Gå til innhold

Beste hverdagsmiddager

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Med to tenåringer som trener mye til ulike tider har vi hatt noen måneder med mye dårlige middagsløsninger. Kan jeg få litt inspirasjon av dere. Hva er deres favoritt middagsretter som er relativt sunne og raske i hektiske hverdager?

Anonymkode: a54e6...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er sånn ca 5000 tråder om dette her inne allerede. Jeg er klar over at søkefunksjonen er elendig, men hvis du både søker og f.eks tar deg tid til å bla deg tilbake en 5-10-15 sider vil du få mange tips. :) 

Anonymkode: 0a371...c72

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oda har mange bra oppskrifter.

Anonymkode: c4dd9...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Wok. Bruk fryst mix eller pose fra salat hyllen. Svinestrimler, kylling eller laks. Sweet chilli saus. Eller annen type saus. Ris på siden. 

Blomkålsuppe med bacon og rundstykker. Kan også lages kvelden før. 

Laks, kokte poteter, rømme og agurksalat. Potetene kan deles opp slik de kokes raskere. 

Bondeomelett på skive 

Karbonader på skive med salat til 

Risgrøt 

Pasta bolognese

Fiskekaker, revet gulrot og potet

Fiskegrateng 

Anonymkode: 6b8a9...673

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Asiatisk suppe med enten laks, biff eller tofu. Serveres med nudler eller ris. 

Lapskaus

Kylling eller laks i form. Serveres med ris

Wok med sprøstekt tofu og nudler

Anonymkode: 96a85...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sashimibowls er veldig godt og mettende, og raskt. Koker opp bulgurhvete mer mettende enn ris) i helgen. 

Lager store partier lapskaus i sesong, kjøper svinekonoke og rotgrønnsaker på tilbud og vakumpakker. 

Veganske enchiladas er veldig populært. Tar litt tid, men lager opp for to dager + lunsj. 

Lager store porsjoner ragu. Da er det bare å koke opp pasta, og røre sammen, i hverdagen. 

Hel side av rød fisk er raskt, og populært. Steker i ovn. Lager diverse grønsaker i airfryer. Så får man velge hvilken dressing/saus man plukker med seg fra kjøleskapet. 

Supper, med linser, eller frø/hvete. Kan også lages opp for fryser. 

Lefser.. med rester, og grønnsaker. Setter bare frem alt jeg vil bli kvitt. 

Anonymkode: 27da7...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Marinert kyllingfilet i stekeovn, ris/pasta, brokkoli/blomkål og kyllingsaus er en favoritt her. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det raskeste vi gjør, og som likevel har godt med næring og er relativt sunt, er fiskeburgere (bruk de store fiskekakene med minst 80% fisk) med grove hamburgerbrød og ferdigkutta salat. Her har du middag på 5 minutter. 

Og før folk hyler opp:

• Nei, jeg vet det er ikke laget fra bunnen av.
  • Joda, det inneholder ultraprosesserte matvarer, men ultraprosessert er jo en sekkebetegnelse for utrolig mye forskjellig, og alt er ikke ensbetydende med farlig. 

Anonymkode: 27064...10d

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.1.2025 den 18.50):

Sashimibowls er veldig godt og mettende, og raskt. Koker opp bulgurhvete mer mettende enn ris) i helgen. 

Lager store partier lapskaus i sesong, kjøper svinekonoke og rotgrønnsaker på tilbud og vakumpakker. 

Veganske enchiladas er veldig populært. Tar litt tid, men lager opp for to dager + lunsj. 

Lager store porsjoner ragu. Da er det bare å koke opp pasta, og røre sammen, i hverdagen. 

Hel side av rød fisk er raskt, og populært. Steker i ovn. Lager diverse grønsaker i airfryer. Så får man velge hvilken dressing/saus man plukker med seg fra kjøleskapet. 

Supper, med linser, eller frø/hvete. Kan også lages opp for fryser. 

Lefser.. med rester, og grønnsaker. Setter bare frem alt jeg vil bli kvitt. 

Deler du oppskrift på vegansk enchiladas? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fres en pose frossen spinat med 1/2 pose frosne erter og 2dl matfløte. Krydre med salt, pepper, hvitløk. Stavmixe glatt til puré. Veldig godt til både rød og hvit fisk og kylling (freses ved siden av). Pasta til. Middag på under 15 min

Jeg lager en stor gryte med ratatouille. Da blir jeg kvitt alt av slappe grønnsaker I kjøleskapet. Har det som tilbehør til stekt sei (seiblokk, tar ut av fryseren på morningen og tiner på benken. Skjærer i kuber, vender I mel/salt/pepper og steker.) Har ris til. 

Resten av ratatouillen bruker jeg dagen etter som enten tomatsuppe (ha i mer væske og hakkete tomater og kjør glatt.) Har pasta og pølsebiter til.

Eller jeg steker kylling i små biter og blander inn ratatouille og har til pasta.

Risrester steker jeg med løk/kål/gulrot, egg og kjøttdeig til stekt ris. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kaneel skrev (33 minutter siden):

Deler du oppskrift på vegansk enchiladas? 

Den er fra kokeboka "En skikkelig digg kokebok 2". Så har vel ikke lov å legge ut bilde eller dele direkte. Men ingrediensene er, i tillegg til klassiske krydder, søtpotet, grønnkål og sorte bønner. Enchiladassaus. Og koriandersaus. Chapt GPT kan sikkert komme med noen forslag :)

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.1.2025 den 18.03):

Det er sånn ca 5000 tråder om dette her inne allerede. Jeg er klar over at søkefunksjonen er elendig, men hvis du både søker og f.eks tar deg tid til å bla deg tilbake en 5-10-15 sider vil du få mange tips. :) 

Anonymkode: 0a371...c72

eller bruker google. vil man ha rask og sunt og se gamle tråder her inne kan man f.eks søke "raske og sunne middager kvinneguiden" da vil man sleppe og bla mange sider tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lager mye forskjellige omeletter og varierer også på type brød og rundstykke eller poteter til. Mettende, raskt og rimelig, og fin måte å gjerne bruke opp noe rester i.

Anonymkode: 562d9...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Karrigryte er godt! Stek kylling eller kyllingkjøttdeig sammen med karri. Ha det over i en kasserolle sammen med feks løk,paprika og gulrot. Tøm over en boks kokosmelk (evt fløte) og litt kyllingbuljong. La koke til grønnsakene er møre. Ha i ananasbiter,og smak til med salt,pepper og evt mer karri. Hvis sausen blir for tynn kan du ha i litt maisenna.

Serveres med ris.

Anonymkode: f3209...d36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er veldig mange middager som går raskt hvis man forbereder kvelden før. Jeg pleier å gjøre mest mulig på forhånd, av og til lager hele middagen i forveien. 

Anonymkode: b952f...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...