Gå til innhold

Tarot, døden

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg må bare høre deres meninger bak dette kortet.

Jeg trakk et kort på mannen min/meg. Forholdet vårt. 

Og fikk da Døden. 

Er det noe positivt i dette? 

Ble jo litt skremt av å se dette men er ny innen tarot og ber om råd. 

Anonymkode: acb7d...0fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Døden betyr brå slutt, men også ny start. Kan være positivt eller negativt avhengig av hva det er som tar slutt. 

Hvordan formulerte du spørsmålet, og brukte du et legg, eller trakk du bare det ene kortet? 

Jeg liker ikke å trekke tarot for de store linjene i livet. I den grad det finnes ting som er forutbestemt så tror jeg fortsatt at mennesket har fri vilje og kan påvirke vår fremtid. Derfor trekker jeg aldri «generelle» kort til områder i livet. Om jeg for eksempel skulle trekke ni sverd i forbindelse med økonomi, så vil ikke det hjelpe meg noe konkret i det hele tatt. Vil det bety at jeg vil få økonomiske bekymringer i dag, i morgen, neste år eller om 10 år…? 

Anonymkode: 68779...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Døden betyr brå slutt, men også ny start. Kan være positivt eller negativt avhengig av hva det er som tar slutt. 

Hvordan formulerte du spørsmålet, og brukte du et legg, eller trakk du bare det ene kortet? 

Jeg liker ikke å trekke tarot for de store linjene i livet. I den grad det finnes ting som er forutbestemt så tror jeg fortsatt at mennesket har fri vilje og kan påvirke vår fremtid. Derfor trekker jeg aldri «generelle» kort til områder i livet. Om jeg for eksempel skulle trekke ni sverd i forbindelse med økonomi, så vil ikke det hjelpe meg noe konkret i det hele tatt. Vil det bety at jeg vil få økonomiske bekymringer i dag, i morgen, neste år eller om 10 år…? 

Takk for svar. 

Har hatt det vanskelig i det siste og ble derfor nyskjerrig og spurte konkret om forholdet vårt. Trakk dette ene kortet. 

Ble litt uvel nå da jeg hadde forventet noe positivt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Døden trenger ikke være negativt. Det kan f.eks. handle om at et negativt mønster tar slutt, og at man får en ny start etter det. 

Men hvis du kun trekker det ene kortet blir det vanskeligere å tolke kortet som noe annet enn at forholdet tar slutt (og etter min mening så blir også selve lesningen mindre nøyaktig). 

Noen tips videre: 

Ikke still spørsmål som du på forhånd har bestemt deg for hvilket svar du vil ha på - du kan ende opp med å bli ganske skuffet. 

Ikke still spørsmål som handler om hva som kommer til å skje med en problematisk situasjon. Still heller spørsmål om hva du kan gjøre med et problem. 

Å vite at forholdet går til helvete er liksom ikke nyttig informasjon i seg selv om du ikke har noen formening om hva du skal gjøre videre med det. 

Jeg ville forsøkt å stille et nytt spørsmål, for eksempel: «Hva kan jeg gjøre med problemene i forholdet vårt» og trekk tre kort som du legger fra venstre til høyre:

Kort 1: Gir ny innsikt i hva problemene går ut på

Kort 2: et verktøy eller redskap som du kan bruke for å arbeide med problemet 

Kort 3: hva du konkret bør gjøre eller holde fokus på

Så tolker du også kortene i forhold til hverandre. Om døden kommer igjen så bør du prøve å lese kortet både i forhold til hvilken posisjon det får og i forhold til de andre kortene. På den måten blir tolkningen av kortet dypere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Døden trenger ikke være negativt. Det kan f.eks. handle om at et negativt mønster tar slutt, og at man får en ny start etter det. 

Men hvis du kun trekker det ene kortet blir det vanskeligere å tolke kortet som noe annet enn at forholdet tar slutt (og etter min mening så blir også selve lesningen mindre nøyaktig). 

Noen tips videre: 

Ikke still spørsmål som du på forhånd har bestemt deg for hvilket svar du vil ha på - du kan ende opp med å bli ganske skuffet. 

Ikke still spørsmål som handler om hva som kommer til å skje med en problematisk situasjon. Still heller spørsmål om hva du kan gjøre med et problem. 

Å vite at forholdet går til helvete er liksom ikke nyttig informasjon i seg selv om du ikke har noen formening om hva du skal gjøre videre med det. 

Jeg ville forsøkt å stille et nytt spørsmål, for eksempel: «Hva kan jeg gjøre med problemene i forholdet vårt» og trekk tre kort som du legger fra venstre til høyre:

Kort 1: Gir ny innsikt i hva problemene går ut på

Kort 2: et verktøy eller redskap som du kan bruke for å arbeide med problemet 

Kort 3: hva du konkret bør gjøre eller holde fokus på

Så tolker du også kortene i forhold til hverandre. Om døden kommer igjen så bør du prøve å lese kortet både i forhold til hvilken posisjon det får og i forhold til de andre kortene. På den måten blir tolkningen av kortet dypere. 

Takk. Jeg prøvde nå og fikk disse 4 kortene. Jeg ble ikke noe roligere akkurat. Hva tenker du/dere? 

Setter pris på tilbakemelding. 

1.Myntens konge.

2. Tårnet opp ned. 

3. Ni sverd. 

4. Ni begre. 

Info så er det nok jeg som spinner og ugle-ser pga tidligere mistillit og redd det skal skje igjen. 

Jeg har tro på han men tørr liksom ikke for å beskytte meg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen innvendinger på mitt siste innlegg her? 🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Takk. Jeg prøvde nå og fikk disse 4 kortene. Jeg ble ikke noe roligere akkurat. Hva tenker du/dere? 

Setter pris på tilbakemelding. 

1.Myntens konge.

2. Tårnet opp ned. 

3. Ni sverd. 

4. Ni begre. 

Info så er det nok jeg som spinner og ugle-ser pga tidligere mistillit og redd det skal skje igjen. 

Jeg har tro på han men tørr liksom ikke for å beskytte meg selv. 

Men hva var spørsmålet?

Anonymkode: 91467...20e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Men hva var spørsmålet?

Nå trakk jeg kort etter dette tipset som sto over.

Stilte disse spørsmålene til hvert av kortene: 

Kort 1: Gir ny innsikt i hva problemene går ut på. Fikk da Myntens konge. 

Kort 2: et verktøy eller redskap som du kan bruke for å arbeide med problemet.

Fikk tårnet opp ned. 

Kort 3: hva du konkret bør gjøre eller holde fokus på. Fikk kort ni sverd og ni begre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tolker kun kort hvis det legges i et legg hvor hvert kort i posisjon har en mening, slik at kortene kan tolkes opp mot hverandre i et og samme spørsmål. 

Hvis jeg bare vil ha et raskt overblikk, bruker jeg dette: 

Kort 1 legges i midten. Dette kortet representerer temaet
Kort 2 legges til venstre for kortet i midten. Dette kortet representerer det du ikke er klar over
Kort 3 legges til høyre for kortet i midten. Dette kortet representerer noe du allerede er klar over
Kort 4 legges under kortet i midten. Dette kortet gir deg råd/hva du bør gjøre
Kort 5 legges over kortet i midten. Dette kortet sier noe om utfallet av situasjonen

Spørsmålet må stilles i forkant av stokking av kortene. Jeg bruker også bunnkortet, altså siste kortet i bunken som jeg snur, som ofte kan være klargjørende for resten av legget.

Generelt sett så betyr Døden både noe som tar slutt, og noe som begynner. Men Døden alene blir intetsigende, fordi du trenger klargjørende kort for å styrke Dødens betydning. 

Anonymkode: 6bb69...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg tolker kun kort hvis det legges i et legg hvor hvert kort i posisjon har en mening, slik at kortene kan tolkes opp mot hverandre i et og samme spørsmål. 

Hvis jeg bare vil ha et raskt overblikk, bruker jeg dette: 

Kort 1 legges i midten. Dette kortet representerer temaet
Kort 2 legges til venstre for kortet i midten. Dette kortet representerer det du ikke er klar over
Kort 3 legges til høyre for kortet i midten. Dette kortet representerer noe du allerede er klar over
Kort 4 legges under kortet i midten. Dette kortet gir deg råd/hva du bør gjøre
Kort 5 legges over kortet i midten. Dette kortet sier noe om utfallet av situasjonen

Spørsmålet må stilles i forkant av stokking av kortene. Jeg bruker også bunnkortet, altså siste kortet i bunken som jeg snur, som ofte kan være klargjørende for resten av legget.

Generelt sett så betyr Døden både noe som tar slutt, og noe som begynner. Men Døden alene blir intetsigende, fordi du trenger klargjørende kort for å styrke Dødens betydning. 

Takk for svar.

Betyr det da at jeg skal se bort ifra de kortene jeg fikk i sta? Hvis det ikke er riktig lagt. Det var jo ikke akkurat gode kort, de som kom etter døden heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Takk for svar.

Betyr det da at jeg skal se bort ifra de kortene jeg fikk i sta? Hvis det ikke er riktig lagt. Det var jo ikke akkurat gode kort, de som kom etter døden heller. 

Det som er, er at når man legger kort på egen situasjon og særlig forhold, så kan man lett ta med så mye følelser inn i legget at det påvirker. Viktig å klare å nullstille seg, og være helt åpen og fri for tanker/følelser. 

Det er flere måter å legge kort på. Den jeg nevnte syns jeg er best fordi man leser flere kort i sammenheng, og gir råd. Og man stiller bare et spørsmål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det som er, er at når man legger kort på egen situasjon og særlig forhold, så kan man lett ta med så mye følelser inn i legget at det påvirker. Viktig å klare å nullstille seg, og være helt åpen og fri for tanker/følelser. 

Det er flere måter å legge kort på. Den jeg nevnte syns jeg er best fordi man leser flere kort i sammenheng, og gir råd. Og man stiller bare et spørsmål. 

Og, viktig; spørsmålet du stiller må være tydelig. 

"Hvordan vil forholdet mitt med "Morten" utvikle seg", f.eks

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Takk for svar.

Ingen kort er bare dårlige eller bare gode, ditt legg oser forresten litt av at du er opptatt av deg og ditt oppi dette, fokusert på hva du ikke får eller savner, at han ikke når opp på en måte, kan det stemme, at du mest din side i dette og kanskje problem som ikke er der? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Takk for svar❤️

Jeg var ganske oppskaket når jeg la kortene. Kan mine katastrofe-tanker ha påvirket alle disse negative kortene? 

Kanskje min negative tankekraft og negative tankegang ødelegger det jeg har rundt meg i frykt for å miste det jeg har. For vi har det veldig fint mens jeg tenker alltid det værste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Takk for svar❤️

Jeg var ganske oppskaket når jeg la kortene. Kan mine katastrofe-tanker ha påvirket alle disse negative kortene? 

Kanskje min negative tankekraft og negative tankegang ødelegger det jeg har rundt meg i frykt for å miste det jeg har. For vi har det veldig fint mens jeg tenker alltid det værste. 

Ja. Som sagt kan du overføre din tankeenergi og forventninger, derfor veldig viktig å ha evnen til å nullstille seg når man legger kort på seg selv. 9 sverd er jo et kort som innebærer nettopp det; angst og det å forvente det verste. 

Jeg anbefaler å ikke legge kort på eget forhold så lenge du ikke er erfaren og har evnen til å koble vekk egne følelser og forventninger. Din negative tankegang og det å forvente det verste er kanskje noe du skal jobbe med i deg selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Døden betyr at noe tar slutt, men det trenger ikke bety at forholdet tar slutt. Kanskje det er noe i forholdet som er til hinder for dere som tar slutt eller bør ta slutt. Et kort betyr aldri bare en ting, det er avhengig av kontekst i forhold til andre kort du trekker og din egen intuisjon. Men jeg har aldri fått til tarot selv, så jeg kan ikke hjelpe med legg. Egentlig føler jeg at tarot aldri har hjulpet meg, det gjør meg bare forvirret.

Anonymkode: 00030...d1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk for svar❤️

Tarot viser tankene dine, følelsene dine, ønskene dine så det du tenker der og da er nødt å fremkomme i kortene, det er det de er til for å vise ditt indre følelsesliv, så er det i opprør så viser det katastrofetanker og er det mer avmålt viser det det. Dine frykter og illusjoner og alt kommer frem. Hae du ikke sett på kortene at de viser følelser; føle seg avvist, trist, redd, dolket i ryggen, håpefull, osv? Tankevirksomhet. Betyr det at om du får opp Døden at det blir slutt? Nei, da betyr det at du tenker tanken eller føler den i en eller annen form. Så du er redd for brudd? Javel, må det skje det da? Selv om du legger på fremtid og ser Døden? Det betyr jo bare at du med ditt indre øye SER FOR deg at det blir brudd, det må jo ikke bli brudd for det? Kan bli selvfølgelig og tror man på ting, så har man jo ofte rett også, men er man bare redd for det, er det jo mye man kan gjøre for å prøve å forhindre ting å skje. Hvis man ikke gjør noe så øker nå sjansen på at ting du frykter skal skje vil skje, men tarot virker da ikke på måten at vi ser fremtiden i kortene, den viser ditt nåværende ståsted og så skal bruke den informasjonen til å hente deg inn igjen slik at du finner en riktig måte/vei fremover, fordi de viser om du er tilfreds eller ikke og hva som skurrer, men de viser ikke AT du blir tilfreds, annet enn hvis du ser for deg at du kommer til å bli lykkelig, der du la på fremtid, hvis du hadde troen på det i øyeblikket. 

Kortene du legger er uansett alltid NÅ så enten du legger et...eller 76 kort (som gir et bedre bilde)...de viser hva du eller den du ser på har i sin verden nå, hvilken verden du/den lever i, den indre verden hvor du tenker på fortid, nå, fremtidshåp, frykt, drømmer. Det viser ikke fremtiden uten at du faktisk har rett i at ting kommer til å gå rett vest eller i annet. I morgen tenker du kanakje noe annet så hva du da har lagt på fremtid kan du jo få mer rett i, eller mindre.

Døden hander først og fremst om overganger

Men hvorfor legger du på forholdet som om det er en levende ting? Du må jo se på deg og hva du tenker nå og så på han. Med informasjom om hvor han er nå, ser du jo fort om du kan slappe av eller om han i tankene er på vei ut hvertfall....i tilfellet de siste må du jo se på han og finne ut hva det er med deg fra hans side som han ikke liker....  og så fjerner du det

Endret av Lawyam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lawyam skrev (13 minutter siden):

men tarot virker da ikke på måten at vi ser fremtiden i kortene, den viser ditt nåværende ståsted o

Jeg ser du skriver dette støtt og stadig, at tarot viser ikke fremtiden, kan du si at det er din erfaring kanskje? For min er at det gjør tarot, jeg har fått helt eksakte situasjoner opp i kortene i fremtiden og det har skjedd, og da mener jeg helt eksakte som dødsfall, fremtidig graviditet osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Betyr det da at hvis man er naiv og positiv så går livet bra? 

Og tenker man for mye spiller det inn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...