Gå til innhold

Far med Alzheimer bankid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en far med alzheimer som har mistet tilgang til egen bankid. Er disponent på kontoen hans så kan betale alle fakturaene for han. Trenger han egentlig bankid da? Blir bare surr og ekstra styr som jeg ser det. Trenger egentlig bare å ha kort så fikser jeg resten. Er det en grei ordning? Er fortsatt samtykkekompetent. 

Anonymkode: d968a...d74

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han er enig, så er det en grei ordning. Men, husk at det er mange steder hvor man trenger bankID. Skatteetaten, NAV, Helsenorge, kommunen, for å nevne noen.

Er det du skal skal følge han opp angående helse fremover? Ordne med lege- og sykehustimer, prøveresultater, resepter, hente ut medisiner? Da bør dere vurdere å ordne en fullmakt slik at du har tilgang til hans Helsenorge. Min pårørende, som jeg hjalp med disse tingene, la meg til slik at jeg fikk tilgang der. Heldigvis tenkte vi på å gjøre dette mens han var samtykkekompetent. Det blir jo kronglete å få til slike ting jo mer tid som går.

Har dere laget en fremtidsfullmakt? Vi gjorde ikke det... Visste ikke om det og når vi fikk vite så tenkte vi at det måtte være for sent. Han hadde heller ikke noen ordentlig diagnose før det var kommet veldig langt. Vi hadde litt flaks så det gjorde ingenting i praksis, men det er ikke noe lurt å stole på flaksen, verken for deg eller for din pappa.

Anonymkode: f6a4c...368

• Nyttig 1
Skrevet

Bank-ID brukes jo andre steder enn i banken, så du må jo vurdere om du kan trenge det allikevel!

Min far har Alzheimer og flyttet på sykehjem rett før jul. Fremtidsfullmakt er gull verdt (pass på at den er detaljert nok!) dersom dere ønsker det og din fars lege kan bekrefte at han skjønner hva han skriver under på (pluss to vitner utenfor familien, men du må ha legeerklæring på at han skjønner hva han gjør). Nå har fremtidsfullmakten trådt i kraft for min far, så min mor utøver alt på hans vegne. Vet at det hadde vært mye vanskeligere uten at vi hadde den i orden først.

Lykke til! Det er en vanskelig reise å stå i etter hvert, dette her!

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han ikke greier å bruke bankID selv er det jo ingen vits at han har. For den er privat og ingen kan bruke den FOR han. 

Anonymkode: b04c2...d83

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis han ikke greier å bruke bankID selv er det jo ingen vits at han har. For den er privat og ingen kan bruke den FOR han. 

Den har ingen lov å bruke for han, skulle det stå da. 

AnonymBruker
Skrevet

BankID er jo personlig, og ikke noe du kan bruke for ham. Anbefaler å høre med banken hva de anbefaler.

Dersom dere ikke har ordnet en fremtidsfullmakt enda, burde dere gjøre det snarest. 

Anonymkode: 1f068...70d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han kan greie å bruke den selv om han har rotet den bort et par ganger. Formen kan variere fra time til time og dag til dag. Han kan også f.eks. sitte på PC og be en pårørende om hjelp til å forstå hva som står på skjermen.

Banken har sine regler. I følge disse reglene kan ingen bruke bankID for noen andre. Dette er fordi banken ikke vil stå ansvarlig når bankID har blitt misbrukt. Det er riktig og forståelig. Hva regler sier og hva man fysisk sett kan gjøre inne i sitt eget hjem er to forskjellige ting.

Anonymkode: f6a4c...368

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...