Gå til innhold

Bryllupsmiddag - trenger gode råd

Ford3000

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

For å presisere mitt svar på det dere spør om, uansett hvordan dere kan løse det, jeg foretrekker servering ved bordet, 3-4 retter med vin til. 

Et alternativ til dette skisserte jeg over; to - tre - fire retter (kaldt kjøtt, valgt karbohydrater, saus/dipp/dressing og grønnsaker/salater) spredt med jevne mellomrom utover bordene. 

Tapas i betydningen spansk tapas liker jeg minst. Jeg liker smakene, men jeg liker ikke prosessen med å stå i kø, fylle på med ymse, ikke kunne fylle på mer pga taler og så bare ikke gidde å spise mer pga kø og styr og ende opp med å bare drikke vin og bli full i stedet. Hvis valget er buffet ville jeg i så fall valgt færre, større retter som alle er litt substansielle. Trenger ikke bare være tradisjonelt koldtbord, men i alle fall ikke hundre småting som ikke passer sammen. 

Anonymkode: dd65e...45f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vet ikke hvor mange gjester dere er, men jeg lager ofte tapas hjemme, kan gjøre en del klart til steking på forhånd og ha en del kalde retter også. Syns tapas er litt mer middag enn det tradisjonelle norske koldbordet, med mindre man har en varmrett til da, det går jo også an. 

Anonymkode: 7c11b...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i en del bryllup, og har fortsatt til gode å oppleve noen ekte kulinariske høydepunkt. Dette har vært på hotell, flotte selskapslokaler, i telt, på grendehus osv. Bryllup er bare ikke settingen for slik - maten er ikke i fokus. Det er ikke at det ikke er godt, men bare at det ikke er kulinariske høydepunkter… Jeg elsker god mat, men i bryllup er det vesentlige at det er nok mat og at varmmaten er varm.

Jeg tenker elg er helt ypperlig. Og tenker en godt laget elggryte er uendelig mye bedre enn dårlig laget tapas. Andre alternativer kan være grillet elgkjøtt, eller mer trad. stek-aktige greier.

Som andre nevner, start å lete etter en kokk eller «kokk» allerede nå. Man må ikke nødvendigvis ha en faglært superkokk, men noen som har noe greie på mat og å lage mat til mange.

Å spørre på bygdesiden er lurt. I de fleste bygder (med nabobygder) finnes det noen som har tilstrekkelig kompetanse og erfaring med matlaging. Litt som den tradisjonelle kokka som nevnt her før. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Stor pike skrev (På 23.1.2025 den 16.31):

Jeg hevder og mener at det folk kaller tapas, ikke inneholder så mye spanske småretter. Vi har bestilt "tapas" til bla begravelse. Og det var som et godt gammeldags koldtbord. Kylling, karbonader, potetsalat, spekemat, eggerøre etc. Det mest fancy var wraps. 

Så, kaller folk det tapas fordi det høres "eksotisk" ut, eller fordi de ønsker å servere tapas, som i spanske småretter, som bittesmå kjøttboller og marinerte griseører? 

Jeg har ikke opplevd annet enn at folk serverer tapas, om de sier tapas. Veldig merkelig sted dere bestilte fra, ville vært litt skeptisk til hele konseptet når de misforstod så totalt. Er dette mulig godt ute på bygda et sted? 

Jeg kaller det "antipasti og andre italienske småretter". Eller meksikansk-inspirert tapas. Skiller også mellom Pinchos og tapas.

Som regel kaller jeg det bare "småretter", når jeg lager til ulike brett og retter. 

Anonymkode: 92919...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.1.2025 den 19.53):

Trenger forresten ikke være en Kokk heller, men spørr en litt rundt er det alltids noen som kjenner noen som er gode til å lage mat :)

Anonymkode: 4b6a9...74e

Jeg hadde faktisk elsket å stille frivillig til noe slikt. Er veldig matinteressert, er en stor hobby å stå på kjøkkenet. Hadde ikke forventet noen annen takk enn å ta med litt rester, eller en flaske vin. 

Anonymkode: 92919...a61

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (På 23.1.2025 den 16.01):

Hva har dere tilgang på av kjøkken, oppbevaring, kjøl og den slags - både på selve dagen og i forkant? Hvor mange gjester? I hvor stor grad kan disse som tilbyr seg å hjelpe faktisk lage mat? Tapas til en stor bryllupsfest er ikke noe man bare kjapt slenger sammen kvelden i forveien. 

Jeg ville begynt planleggingen i den enden - hva er praktisk mulig og realistisk gjennomførbart.

Det gjenstår jo faktisk å se, må jo få klarssignal fra kirke før man kan begynne å lete lokalet. Men, om alt går som planlagt er det greit nok kjøkken, med greie kjøleskap og faktisk plass til å lage mat. Gjester blir rundt 50-60 stk, derfor blir det fort dyrt. Samtidig er det fest og feiring. Vil tippe av gjestene så er det minst 10 stk som gladelig hjelper til med matlaging og slikt om man bare spør. Det blir litt å tenke på, heldigvis står ikke bryllupet nå til sommeren så vi har litt tid på oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jegerrinne skrev (På 23.1.2025 den 20.17):

Hvorfor kan ikke folk spise elgsteik evnt? De kan jo fint droppe sausen, eller lage viltsaus uten melk evnt.

Vi hadde nå salat med reker til forrett  , så hovedrett hadde vi elgsteik og elgkarbonader med saus og grønsaker, til dessert hadde vi at de kunne velge molte krem eller frukt cocktail. 

Vi ordnet alt selv. Og kjente en som hadde jobbet på kjøkkenet som ordnet å varme opp karbonader, sausen, kokte poteter osv

Vil jo si har dere mulighet til å bruke vilt hadde nå jeg gjort det, vi sparte i hvertfall mye penger på det da vi giftet oss 

Gøy å høre at dere også hadde elg til bryllupsmiddagen. Vet du, elgkarbonader er jo faktisk et godt alternativ til slike som meg som syns elgsteik kan være litt trått. Da kan man jo lage begge deler, så kan folk velge i hva de vil ha. Stekte dere elgsteiken samme dag, eller dagen i forveien og varmet opp på bryllupsdagen? Skal nok klare å finne noen til å varme opp mat på selve dagen så gjester slipper å stå i os på kjøkkenet. Karbonader er jo slikt man kan steke på forhånd og bare varme opp.

Endret av Ford3000
Glemte en bokstav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ford3000 skrev (31 minutter siden):

Gøy å høre at dere også hadde elg til bryllupsmiddagen. Vet du, elgkarbonader er jo faktisk et godt alternativ til slike som meg som syns elgsteik kan være litt trått. Da kan man jo lage begge deler, så kan folk velge i hva de vil ha. Stekte dere elgsteiken samme dag, eller dagen i forveien og varmet opp på bryllupsdagen? Skal nok klare å finne noen til å varme opp mat på selve dagen så gjester slipper å stå i os på kjøkkenet. Karbonader er jo slikt man kan steke på forhånd og bare varme opp.

Vi stekte steika på forhånd, slik at den kun skulle varmes, samme med karbonader 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (13 timer siden):

Vi stekte steika på forhånd, slik at den kun skulle varmes, samme med karbonader 

Takk for svar! 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
AnonymBruker

Vi hadde roastbeef av elg med skogsoppmajones og sprøstekte beter toppet med syltet rødløk til forrett - denne ble satt ut på bordene rett før gjestene satte seg til bords.
Så hadde vi Tapas til "hovedrett" og kakebuffet til dessert. Det var en fin løsning syntes vi, da vi ønsket en litt uformell stemning under middagen. 

Anonymkode: 24d9d...766

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde elggryte 😍 Broren til mannen min lagde gryta så vi sparte en god del på det. Det var nydelig! Så hadde vi tapas på kvelden som nattmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.1.2025 den 20.12):

Må legge til at det ikke er fordi de ikke liker det, men fordi de ikke har tilgang på det. 

Anonymkode: 58972...516

Vil bare nevne at de fleste har tilgang til viltkjøtt, det er bare å ta en titt i disken hos Spar eller Meny (og andre), eller du kan kontakte et lokalt jaktlag (de finnes selv om du bor i by, i Norge har vi naturen tett på oss, uansett) for mange i jaktlagene selger viltkjøtt til interesserte. Anbefaler hjortekjøtt heller enn elgkjøtt.

Anonymkode: d0083...39b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...