Merlin Skrevet 6 timer siden #1 Del Skrevet 6 timer siden Noen som har gitt bort huset til et av barna mot borett livet ut ? Jeg har forhørt meg litt og det er ikke så enkelt som det høres ut. Noen med erfaringer hvordan dette ble løst juridisk på en sikker måte for mottager ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #2 Del Skrevet 6 timer siden Hvis man har flere barn er dette oppskriften på urettferdighet. Anonymkode: df10a...28f 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #3 Del Skrevet 6 timer siden Advokat. Anonymkode: 29842...325 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #4 Del Skrevet 6 timer siden Merlin skrev (11 minutter siden): Noen med erfaringer hvordan dette ble løst juridisk på en sikker måte for mottager ? Du tenker ikke på hva de andre barna synes? Anonymkode: e91a6...dc5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #5 Del Skrevet 6 timer siden Jeg har overtatt min fars leilighet mot borett. Tydelig kontrakt med fastsatt husleie (hva den skal dekke). Kartverket aksepterte verdien vi oppga som grunnlag for dokumentavgift. Vi møtte ikke på noen problemer. Anonymkode: fbfec...e92 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Merlin Skrevet 6 timer siden Forfatter #6 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har overtatt min fars leilighet mot borett. Tydelig kontrakt med fastsatt husleie (hva den skal dekke). Kartverket aksepterte verdien vi oppga som grunnlag for dokumentavgift. Vi møtte ikke på noen problemer. Anonymkode: fbfec...e92 Har du søsken ? Er det din far som betaler husleie ? Har du fått kontrakten vurdert av advokat ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #7 Del Skrevet 5 timer siden Merlin skrev (2 minutter siden): Har du søsken ? Er det din far som betaler husleie ? Har du fått kontrakten vurdert av advokat ? Kontrakt er satt opp av advokat. Alle søsken har signert avtalen. Far betaler husleie til meg, jeg betaler alle utgifter knyttet til boligen. Vi er fire søsken. Noe verdier er fordelt, som bolig og hytte. Det å eie boligen koster meg langt mer enn husleien jeg får, mest på grunn av formueskatt. Anonymkode: fbfec...e92 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #8 Del Skrevet 5 timer siden Skriv en detaljert avtale hvor alle utgifter er fordelt. Alt av oppussing, akutte skader, naturkatastrofe osv. Ta med alt, selv det utenkelige. Anonymkode: bd312...14c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #9 Del Skrevet 5 timer siden Merlin skrev (29 minutter siden): Noen som har gitt bort huset til et av barna mot borett livet ut ? Jeg har forhørt meg litt og det er ikke så enkelt som det høres ut. Noen med erfaringer hvordan dette ble løst juridisk på en sikker måte for mottager ? Det blir kanskje ikke helt det samme, men mine foreldre har evig borett i kårboligen på gården. Vi har kontrakt som regulerer vårt forhold så vi begge er sikre. Jeg har søsken, men vi kjøpte gården av mine foreldre, så vi har ikke fått gården, og kårboligen gratis. Hvis en forelder gir bort en bolig til ett søsken, mot borett, er det nok en fare for at man kommer opp i problematikk med forskudd på arv da det vil bli en urettferdig fordeling med tanke på søsken. Da må det i så fall være noe som igodeser dem så de også får noe tilsvarende. Anonymkode: 87e5a...30a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #10 Del Skrevet 5 timer siden Får håp at foreldrene ikke lever alt for lenge da. Ei jeg kjenner kjøpte ut søsken fra huset. Foreldrene fikk borett ut livet. Dem levde til dem var over 100. Så 30 år ventet barnet på å få ta over huset og pusse det opp. Husleia var fastsatt med strøm. Så hun tapte mye penger på dette. Anonymkode: 92027...9e9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #11 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det blir kanskje ikke helt det samme, men mine foreldre har evig borett i kårboligen på gården. Vi har kontrakt som regulerer vårt forhold så vi begge er sikre. Jeg har søsken, men vi kjøpte gården av mine foreldre, så vi har ikke fått gården, og kårboligen gratis. Hvis en forelder gir bort en bolig til ett søsken, mot borett, er det nok en fare for at man kommer opp i problematikk med forskudd på arv da det vil bli en urettferdig fordeling med tanke på søsken. Da må det i så fall være noe som igodeser dem så de også får noe tilsvarende. Anonymkode: 87e5a...30a Siterer meg selv her: foreldrene mine betaler ikke husleie, men bor gratis. Det er greit da de bidrar så lenge de klarer, og betaler strømmen selv. Nå er dette en gård, så det er mer naturlig at det er slik det er. Anonymkode: 87e5a...30a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #12 Del Skrevet 4 timer siden Vet om en familie som valgte dette og det ble et helvete. Anonymkode: f55bd...039 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #13 Del Skrevet 4 timer siden Merlin skrev (2 timer siden): Noen som har gitt bort huset til et av barna mot borett livet ut ? Jeg har forhørt meg litt og det er ikke så enkelt som det høres ut. Noen med erfaringer hvordan dette ble løst juridisk på en sikker måte for mottager ? Du kan ikke gi bort huset dersom det påvirker arven til evt andre barn, men du kan skifte ut de andre ved å gi de en tilsvarende del og likevel tinglyse borett. Har en kamerat hvis mor gjorde dette, forholdsvis enkelt oppsett hos advokat. Hak fikk ta over huset til en gitt sum, betalte ut søstrene sine tilsvarende og bygget leilighet til mor i kjelleren med borett knyttet til eiendommens "kårdel" Når de så skulle selge noen tiår senere måtte mor først fraskrive seg boretten (kjøpt ut av sønnen) slik at tinglysningen kunne fjernes før salg - ikke noe hokuspokus det heller egentlig.. Anonymkode: a826a...72a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Merlin Skrevet 3 timer siden Forfatter #14 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du kan ikke gi bort huset dersom det påvirker arven til evt andre barn, men du kan skifte ut de andre ved å gi de en tilsvarende del og likevel tinglyse borett. Har en kamerat hvis mor gjorde dette, forholdsvis enkelt oppsett hos advokat. Hak fikk ta over huset til en gitt sum, betalte ut søstrene sine tilsvarende og bygget leilighet til mor i kjelleren med borett knyttet til eiendommens "kårdel" Når de så skulle selge noen tiår senere måtte mor først fraskrive seg boretten (kjøpt ut av sønnen) slik at tinglysningen kunne fjernes før salg - ikke noe hokuspokus det heller egentlig.. Anonymkode: a826a...72a Godt svar ! Det er et problem når ikke alle arver likt. Men av forskjellige grunner ønsker jeg å gjøre det slik. Men det viser at man ikke automatisk kan gi bort noe mens man fortsatt er i live. Borett er heller ikke så enkelt iflg advokat jeg har rådspurt. Da er huset "låst" slik at gavemottager ikke kan selge og spørsmålet om dette er en gave kan stilles av de andre arvingene, der er det noen juridiske utfordringer. Din venn sin mor, hun har jo ingenting når hun sier fra seg boretten. Hvordan ble det løst ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #15 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Får håp at foreldrene ikke lever alt for lenge da. Ei jeg kjenner kjøpte ut søsken fra huset. Foreldrene fikk borett ut livet. Dem levde til dem var over 100. Så 30 år ventet barnet på å få ta over huset og pusse det opp. Husleia var fastsatt med strøm. Så hun tapte mye penger på dette. Anonymkode: 92027...9e9 Løses med annen formulering. Ikke "livet ut" men "så lenge hen bor i huset/ er i stand til å bo alene" eller noe lignende. I tilfelle vedkommende flytter til sykehjem og blir der i ti-femten år. Anonymkode: 2b832...c9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå