AnonymBruker Skrevet 23. januar #21 Del Skrevet 23. januar En god elggryte er jo fantastisk mat 🙂. Rundstykker til, kanskje, i tilfelle noen ikke liker/kan spise elg. Elggryte og et lite koldtbord må jo være supert. Anonymkode: d7ce2...328 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #22 Del Skrevet 23. januar Stor pike skrev (3 minutter siden): Du har rett. Men det er bent frem latterlig å ikke kjøre norsk mat, koldtbord, eller buffet. Hvorfor må man jåle det til? I det du kaller det å vurdere å lage litt mer variert og spennende mat, med interessante kombinasjoner, for "jålete". Så er vi på så fundamentalt ulike steder når det kommer til mat, at det ikke er noen som helst grunn til å diskutere videre. Anonymkode: 92919...a61 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #23 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): En god elggryte er jo fantastisk mat 🙂. Rundstykker til, kanskje, i tilfelle noen ikke liker/kan spise elg. Elggryte og et lite koldtbord må jo være supert. Anonymkode: d7ce2...328 Hvis dette er et sted, og en familie, der man har lett tilgang på elg. Så kan jeg love deg at det står elggryte på de fleste bord igjen og igjen og igjen, gjennom vinteren. Det er en av de enkleste rettene å lage med magert elg, og man drukner nærmest i grytekjøtt når man driver med, eller kjenner noen, i jaktlag. Så om man skal servere elg til et slikt publikum bør man tenke litt utenfor boksen. Anonymkode: 92919...a61 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 23. januar #24 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): I det du kaller det å vurdere å lage litt mer variert og spennende mat, med interessante kombinasjoner, for "jålete". Så er vi på så fundamentalt ulike steder når det kommer til mat, at det ikke er noen som helst grunn til å diskutere videre. Anonymkode: 92919...a61 Jeg hevder og mener at det folk kaller tapas, ikke inneholder så mye spanske småretter. Vi har bestilt "tapas" til bla begravelse. Og det var som et godt gammeldags koldtbord. Kylling, karbonader, potetsalat, spekemat, eggerøre etc. Det mest fancy var wraps. Så, kaller folk det tapas fordi det høres "eksotisk" ut, eller fordi de ønsker å servere tapas, som i spanske småretter, som bittesmå kjøttboller og marinerte griseører? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #25 Del Skrevet 23. januar Ford3000 skrev (På 18.1.2025 den 15.15): Vi er jammen usikker på hva vi skal ha slags meny til vårt bryllup. Vi skal gifte oss til neste år så vi har god tid enda, men vi er ikke helt enig om menyen. Jeg ønsker at folk kan velge litt hva de vil av mat, da vi har flere tenkte gjester som har ulike allergier og intoleranser. Tapas eller noe liknende. Mannen ønsker å bruke elgkjøtt siden vi har grei tilgang på det. Vi har ikke sånn super økonomi heller, så noe superfancy blir det ikke uansett. Kan man kombinere elgkjøtt og tapas? Som gjest, hva ville dere ha foretrukket? Og tips til hva man kan lage av elg som er litt mer fancy enn elg-gryte. hva slags lokale er det? det er ikke alle man kan ordne maten selv men uansett er lurt og ta mat som er lett og spise, med tanke på kjolen at den ikke får noen flekker ikke noe glat med gryterett det er det mange som har om dagen siden det er billigere tapas eller bufe blir ofte veldig dyrt Anonymkode: afbd8...d47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ford3000 Skrevet 23. januar Forfatter #26 Del Skrevet 23. januar Lokalet, hvis vi får til blir et større bygdehus med greit kjøkken som er stort nok til å lage litt mat på. Skjønner folk har litt ulike meninger her. Ser nok ut til at vi bør søke gode råd hos evt kokk hvis vi får tak i. Ikke så lett når man bor på bygda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #27 Del Skrevet 23. januar Jeg ville foretrukket varm mat man får servert ved bordet, og ikke buffet. Synes det er mye mer selskapelig, og det synes jeg det skal være i bryllup. Elgstek el kan vel bli fin festmat. Men da må man jo også ha serveringspersonale. Anonymkode: 6fe91...57e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ford3000 Skrevet 23. januar Forfatter #28 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg ville foretrukket varm mat man får servert ved bordet, og ikke buffet. Synes det er mye mer selskapelig, og det synes jeg det skal være i bryllup. Elgstek el kan vel bli fin festmat. Men da må man jo også ha serveringspersonale. Anonymkode: 6fe91...57e Tenkte det må gå an å finne noen som kan servere. Det ordner seg nok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #29 Del Skrevet 23. januar Jeg kommer fra et område av landet der elgkjøtt er sjelden kost. For min del har jeg aldri blitt vant til smaken. Men hvis de fleste gjestene er vant med elg og liker det ville jeg nok gått for elg. Hvis du er mer usikker så gå for tapas. Det er ikke noe mindre bra enn en gryterett tenker jeg. Anonymkode: 79794...55c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #30 Del Skrevet 23. januar I gamle dager leide man inn "ei kokke" til bryllup på bøgda. Jeg har faktisk vært i et slikt bryllup, rundt 1990, der svigermoren til bruden med største selvfølgelighet fikk tak i "ei kokke". Jeg var veldig ung og hadde ikke hørt om det før, og ikke siden heller. Ei kokke var en godt voksen kvinne som var vant til "å koke til bryllup". Mener å huske vi fikk rekecoktail til forrett, hovedrett husker jeg ikke, men tipper på kalvestek med poteter, saus og grønnsaker, og så husker jeg veldig godt at det var pære belle helene til dessert. Disse kokkene finnes kanskje ikke lenger, og jeg hadde helt glemt dette før jeg leste ideen om å få tak i en kokk. Det er en veldig god ide! Så jeg støtter denne. Jeg foretrekker å få servert treretters ved bordet fremfor buffet anyday. Kanskje det fortsatt finnes kokker i denne kategorien på bygda? I nyere tid har jeg vært i nyere selskaper (jubileum, doktorgradsmiddag etc) der vertskapet nettopp har fått inn typisk en venn som er kokk eller lignende til å lage maten. En gang valgte de en meny som besto av tre-fire italienskpregede reter som ble servert "family style", dvs fat med kjøtt og tilbehør spredt med jevne mellomrom utover bordene samt karafler med vin. På denne måten sparer man veldig inn på serveringshjelp. Velger dere middag (elg høres supert ut) må dere for all del huske servitører i tillegg til innleid kokk. Gjestene kan spørres om allergier i forkant. Anonymkode: dd65e...45f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #31 Del Skrevet 23. januar Ford3000 skrev (15 minutter siden): Lokalet, hvis vi får til blir et større bygdehus med greit kjøkken som er stort nok til å lage litt mat på. Skjønner folk har litt ulike meninger her. Ser nok ut til at vi bør søke gode råd hos evt kokk hvis vi får tak i. Ikke så lett når man bor på bygda. Spørr venner og bekjente i forhold til Kokk! Her hadde (har) pappa en god kamerat som er Kokk og synes det var super koselig å bli spurt om å hjelpe til i bryllupet vårt! Kjøpte en flaske med noe godt i som "betaling" siden han nektet å ta betalt, men i bygden jeg kommer fra er det vanlig å hjelpe hverandre med tjenester. For eksempel han er Kokk for deg og så kan du se på bilen hans en gang om du er god å skru. Jeg har ingenting i mot koldtbord eller gryterett i bryllup, men tapas er ofte bare pirk og plukk så etter min mening gå for alt annet enn tapas elg biff høres godt ut! Anonymkode: 4b6a9...74e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #32 Del Skrevet 23. januar Trenger forresten ikke være en Kokk heller, men spørr en litt rundt er det alltids noen som kjenner noen som er gode til å lage mat Anonymkode: 4b6a9...74e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ford3000 Skrevet 23. januar Forfatter #33 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): I gamle dager leide man inn "ei kokke" til bryllup på bøgda. Jeg har faktisk vært i et slikt bryllup, rundt 1990, der svigermoren til bruden med største selvfølgelighet fikk tak i "ei kokke". Jeg var veldig ung og hadde ikke hørt om det før, og ikke siden heller. Ei kokke var en godt voksen kvinne som var vant til "å koke til bryllup". Mener å huske vi fikk rekecoktail til forrett, hovedrett husker jeg ikke, men tipper på kalvestek med poteter, saus og grønnsaker, og så husker jeg veldig godt at det var pære belle helene til dessert. Disse kokkene finnes kanskje ikke lenger, og jeg hadde helt glemt dette før jeg leste ideen om å få tak i en kokk. Det er en veldig god ide! Så jeg støtter denne. Jeg foretrekker å få servert treretters ved bordet fremfor buffet anyday. Kanskje det fortsatt finnes kokker i denne kategorien på bygda? I nyere tid har jeg vært i nyere selskaper (jubileum, doktorgradsmiddag etc) der vertskapet nettopp har fått inn typisk en venn som er kokk eller lignende til å lage maten. En gang valgte de en meny som besto av tre-fire italienskpregede reter som ble servert "family style", dvs fat med kjøtt og tilbehør spredt med jevne mellomrom utover bordene samt karafler med vin. På denne måten sparer man veldig inn på serveringshjelp. Velger dere middag (elg høres supert ut) må dere for all del huske servitører i tillegg til innleid kokk. Gjestene kan spørres om allergier i forkant. Anonymkode: dd65e...45f Har kun i nyere tid hørt om enten familie som stiller opp på dugnad eller innleid kokk. Folk får jo til å ordne til bryllup selv ute på bygdene, bare ikke er så mange her som gifter seg med fest og middag. Tror de fleste bare stikker innom rådhuset. For meg blir det litt upersonlig, men alle må gjøre det slik som det passer de. Har tenkt å gifte meg bare én gang og vil gjøre litt ekstra av det. Vi har bare ikke så sykt god råd, men høres ut som vi må spare greit til kokk da, hehe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ford3000 Skrevet 23. januar Forfatter #34 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Trenger forresten ikke være en Kokk heller, men spørr en litt rundt er det alltids noen som kjenner noen som er gode til å lage mat Anonymkode: 4b6a9...74e Hvis vi ikke får tak i kokk må vi vel slenge opp en post på bygdegruppa om noen vet 😊 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #35 Del Skrevet 23. januar Stor pike skrev (3 timer siden): Du har rett. Men det er bent frem latterlig å ikke kjøre norsk mat, koldtbord, eller buffet. Hvorfor må man jåle det til? Latterlig er det vel du som er her! Tapas er helt vanlig i Norge idag, og har ingen ting med jålerier å gjøre. Vi hadde både koldtbord og tapas i konfirmasjon, så var det noe for enhver smak. Selv liker jeg best tapas. Anonymkode: af5e4...e12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #36 Del Skrevet 23. januar Ford3000 skrev (7 minutter siden): Har kun i nyere tid hørt om enten familie som stiller opp på dugnad eller innleid kokk. Folk får jo til å ordne til bryllup selv ute på bygdene, bare ikke er så mange her som gifter seg med fest og middag. Tror de fleste bare stikker innom rådhuset. For meg blir det litt upersonlig, men alle må gjøre det slik som det passer de. Har tenkt å gifte meg bare én gang og vil gjøre litt ekstra av det. Vi har bare ikke så sykt god råd, men høres ut som vi må spare greit til kokk da, hehe. Hehe, dette synes jeg var kjempeinteressant. Mine muligens fordommer tilsier at bryllup på bygda i kirken, tradisjonelt, og middag og fest på grendehuset, idrettslagets hus eller lignende etterpå. Med masse ymse alkohol, inkludert bayleys og cognac til kaffen. Anonymkode: dd65e...45f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #37 Del Skrevet 23. januar Ford3000 skrev (På 18.1.2025 den 15.15): Vi er jammen usikker på hva vi skal ha slags meny til vårt bryllup. Vi skal gifte oss til neste år så vi har god tid enda, men vi er ikke helt enig om menyen. Jeg ønsker at folk kan velge litt hva de vil av mat, da vi har flere tenkte gjester som har ulike allergier og intoleranser. Tapas eller noe liknende. Mannen ønsker å bruke elgkjøtt siden vi har grei tilgang på det. Vi har ikke sånn super økonomi heller, så noe superfancy blir det ikke uansett. Kan man kombinere elgkjøtt og tapas? Som gjest, hva ville dere ha foretrukket? Og tips til hva man kan lage av elg som er litt mer fancy enn elg-gryte. Helstekt biff av elg er utrolig godt. Føler ikke at de fleste spiser elgkjøtt selv om dere er vant med det. Anonymkode: 58972...516 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #38 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Helstekt biff av elg er utrolig godt. Føler ikke at de fleste spiser elgkjøtt selv om dere er vant med det. Anonymkode: 58972...516 Må legge til at det ikke er fordi de ikke liker det, men fordi de ikke har tilgang på det. Anonymkode: 58972...516 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #39 Del Skrevet 23. januar Ford3000 skrev (39 minutter siden): Lokalet, hvis vi får til blir et større bygdehus med greit kjøkken som er stort nok til å lage litt mat på. Skjønner folk har litt ulike meninger her. Ser nok ut til at vi bør søke gode råd hos evt kokk hvis vi får tak i. Ikke så lett når man bor på bygda. det er få tallet som har egen kokk når man har lokale hvor man må ordne maten selv da tar man heller og spørr familie\venner om hjelp og betaler en liten sum for og lage mat til bryllupet Anonymkode: afbd8...d47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 23. januar #40 Del Skrevet 23. januar (endret) Hvorfor kan ikke folk spise elgsteik evnt? De kan jo fint droppe sausen, eller lage viltsaus uten melk evnt. Vi hadde nå salat med reker til forrett , så hovedrett hadde vi elgsteik og elgkarbonader med saus og grønsaker, til dessert hadde vi at de kunne velge molte krem eller frukt cocktail. Vi ordnet alt selv. Og kjente en som hadde jobbet på kjøkkenet som ordnet å varme opp karbonader, sausen, kokte poteter osv Vil jo si har dere mulighet til å bruke vilt hadde nå jeg gjort det, vi sparte i hvertfall mye penger på det da vi giftet oss Endret 23. januar av jegerrinne 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå