AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #1 Del Skrevet 4 timer siden 6 åring (gutt, født på slutten av året) har ikke lært å lese enda. Har lest at det er vanlig å bruke litt tid på dette (typ 2.klasse), men her er det forventet at de skal kunne alle bokstaver og lese innen jul i 1.klasse. Vi har hatt møter med skolen om dette, og de vurderer ppt. Han er også ufokusert og sliter med å sitte stille. Han kan de fleste bokstavene og leser korte ord (2-3 bokstaver) hjemme. Føler det er store krav på små barn, mye tidspress og at de prøver å plassere han i en boks uten å gi han tid til å lære først. Han sammenligner seg mye med andre og blir frustrert over seg selv og oss når vi jobber med det. Tror selvtilliten hans er på bunn og jeg er redd skolelysten holder på å forsvinne. Vi øver litt hjemme, men ellers vet jeg ikke helt hva vi kan gjøre. Noen tips? Har vært hos optiker og han er litt nærsynt. Anonymkode: 828fa...aad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #2 Del Skrevet 3 timer siden Synes det er altfor høye krav å stille! Her jobber også førsteklassingen med bokstavene og har lette leselekser som består av bokstavlyd på en og en bokstav og litt stavelser, og noen få korte ord. Ingen krav om at de skal kunne lese så tidlig. Her må dere være litt bestemte overfor lærer - ikke drep lesegleden allerede med å presse for hardt... Tror alle førsteklassinger bruker litt tid på å tilvenne seg sin nye hverdag med stillestitting og konsentrasjon. Litt lopper i blodet er å forvente. Har de mye lek på skolen? Det hjelper veldig her. 1. timen i skoledagen er KUN ren lek(frilek), så har de mye lekbasert læring ute i skolegården og inne. Mye spilling(uno, brettspill, yatzy) og tegning, samlinger osv. Anonymkode: a8cd7...754 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #3 Del Skrevet 3 timer siden Hvis du lager stress for gutten pga dette😡😠🤬😈👿💀☠️ Anonymkode: 52f4d...511 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #4 Del Skrevet 3 timer siden I vår førsteklasse er de nå ferdig med alle bokstavene. Leseleksene finnes i flere ulike nivåer, fra helt enkle setninger med to-tre ord til lange setninger. En velger selv det nivået som barnet mestrer. Anonymkode: 4b487...31b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #5 Del Skrevet 3 timer siden Å nei, dette er ikke bra fra skolen. De dreper lese og lærelysten han før første klasse er ferdig. Rett og slett farlig for gutten. Høres helt vilt ut at de har slike forventninger på en så liten gutt. Begge mine gutter brukte tid. Den ene fikk påvist dysleksi i femte klasse. Da hadde vi slitt og holdt på i flere år, det var et sant h****. Skolen presset på og han ga etter hvert opp alt. Det hjalp når han fikk diagnosen, da slapp skolen litt opp. Men snakk om å drepe leselysten. Helt merkelig opplegg fra en utdannet lærer. Anonymkode: b1238...ce7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #6 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Hvis du lager stress for gutten pga dette😡😠🤬😈👿💀☠️ Anonymkode: 52f4d...511 Hva mener du? Jeg prøver selvsagt ikke å lage stress for han, men det er skolen som stresser han og oss foreldre. Lekser må vi jo gjøre, og jeg vil jo gjerne hjelpe han til å klare dette og oppleve mestring. Anonymkode: 828fa...aad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #7 Del Skrevet 1 time siden Her kan seksåringen kjenne igjen kanskje tre bokstaver, kan ikke lese noen ord whatsoever og er heller ikke så veldig interessert i å lære dem. Han liker mest å leke. Læreren hans tok opp at han kanskje syntes det var litt dumt og syntes det var vanskelig å motivere han vekk fra lekestasjonen når de hadde stasjonsundervisning. Jeg sa i klare ordelag at jeg er ikke bekymret, at seksåringer skal være mest interessert i å leke og at det kommer til å komme en tid der ønsket om å lære dukker opp. Læreren vår virket litt lettet egentlig. 🤷🏼♀️ Barnet ditt er en helt vanlig seksåring. Å være litt urolig er normalt. Så små unger er ikke skapt for å sitte på en stol. Ut i skogen og opp i trærne! Lesingen kommer når de er klare. Anonymkode: a093b...3df 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 43 minutter siden #8 Del Skrevet 43 minutter siden Det var heftige krav til en liten, urolig gutt som burde fått klatret i trær og lekt mer, i stedet for å sitte i ro i timesvis. Jeg ville etterspurt hvordan skolen ivaretar leken og hva de gjør for å legge til rette for at de minste skal være i stand til å mestre skolehverdagen, spesielt mtp. at skolen ofte stiller urimelige krav til de minste mtp. stillesitting. Noen barn bruker litt tid. Jeg har hatt en forventning om at mine elever skal være nogenlunde "inn-skolert" (at regler og rutiner er passelig på plass) mot jul, men ikke at de skal kunne lese på den måten du skisserer til jul. Enkelte av ungene har et konsentrasjonsspenn på maks 5 minutter på den alderen, uten at det trenger å være uvanlig. Har hatt flere som ikke leser noe spesielt før nærmere jul i 2.klasse. De har vært som din gutt; litt urolig og litt umoden. For de fleste ordner det seg uten at PPT trenger å blandes inn. Noe av presset kommer nok fra UDIR sine kartleggingsprøver i lesing for 1.trinn. De er egentlige frivillige å ta, men mange kommuner krever at skolene gjennomfører de likevel. Disse skal gjøres en gang mot våren (mars-april dersom jeg husker rett). Da vil kanskje rektor og/eller lærer ha "gode" resultater å vise frem oppe i systemet. Synes også det høres merkelig ut å vurdere henvisning til PPT etter så kort tid og før begynneropplæringen er ferdig. PPT her hadde ikke godtatt det. Det som gjelder er uansett mengdetrening. Les litt hver dag sammen med barnet. Korlesing er en fin metode: les høyt sammen med barnet ut fra nivået. Du må tilpasse deg hans nivå. 5 minutter er nok dersom han ikke er motivert for mer. Anonymkode: 1a93a...34e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 39 minutter siden #9 Del Skrevet 39 minutter siden Min gutt som er født i november leste til jul i førsteklasse. Jenta som er født i juli leser ikke enda, kun et og annet kort ord. Lekser er en tålmodighetsprøve for å si det mildt. Det er helt normalt at en 5/6 åring ikke leser enda og det er helt normalt at de er urolige og sliter med å sitte stille. Dette har heldigvis vår skole vært klare på. Anonymkode: bd090...19e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 35 minutter siden #10 Del Skrevet 35 minutter siden Vår førsteklassing er ikke veldig interessert i å lese. De har ikke kommet gjennom hele alfabetet enda, men om et par uker. Vi blir oppfordret til å lese litt hver dag. Vi leser for barnet hver kveld, men ikke alltid han leser selv hver dag. Vi prøver å ikke mase. De er fortsatt små. Viktig at skole skal være så gøy som mulig i starten, få en god start og relasjon. Anonymkode: 9a986...913 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 33 minutter siden #11 Del Skrevet 33 minutter siden Her er hva vi gjorde: Lastet ned morsomme lese spill som Poio og Bugga Så hadde vi challenges. Det var en stor plakat med øvelser, litt som en kalender. Det kunne stå at hun måtte øve på bogga spillet i 10 min eller lese noen øvingsord. Når hun hadde gjort alle øvelsene (det tok noen dager) så fikk hun noe hun ønsket seg, som feks en glitterkjole fra H&M Leseferdighetene gikk fort opp og mestringsfølelsen fulgte etter Vi hadde flere lange challenges Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25 minutter siden #12 Del Skrevet 25 minutter siden Hvorfor har du ikke lært han å lese før han begynte på skolen? Anonymkode: c5d63...baf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 minutter siden #13 Del Skrevet 23 minutter siden Hør på skolen. De ser ham i sammenheng med 40+ førsteklassinger og har mange års sammenligningsgrunnlag. Om de ser at han skiller seg ut allerede, er det bare positivt å få hjelp til å finne ut om dette er noe man kan jobbe med og etterhvert endre, eller om det trengs tilpasninger. Uansett er tidlig innsats bedre enn sen. Anonymkode: 247d7...f23 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 minutter siden #14 Del Skrevet 23 minutter siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor har du ikke lært han å lese før han begynte på skolen? Anonymkode: c5d63...baf Det er ikke anbefalt, det er meningen de skal bruke god tid på dette i førsteklasse Anonymkode: bd090...19e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 minutter siden #15 Del Skrevet 21 minutter siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor har du ikke lært han å lese før han begynte på skolen? Anonymkode: c5d63...baf Det er ikke meningen å kunne lese FØR man begynner på skolen… Anonymkode: adcae...d1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 20 minutter siden #16 Del Skrevet 20 minutter siden Sønnen vår er også født sent på året. Jeg bekymret meg masse, men i juni rett før skoleferien da han gikk i 1. klasse følte jeg det gikk fra at han ikke kunne lese ene dagen, til at han leste en bok alene neste dag. Så det er nok noe med dette med «å knekke lesekoden». Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 minutter siden #17 Del Skrevet 19 minutter siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): 6 åring (gutt, født på slutten av året) har ikke lært å lese enda. Har lest at det er vanlig å bruke litt tid på dette (typ 2.klasse), men her er det forventet at de skal kunne alle bokstaver og lese innen jul i 1.klasse. Vi har hatt møter med skolen om dette, og de vurderer ppt. Han er også ufokusert og sliter med å sitte stille. Han kan de fleste bokstavene og leser korte ord (2-3 bokstaver) hjemme. Føler det er store krav på små barn, mye tidspress og at de prøver å plassere han i en boks uten å gi han tid til å lære først. Han sammenligner seg mye med andre og blir frustrert over seg selv og oss når vi jobber med det. Tror selvtilliten hans er på bunn og jeg er redd skolelysten holder på å forsvinne. Vi øver litt hjemme, men ellers vet jeg ikke helt hva vi kan gjøre. Noen tips? Har vært hos optiker og han er litt nærsynt. Anonymkode: 828fa...aad Jeg lærte ikke å lese før jeg gikk i 3 klasse på barneskolen. Jeg har jobbet som dommer i lagsmannaretten nå. Anonymkode: 14230...19a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 minutter siden #18 Del Skrevet 11 minutter siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg lærte ikke å lese før jeg gikk i 3 klasse på barneskolen. Jeg har jobbet som dommer i lagsmannaretten nå. Anonymkode: 14230...19a Er det noen spesielle krav for å være lagdommer da? Anonymkode: 669a2...b75 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 minutter siden #19 Del Skrevet 11 minutter siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg lærte ikke å lese før jeg gikk i 3 klasse på barneskolen. Jeg har jobbet som dommer i lagsmannaretten nå. Anonymkode: 14230...19a Ikke veldig relevant. Da har du gått på skole i en tid hvor en helt annen læreplan var gjeldende, og læringstrykket var et annet. Egne erfaringer fra skole går ut på dato i det du selv går ut av skolen. Anonymkode: 247d7...f23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 minutter siden #20 Del Skrevet 3 minutter siden Ikke stress med lekser. Få det inn med lek og i hverdagen. Vi brukte også blant annet spillet poio til vår desembergutt. Anonymkode: 85a7e...dd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå