Gå til innhold

ADHD og gjeld

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Hvordan er deres økonomi? Jeg har på nåværende tidspunkt 68.000kr utestående…….. har kjøpt meg nye hobby greier som aldri blir brukt. F.eks. en 3D printer. 

Anonymkode: 7c482...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har ei i vennegjengen min som bruker kjempe mye penger. Og vi er ganske bekymret for det. Vet hun har skyhøyt lån og den bare øker

Anonymkode: d52ff...c4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Økonomien min har blitt mye bedre. Eier bolig, har mer struktur, vesentlig mindre sløsing. Men tidligere var det ekstremt mye impulskjøp, minus på kontoen, "lever bare en gang" holdning. 

Nå har jeg mer kontroll. Har flere kontoer som jeg fordeler penger til hver mnd, slik at jeg ser hva jeg faktisk har å rutte med etter regninger er betalt (og jeg har det jeg trenger til mat).

Anonymkode: 7f92a...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Økonomien min har blitt mye bedre. Eier bolig, har mer struktur, vesentlig mindre sløsing. Men tidligere var det ekstremt mye impulskjøp, minus på kontoen, "lever bare en gang" holdning. 

Nå har jeg mer kontroll. Har flere kontoer som jeg fordeler penger til hver mnd, slik at jeg ser hva jeg faktisk har å rutte med etter regninger er betalt (og jeg har det jeg trenger til mat).

Hvordan har du klart å snu dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvordan har du klart å snu dette? 

Tja, jeg vet egentlig ikke annet enn at jeg ble sliten av ustabiliteten det førte med seg, og tok små grep over tid. Jeg har flyttet ekstremt mye, og til slutt ble jeg utslitt av å ikke ha ha mer forutsigbarhet. Og det å eie egen bolig fører med seg mye ansvar, og dermed blir jeg tvunget til å være mer fornuftig. 

Det kan kanskje også ha noe med at man blir eldre å gjøre, man kan bli mer fornuftig med årene selv med ADHD. Jeg kan fortsatt være dårlig på regulering, men projiserer det mer på andre deler enn økonomi. Kan fortsatt være ufornuftig altså, men det har blitt veldig mye bedre. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

God kontroll på økonomien.

Eid bolig i åtte år, akkurat kjøpt ny og er i gang med flytting.
Har ikke hatt noe kredittkortgjeld siden jeg kjøpte boligen. Var trangt de årene jeg hadde aap, men klarte holde kontroll.

Har mye dårlige impulskjøp og sløser mye. Spesielt nye hobbyer som er superinteressant, som jeg aldri egentlig starter med. Men bruker ikke mer enn jeg har.

Anonymkode: 987f8...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei. Hvordan er deres økonomi? Jeg har på nåværende tidspunkt 68.000kr utestående…….. har kjøpt meg nye hobby greier som aldri blir brukt. F.eks. en 3D printer. 

Vet ikke om jeg bør gi råd, da jeg sliter med det samme. Men jeg har redusert impulskjøp betraktelig ved å ikke kjøpe det med èn gang. Sier til meg selv at jeg kan vente til i morgen, om det føles like viktig da. Sånn har jeg holdt på i flere sager og uker med enkelte ting og klart å unngå å kjøpe det 😅

Anonymkode: 52fbf...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vet ikke om jeg bør gi råd, da jeg sliter med det samme. Men jeg har redusert impulskjøp betraktelig ved å ikke kjøpe det med èn gang. Sier til meg selv at jeg kan vente til i morgen, om det føles like viktig da. Sånn har jeg holdt på i flere sager og uker med enkelte ting og klart å unngå å kjøpe det 😅

Anonymkode: 52fbf...65d

Annet tips er å ha noen å snakke med. Det er lettere å gjøre impulskjøp om man er alene enn om man snakker med noen.

Anonymkode: bed6c...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har skikkelig adhd og tar medisin, og det hender jeg kjøper noe dyrt. Men sånn type gjeld har jeg ikke. Jeg har boliglån og studielån. 

Så vet ikke om jeg helt kjøper at det er adhd sin skyld. Om ikke du er umedisinert da. 

Anonymkode: d9154...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg har skikkelig adhd og tar medisin, og det hender jeg kjøper noe dyrt. Men sånn type gjeld har jeg ikke. Jeg har boliglån og studielån. 

Så vet ikke om jeg helt kjøper at det er adhd sin skyld. Om ikke du er umedisinert da. 

Jeg har ikke hatt noen form for behandling eller medisinering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Huff, jeg er helt lik. Makser mastercardet rett som det er, heldigvis er det "bare" på 20.000, så jeg klarer som regel å betale det tilbake på 3-4 mnd. Alltid noe nytt å sette seg inn i/bli verdensmester i/kjøpe inn alt utstyr til. Har begynt å sette til side penger hver måned til prosjekter og forsøker å holde meg innenfor budsjettet, nå går jeg stort sett kun på en smell hvis det er veldig dyre ting jeg har sett meg ut lenge som plutselig dukker opp på enormt gode tilbud, men det skjer heldigvis sjeldent. 

Jeg forsøker å heller gjøre en vane av å flippe ting slik at interessebudsjettet kan finansiere seg selv. På en god måned får jeg gjerne inn 5-6000 kr på hobbyene mine og det er mer enn nok til at jeg klarer å oppgradere utstyr mm. uten å gå konkurs. Det er ikke alle som er så heldige at de har interesser man kan tjene penger på da, men det har i alle fall hjulpet meg masse. Det er egentlig verst i periodene hvor jeg tar på meg lite bestillingsoppdrag og plutselig får voksenpenga kjørt seg likevel 😅 

"Sikkerhetsnettet" mitt er at jeg kun kjøper inn ting jeg vet med sikkerhet at ville vært enkelt å selge igjen uten større tap dersom det skulle bli krise og jeg akutt trengte penger. Har ikke veldig god økonomi, men har råd til å bo, spise og leve og er på et punkt i livet hvor jeg er fornøyd med det.

Anonymkode: 2dbba...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Dem 3d printeren kan du prøve å selge på sublimering Norge (Fb) eller finn. 

Det er en kjempedyr hobby.

Anonymkode: 0aa1b...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Unnskyld meg, men det er utrolig ufint å komme med sånne "JEG har samme diagnose og har IKKE disse problemene, så jeg tror ikke noe på at det er diagnosen sin skyld". 

Det vitner bare om stor uvitenhet om diagnosen. ADHD kan komme i mange varianter, og noen har store problemer med enkelte ting, mens andre ikke har det. 

Impulskontroll er noe som veldig mange ADHD'ere sliter med. Ikke alle, så det kan godt hende at du IKKE gjør det. Men det gir deg ikke noen rett til å påstå at dette ikke er et ADHD-trekk, for det er det ganske så klart og tydelig. 

Gjeld og økonomiske problemer er et stort problem for mange med ADHD, nettopp på grunn av mangel på impulskontroll. 

Anonymkode: bdf08...d3e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva er "skikkelig" ADHD?  

ADHD er mangel på regulering, og for mange projiserer dette seg i dårlig økonomisk sans. Merkelig at noen med ADHD ikke har kunnskap lenger enn sin egen nesetipp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Unnskyld meg, men det er utrolig ufint å komme med sånne "JEG har samme diagnose og har IKKE disse problemene, så jeg tror ikke noe på at det er diagnosen sin skyld". 

Det vitner bare om stor uvitenhet om diagnosen. ADHD kan komme i mange varianter, og noen har store problemer med enkelte ting, mens andre ikke har det. 

Impulskontroll er noe som veldig mange ADHD'ere sliter med. Ikke alle, så det kan godt hende at du IKKE gjør det. Men det gir deg ikke noen rett til å påstå at dette ikke er et ADHD-trekk, for det er det ganske så klart og tydelig. 

Gjeld og økonomiske problemer er et stort problem for mange med ADHD, nettopp på grunn av mangel på impulskontroll. 

Enig. Nå prøver jo også trådstarter å gjøre noe med problemet. Slik jeg har forstått det så holder han nå på med utredning slik han kan få medisiner. 

Synes også dette med dumme økonomiske valg og ADHD er todelt. Det ene problemet er at man mangler impulskontroll. Det andre problemet er at man klarer å lure seg selv til at dette er smarte kjøp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Stemmer. Noe som ofte går igjen med ADHD er at man har 1-2 felt man faktisk har impulskontroll på, men hvor man ikke har sjans til å ha impulskontroll på andre områder. 

I tillegg så er selvsagt noen rammet hardere enn andre. Det er ikke slik at alle er rammet like hardt. Noen ligger akkurat i grenseland for å få ADHD-diagnosen og andre ligger langt over grensen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Enig. Nå prøver jo også trådstarter å gjøre noe med problemet. Slik jeg har forstått det så holder han nå på med utredning slik han kan få medisiner. 

Synes også dette med dumme økonomiske valg og ADHD er todelt. Det ene problemet er at man mangler impulskontroll. Det andre problemet er at man klarer å lure seg selv til at dette er smarte kjøp. 

Ja jeg tenker at det er smart når jeg gjør det.. har mange positive tanker rundt det og at det virker veldig lurt.  Å selvfølgelig tenker at jeg skal klare betale det og at det kommer til å bli brukt mye .. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Adhd er den perfekte diagnose å skylde på i slike tilfeller uansett. Er det da gitt at det alltid stemmer?

Anonymkode: 60a6a...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Adhd er den perfekte diagnose å skylde på i slike tilfeller uansett. Er det da gitt at det alltid stemmer?

Alltid morsomt med folk som ikke har ADHD som skal uttale seg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vet du. Jeg har skyldt på meg selv hele veien, ingenting annet. Det er vel kanskje derfor at jeg sitter her idag med null selvfølelse. 
Å ha en forklaring for min egen del er fint, jeg kan da være litt snillere med meg selv, det betyr selvsagt ikke at tingene jeg gjør er greie. 

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...