Gå til innhold

Sirkus Trump 🤡

Perine

Anbefalte innlegg

OconMissy skrev (7 minutter siden):

Ehh… sånn går det når du kun ser på halve sannheter.

Vice President Kamala Harris already counts billionaires like Melinda French Gates, Sheryl Sandberg and Reed Hastings among her backers, and there’s likely more where that came from.

kilde: https://www.forbes.com/sites/daniellechemtob/2024/07/30/forbes-daily-the-billionaires-behind-kamala-harris-presidential-run/

Ja korrupsjon er et stort problem begge veier i USA, men at det skjer også hos demokratene burde da virkelig ikke unnskylde at det nå helt åpenlyst skjer hos republikanerne? 

Hvorfor syns du det er greit når det gjelder Trump? Han er så åpenlyst til salgs at det er ikke til å tro. Han fikk 1 milliard dollar av oljebransjen, og til gjengjeld får de skattekutt og slagordet "drill baby drill". 

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og nå rulles p2025 ut rett foran øya våre. 

Gode nyheter for hvite heterofile menn i øvre middelklasse. Dårlige nyheter for absolutt alle andre. 

• Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leifr skrev (30 minutter siden):

Den var da slett ikke knusende, men blant de knappere seiere. Muligens tidenes knappeste overtak i antall stemmer totalt, noen få avgjørende stater vippet over. Reagan mot Mondale i 1984, det var en knusende seier.

Var veldig lite spennende.. trump hadde full kontroll på valget.

phony Kamala som kandidat 😂😂 ville demokratene tape med vilje? Verre politiker tror jeg knapt man finner.

hun hadde ikke en sjanse! 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yamask skrev (21 minutter siden):

Ja korrupsjon er et stort problem begge veier i USA, men at det skjer også hos demokratene burde da virkelig ikke unnskylde at det nå helt åpenlyst skjer hos republikanerne? 

Hvorfor syns du det er greit når det gjelder Trump? Han er så åpenlyst til salgs at det er ikke til å tro. Han fikk 1 milliard dollar av oljebransjen, og til gjengjeld får de skattekutt og slagordet "drill baby drill". 

Begge partier er like gode her, men norske medier fokuserer kun på republikanerne.. 

pengestøtte og lobbyisme er helt lovlig i usa og begge partier gir full gass

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BBB12345 skrev (11 minutter siden):

Begge partier er like gode her, men norske medier fokuserer kun på republikanerne.. 

pengestøtte og lobbyisme er helt lovlig i usa og begge partier gir full gass

Nemlig! Jeg har sett meg lei på skjevheten i media og i folks «sannheter». Hvorfor påpeke kun at Trump har mange innflytelsesrike på scenen, når dette er faktum for alle usa’s presidenter?

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meh, det grunnleggende problemet med "demokratiet" i USA er at et fungerende demokrati fordrer en noenlunde opplyst velgermasse. Hvilket man knapt kan si at de har. Ikke sånn å forstå at det er perfekt her heller, men tilstanden er atskillig verre der borte. Ekstremt mange stemmer med følelsene eller av gammel vane, i stedet for å stemme etter hvilken politikk som ville ha vært best for verden/landet/deres egne interesser. Det er trynefaktor på frontkandidatene og 15-sekunders videoklipp som dominerer, og stadig flere er isolerte i sine egne mediebobler som framdyrker riktig så snevre verdensbilder. Dette gjelder forsåvidt begge sider; hvilket minner meg om det andre hovedproblemet, nemlig at hele valgsystemet nærmest låser dem fast til et topartisystem hvor det i praksis er umulig for noen andre partier å ha noen innflytelse. Med resulterende polarisering og splittelse. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OconMissy skrev (10 minutter siden):

Nemlig! Jeg har sett meg lei på skjevheten i media og i folks «sannheter». Hvorfor påpeke kun at Trump har mange innflytelsesrike på scenen, når dette er faktum for alle usa’s presidenter?

Nei, det er et godt spørsmål. 
hvor korrupt og ille det er på demokratisk side nevnes ikke.. 

At biden benåder sin egen sønn ble såvidt nevnt blant annet 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leifr skrev (2 minutter siden):

Meh, det grunnleggende problemet med "demokratiet" i USA er at et fungerende demokrati fordrer en noenlunde opplyst velgermasse. Hvilket man knapt kan si at de har. Ikke sånn å forstå at det er perfekt her heller, men tilstanden er atskillig verre der borte. Ekstremt mange stemmer med følelsene eller av gammel vane, i stedet for å stemme etter hvilken politikk som ville ha vært best for verden/landet/deres egne interesser. Det er trynefaktor på frontkandidatene og 15-sekunders videoklipp som dominerer, og stadig flere er isolerte i sine egne mediebobler som framdyrker riktig så snevre verdensbilder. Dette gjelder forsåvidt begge sider; hvilket minner meg om det andre hovedproblemet, nemlig at hele valgsystemet nærmest låser dem fast til et topartisystem hvor det i praksis er umulig for noen andre partier å ha noen innflytelse. Med resulterende polarisering og splittelse. 

Du mener det og det er helt greit. 

Husk at kjerneverdien til det amerikanske folk er: «jeg vil leve mitt liv med minst mulig statlig innblanding». 
motsatt av hva vi har. 
Derfor har de blant annet 2 kamre, for å vanskeliggjøre store forandringer.. 

Så jeg tror valget i usa opprører nordmenn mer enn den gjennomsnittlige amerikaner. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leifr skrev (7 minutter siden):

To parti er ikke et stort problem. Fører bare til større variasjon innad i partiene.. Er som om venstresiden i norsk politikk hadde vært et parti og de må jo være på samme lag for å få noe igjennom uansett. 
Husk: amerikanerne er kun interessert i å holde statens innflytelse på et minimum! Minst mulig! 

velgermassen i usa, er den dummere enn den norske? Hvor har du det fra?

stemmer av gammel vane tror jeg er universelt..

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BBB12345 skrev (2 minutter siden):

velgermassen i usa, er den dummere enn den norske? Hvor har du det fra?

"Dum" var ikke et ord jeg brukte. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BBB12345 skrev (9 minutter siden):

Husk at kjerneverdien til det amerikanske folk er: «jeg vil leve mitt liv med minst mulig statlig innblanding». 
motsatt av hva vi har. 

Det er en del av den amerikanske mytologien om Amerika, og mange sier at det er det de vil, men når det kommer til stykket er det svært ofte ikke sant i praksis. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leifr skrev (2 minutter siden):

Det er en del av den amerikanske mytologien om Amerika, og mange sier at det er det de vil, men når det kommer til stykket er det svært ofte ikke sant i praksis. 

Hva?

hvor har du dette fra? 
Se hvor langt bernie Sanders har kommet i sine valgkamper.. folk er jo livredd han 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leifr skrev (5 minutter siden):

"Dum" var ikke et ord jeg brukte. 

Nei men du sier at nordmenn er en mer opplyst masse.. sjokkerende 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BBB12345 skrev (5 minutter siden):

Amerikanere virker jo unektelig mindre opplyst enn folk fra mange andre nasjoner.

Men når det kommer til vestlig propaganda er nordmenn minst like naive.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BBB12345 skrev (13 minutter siden):

Det betyr ikke at nordmenn er godt opplyste. Det betyr bare at tilstanden er enda verre i USA.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leifr skrev (Akkurat nå):

Det betyr ikke at nordmenn er godt opplyste. Det betyr bare at tilstanden er enda verre i USA.

Det er helt feil. Hvilke kilder har du her?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Sjokoladepenge skrev (7 minutter siden):

Amerikanere virker jo unektelig mindre opplyst enn folk fra mange andre nasjoner.

Men når det kommer til vestlig propaganda er nordmenn minst like naive.

De er ikke mindre opplyste 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BBB12345 skrev (50 minutter siden):

Nei, det er et godt spørsmål. 
hvor korrupt og ille det er på demokratisk side nevnes ikke.. 

At biden benåder sin egen sønn ble såvidt nevnt blant annet 

Fordi det er småting sammenlignet med hva Trump gjør. Massebenådingen av de som deltok på 6. januar blant annet.

Det amerikanske systemet er på trynet, og alle presidenter og kandidater har svin på skogen. Det å skulle kjøre whataboutism på hva andre har gjort når Trump starter P2025 viser en imponerende grad av manglende evne til kontekst. 

• Liker 10
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (4 minutter siden):

Fordi det er småting sammenlignet med hva Trump gjør. Massebenådingen av de som deltok på 6. januar blant annet.

Det amerikanske systemet er på trynet, og alle presidenter og kandidater har svin på skogen. Det å skulle kjøre whataboutism på hva andre har gjort når Trump starter P2025 viser en imponerende grad av manglende evne til kontekst. 

Er det demokratene har gjort er småting? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BBB12345 skrev (13 minutter siden):

Er det demokratene har gjort er småting? 

I forhold til hva Trump gjør nå. Som sagt: Kontekst.

Du marer om at Biden benådet sin sønn - som absolutt er på trynet - men det blir smått sammenlignet med Trumps benåding av 1500 6.januar-deltakere.

• Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...