Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Druid skrev (51 minutter siden):

Du vil ikke finne en ideologisk fnugg hos Trump. Han er populist, en  bedriftsleder som tilnærmer seg politikk på den eneste måten han kan.

hadde trump regjert i 1933 hadde det vært et skrekkregime av verste sort. Det er jeg ikke i tvil om. 

Endret av ltfutt
  • Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
bvp skrev (2 minutter siden):

Først vil han ha Gaza og nå Ukraina, Donaldir Trutin er en jævla gravplyndrer.

Ikke glem Canada og Grønland

• Liker 6
Skrevet
ltfutt skrev (1 minutt siden):

Ikke glem Canada og Grønland

Canada og Grønland er ikke utslettet av sine naboland.

Skrevet
ltfutt skrev (3 minutter siden):

hadde trump regjert i 1933 hadde det vært et skrekkregime uten sidestykke. Det er jeg ikke i tvil om. 

Trenger ikke å snakke ned det som skjedde og si at «med Trump hadde det vært 100 ganger verre», for det VAR et skrekkregime uten sidestykke, og sånn retorikk devaluerer det. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Bacteria skrev (3 minutter siden):

Det er teit og smakløst, men videoen var ikke beregnet på oss liberalere i vesten . Den mest treffende beskrivelsen var en kommentator som sa at nå snakker Trump arabisk igjen. Det er en utfordring. Ta dere sammen… ellers. Det er hans måte å kommunisere med araberne på, og ikke bare de på Gaza. 

Mest av alt tror jeg det er et svar på de hysterisk upassende og groteske greiene Hamas har iscenesatte forb med frigivelsen av levende og døde gisler. Trump reagerer, og svarer med noe «lignende» om det i det hele tatt går an å si det. 

Utfordringen er jo at dette er en tanketom analyse : dette er jo en direkte rekruteringsvideo for Hamas og hvilken som helst terrororganisasjon i hele området. De må jo skjønne hvordan dette ser ut fra palestinere sin side? 

De "hysterisk upassende og groteske greiene Hamas har iscenesatte" var nødvendig indremedisin for Hamas i tilknytning til våpenhvilen og en evt fredsforhandling ; det er jo ikke grunnlag for videre normalisering  hvis ikke Hamas kan late som de har en gevinst. 

Mye værre er det at dette treffer lenger ; dette kan komme til å bli grunnlaget for et nytt 11. september.

• Liker 5
Skrevet
Molly85 skrev (3 minutter siden):

for det VAR et skrekkregime uten sidestykke, og sånn retorikk devaluerer det. 

Vi veit alle hvor jævlige nazistene var. Det er derfor jeg bruker dem som et eksempel. Jeg kan bare spekulere i hvor ille trump hadde vært i en tid hvor hat og rasisme hadde fritt spillerom. 

• Liker 1
Skrevet
Druid skrev (4 minutter siden):

Utfordringen er jo at dette er en tanketom analyse : dette er jo en direkte rekruteringsvideo for Hamas og hvilken som helst terrororganisasjon i hele området. De må jo skjønne hvordan dette ser ut fra palestinere sin side? 

De "hysterisk upassende og groteske greiene Hamas har iscenesatte" var nødvendig indremedisin for Hamas i tilknytning til våpenhvilen og en evt fredsforhandling ; det er jo ikke grunnlag for videre normalisering  hvis ikke Hamas kan late som de har en gevinst. 

Mye værre er det at dette treffer lenger ; dette kan komme til å bli grunnlaget for et nytt 11. september.

Jeg skjønner hva du mener, gisselshowet var heller ikke ment for oss i vest, heller ikke Trump. Folk som blir ydmyket kan bli farlige. 
Så jo det i 30-åra.
Får håpe du ikke får rett i din spådom i siste avsnitt. 

• Liker 1
Skrevet
ltfutt skrev (Akkurat nå):

Vi veit alle hvor jævlige nazistene var. Det er derfor jeg bruker dem som et eksempel. Jeg kan bare spekulere i hvor ille trump hadde vært i en tid hvor hat og rasisme hadde fritt spillerom. 

Ja, det vet jeg inderlig godt. Derfor jeg mener at å si at det ville vært «100 ganger verre» er historieløst og devaluerer det. 

• Nyttig 1
Skrevet
Druid skrev (8 minutter siden):

Hvorfor er det så forståelig og plausibelt at Hamas/palestinerne kommer med slike syke ting, men motsatt må man holde seg for god til det, fordi det kan bidra til ekstremisme? 

• Nyttig 1
Skrevet
Fremmed fugl skrev (3 minutter siden):

Screenshot_20250228_205304_X.thumb.jpg.c63aeb170ff9ced48ba2913d215437ab.jpg

Fyren er en fuckings legende! 

Det kommer til å bli skrevet bøker basert på  den politiske takten hans. Og husk, han er ikke egentlig mer kvalifisert enn Trump... 

• Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet
Druid skrev (4 minutter siden):

Fyren er en fuckings legende! 

Det kommer til å bli skrevet bøker basert på  den politiske takten hans. Og husk, han er ikke egentlig mer kvalifisert enn Trump... 

20220227_044505.jpg

• Liker 3
  • Hjerte 8
Skrevet
Fremmed fugl skrev (8 minutter siden):

Det er statsmanns takter, i motsetning til sirkus Trump

• Liker 6
  • Nyttig 8
Skrevet
Molly85 skrev (1 minutt siden):

Ja, det vet jeg inderlig godt. Derfor jeg mener at å si at det ville vært «100 ganger verre» er historieløst og devaluerer det. 

Det er du som devaluerer hvilken hinsides trussel trump er for verden I DAG! Er det "100" du henger deg opp i så kan jeg heller si dobbelt så ille, eller like ille. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Molly85 skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er det så forståelig og plausibelt at Hamas/palestinerne kommer med slike syke ting, men motsatt må man holde seg for god til det, fordi det kan bidra til ekstremisme? 

Jeg liker ikke forståelig i denne saken, men forventet : Hamas stiller i en våpenhvile de ikke tjener noe på, og gir fra seg våpene de har (gislene) ; det er i utgangspunktet en full kapitulasjon, og for at noen skal gjøre dette frivillig , må de ha ut en gevinst.

Kortene man spiller med her, er HÅP : grunnlaget for forhandlingene er at det er bedre å snakke med Hamas enn å utrydde dem , og at dette betyr at flere Israelere overlever. 

Videoen til Trump er i praksis en god finger i trynet på dette HÅPET: hva den forteller, er at forhandlinger har ingen verdi for Hamas.  

Utfordringen her ligger i at Israel og USA, har en geopolitisk  legitimitet. Det har ikke Hamas. Hele legitimiteten til en terrororgansiasjon, er sin egen interne idee.  På den ene siden betyr det at de per def ikke har rettigheter, på den annen side at deres legitimitet  avhengig av hva de gjør som andre anerkjenner. 

Så på samme måte som man forventer at et land ikke utfører krigsforbrytelser, fordi det utfordrer deres geopolitiske legitimitet, og dermed rett til å føre en militær operasjon, må man forvente at terrororganisasjoner utfører operasjoner for å forsvare sin legitimitet over for sine tilhengere. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (33 minutter siden):

Er det noen som kan gjøre rede for hva som egentlig skar seg mellom Trump og Zelensky i kveld? 
Trodde avtalen var skrevet på forhånd og at den bare skulle undertegnes?

Mannen min mener at Trump bla hadde dissa Zelensky for at han ikke hadde kledd seg fint nok, men har ikke sett noe av det i media😳

Endret av Bacteria
Skrevet
Druid skrev (1 minutt siden):

Jeg liker ikke forståelig i denne saken, men forventet : Hamas stiller i en våpenhvile de ikke tjener noe på, og gir fra seg våpene de har (gislene) ; det er i utgangspunktet en full kapitulasjon, og for at noen skal gjøre dette frivillig , må de ha ut en gevinst.

Kortene man spiller med her, er HÅP : grunnlaget for forhandlingene er at det er bedre å snakke med Hamas enn å utrydde dem , og at dette betyr at flere Israelere overlever. 

Videoen til Trump er i praksis en god finger i trynet på dette HÅPET: hva den forteller, er at forhandlinger har ingen verdi for Hamas.  

Utfordringen her ligger i at Israel og USA, har en geopolitisk  legitimitet. Det har ikke Hamas. Hele legitimiteten til en terrororgansiasjon, er sin egen interne idee.  På den ene siden betyr det at de per def ikke har rettigheter, på den annen side at deres legitimitet  avhengig av hva de gjør som andre anerkjenner. 

Så på samme måte som man forventer at et land ikke utfører krigsforbrytelser, fordi det utfordrer deres geopolitiske legitimitet, og dermed rett til å føre en militær operasjon, må man forvente at terrororganisasjoner utfører operasjoner for å forsvare sin legitimitet over for sine tilhengere. 

Jeg forstår tanken, men er ikke enig i at Hamas ikke får noe ut av det, de får frigitt 600 fra Israelsk fengsel. Israel får knapt levende gisler. Stiller meg undrende til at Hamas gjøres til stakkars ofre, men ikke sikkert du mente det slik. 

Ja, det er nok sant. Det surrealistiske her er jo at et land er tvunget til å forhandle med terrorister, der terroristene har forventninger til seg som nettopp terrorister, og landet har helt andre forventninger til seg. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Mer skrekkfilm enn sirkus…

• Liker 4
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...