Gå til innhold

30-årslag - hva er vanlig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal feire bursdagen min og invitere rundt 20 venninner. Planen er å spise på restaurant, og så kan de som vil reise ut på byen etter dette. Jentene er en god blanding av mødre og barnløse, så mange av de kommer nok ikke til å reise videre etter middagen.

Men, er det frekt at gjestene må betale for maten selv? Det blir jo rådyrt om jeg skal betale for alle, men dette er kanskje forventet.. eller?🤔 Tenker å spesifisere at middagen er gave nok i seg selv.

Ønsker gjerne innspill fra andre 😊

Anonymkode: e7371...82f

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ikke frekt hvis de vet det før de takker ja. Og så kommer det jo an på hvordan invitasjonen formuleres. Det er forskjell på "Jeg vil invitere dere til min 30-årsdag på restaurant God Mat" og "Jeg har lyst til å feire 30-årsdagen min på restaurant God Mat. Vil dere spise der sammen med meg?"

Anonymkode: e4710...80a

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde forventet at du betalte. Det er rart å invitere folk i selskap, og så forvente at de skal betale selv. Da er det jo ikke å bli invitert i selskap - da er det å ta en matbit sammen på restaurant, men hvor de selv ikke får komme med innspill til hvor. 

Om du "inviterer" slik bør det ihvertfall komme veldig klart frem i invitasjonen at de må betale for seg selv. 

Anonymkode: 9de96...5fb

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg skal feire bursdagen min og invitere rundt 20 venninner. Planen er å spise på restaurant, og så kan de som vil reise ut på byen etter dette. Jentene er en god blanding av mødre og barnløse, så mange av de kommer nok ikke til å reise videre etter middagen.

Men, er det frekt at gjestene må betale for maten selv? Det blir jo rådyrt om jeg skal betale for alle, men dette er kanskje forventet.. eller?🤔 Tenker å spesifisere at middagen er gave nok i seg selv.

Inviterer du til 30 årslag så betaler du….

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var i 40-årsdag på restaurant der vi måtte betale for mat og drikke selv. Jeg syns det var veldig spesielt og hadde aldri gjort det på den måten selv. Skal man feire på restaurant spanderer man, ellers får man lage til noe hjemme selv.

Anonymkode: 817d7...a27

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde aldri forventet at du betalte dette. men det er hyggelig å skrive at du ikke ønsker deg gaver, gaven er at folk kommer.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg hadde forventet at du betalte. Det er rart å invitere folk i selskap, og så forvente at de skal betale selv. Da er det jo ikke å bli invitert i selskap - da er det å ta en matbit sammen på restaurant, men hvor de selv ikke får komme med innspill til hvor. 

Om du "inviterer" slik bør det ihvertfall komme veldig klart frem i invitasjonen at de må betale for seg selv. 

Dette. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Men hun inviterer ikke i selskap hun spør om de har lyst til å bli med ut og spise på bursdagen.

Anonymkode: 894dc...b2e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Øh, du inviterer ikke til bursdag uten å stå for utgiftene. Det er ikke greit en plass. Restaurant kommer fort på en tusenlapp pr pers, det er ikke en sum jeg bruker på gave til ei perifer venninne.

Hater folk som skal ha andre til å betale for seg på denne måten! Har du ikke råd til å ta kostnaden, inviterer du kun de nærmeste og betaler for dem. Spleisefester har man ikke til bursdager og spleisefester er alle med å bestemme innholdet.

Anonymkode: c9c15...b13

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg var i 40-årsdag på restaurant der vi måtte betale for mat og drikke selv. Jeg syns det var veldig spesielt og hadde aldri gjort det på den måten selv. Skal man feire på restaurant spanderer man, ellers får man lage til noe hjemme selv.

Enig. Bare sosialt tilbakestående og gjerrige mennesker som gjør det slik. Har full forståelse for at folk ikke har råd til å betale for et selskap på tjue på restaurant, men da gjør man det på en helt annen måte. Du tar med så mange du har råd til å spandere på eller så finner du på noe annet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De betaler for seg og spleiser på deg. Sånn gjør vi det her. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Stor pike skrev (Akkurat nå):

De betaler for seg og spleiser på deg. Sånn gjør vi det her. 

I stedet for gave da? Aldri hørt om det før.

Anonymkode: 033a7...bce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Øh, du inviterer ikke til bursdag uten å stå for utgiftene. Det er ikke greit en plass. Restaurant kommer fort på en tusenlapp pr pers, det er ikke en sum jeg bruker på gave til ei perifer venninne.

Hater folk som skal ha andre til å betale for seg på denne måten! Har du ikke råd til å ta kostnaden, inviterer du kun de nærmeste og betaler for dem. Spleisefester har man ikke til bursdager og spleisefester er alle med å bestemme innholdet.

Men hvorfor skal det være så stor forskjell på:

"Hei, jeg skal ut å spise på restaurant XXX neste lørdag, har du lyst til å være med?"

og

"Hei, neste lørdag har jeg bursdag og har tenkt til å spise på restaurant XXX, har du lyst til å være med? Forventer selvfølgelig ingen gave."

Begge er frivillig og forskjellen er kun at den ene har en anledning som gjør at hun drar ut akkurat da. Folk må slutte å være så sinnesykt kravstore og heller se ting for hva det er, et spørsmål om de har lyst til å være med ut å spise.

Anonymkode: 894dc...b2e

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Forstår ikke problemet med det, så lenge du sier at du ikke ønsker gave, men at de betaler mat selv. 

Anonymkode: 6e651...8dd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Nei, men da er det vanlig å si at man ikke vil/forventer gave. Ellers blir det dobbel utgift på gjestene. 

Jeg løser det slik hvert år, og det gjør flere i gjengen.

Anonymkode: 2bcf8...417

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hvordan får du plass til tyve stykker hjemme? 

Så sant man er tydelig på at utgiftene for mat er i stedet for gave, er det akkurat det samme for gjestene sånn sett.. her er det viktigere å markere hverandre og møtes enn å tviholde på noe som gjør at de fleste heller må stå over. 

De som svarer her må være mye eldre enn meg, og det er lenge siden jeg ble tretti.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvis jeg er invitert til stor dag på restaurant, så er det ikke noe problem for meg å betale for måltid og drikke til maten selv, mot at vi ikke har med gave.... At noen bruker tusen kroner på å spise, er jo valgfritt, og kommer jo selvsagt an på prisene på restauranten! Og det er også vanlig med selskap at man får mat + drikke til maten, og deretter betaler man drikke osv. utover kvelden selv. Selve maten + drikke til maten trenger ikke koste mer enn en gave ville gjort. Vi gir 600 kroner i gave i min venninnegjeng ved store dager. Sist jeg var ute og spiste, brukte jeg litt over 400,-.... 

Anonymkode: 6e651...8dd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hæ? Perifer venninne? Om man går i runde tall, kan man ikke gi en liten gave. Og om du utelater alkohol, går du mat de fleste steder til en femhundrelapp..

"Man" gjør heldigvis som man vil, du kan nesten bare svake for deg selv.. 

Personlig er jeg veldig glad for at vennegjengen min gjør det sånn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde aldri i livet forventet at den som har bursdag skulle betalt for meg. 

hadde det vært min vennegjeng så hadde vi betalt for oss selv og så spleiset på maten til den som har bursdag. 

Bare spesifiser i invitasjonen at folk må betale maten sin selv så går det nok greit. Siden så mange vistnok forventer å få påspandert mat så er det nok en risiko for at minst 1 av de 20 personene får sjokk om du ikke sier fra på forhånd. 

Anonymkode: 42759...930

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har aldri vært i en bursdag på restaurant uten å betale for meg selv. Hadde på ingen måte forventet at det var gratis.

Det er kanskje forskjell fra gjeng til gjeng, men hos oss er det en selvfølge at alle betaler for sitt. Feiringen er at vi møtes og har det hyggelig.

Anonymkode: 269eb...30f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...