Gå til innhold

"På seg selv kjenner man andre"

Fremhevede innlegg

Gjest Jalileh
Skrevet

Hva tror dere om disse to setningene?

Tror dere at de som regel stemmer?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

På seg selv kjenner man andre. - Jeg tror at man enkelte ganger kan tillegge andre mennesker tanker og ideer de ikke egentlig har fordi det er naturlig for en selv å ta de og de tankene i en gitt situasjon.

Hovmod står for fall. - Dette tror jeg mer er et utslag av janteloven. Vi unner ikke andre å lykkes så vi forutsier deres fall dersom de skulle være fornøyd med seg selv og det de har utrettet.

Sånn jeg ser det handler første setning om kommunikasjonssvikt. Mens handre setning handler mer om, for å sitere en god venn; "Norge er det landet der avundsjuka overgår sexlysten."

Gjest Jalileh
Skrevet

Hehe. Jo. godt mulig du har rett. I hvertfall det med janteloven.

Men jeg kom til å tenke over disse setningene for ikke så lenge siden hvor jeg hele tiden fant meg i å bli rakket ned på av en venninne.

Etterhvert så forsto jeg jo at det var hun som hadde problemer, og ikke meg. Derfor tenker jeg: "hovmod står for fall", eller "hovmod kan stå for fall".

Den andre setningen forbinder jeg også med en venninne.

Hun hadde hele tiden for vane i å drive og "mobbe" meg pga dildobruken min. Jeg har ikke dildo (ikke at det er noe galt med en dildo), men plutselig en dag hvor jeg var på besøk hos henne så finner jeg den værste dildoen.

Og da tenkte jeg: "på seg selv kjenner man søren meg andre". :ler:

Gjest Jalileh
Skrevet

Må også legge til at det er i andre sitasjoner jeg har følt det sånn også.

blandt annet fra en eks som hele tiden beskyldte meg for å være utro. Når alt kom til alt så var det jo han som var utro. Og igjen tenkte jeg: på seg selv kjenner man andre.

Gjest Jalileh
Skrevet
Brukte du din venninnes dildo?  :kvalm:

:hoho: Nei jeg fant den skrev jeg. Morroklumpen!! :ler:

Skrevet

Hovmod står får fall har lite med janteloven å gjøre. Iallfall hvis den brukes korrekt.

Gjest Gjest
Skrevet
Hovmod står får fall har lite med janteloven å gjøre. Iallfall hvis den brukes korrekt.

Et eksempel på hvordan den brukes korrekt?

Skrevet
Et eksempel på hvordan den brukes korrekt?

Jeg vil foreslå at du leser litt historie. Vitenskapshistorie i særdeleshet.

En stor grad av selvgodhet og tro på sine egne ideer, og manglende evner til å sette seg inn i andres, kan fort føre til et stygt fall om du ikke hadde rett i utgangspunktet.

Gjest Gjest
Skrevet
Må også legge til at det er i andre sitasjoner jeg har følt det sånn også.

blandt annet fra en eks som hele tiden beskyldte meg for å være utro. Når alt kom til alt så var det jo han som var utro. Og igjen tenkte jeg: på seg selv kjenner man andre.

Angrep er det beste forsvar. Jeg takler ikke denne formen for angrep lenger. Sjalusi er den sjalu partens problem og ansvar. Vil ikke lenger finne meg i å leve med at andre har problemer som gir dem et behov for å dukke meg.

Gjest Jalileh
Skrevet (endret)
Angrep er det beste forsvar. Jeg takler ikke denne formen for angrep lenger. Sjalusi er den sjalu partens problem og ansvar. Vil ikke lenger finne meg i å leve med at andre har problemer som gir dem et behov for å dukke meg.

Ja, det er det tydeligvis.

Og jeg er enig med deg, og jeg føler med deg. Har møtt på så ufattelig mange som er sånn (hovmodige, kritiske, etc)... Og...jeg forstår ikke. Hvorfor meg?

Hvorfor kommer alle "psychoene" til meg? Har jeg en slags psycho-radar på meg eller noe? :grine:

Nå har den gale mannen i naboblokka begynt å hilse, og jeg tenkte bare: "IKKE ENDA EN???" :overrasket:

Endret av Seniorita_
Gjest Gjest
Skrevet

Enig. Det å lykkes med noe må ikke nødvendigvis bety å hovere.

Det å være hovmodig kan bety at man "faller ned fra sin høye hest".

Gjest Gjesta
Skrevet

Sånne ordtak er jeg ikke så glad i. Man finner jo en "sannhet" for det meste, eks: "motsetninger tiltrekker hverandre" kontra "Like barn leker best" :sjenert:

Når det gjelder "På seg selv skal man kjenne andre, kan det selvfølgelig være noe i at man overfører egne handlingsmønster til andre, men mest av alt brukes vel dett utrykket som et dårlig forsvar/angrep når man er tom for andre argumenter i en konfrontasjon.

Hovmod står for fall har jeg litt mer sans for. Da tenker jeg på noen som er så høy på pæra at de bokstavelig talt snubler i sine egne ben. Eller at man er veldig fin på det og rakker ned på andre som ikke har mulighet til å leve opp til samme standarder. Også går de skikkelig på trynet.

Et utrykk jeg syns er ganske bra er "høyt henger de og sure er de". :)

Gjest Gjest
Skrevet

På seg selv kjenner man andre kan bety:

Man mistenker de butikkansatte for å stjele fordi man tror at man selv ville ha gjort det samme. Eller jukset på eksamen.

Skrevet

Jeg synes "På seg selv kjenner man andre" er ganske riktig jeg. Utifra hva en selv har erfart i livet, vil en "kjenne igjen" en situasjon som andre er kommet i som ligner din egen erfaring, og dermed raskt trekke konklusjonen at årsaker og virkemidler blir de samme. Noe som ikke alltid er riktig.

Uttrykket kan brukes både i positiv og negativ forstand. I positiv forstand gis det kreditt for klok erfaring, og i negativ forstand brukes den ofte som en syrlig kommentar til en som beskylder andre for noe, men er det selv i hemmelighet (f.eks utro)

"Hovmod står for fall" dreier seg ganske riktig, som Tom sier, om at dersom man trekker slutninger og kommer med bastante påstander som ikke er riktige, må man (forhåpentligvis) tygge dem i seg til slutt og erkjenne/innrømme at de var gale. Jo mer hardnakket man påstår at man har rett, desto mer pinlig for vedkommende at man tok feil. Dette uttrykket kan i seg selv tolkes hovmodig, men man får håpe at den som uttaler det har retten på sin side.

Gjest Gjest
Skrevet
"Hovmod står for fall" dreier seg ganske riktig, som Tom sier,

Hvem er "Tom"? :forvirret: Ser ikke at en Tom har skrevet noe her?

Gjest Chrizzy
Skrevet
"Norge er det landet der avundsjuka overgår sexlysten."

Her oppe sier de "Misunnelsen e sterkere enn kjønnsdrifta hos enkelte" :ler:

Gjest Gjest
Skrevet
Her oppe sier de "Misunnelsen e sterkere enn kjønnsdrifta hos enkelte"  :ler:

:ler: Ja man kan jo lure noen ganger.

Gjest Gjest
Skrevet
Hva tror dere om disse to setningene?

Tror dere at de som regel stemmer?

På seg selv kjenner man andre - stemmer nok ofte.

En kollega tror hele tiden at alle snakker negativt om henne og har kommet opp i en del konflikter av den grunn. Men den som som snakker negativt om folk er nettopp hun, det hører til sjeldenhetene at vi andre snakker om henne. Det er hun som sladrer og lager bråk, og da er det ikke rart om hun tror at alle vi andre er sånn også.

Hovmod står for fall gjelder vel de som hele tiden vet best om alt og som mener andre er teite, og da er det morsomt når de driter seg skikkelig ut.

Gjest Jalileh
Skrevet
På seg selv kjenner man andre - stemmer nok ofte.

En kollega tror hele tiden at alle snakker negativt om henne og har kommet opp i en del konflikter av den grunn. Men den som som snakker negativt om folk er nettopp hun, det hører til sjeldenhetene at vi andre snakker om henne. Det er hun som sladrer og lager bråk, og da er det ikke rart om hun tror at alle vi andre er sånn også.

Hovmod står for fall gjelder vel de som hele tiden vet best om alt og som mener andre er teite, og da er det morsomt når de driter seg skikkelig ut.

:Nikke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...