Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Perine skrev (1 time siden):

Hvordan regimeendring skjer i Amerika, av historikeren Anne Applebaum:

Trump and Musk Are Pushing for Regime Change - The Atlantic  (Det er lov å bruke oversetterverktøyet i Edge på PCn. Det gjør jeg med lange artikler)

Og bare sånn at dette er klart : dette er ikke nytt med Trump versjon 2, dette var målet med Trump Versjon 1. 

OG alle som ønsker å bryte opp EU, eller melde Norge ut av EØS : det handler om akkurat samme budskap, mål og mønster.

Endret av Druid
Skrevet
Ardwinna skrev (På 21.2.2025 den 20.39):

Det er vel aldri så fastslått at en journalist kan uttale seg som om de sitter på hele sannheten. De bør alltid velge å fremstå som budbringeren av et budskap, og ikke den opprinnelige kilden.

Jeg er ikke enig.

Det den du siterer mener tror jeg er at «påstår» har en negativ undertone. 
I konteksten her er jeg enig i det. 

• Liker 1
Skrevet
Druid skrev (34 minutter siden):

Og bare sånn at dette er klart : dette er ikke nytt med Trump versjon 2, dette var målet med Trump Versjon 1. 

OG alle som ønsker å bryte opp EU, eller melde Norge ut av EØS : det handler om akkurat samme budskap, mål og mønster.

Ja, det virker i alle fall som det blir stadig sterkere. Det kommer så mye nå, hele tiden.  Det er heldigvis ikke så veldig mange som ønsker seg ut av EØS her ennå. Jeg tror også at vi får en ny EU-debatt om ikke så veldig lenge.

• Liker 2
Skrevet
Druid skrev (49 minutter siden):

Det er de færreste som ønsker seg utav EØS - men man ønsker ikke at EU skal få mer makt over norske interesser ved å presse det frem via EØS avtalen....det er en vesentlig forskjell 😉 

• Nyttig 1
Skrevet
Sportydame skrev (1 minutt siden):

Det er de færreste som ønsker seg utav EØS - men man ønsker ikke at EU skal få mer makt over norske interesser ved å presse det frem via EØS avtalen....det er en vesentlig forskjell 😉 

Jepp!, det er Ole Brumm på nasjonsnivå :

Man forstår ikke problemet, forhandlingsgrunnlaget, frihandel , de ulike avtale typene osv osv ... Man har ekstremt sterke meninger knyttet til problemstillinger man ikke forstår NOEN som helst del av.  

Jeg tror denne misforståelsen om hva EU ER som gjør at man tror EU er svakt og vediløst, og hele tiden våkner opp med smerter i toeren og en håndfull Euro. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt.

Sciurus, mod

Skrevet

Etter siste dagers hendelser og uttalelser....Trunp må være fullstendig gal-  

• Liker 7
Skrevet
Bacteria skrev (3 timer siden):

Det den du siterer mener tror jeg er at «påstår» har en negativ undertone. 
I konteksten her er jeg enig i det. 

Jeg skjønte det, men hvilken undertone man synes noe har, er subjektivt. At man mener noe man leser har en negativ undertone, betyr ikke at det har det.

Skrevet
HSV50 skrev (9 timer siden):

Mulig at Trump sin heiagjeng vil kalle videoen han har postet om Trump Gaza for humor, men jeg klarer virkelig ikke å se humoren her. Mannen er gal. Ravende gal. Kan vi ikke bare slutt eå late som om dette er normalt? 

Da jeg så den filmen fikk jeg en skikkelig uggen følelse. Jeg kunne i teorien ha ledd meg fillete av det absurd teite i både Trump-ballonger, gullstatue av Trump, det kleine ordspillet "Trump Gaza" og to halvfeite gubber tett i tett i ei solseng, men hele filmen gir meg regelrett frysninger. Mulig det er AI som gjør det hele ekstra creepy, men dette er som hentet rett ut av en eller annen skummel grøsser/psykologisk thriller der en antagonist prøver å hjernevaske folk til å tro på et falskt paradis.
Jeg regner også med at Hamasgutta føler seg kjempebeæret over å bli fremstilt som magedansere.

Men dette er vel mest et forsøk på å distrahere folk fra å se hva de holder på med i kulissene.

• Liker 9
Skrevet
Stina234 skrev (1 time siden):

Etter siste dagers hendelser og uttalelser....Trunp må være fullstendig gal-  

Nei, han er akkurat det folk har advart mot : det er ingenting spesielt med dette : dette er 100% i tråd med hva han har sagt tidligere, gjort tidliger og lovd han skal gjøre.

Og diagnosen hans er uvesentlig: han er valgt av populasjone på dette grunnlaget : det er uredelig å legge ansvaret på utfallet på Trump på dette tidspunktet. 

Skrevet

Trump er en diktator og hvorfor er det ingen i det amerikanske folket som protesterer mot alt dette? Hvor er demokratene? Ser bare delvis nyheter for tiden men ingen sier han imot? 

• Liker 3
Skrevet
Druid skrev (6 minutter siden):

Nei, han er akkurat det folk har advart mot : det er ingenting spesielt med dette : dette er 100% i tråd med hva han har sagt tidligere, gjort tidliger og lovd han skal gjøre.

Og diagnosen hans er uvesentlig: han er valgt av populasjone på dette grunnlaget : det er uredelig å legge ansvaret på utfallet på Trump på dette tidspunktet. 

Jeg tviler sterkt på at de velgerne forsto hva de stemte på, eller så for seg måten å kutte på.  

• Liker 4
Skrevet
Surikatt skrev (4 minutter siden):

Trump er en diktator og hvorfor er det ingen i det amerikanske folket som protesterer mot alt dette? Hvor er demokratene? Ser bare delvis nyheter for tiden men ingen sier han imot? 

Trump er ikke en diktator .... enda.  Men han har lyst til å være en , fordi han TROR det er det å være president betyr.

Demokratene er maktesløse og har ingenting å si , for på dette tidspunktet er republikanerene i kontroll : Trump har 2 år på å definere hva politikk er i USA.

Så selv uansett hva repulikanere og demokrater har å si mot Trump, så når det ikke pressen.

For han vil ikke. 

• Liker 1
Skrevet
Perine skrev (1 minutt siden):

Jeg tviler sterkt på at de velgerne forsto hva de stemte på, eller så for seg måten å kutte på.  

Og pussig nok er ilkke det en geopolitisk akseptabel unnskyldnig...

Skrevet
Druid skrev (4 minutter siden):

Demokratene er maktesløse og har ingenting å si , for på dette tidspunktet er republikanerene i kontroll : Trump har 2 år på å definere hva politikk er i USA.

Enig i mye, men hvorfor to år? Han er valgt for fire.

Skrevet
Pawn Hearts skrev (Akkurat nå):

Enig i mye, men hvorfor to år? Han er valgt for fire.

Fordi han for øyeblikket  har kontollen i kongressen  og senatet, og det er et mellomvalg om 2 år

• Liker 3
Skrevet
Druid skrev (Akkurat nå):

Fordi han for øyeblikket  har kontollen i kongressen  og senatet, og det er et mellomvalg om 2 år

Ok, takk. Det tenkte jeg ikke på i farta. Nå blir det innført 25% toll på varer fra EU. Vi går nervepirrende tider i møte.

Skrevet
Pawn Hearts skrev (11 minutter siden):

Ok, takk. Det tenkte jeg ikke på i farta. Nå blir det innført 25% toll på varer fra EU. Vi går nervepirrende tider i møte.

Det morsomme er at Eu stort sett kan avslutt sin bilatterale avtale med USA : siden USA har dødsstraff, vil det automatisk plassere dem i nivå med Belarus og tilsvarende og strengt tatt formelt gjøre dem mindre aktuelle som handlespartnere enn  ... Russland...!

Har ikke nødvendigvis mye å si med Norge, fordi USA sitt behov er større enn produksjon ....

Skrevet
Pawn Hearts skrev (52 minutter siden):

Han varsler at det snart vi varsle en toll på 25%. Med Trump betyr ikke det det samme som at det BLIR innført. Jeg gjetter på at dette ender i forhandlinger det også. At satsen blir lavere. Men det er en heftig måte å vise sin makt på, å virkelig få alle til å ta inn over seg at han styrer hele verden…

Jeg tipper det er trussel som ikke blir realisme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...