AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #1 Del Skrevet 21 timer siden Har nylig begynt i en ny jobb, og har akkurat fått vite at jeg skal sikkerhetsklareres på laveste nivå (konfidensielt). Har allerede fått en forenklet bakgrunnssjekk før ansettelse. Så vidt jeg har forstått er det mye som går greit på det nivået så lenge jeg legger ved forklaring og er ærlig, men jeg er allikevel litt bekymret og vil berolige tankene litt. Det er to moment jeg er litt bekymret for. 1) Økonomi - jeg har ca 500 000 i gjeld + studielån. For et par år siden raknet ting litt, og noen ting havnet hos namsmann = lønnstrekk. Det beløpet er tilbakebetalt nå nylig, og hos de andre har jeg fått ny avtale om nedbetaling. I min nye jobb tjener jeg såpass mye mer enn før at nedbetalingen bør gå mye fortere og være gjort på ett og et halvt år til to år og fortsatt ha noen titusen til levekostnad. 2) I perioden hvor ting raknet litt ble jeg henvist til psykolog for samtaleterapi, som hjalp veldig. Hadde 5 timer hos hun før vi fant ut at vi ikke fikk så mye mer ut av det. Dette gjør jo at jeg må trykke ja noen steder i skjema, men lurer på om det trolig fortsatt vil gå fint i sikkerhetsklareringen? Skriver om det i vedlegsbrevet og har også tenkt å legge ved sluttbrevet fra psykolog og nedbetalingsplanen. Anonymkode: 5e6eb...9d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #2 Del Skrevet 21 timer siden Jeg fikk i alle fall klarering selv om jeg hadde gått til psykolog i ca ett år, ca fem år før jeg ble sikkerhetsklarert. Anonymkode: c6c67...2da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #3 Del Skrevet 20 timer siden Hvorfor skulle det at du har gått til psykolog og har bittelitt gjeld være en grunn til å ikke bli sikkerhetsklarert???? Anonymkode: c7708...3f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #4 Del Skrevet 20 timer siden Du vil bli kredittsjekket, så bare kryss av på håndterbar eller hva det står på blanketten. Skriv gjerne også at du har nedbetalingavtale. Når det gjelder psykolog så er det veldig vanlig at folk går til psykolog for et eller annet. Skriv at du har hatt fem timer pga en spesiell situasjon og at behandlingen er avsluttet. Grunnen til at dette spørsmålet stilles er at man ikke ønsker at folk med spesielle lidelser skal ha tilgang til sikkerhetsgradert informasjon. Anonymkode: 13e2a...eae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sussebuss Skrevet 20 timer siden #5 Del Skrevet 20 timer siden Sikkerhetsvurderingen er en helhetsvurdering, hvor de vurderer alle aspekter. De kommer til å vurdere hvorfor du skal ha det, om du holder tilbake informasjon som kan brukes mot deg av andre, f.eks utenlandsk etterretning, om noen i familien din kan ha noen svakheter som kan utnyttes. Jo høyere opp, jo mer vekt legges på svakheter. Når det gjelder gjeld er dette noe de aller fleste nordmenn har, og mediangjelden er høyere enn din. Kommer an på hva gjelden er. Er gjelden spillegjeld og du har et spilleproblem er det mer negativt enn at du har kjøpt en bil. Så lenge du viser at du er klar over gjelden og har til intensjon om å bli kvitt den skal det ikke være noe problem når det ikke er uhorvelig stor. Psykolog, samme greia, spørs hva det var for. De fleste av oss har noen kjipe episoder. Tror det går helt fint for deg å få sikkerhetsklareringen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #6 Del Skrevet 20 timer siden Det går nok helt fint, bare vær ærlig De bryr seg om økonomi fordi de vil se om det er et svakt punkt, for eksempel vurderer de kanskje om du kan bli presset for informasjon ved å bli tilbydt penger. På laveste nivå vil jeg tro det du skriver ikke er noe som vil hindre klarering. Jeg sikkerhetsklarerer ikke folk altså, bare synser basert på hva de sa til meg da jeg ble klarert og skulle fylle ut skjemaet. Jeg ble forøvrig klarert på høyere nivå med mer historikk på psykisk helse enn deg, det var ikke noe problem men tror de ba om å få hente ut ekstra helseopplysninger den ene gangen. (Husker ikke nøyaktig hva de hentet ut da det er en del år siden jeg var klarert, er det ikke lenger). Det var litt ubehagelig på samtalen da de spurte om dette og man da må sitte og fortelle en fremmed man kanskje skal jobbe med om hvorfor man gikk til psykolog. Så greit å være forberedt på at de kan spørre deg om å fortelle litt om det. Anonymkode: 666a8...0e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #7 Del Skrevet 2 timer siden Hos oss har vi samme sikkerhetsklarering. En kollega med mye gjeld fikk søknaden stoppet og måtte ta en ekstra runde hvor de så nærmere på den økonomiske situasjonen. Men hen kunne vise til at økonomien var overkommelig selv om gjelda var høy, så da gikk det til slutt. Anonymkode: 0b9d0...3a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå