Stor pike Skrevet 16. januar #1 Del Skrevet 16. januar Sitter og ser dokumentar om matindustrien, ultraprosessert mat. Interessant. Får meg til å tenke i hvert fall. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #2 Del Skrevet 16. januar Bra at du våkner. Dette er gammelt nytt egentlig, helt utrolig at den største andelen av mat i butikken er UP mat. Og enda mer utrolig at man ønsker å spise dette regelmessig. Anonymkode: fdf4b...a6e 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #3 Del Skrevet 16. januar "How have we sleepwalked into this situation" sier Chris van Tulleken. Nettopp. Vi bør i det miste få på plass et regulert system hvor den type "mat" blir merket på forpakningen slik det er i enkelte land. Link til programmet: https://tv.nrk.no/program/KOID21007324 Anonymkode: 7468c...42f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #4 Del Skrevet 16. januar Jeg har ikke sett på det, men lurer veldig om de tar for seg at det fortsatt er MSG i alt i form av "naturlig smak", selv om de liksom "tok bort" MSG for flere år siden, fordi folk ble oppmerksom på hvor skadelig det var og ikke ville ha det. Anonymkode: 00bec...a5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #5 Del Skrevet 17. januar Anbefaler alle å se den. Lurer oppriktig på hvorfor det fremdeles er lovlig å selge slikt søppel. Burde vært forbudt!! Anonymkode: 0b692...c73 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #6 Del Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Anbefaler alle å se den. Lurer oppriktig på hvorfor det fremdeles er lovlig å selge slikt søppel. Burde vært forbudt!! Anonymkode: 0b692...c73 Enig. Det vil dog aldri bli forbudt, men det burde komme med advarsel slik det gjør på røykpakker. Anonymkode: fdf4b...a6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #7 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (På 16.1.2025 den 22.36): Jeg har ikke sett på det, men lurer veldig om de tar for seg at det fortsatt er MSG i alt i form av "naturlig smak", selv om de liksom "tok bort" MSG for flere år siden, fordi folk ble oppmerksom på hvor skadelig det var og ikke ville ha det. Anonymkode: 00bec...a5f Hva er farlig med MSG? Anonymkode: 396a8...1a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #8 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (23 timer siden): Enig. Det vil dog aldri bli forbudt, men det burde komme med advarsel slik det gjør på røykpakker. Anonymkode: fdf4b...a6e Det burde komme insentiver på plass som gjør at produsenter ikke fyller på med drit i pakningene bare for å gjøre det billigere, og gjøre mer av matvarene i en VANLIG butikk til ikke-ultraprosessert mat. Det er vanskelig å finne kjøtt som ikke er tilsatt tull. Anonymkode: ce971...477 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 18. januar #9 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (På 16.1.2025 den 22.36): Jeg har ikke sett på det, men lurer veldig om de tar for seg at det fortsatt er MSG i alt i form av "naturlig smak", selv om de liksom "tok bort" MSG for flere år siden, fordi folk ble oppmerksom på hvor skadelig det var og ikke ville ha det. Anonymkode: 00bec...a5f MSG er jo ikke skadelig… Det er MSG naturlig i masse matvarer, bl.a parmesan. Det er bare en rasistisk greie mot asiater fra USA… Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 18. januar #10 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hva er farlig med MSG? Anonymkode: 396a8...1a5 Et søk på "msg rats brain" viser at det har hatt negativ effekt på hjernen til rotter i forsøk. https://www.google.com/search?q=msg+rats+brain&sca_esv=e9478340c7b0063d&ei=e_KLZ4-hL_TMwPAP3JDQ6AM&start=10&sa=N&sstk=ATObxK6pvU5k1HjTjjtp7DtQXerzYYv8pb3eoUL26w3y_HmQg_SbRjbDDQ0yVGj6rGEE3AzXRnFIdYLLDahqvRMcrAbbVTPBWZPe2g&ved=2ahUKEwjPyoTm8v-KAxV0JhAIHVwIFD0Q8NMDegQIDBAW&biw=1396&bih=676&dpr=1.38 Og veldig mange, inkludert meg, har hatt reaksjoner på MSG. Jeg får umiddelbart væskende sår på hendene, og blir svimmel, og varm i hodet, og det er når jeg ikke en gang vet at det er MSG i det jeg spiser: https://www.rxlist.com/chinese_restaurant_syndrome/definition.htm Jeg hadde den reaksjonen på denne teen, og sjekket ingrediensene, og der var det ganske riktig "natural flavor" som de nå bruker for å få inn MSG uten at man vet det: https://www.lipton.com/us/en/our-teas/honey-ginger-green-tea-20-tea-bags/ MSG gjør nemlig at dårlige ingredienser ikke merkes, og varen selger som varmt hvetebrød fordi folk blir avhengig av det, og det trigger sult. Men det er vanskelig å finne noe negativt om det, fordi det genererer så enormt med inntekt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 18. januar #11 Del Skrevet 18. januar Maia70 skrev (1 minutt siden): Et søk på "msg rats brain" viser at det har hatt negativ effekt på hjernen til rotter i forsøk. https://www.google.com/search?q=msg+rats+brain&sca_esv=e9478340c7b0063d&ei=e_KLZ4-hL_TMwPAP3JDQ6AM&start=10&sa=N&sstk=ATObxK6pvU5k1HjTjjtp7DtQXerzYYv8pb3eoUL26w3y_HmQg_SbRjbDDQ0yVGj6rGEE3AzXRnFIdYLLDahqvRMcrAbbVTPBWZPe2g&ved=2ahUKEwjPyoTm8v-KAxV0JhAIHVwIFD0Q8NMDegQIDBAW&biw=1396&bih=676&dpr=1.38 Og veldig mange, inkludert meg, har hatt reaksjoner på MSG. Jeg får umiddelbart væskende sår på hendene, og blir svimmel, og varm i hodet, og det er når jeg ikke en gang vet at det er MSG i det jeg spiser: https://www.rxlist.com/chinese_restaurant_syndrome/definition.htm Jeg hadde den reaksjonen på denne teen, og sjekket ingrediensene, og der var det ganske riktig "natural flavor" som de nå bruker for å få inn MSG uten at man vet det: https://www.lipton.com/us/en/our-teas/honey-ginger-green-tea-20-tea-bags/ MSG gjør nemlig at dårlige ingredienser ikke merkes, og varen selger som varmt hvetebrød fordi folk blir avhengig av det, og det trigger sult. Men det er vanskelig å finne noe negativt om det, fordi det genererer så enormt med inntekt... Dette er bare tull. MSG finnes naturlig i druer, tomater, sopp, parmesan, roquefort osv. Dette var en myte som bunnet i rasisme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 18. januar #12 Del Skrevet 18. januar Makavelli skrev (1 minutt siden): Dette er bare tull. MSG finnes naturlig i druer, tomater, sopp, parmesan, roquefort osv. Dette var en myte som bunnet i rasisme. Haha, jeg er rasistisk mot Lipton te jeg da Dette med rasisme er også propaganda som de slenger på. Ingen vil bli kalt rasist, så da holder de heller kjeft om hvor ille MSG er, god strategi. Og forresten kan du spørre de stakkars forsøksdyrene om de er rasistiske. Og MSG som er laget i laboratorium finnes ikke naturlig noe sted nei, det blir laget i et laboratorium. Det er bare at nå for tiden tror folk at man kan lage ting like godt i et laboratorium som at naturen lager dem, noe som er helt feil. MSG blir produsert gjennom fermentering, og verken en drue eller en tomat har fermentert, med mindre de er dårlige. Så det er rett og slett ikke det samme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #13 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det burde komme insentiver på plass som gjør at produsenter ikke fyller på med drit i pakningene bare for å gjøre det billigere, og gjøre mer av matvarene i en VANLIG butikk til ikke-ultraprosessert mat. Det er vanskelig å finne kjøtt som ikke er tilsatt tull. Anonymkode: ce971...477 Nei det er ikke vanskelig å finne kjøtt uten tilsetningsstoffer. Biff, uavhengig om det er ytrefilet, indrefilet, eller mørbrad, er helt rent kjøtt. Alle butikker selger jo dette. Anonymkode: fdf4b...a6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #14 Del Skrevet 18. januar Takke meg til vossafår! Anonymkode: f1fcc...a09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå