da får vi alltid feriepenger i stedet, uavhengig av når vi tar ut ferien vår. Enkelt og greit for alle å forholde seg til.
Angelheart Skrevet 7. mars 2006 #12 Skrevet 7. mars 2006 Hos oss er det sånn at vi aldri får vanlig lønn i juni måned, da får vi alltid feriepenger i stedet, uavhengig av når vi tar ut ferien vår. Enkelt og greit for alle å forholde seg til. ← Slik er det hos oss også, og i de fleste store bedrifter som praktiserer fastlønn. I endel mindre bedrifter (private) er det en annen ordning. Der blir man trukket for ferie når man faktisk har den (dvs. om du tar 1 ukes vinterferie får du kun utbetalt 3 ukers lønn i februar), mens feriepengene blir utbetalt i tillegg til vanlig lønn i juni/juli. Dette er spesielt vanlig der man går på timesbetaling eller provisjon.
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2006 #13 Skrevet 7. mars 2006 Jeg har ikke månedslønn, jeg har timesbetalt (men jeg har 100% stilling) Jeg har aldri hørt noe om at jeg MÅ ta alle fem ukene med ferie. I min jobb jobber jeg helt alene som vakt, og det må være noen på jobb 24/7. Så hvorvidt det er meg eller en vikar som er på jobb, er jo revnende likegyldig for min sjef (så sant vikaren og jeg har lik lønn, da) Neste års feriepenger blir jo også akkurat det samme (for sjefen). Hvor mye feriepenger jeg får utbetalt i 2006 blir jo heller ikke påvirket av hvorvidt jeg tar alle fem ukene eller ikke. Jeg får lønn for de timene jeg er på jobb, og jeg får ikke lønn for de timene jeg ikke er på jobb. Jeg synes det er enkelt!
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2006 #14 Skrevet 7. mars 2006 Hos oss er det sånn at vi aldri får vanlig lønn i juni måned, da får vi alltid feriepenger i stedet, uavhengig av når vi tar ut ferien vår. Enkelt og greit for alle å forholde seg til. ← Men betyr dette at man ikke får noen lønn i juli da? Isåfall skal feriepengene gjelde for 2 måneder (juni og juli) og da er jo ikk esummen spesielt stor uansett..
Gjest allium Skrevet 7. mars 2006 #15 Skrevet 7. mars 2006 Men betyr dette at man ikke får noen lønn i juli da? Isåfall skal feriepengene gjelde for 2 måneder (juni og juli) og da er jo ikk esummen spesielt stor uansett.. ← Jo, man får vanlig lønn i juli. Man får feriepengene i juni, istedenfor fem ukers (eller fire uker pluss en dag) lønn. Resten av året får man lønn.
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2006 #16 Skrevet 7. mars 2006 Så selv om man har ferie i 5 uker i løpet av juni/juli, så får man feriepenger i juni og vanlig lønn i juli? (Forutsatt fast ansatt, jobber fulltid, har jobbet der i evigheter osv.) Det visste jeg ikke!
Gjest allium Skrevet 7. mars 2006 #17 Skrevet 7. mars 2006 Så selv om man har ferie i 5 uker i løpet av juni/juli, så får man feriepenger i juni og vanlig lønn i juli? (Forutsatt fast ansatt, jobber fulltid, har jobbet der i evigheter osv.) Det visste jeg ikke! ← Det er den vanlige måten å gjøre det på, ja. Jeg jobbet en gang i et stort firma som betalte feriepengene i mai, men det spiller jo egentlig ingen rolle om de kommer i mai eller juni.
Bobeline Skrevet 7. mars 2006 #18 Skrevet 7. mars 2006 Hmmm... Jeg får lønn og feriepenger i juni, og utbetalt ferie i desember... Jeg har ikke ferie i løpet av arbeidsåret, og får feriepenger i juni sammen med de andre i bedriften. Og siden jeg ikke har ferie får jeg fem uker ekstra utbetalt i desember. Jeg er også den eneste på kontoret som ikke har hatt ferie siden 2001, nettopp fordi det er vanskeligere for meg å søke om fri. Jeg må bestandig bytte timer med andre og jobber derfor fullt, siden byttede vakter må jobbes inn igjen. Regner med det blir slik i år også... Så jeg har ikke helt forstått poenget med feriepenger og ferie. Jeg hadde jobbet i tre år og fikkbeskjed om at jeg ikke hadde rett på ferie i det hele tatt. Så fikk vi ny sjef som oppdaget dette, og måtte betale meg ut siden dette var ulovlig. Og så har det bare fortsatt slik, jeg jobber, får full lønn og feriepenger, og utbetalt ferie i desember.
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2006 #19 Skrevet 7. mars 2006 Hmmm... Jeg får lønn og feriepenger i juni← Dette forstår jeg ikke..får du dobbelt opp av hva andre får? Andre får feriepenger i en måned (f.eks. juni) også får de vanlig lønn i juli. Men du får både feriepenger og lønn på en gang?
Bobeline Skrevet 7. mars 2006 #20 Skrevet 7. mars 2006 Ja, jeg jobber hele tiden og tar ikke ut ferie, men har opptjente feriepenger og får disse utbetalt, og siden jeg jobber får jeg lønn også. Og siden jeg ikke tar ut ferie, får jeg den etter/utbetalt i desember. Jeg har spurt min sjef om dette er rett flere ganger, og får til svar at jeg ikke skal mase om dette. Så jeg vet ikke om det er lovlig eller ikke. Bedriften ser ikke noe problem i dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå