Gå til innhold

Sykemelde eller egenmelding?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tidligere (3 ganger) fått et heavy kink I ryggen/nakken. Det starter midt i ryggen men det er nakken som blir låst. Jeg måtte da ta to dager med egenmelding, klarte nesten ikke å snu meg eller stå oppreist. Etter en mnd's tid så skjedde det igjen, å denne gangen Bøe sjefen sur. H*n sa at jeg hadde mer fravær enn andre på jobb, men nå har jeg også 3 barn å forsørge itillegg. 

Igår fikk jeg dette igjen og jeg prøver å kave meg på jobb. Smerten sitter iskulderbladet og gir stikk. Har en fysisk tung arbeid som er blanding av renhold og litt pleie. 

Hva gjør jeg 😌 tips? 

Anonymkode: 81617...feb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det beste er alltid å prate med sjefen først, selv om det ikke nødvendigvis finnes gode tilretteleggingstiltak. Da vil sjefen føle at du er en medspiller snarere enn er motspiller. Er du for syk til å jobbe, så bruker du egenmelding/sykemelding. Resultatet blir det samme uansett, bare at sjefen blir blidere. Hvis du skal ha sykemelding er det også en fordel å si ifra om at du skal til legen, og du tror at du kommer til å bli sykemeldt. Formuleringen "jeg tror ikke det er så mye håp for det." kan du bruke ovenfor sjefen hvis ønsker at du skal stå i jobb, men du selv føler at du ikke har noe å bidra med.

AnonymBruker
Skrevet

Ta deg en tur til fysioterapeut og få hjelp/øvelser for å løsne opp/trene forebyggende så du reduserer sjansen for at det skjer igjen.

Om du bruker egenmelding eller sykemelding spiller ingen rolle for sjefen din, borte fra jobben er du uansett og firmaet får ikke noe refusjon fra NAV for ditt fravær før du har vært borte 16 dager sammenhengende uansett.

Anonymkode: 9d59d...a4b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ta deg en tur til fysioterapeut og få hjelp/øvelser for å løsne opp/trene forebyggende så du reduserer sjansen for at det skjer igjen.

Om du bruker egenmelding eller sykemelding spiller ingen rolle for sjefen din, borte fra jobben er du uansett og firmaet får ikke noe refusjon fra NAV for ditt fravær før du har vært borte 16 dager sammenhengende uansett.

Anonymkode: 9d59d...a4b

Sykemelding skal ikke brukes med mindre det er snakk om langtidsfravær eller oppbrukte egenmeldinger. Derfor har vi egenmeldingsdager. 

Egenmelding, lege, fysio/kiropraktor. Kan være lege eller behandler mener ts bør være sykemeldt i en periode for å bli helt bra, men da må man også følge et behandlings opplegg. Kroppslige plager som gjentar seg blir sjeldent bra kun ved hvile.

Anonymkode: 20c04...03b

AnonymBruker
Skrevet

Gå i dialog med din leder på en måte som viser at du ønsker å være på jobb - kan det være noe annet du greier å utrette f.eks.?. Kan også varmt anbefale en tur eller to til kiropraktor. Hvis du tror plagene oppstår pga arbeidsbelastning kan det kanskje være lurt å koble bedriftshelsetjenesten på for en vurdering og rapport. De kan se på arbeidet/oppgaver, belastning, utstyr osv 🙂

Anonymkode: 1ca1e...322

AnonymBruker
Skrevet

Du må begynne å trene så dette ikke skjer hele tiden

Anonymkode: 32e87...bb2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her får sjefen komme på banen, og tilrettelegge for trening siden du har et hardt arbeid. 

Anonymkode: 9d5a2...cd5

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg har tidligere (3 ganger) fått et heavy kink I ryggen/nakken. Det starter midt i ryggen men det er nakken som blir låst. Jeg måtte da ta to dager med egenmelding, klarte nesten ikke å snu meg eller stå oppreist. Etter en mnd's tid så skjedde det igjen, å denne gangen Bøe sjefen sur. H*n sa at jeg hadde mer fravær enn andre på jobb, men nå har jeg også 3 barn å forsørge itillegg. 

Igår fikk jeg dette igjen og jeg prøver å kave meg på jobb. Smerten sitter iskulderbladet og gir stikk. Har en fysisk tung arbeid som er blanding av renhold og litt pleie. 

Hva gjør jeg 😌 tips? 

Du starter alltid med egenmeldingsdager og når du trenger å være hjemme utover disse, så tar du kontakt med legen og han/hun vurderer sykemelding.

AnonymBruker
Skrevet

Ble sjefen sur fordi du har brukt to egenmeldingsdager?

Anonymkode: 06c83...b74

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ble sjefen sur fordi du har brukt to egenmeldingsdager?

Anonymkode: 06c83...b74

Ja for sjelen sammenligner medfrværet i fjor, selvom jeg ikke hadde brukt opp egenmeldingene på meg selv. Hadde flere barnesykefravær også. Sjefen syntes likevel jeg hadde høyt fravær i fjor og sammenlignet meg med andre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ja for sjelen sammenligner medfrværet i fjor, selvom jeg ikke hadde brukt opp egenmeldingene på meg selv. Hadde flere barnesykefravær også. Sjefen syntes likevel jeg hadde høyt fravær i fjor og sammenlignet meg med andre. 

Da har du kanskje det 🤷‍♀️ å snakke sammen er uansett løsningen. 
hva kan du gjøre selv for å unngå problemer med ryggen? Støtter forslaget om kiropraktor og å finne øvelser så du holder ryggen i sjakk. 

Anonymkode: 342aa...b88

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...