AnonymBruker Skrevet 21. januar #1 Del Skrevet 21. januar Jeg er så drittlei. Har hatt mensen siden jeg var 12, masse smertefulle kramper, så ille at jeg besvimte på offentlig transport på vei til skolen, helt til jeg ble 18. Fortsatt smerter og helt umulig å trene de 3-4 første dagene, da kommer melkesyra av at jeg går opp en trapp, og beina verker etterpå. Jeg er også "velsignet" med lang blødningsperiode, opptil 7 dager per måned. Noe som selvfølgelig setter en demper på sexlivet. Jeg er nå 42, ferdig med barn for lengst, men må fortsatt ha den jævla mensen. Blør gjennom hver måned, gjerne på jobb, slik at jeg alltid må ha med ekstra truse og bukse (for selvfølgelig, har mensen aldri vært regelmessig - det er bare slik kroppen min er). Styret med bind og tamponger når jeg skal i basseng, smerter i magen og helvete. Min mor kom først i overgangsalderen som 52-åring, og jeg har hørt at det er arvelig. Enda 10 år med dette helvetet. Finnes det noe annet enn hormonell prevensjon (som jeg selvfølgelig ikke tåler), som kan stoppe dette, eller gjøre det mindre? Er. Så. Lei. Anonymkode: 61a70...b4b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #2 Del Skrevet 21. januar Jeg har gått på p-sprøyte i over 15 år og dermed heller ikke hatt mensen på 15 år. Herlig! Anonymkode: 0a47e...604 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #3 Del Skrevet 21. januar Kjenner til det. Spurte på gynekologen om å få fjernet hele driften. Fikk beskjed da måtte jeg prøve hormonspiral igjen Noe jeg ikke tåler, så da fikk jeg beskjed fra de på sykehuset at jeg bare måtte gå slik Anonymkode: 6b146...8a2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #4 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kjenner til det. Spurte på gynekologen om å få fjernet hele driften. Fikk beskjed da måtte jeg prøve hormonspiral igjen Noe jeg ikke tåler, så da fikk jeg beskjed fra de på sykehuset at jeg bare måtte gå slik Anonymkode: 6b146...8a2 Jeg fikk samme beskjed. Det er enten hormonprevensjon, eller ingenting. Kvinnehelse er visst ikke et prioritert område. TS Anonymkode: 61a70...b4b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #5 Del Skrevet 21. januar Her og. Er snart 45. Søkt om novasure/hysterektomi men fått avslag. Eneste jeg fikk tilbud om var å sette inn hormonspiral hos fastlege.. jeg har ikke fått barn, så er i tenkeboksen om jeg ønsker å gjøre dette… Anonymkode: 3226f...6b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #6 Del Skrevet 21. januar Har du fått sjekket om du har noen muskelknuter i livmoren? Eventuelt andre ting, som endometriose? Føler frustrasjonen din, jeg er møkk lei selv. 46 år, og de siste tre årene har jeg blødd eller spottet halvparten av tida, kraftige smerter de første dagene, blør gjennom alt som er, og den kjipe spottinga i flere dager før og etter. Hos meg var det en muskelknute som var problemet (tror de). Gikk gjennom embolisering (setter inn plastpartikler i blodårene som forsyner muskelknuten med blod, slik at denne krymper eller dør) av denne for et par uker siden, og jeg blør fortsatt. Gynekologen som henviste meg til sykehuset, mente at jeg burde få fjernet livmora. Det ville ha vært en relativt enkel operasjon for min del, via skjeden, og jeg forstår ikke hvorfor det er så vanskelig å få det innvilget. Men på sykehuset overtalte de meg til embolisering. Nå er det for tidlig å si om emboliseringa virker, men akkurat nå har jeg mensen, og blør mye mindre enn til vanlig, så jeg øyner håp Anonymkode: 1faec...1b4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #7 Del Skrevet 21. januar Hysterektomi 👍🏼 Anonymkode: 011f5...122 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #8 Del Skrevet 21. januar Går på Cerazette og har ikke hatt mensen på 9 år. Bruker den bare for å slippe mensen, prevensjon er et bonus😆 Anonymkode: c9854...304 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #9 Del Skrevet 21. januar Jeg fikk dekt å svi bort slimhinnen i livmoren pga lange blødninger. Har ikke blødd en dråpe siden. Det er til slike plager som ikke er farlig, men ødelegger hverdagen at dette brukes som løsning. Inngrepet er ganske enkelt og ble gjort under lett narkose på dag-kirurgi. Har du spurt legen din om det? Anonymkode: 3e81b...4cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #10 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Går på Cerazette og har ikke hatt mensen på 9 år. Bruker den bare for å slippe mensen, prevensjon er et bonus😆 Anonymkode: c9854...304 Jeg brukte cerazette ved to omganger under amming, og blødde hele tiden. I tillegg gikk jeg opp i vekt og fikk depresjon. TS Anonymkode: 61a70...b4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #11 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er så drittlei. Har hatt mensen siden jeg var 12, masse smertefulle kramper, så ille at jeg besvimte på offentlig transport på vei til skolen, helt til jeg ble 18. Fortsatt smerter og helt umulig å trene de 3-4 første dagene, da kommer melkesyra av at jeg går opp en trapp, og beina verker etterpå. Jeg er også "velsignet" med lang blødningsperiode, opptil 7 dager per måned. Noe som selvfølgelig setter en demper på sexlivet. Jeg er nå 42, ferdig med barn for lengst, men må fortsatt ha den jævla mensen. Blør gjennom hver måned, gjerne på jobb, slik at jeg alltid må ha med ekstra truse og bukse (for selvfølgelig, har mensen aldri vært regelmessig - det er bare slik kroppen min er). Styret med bind og tamponger når jeg skal i basseng, smerter i magen og helvete. Min mor kom først i overgangsalderen som 52-åring, og jeg har hørt at det er arvelig. Enda 10 år med dette helvetet. Finnes det noe annet enn hormonell prevensjon (som jeg selvfølgelig ikke tåler), som kan stoppe dette, eller gjøre det mindre? Er. Så. Lei. Anonymkode: 61a70...b4b Så gå på pilla da. Da slipper du mensen. Anonymkode: c0700...28e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #12 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg fikk dekt å svi bort slimhinnen i livmoren pga lange blødninger. Har ikke blødd en dråpe siden. Det er til slike plager som ikke er farlig, men ødelegger hverdagen at dette brukes som løsning. Inngrepet er ganske enkelt og ble gjort under lett narkose på dag-kirurgi. Har du spurt legen din om det? Anonymkode: 3e81b...4cc Nei, det har jeg ikke visst om. Skal snakke med fastlegen neste gang jeg er der. Takk for tipset TS Anonymkode: 61a70...b4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #13 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så gå på pilla da. Da slipper du mensen. Anonymkode: c0700...28e Pilla gir meg 10-15 kg vektøkning (mest vann, så jeg ser helt jævlig ut i fjeset), depresjon, hodepine og kviser. Anonymkode: 61a70...b4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #14 Del Skrevet 21. januar Var lei allerede som 13-åring, og holdt på til 53. Og de siste årene var det flere ukers monsterblødninger som fikk meg til å savne de vanlige. Jamen kom den tilbake etter et års opphold også, men da i mindre format. Første gang jeg klarte meg med bare bind. Men det tar slutt en dag, en av få gode ting med å bli eldre. Trøsten får være at tiden går fortere jo eldre man blir. Skal ikke si du vil savne den, for det vil du neppe 😄 Anonymkode: f7380...d8e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #15 Del Skrevet 21. januar Menskopp er bedre å bruke hvis du har problem med å blø igjennom når mensen kommer overraskende på. Til motsetning til bind og tampong så kan du fint bruke menskopp uten at du har mensen, det gjør ingenting. Jeg behøvde bare å tømme min to ganger i døgnet, hver 12te time. Gjorde det da hjemme etter dusj før jeg dro på jobb og så om kvelden etter at jeg hadde kommet hjem. Brukte det i over 10 år og synes det var veldig kjekt! Anonymkode: a5676...85f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #16 Del Skrevet 21. januar Ja, for helvete! Jeg fjernet livmoren min i fjor - endelig er jeg fri!!!!! Anonymkode: 5b149...054 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #17 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (På 21.1.2025 den 15.02): Jeg fikk dekt å svi bort slimhinnen i livmoren pga lange blødninger. Har ikke blødd en dråpe siden. Det er til slike plager som ikke er farlig, men ødelegger hverdagen at dette brukes som løsning. Inngrepet er ganske enkelt og ble gjort under lett narkose på dag-kirurgi. Har du spurt legen din om det? Anonymkode: 3e81b...4cc Det spørs hvilken alder man er i. Jeg er 33 år. For noen år siden skulle jeg gjøre det samme etter 2 vurderinger fra 2 forskjellige sykehus. Når jeg da kom på operasjonsdagen, ble trilla inn og hadde blitt gjort helt klar, ville legen jeg skulle komme inn å prate. Han ville opprinnelig ikke utføre operasjon. Han sa flere ganger at han ikke anbefalte det siden det utføres mest på eldre og er risiko med inngrep. Da ville såklart ikke jeg at han skulle operere. Det jeg derimot syntes var trist var at han kunne jo tatt den samtalen FØR operasjonsdagen. Måtte jo igjennom både fasting, eksmannen tok seg fri fra jobb for å kjøre å være med , han forklarte at de tar ikke sånt på tlf😅 Men nå som jeg går på p-sprøyte har jeg hatt mange måneder uten menstruasjon. Bare trist at man må putte ting i kroppen for å få en bedre hverdag. Anonymkode: 5cb3c...a8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #18 Del Skrevet 23. januar Brukte hormonspiral fra jeg var 30 til overgangsalder. Hadde aldri mensen, og det var fantastisk. Ingen bivirkninger. Men det hjelper jo ikke deg, om du ikke tåler den 😞. Kan bare gi deg min store medfølelse ❤️ Anonymkode: 9ac48...836 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #19 Del Skrevet 23. januar Jeg også brant bort livmorslimhinnen på sykehus, det heter ablasjon. Veldig greit!! Inn om morgenen, ut igjen etter noen timer. Sykemeldt i en uke. Synd at så få vet om dette, og at fastlegen min aldri nevnte dette, kjenner jeg blir irritert bare ved tanken. Da jeg kom til gynekolog fikk pipa en annen lyd. Henvisning til sykehus etter 2 sek omtrent. Fikk et nytt liv etterpå. Anonymkode: 2db77...709 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #20 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det spørs hvilken alder man er i. Jeg er 33 år. For noen år siden skulle jeg gjøre det samme etter 2 vurderinger fra 2 forskjellige sykehus. Når jeg da kom på operasjonsdagen, ble trilla inn og hadde blitt gjort helt klar, ville legen jeg skulle komme inn å prate. Han ville opprinnelig ikke utføre operasjon. Han sa flere ganger at han ikke anbefalte det siden det utføres mest på eldre og er risiko med inngrep. Da ville såklart ikke jeg at han skulle operere. Det jeg derimot syntes var trist var at han kunne jo tatt den samtalen FØR operasjonsdagen. Måtte jo igjennom både fasting, eksmannen tok seg fri fra jobb for å kjøre å være med , han forklarte at de tar ikke sånt på tlf😅 Men nå som jeg går på p-sprøyte har jeg hatt mange måneder uten menstruasjon. Bare trist at man må putte ting i kroppen for å få en bedre hverdag. Anonymkode: 5cb3c...a8e Jeg var 34, og hadde akkurat født mitt tredje og siste barn. Det eneste de maste om hos meg ar at man blir steril eller inngrepet, men det var greit for meg siden jeg steriliserte meg samtidig som barnet kom. Var legen min som foreslo inngrepet og det var veldig lett å få det igjennom hos gynekologen som undersøkte meg. Men samme hvilken risiko det hadde gitt, så hadde jeg allikevel gjennomført sviingen da det ikke var levbart slik jeg gikk før. Anonymkode: 3e81b...4cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå