Mokka Skrevet 6. mars 2006 #1 Skrevet 6. mars 2006 Hei.. Noen som går eller har gått på fegselsskolen? Vil gjerte høre både positive og negative erfaringer ved utdannelsen? Har vært på hjemmesiden deres og lest, og det virker som et spennende og givende yrke! Leste at det er søknadsfrist i september, noen som vet når de er oppstart?
Gjest camillo Skrevet 7. mars 2006 #3 Skrevet 7. mars 2006 Jeg har ingen erfaring selv, men kjenner folk som jobber som det - så hvis det er noe litt mer konkret du lurer på, så kan det jo hende jeg har hørt noe interessant? ... siden det ikke har kommet noen andre svar her.
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2006 #4 Skrevet 7. mars 2006 Spennede og givende yrke med solid bra lønn.
Gjest lilletroll Skrevet 8. mars 2006 #5 Skrevet 8. mars 2006 Spennede og givende yrke med solid bra lønn. ← Så veldig bra lønn er det ikke nei, men en fordel er jo at det er lønn under utdanning. Søknadsfristen er september ja, så er det opptak utover høsten. (skriftlig test, muntgli intervju (from hell) samt fysisk test).Oppstart januar. Da er det først en mnd eller så på skolen, så er det ut i et års aspirant tjeneste, hvor du jobber i et fengsel. Så er det ett år på skolen i Oslo, og så er det et plikt år. Jeg vil anbefale alle å prøve seg som ekstra betjent i et fengsel FØR de søker skolen, for det er først da du finner ut om det er noe for deg. Jeg har alltid hatt en fascinasjon for fengselsjobbing, og begynte som ekstrabetjent for en stund siden. Jeg har etter å ha jobbet der en stund funnet ut at å ta utdanningen ikke er noe for meg, da jeg ikke ønsker å forholde meg til slike mennesker i en slik jobb resten av livet. Men dette er VELDIG individuelt, kanskje finner du ut at dette er jobben for deg, og da er det jo bare å kjøre på! Dette er ikke en jobb som passer for alle, men for noen er det som å komme "hjem".
Mokka Skrevet 8. mars 2006 Forfatter #6 Skrevet 8. mars 2006 Takk lilletroll. Mye nyttig du kom med. Det var egentlig veldig lurt å prøve å jobbe i et fengsel først. Tar de imot studenter som for eksempel kunne tenke seg å hatt det som en sommerjobb? Hva vil arbeidsoppgavene mine bli da? Vet du om det er vanskelig å komme inn? Hvor mange søkere får plass hvert år? Du sa at det muntlige intervjuet var hell?? Æææ, hater intervjuer hvor man blir skikkelig grillet. Tester de ut psyken din og presser deg maks? Hvordan kan man på best mulig måte forbrede seg til et slikt "hell" intervju?
Gjest camillo Skrevet 8. mars 2006 #7 Skrevet 8. mars 2006 Det er vel snakk om at det skal bli høyskole (ergo ikke gratis), eller er dette allerede gjennomført, kanskje?
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2006 #8 Skrevet 8. mars 2006 Takk lilletroll. Mye nyttig du kom med. Det var egentlig veldig lurt å prøve å jobbe i et fengsel først. Tar de imot studenter som for eksempel kunne tenke seg å hatt det som en sommerjobb? Hva vil arbeidsoppgavene mine bli da? ← Ja, de tar imot studenter. Jobber som vanlig, men med litt mindre ansvar en enn del andre.
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2006 #9 Skrevet 8. mars 2006 Det vet jeg ingen ting om. Noen som vet om det er vanskelig å komme inn?
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2006 #10 Skrevet 8. mars 2006 Nei, det er ikke vanskelig å komme inn! Du blir heller ikke spesielt "grillet". Man blir ikke det i Norge uansett, alle er snille, milde og forsiktige her. Selv politivesenet fortoner seg som en barnehage, det samme gjør fengslene. Du har intet å frykte i landet der de innsatte fengselsfuglene har sine egne fagforeninger og streiker i cellene sine for høyere lønn. Kom deg utenfor Norges grenser og du vil få se hva grilling og harde opptakskrav betyr.
Gjest lilletroll Skrevet 9. mars 2006 #11 Skrevet 9. mars 2006 (endret) Nei, det er ikke vanskelig å komme inn! Du blir heller ikke spesielt "grillet". ← Du har ikke forsøkt å komme inn eller vært på godkjennelses intervju skjønner jeg.... Det er vanskelig å komme inn på skolen, ja, og det er vanskelig å vite hva de egentlig går etter. Jeg kjenner flere som har kommet inn, og jeg kjenner flere som ikke har kommet inn...vanskelig å sette fingeren på hvorfor de valgte som de gjorde.. Det intervjuet går på å teste psyken din, motivasjonen din, kunnskapen din, og i det hele tatt prøve å finne ut hva slags person du er. De forsøker å psyke deg ut for å se hvordan du reagerer. Det viktigste er å være seg selv, og svare som best du kan. Hvis du ikke kan svaret vær ærlig og si det, heller enn å forsøke å svare, for så å forville deg ut på glattisen...det er MYE verre! Tror de tok inn 150 studenter i år. I de fleste fengsler tar de inn sommervikarer ja, og jobben du gjør vil være den samme som de andre betjentene. Se etter utlysning i avisene. Hva jobben består i er litt forskjellig ettersom hvilket fengsel du er i - om det er åpen eller lukket anstalt osv. Det er sant som en sa her, at fengselsskolen mest sannsynlig går over til å bli høyskole etter hvert, og det lønner seg jo absolutt å komme seg inn før det, da det ikke har tilbakevirkende kraft, og hvis du påbegynner utdanningen med lønn avslutter du den med det. Endret 9. mars 2006 av lilletroll
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2006 #12 Skrevet 9. mars 2006 For det første tjener fengselsbetjenter godt over kr. 300.000,- i året: det er faktisk høyere enn hva mange i kommunesektoren med 6 års høyere utdanning tjener..dermed kan man si at de tjener "bra" i forhold til andre grupper. For det andre, selv om det er intervju der de "forsøker å psyke deg ut" høres det kanskje skremmende ut, men dette er milde, naive nordmenn som har ferdige klare standard maler der de liksom skal prøve å gjøre det tøft. For folk som har reist litt og er menneskekjennere i tillegg kan jeg garantere deg at det ikke er tøft...(og jeg vet selvfølgelig hva jeg snakker om ellers kunne jeg ikke ha hevdet dette).
Gjest lilletroll Skrevet 9. mars 2006 #13 Skrevet 9. mars 2006 For det andre, selv om det er intervju der de "forsøker å psyke deg ut" høres det kanskje skremmende ut, men dette er milde, naive nordmenn som har ferdige klare standard maler der de liksom skal prøve å gjøre det tøft. For folk som har reist litt og er menneskekjennere i tillegg kan jeg garantere deg at det ikke er tøft...(og jeg vet selvfølgelig hva jeg snakker om ellers kunne jeg ikke ha hevdet dette). ← 100% av de som var til intervju samtidig som meg mente at dette var et tøft intervju, og dette er alle typer mennesker fra de helt unge uten mye erfaring til de godt voksne med alskens erfaring. Jeg har både reist mye og er kjent for å være menneskekjenner. Intervjuet var tøft, det verste jeg har vært på, men JEG ble hverken psyket ut eller satt ut, og godkjent ble jeg også, men å si at intervjuet er bare mildt og snilt, ja da tror jeg det er DU som har vært heldig...
Mokka Skrevet 9. mars 2006 Forfatter #14 Skrevet 9. mars 2006 Nei, jeg har ikke søkt enda. Skal søke i september, tror det var da fristen går ut. Ja, det hadde vært en fordel å komme inn før de går over til en høyskole. Noen som vet når dette kommer til å skje? Hvis de ikke gjør dette i år, så rekker jeg det vel! Får virkelig håpe at jeg kommer inn i 2006. Takk for alle gode innvendinger!
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2006 #15 Skrevet 26. april 2006 For det første tjener fengselsbetjenter godt over kr. 300.000,- i året: det er faktisk høyere enn hva mange i kommunesektoren med 6 års høyere utdanning tjener..dermed kan man si at de tjener "bra" i forhold til andre grupper. Man tjener litt over 300.000,- ja, men usk at grunnlønnen ligger på ca 260.000,-, resten er tillegg for turnusjobbing. Det er grunnlønnen som må sammenlignes mot andre yrkesgrupper så lenge de er dagtidsyrker.
Lillesøster Skrevet 27. april 2006 #16 Skrevet 27. april 2006 Det vet jeg ingen ting om. Noen som vet om det er vanskelig å komme inn? ← Fikk inntrykk av at det var lett å komme inn på fengselskolen. Jeg var der en gang til et jobbintervju som foreleser. Da fikk jeg vite at en stor del av de som går der har feil "motivasjon" og må lukes ut under utdanning.
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2006 #17 Skrevet 27. april 2006 Fikk inntrykk av at det var lett å komme inn på fengselskolen. Jeg var der en gang til et jobbintervju som foreleser. Da fikk jeg vite at en stor del av de som går der har feil "motivasjon" og må lukes ut under utdanning. ← Det stemmer nok, det er ikke spesielt vanskelig akkurat! Lønna er faktisk ganske god, spesielt med tanke på at man ikke har verdens lengste utdanning (det er heller ikke en høgskoleutdanning...), man tjener mer enn de med høyere utdannelse faktisk, og det er digg Vi får også masser av ubekvems og vakttillegg.
Gjest lilletroll Skrevet 28. april 2006 #18 Skrevet 28. april 2006 Det stemmer nok, det er ikke spesielt vanskelig akkurat! ← Ja kjempelett, de fleste kommer ikke på intervju engang
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå