Gå til innhold

Fjerning av stearin


Gjest lmari

Anbefalte innlegg

Hadde kjøpt meg nytt skjørt til julebordet og skulle prøvekjøre det på en vennefest i helgen.

Det endte med stearin i noen små flekker nedover skjørtet...

Hva gjør jeg? Noen tipser om fryser - andre om strykejern og matpapir... Hva sier dere???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter at skjørtet har ligget i fryseren kan du sansynligvis skrape/plukke (forsiktig) vekk all eller mesteparten av stearinen. Dersom det blir igjen flekker kan du stryke på middels varme med kjøkkenpapir (torky eller annet som trekker godt, men IKKE papir med farget mønster). Legg papir bå begge sider av stoffet mens du stryker, og bytt ofte til flekken er borte. Vask på så høy temperatur som plagget tåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du trenger ikke legge skjørtet i fryseren. Ha det aktuelle stedet under "kokende" varmt vann (i springen ), da går det bort. Jeg er kjempefæl til å søle stearin på mine duker, men etter at det gikk bort med varmt vann så lett, ser jeg ikke på stearin som noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du kan gjøre kommer helt ann på stoffet i skjørtet ditt.

Du får lese på vaskeanvisningen hva det tåler av varme fra evnt. strykejern eller vann.

Strykejern og matpapir, eller aller helst trekkpapir (men det er vel ikke så mange som har det i dag) har jeg hatt god erfaring med. MEN hvis stoffet er et kunststoff, kan det smelte litt hvis du har for varmt strykejern, og da er jo plagget ødelagt.

Jeg har også hatt god erfaring med å ha kokende vann på en damaskklut og tørket raskt av, men det er heller ikke alle stoffer som tåler denne varmen. Det er ihvertfall viktig at du ikke gnikker for mye.

Putter du plagget i fryseren kan du "knekke" av stearinen etterpå, men det vil fortsatt være en liten fettflekk fra stearinen under, dette kan så fjernes med strykejern og matpapir eller så kan det gå av i vask.

Du får prøve deg litt frem, men vær forsiktig så du ikke ender opp med stygge flekker eller misfarginger.

Leverer du skjørtet inn til et renseri, så bør vel de vite hva de skal gjøre med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...