Gå til innhold

Offentlig søkerliste - vanskelig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen med erfaring?

Jeg har en lederstilling som er helt ok. Drømmejobben ble utlyst og jeg søkte. Det er i det offentlige. Sannsynligvis går det fint, men har noen opplevd at offentlig søkerliste skaper problemer? 

Anonymkode: 8df24...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei. Hvorfor i all verden skulle det det? Du kan be om at navnet ditt sensureres, men det er kun i spesielle tilfeller som hvis selskapet du jobber for skal selges. 

Anonymkode: 1b309...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Noen med erfaring?

Jeg har en lederstilling som er helt ok. Drømmejobben ble utlyst og jeg søkte. Det er i det offentlige. Sannsynligvis går det fint, men har noen opplevd at offentlig søkerliste skaper problemer? 

Anonymkode: 8df24...4bb

Du kan be om at din søknad blir unntatt offentligheten. I verste fall får du navnet ditt i avisen, dersom stillingen er av offentlig betydning. 
Det er heller ingen særlig sak om du ikke får stillingen og søker på flere tilsvarende der du ikke når opp, og nye arbeidsgivere noterer seg at du har søkt på flere stillinger uten å få napp. 

Anonymkode: 45c70...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan be om at din søknad blir unntatt offentligheten. I verste fall får du navnet ditt i avisen, dersom stillingen er av offentlig betydning. 
Det er heller ingen særlig sak om du ikke får stillingen og søker på flere tilsvarende der du ikke når opp, og nye arbeidsgivere noterer seg at du har søkt på flere stillinger uten å få napp. 

Driver arbeidsgivere og sjekker hvilke stillinger folk har søkt på? Det har jeg ingen tro på. Det er jo omtrent overvåkning og kan neppe forsvares juridisk

Anonymkode: 9b4a1...d4a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke opplevd det, men jeg merker at lokalavisa her har lite å skrive om. Flere nyhetssakene siste ukene har vært «Elin (23) fra Bostedet har søkt toppstilling». Og selve avisartikkelen er kun søkelista. 
Det har av uviss grunn hvertfall gjort at jeg kommer til å tenke meg svært nøye om før jeg søker noe. Kjempeteit praksis. 

Anonymkode: c3c0b...8fd

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Driver arbeidsgivere og sjekker hvilke stillinger folk har søkt på? Det har jeg ingen tro på. Det er jo omtrent overvåkning og kan neppe forsvares juridisk

Det kan komme i lokalavisen. Det har det gjort flere ganger når jeg har søkt jobb. 

Anonymkode: d9e3c...052

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har ikke opplevd det, men jeg merker at lokalavisa her har lite å skrive om. Flere nyhetssakene siste ukene har vært «Elin (23) fra Bostedet har søkt toppstilling». Og selve avisartikkelen er kun søkelista. 
Det har av uviss grunn hvertfall gjort at jeg kommer til å tenke meg svært nøye om før jeg søker noe. Kjempeteit praksis. 

Mulig vi leser samme lokalavis, for det er helt likt her. Det lages til en skikkelig clickbait-overskrift og så er det gjerne et utdrag fra fra stillingsannonsen for å skrive litt om hva stillingen handler om. De har virkelig altfor lite å skrive om. 

Praksisen om offentlig søkerliste er der for en grunn, men slik det har utviklet seg fra papirbaserte aviser som kun hadde søkerlisten på trykk til at det legges ut som en overskrift lik den du nevner på nettaviser har gjort at det kan bli ubehagelig. Enkelte lokalaviser bør kanskje gå litt i seg sjøl. 

Anonymkode: 2abe9...07d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min lokalavis, Tidens Krav, poster søren meg offentlige søkerlister, vel og merke kun fra Kristiansund og ikke andre omkringliggende kommuner, på alt fra lederstillinger i kommunen til helgestillinger i botjenesten. En ting er lederstillingene i samfunnet, der er det av stor offentlig interesse hvem som søker. Men når det gjelder helt ordinære stillinger som sykepleier uten lederansvar, rekrutteringsstillinger for studenter og lignende, så er det idiotisk at dette blåses opp i lokalavisa. 

Det virker som de sitter og leser offentlig postjournal på kommunens hjemmeside, og lager en sak av alt. Det ser utrolig amatørmessig ut, og det ser ikke ut som de vet bakgrunnen for at søkerlister er offentlige, eller hva som betyr noe. 

Samme med enkle mangelbrev og pålegg sendt ut til privatpersoner fra kommunen, som ligger i samme postjournal. Det har ikke nyhetsinteresse, og rammes i likhet med disse søkerlistene inn til å være mer enn det er. 

Anonymkode: 42034...d89

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er lov å bruke Google, et lite avvis søk og så kommer ofte søkerlistene opp, særlig når man søker lederstillinger, og ikke renholds, sykepleier eller andre alle manns stillinger. 
Du juridiske forståelse trenger kanskje oppdateres, litt? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Min lokalavis, Tidens Krav, poster søren meg offentlige søkerlister, vel og merke kun fra Kristiansund og ikke andre omkringliggende kommuner, på alt fra lederstillinger i kommunen til helgestillinger i botjenesten. En ting er lederstillingene i samfunnet, der er det av stor offentlig interesse hvem som søker. Men når det gjelder helt ordinære stillinger som sykepleier uten lederansvar, rekrutteringsstillinger for studenter og lignende, så er det idiotisk at dette blåses opp i lokalavisa. 

Det virker som de sitter og leser offentlig postjournal på kommunens hjemmeside, og lager en sak av alt. Det ser utrolig amatørmessig ut, og det ser ikke ut som de vet bakgrunnen for at søkerlister er offentlige, eller hva som betyr noe. 

Samme med enkle mangelbrev og pålegg sendt ut til privatpersoner fra kommunen, som ligger i samme postjournal. Det har ikke nyhetsinteresse, og rammes i likhet med disse søkerlistene inn til å være mer enn det er. 

Da kan jeg oppdatere deg, journalisters jobb er å følge med i postjournaler, det er mange saker de fanger opp via offentlig postjournal. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da kan jeg oppdatere deg, journalisters jobb er å følge med i postjournaler, det er mange saker de fanger opp via offentlig postjournal. 

Hvis du leser hva jeg faktisk skriver, og ikke bare gjør en tolkning ut av løse lufta, så er det ikke lesingen av offentlige postjournaler jeg kritiserer. Det er at enkelte redaksjoner ikke ser ut til å kunne skille mellom hva som er av offentlig interesse i en postjournal og bør i avisa fra en kommunal postjournal, og hva som ikke bør det. 

Så kan man alltids mene at det er interessant hvem som har søkt jobb som 20% helgevikar i en omsorgsbolig eller hvem som fikk avvik på huset sitt ved kommunalt ettersyn, men min personlige mening er at dette ikke burde kommet i avisa. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Best å unngå å stå på offentlige lister - man havner alltid i lokale aviser og hver gang noen googler ditt navn så kommer dette opp i all evighet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
dol_br skrev (30 minutter siden):

Best å unngå å stå på offentlige lister - man havner alltid i lokale aviser og hver gang noen googler ditt navn så kommer dette opp i all evighet.

Skal det mye til for å ikke komme på disse listene? Må man ha en begrunnelse eller holder det å be om det? Og hvordan type begrunnelse holder isåfall fra å slippe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Som regel er det bare veldig profilerte eller spesielle stillinger som utløser interesse i lokalavisen. Man kan søke unntak, men det skal vøre tungtveiende grunner til å få det innvilget. Da jeg ble ansatt sit var det offentlig søkerliste, den hadde ingen interesse i offentligheten, oom aldri opp og ble aldri hentet ut. 

Anonymkode: ea903...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skal det mye til for å ikke komme på disse listene? Må man ha en begrunnelse eller holder det å be om det? Og hvordan type begrunnelse holder isåfall fra å slippe? 

Ja, du må ha en begrunnelse for unntak fra offentlighet, men det er veldig individuelt og opp til deg til å skrive hva din begrunnelse er.

Jeg bruker alltid den samme (f.eks. utfordringer i arbeidsmiljøet hvis det blir oppdaget at jeg søker andre stillinger) og den ble etterkommet med varierende suksess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For toppstillinger i offentlig sektor løser man dette ved å avklare hvem som er aktuelle for stillingen, før søknadsfristen. Da får de som får beskjed om at de ikke er aktuelle, mulighet til å trekke søknaden sin før søkerlista blir offentlig.

Det er derfor det som regel bare er én reell søker til toppstillinger (i tillegg til tomsinger som ikke har sjans til å få jobben).

Anonymkode: b1c30...6be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Vår lokalavis skriver til og med hvem som søker helsefagarbeiderstilling. 😅 ALT blir en egen artikkel. Dårlig gjort synes jeg for en del navn går jo igjen og jeg ser hvem som sliter med å få jobb. 

Til gjengjeld innvilger kommunen å bli unntatt søkerliste til alle som ber om det. 

Anonymkode: bf6e5...20f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Sånn er det her også, og ikke bare med toppstillinger. «se hvem som vil bli sykepleier på legevakten!», som et eksempel.

å få søknaden unntatt offentligheten er det svært strenge regler for, de kan Googles. Om jeg ikke er på viddene, så ee det til offentlighetsloven du skal.

Anonymkode: a8e2e...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Gjett om! Jeg søker og søker meg vekk fra nåværende jobb. Lokalavisa har så lite å skrive om at disse stillingene jeg søker på (ikke lederjobb) er nesten hovedoppslag i avisa: DISSE HAR SØKT PÅ STILLING  SOM XXX HOS XXX.  Og du kan tro folk, altså venner, kollegaer, de vi jobber med og for, bikkjer, katter, ledere og enda noen til får det med seg og informerer meg om at de har lest det. Jeg blir gal. 

Anonymkode: 9cca2...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Sånn er det her også, og ikke bare med toppstillinger. «se hvem som vil bli sykepleier på legevakten!», som et eksempel.

å få søknaden unntatt offentligheten er det svært strenge regler for, de kan Googles. Om jeg ikke er på viddene, så ee det til offentlighetsloven du skal.

Anonymkode: a8e2e...e99

Men i praksis er det ikke så strengt. Min kommune godkjenner alle søknader om unntak, med mindre det gjelder lederstillinger. Det er jo ingen som gidder å klage på at det er to unntatt fra søkerlista på stillingen som miljøarbeider ved skole X. 

Anonymkode: bf6e5...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...