Gå til innhold

Garmin venu3. Erfaring body batteri?

Katja81

Anbefalte innlegg

Jeg er en som stresser en del og har gått på et par smeller tidligere. Jeg prøver nå å finne balanse mellom hvile og aktivitet. 
Jeg liker å være fysisk aktiv. Men måler garmin stress og aktivitet som det samme? 
hvordan eventeult skillen den på puls av stress og puls av aktivitet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei den måler ikke aktivitet som stress. Garmin er ganske god på dette, om jeg var deg ville jeg forsøkt nettopp fordi du da kan se de ulike og trene deretter for eksempel. 

Anonymkode: 6c24c...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Venu 2 plus, og den måler ikke stress når jeg er aktiv. Body battery-kurven får et "mellomrom" den tiden jeg er aktiv, og det markeres med et symbol for aktivitet. 

Endret av Dåsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Venus 3s:

Den måler ikke aktivitet som stress, men med ett unntak: hvis du er i veldig dårlig form (som meg) måler den vanlige lette aktiviteter som vanligvis blir gjort med lav intensitet (husarbeid, matlaging, osv) som moderat til høyt stress.

Intensiteten er ikke høy nok til å bli registrert som aktivitet, men heller ikke lav nok til ikke å bli registrert som stress.

Body battery har hjulpet meg mye med å få balanse i livet mitt ☺️

Anonymkode: b2f9d...2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører så mye bra om klokken,men har også hørt at det bare er tull det med body batteri. Da blir jeg usikker. Takk for erfaringer. Del gjerne om positive og negative erfaringer😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ting til: kan man lade body batteri med aktivitet? Når ver man når man har godt av en treningsøkt eller en yogaøkt som begge kan ha god innvirkning på psykisk helse og stress. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg byttet fra Venu 3s til en klokke som hadde belastningsfokus på grunn av det jeg nevnte over.  Da fikk jeg bedre oversikt over totalbelastningen.

For eksempel viser belastningsoversikten at jeg har hatt for høy belastning de siste 4 ukene, og behøver mer restitusjon.

Du lader ikke body battery med aktivitet, men du øker den fysiske kapasiteten din slik at du tåler mer aktivitet uten at det påvirker body battery nevneverdig 

Screenshot_20250119_214011_Connect.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg byttet fra Venu 3s til en klokke som hadde belastningsfokus på grunn av det jeg nevnte over.  Da fikk jeg bedre oversikt over totalbelastningen.

For eksempel viser belastningsoversikten at jeg har hatt for høy belastning de siste 4 ukene, og behøver mer restitusjon.

Du lader ikke body battery med aktivitet, men du øker den fysiske kapasiteten din slik at du tåler mer aktivitet uten at det påvirker body battery nevneverdig 

Screenshot_20250119_214011_Connect.jpg

Takk for svar. Men la oss si du har hatt en dag på jobb med høyt stressnivå. Uten klokke tenker man at man har godt av en treningsøkt for å få ned stresset da trening reduserer stress. Men MED klokke som da viser at stressnivået har vært høyt og man trenger hvile-så vil man kanskje ikke få den nødvendige treningsøkten. Har lest at hvis body batteri snart tomt så bør man hvile,men kanskje det er aktivitet som akkurat er best for en selv for å få ned stress. Hvordan skiller klokken på det?😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Garmin sin "Body battery", "stress" og "Recovery time" er alt for streng for å kunne bruke som rettesnor for når du feks kan trene. Hvis man skal følge den så får man aldri trent eller vært aktiv. Jeg er småbarnsfar og sover da mindre enn anbefalt + at det er en hektisk hverdag. Så hvis jeg skulle basert meg på Body battery hadde jeg aldri fått trent. Og når det kommer til Recovery time så blir den alltid satt så utrolig høyt. Løp meg en tur på 1 time og 30 min og fikk beskjed om at jeg måtte hvile 50 timer! Trente som vanlig resten av uka og på søndag sto det at jeg måtte hvile 80 timer fordi det hadde akkumulert

Endret av Wor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tatt målingene som er gjort med samtlige klokker med en klype salt! Det er viktig å ikke stresse for mye på hva tallene er og betyr.

Ifølge min garmin klokke er jeg stressa 99% av tiden. Og det stemmer ikke. Er til og med stressa når jeg ligger på sofaen og er i fullstendig zen modus. 

Anonymkode: 27e16...c35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katja81 skrev (1 time siden):

Takk for svar. Men la oss si du har hatt en dag på jobb med høyt stressnivå. Uten klokke tenker man at man har godt av en treningsøkt for å få ned stresset da trening reduserer stress. Men MED klokke som da viser at stressnivået har vært høyt og man trenger hvile-så vil man kanskje ikke få den nødvendige treningsøkten. Har lest at hvis body batteri snart tomt så bør man hvile,men kanskje det er aktivitet som akkurat er best for en selv for å få ned stress. Hvordan skiller klokken på det?😊

Hvile kan være så mye.  Av og til er det sofaen, og av og til er det en rolig treningsøkt.

Screenshot_20250120_125230_Connect.thumb.jpg.8fa760d96e07e00457f447f403b14ec3.jpg

Dette er en screenshot fra i dag.  Som du ser av tilbakemeldingen har dagen vært stressende, body battery er på vei til å bli lavt, og det anbefales fysisk aktivitet for å balansere stresset.  (

I slike tilfeller bruker jeg å ta en rolig treningsøkt når jeg får mulighet for å få utløp for stresset slik at jeg får roet godt ned og restituerer godt om natten.

Det er også viktig å huske på at klokken er et verktøy, et hjelpemiddel, som gir en indikasjon på hva som er lurt å gjøre, men det er ikke en fasit.

Wor skrev (1 time siden):

Jeg synes Garmin sin "Body battery", "stress" og "Recovery time" er alt for streng for å kunne bruke som rettesnor for når du feks kan trene. Hvis man skal følge den så får man aldri trent eller vært aktiv. Jeg er småbarnsfar og sover da mindre enn anbefalt + at det er en hektisk hverdag. Så hvis jeg skulle basert meg på Body battery hadde jeg aldri fått trent. Og når det kommer til Recovery time så blir den alltid satt så utrolig høyt. Løp meg en tur på 1 time og 30 min og fikk beskjed om at jeg måtte hvile 50 timer! Trente som vanlig resten av uka og på søndag sto det at jeg måtte hvile 80 timer fordi det hadde akkumulert

Da bruker du "recovery time" på en helt annen måte enn jeg gjør.

Den forteller meg ikke OM jeg skal trene, men hva/hvordan.

Hvis den viser under 24 timer trener jeg som vanlig, viser den mer enn 24 timer trener jeg lett (under 70% av makspuls, og da reduseres også restitusjonstiden fortere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...