minienthe Skrevet 5. mars 2006 #1 Skrevet 5. mars 2006 vurderer å fjerne en irriterende føflekk på ryggen som KLØR ! noen her som har gjort dette ? hvordan gjøres det ? arrdannelse, isåfall hvordan ?
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2006 #2 Skrevet 5. mars 2006 Nå heles sårene mine fint da, så jeg har arr som bare så vidt syns. Har fjernet mange føflekker av kosmetiske grunner og er veldig fornøyd med resultatet. Det er bare et arr jeg skulle vært foruten og det er på magen. Vet ikke hvorfor det vises bedre enn de på ryggen..
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2006 #3 Skrevet 5. mars 2006 Jeg har fjernet et par-tre føflekker. Det gjøres som et enkelt inngrep hos fastlegen med lokalbedøvelse og skalpell. Hos meg har arrene blitt større enn føflekken var, og huden føles merkelig når jeg tar på den. Jeg vurderer likevel å få fjernet flere, enten fordi de klør eller fordi de stikker ut og er ubehagelige.
Heidik Skrevet 5. mars 2006 #4 Skrevet 5. mars 2006 Har du en føflekk som klør, bør du fjerne den snarest. Jeg hadde en liten føflekk på rompa som klødde og som hadde forandret farge, fikk den fjernet under lokal bedøvelse på legekontoret. Jeg måtte skjære 2 ganger pga att den ikke var helt bra. Mitt arr er ikke fint, det var en veldig liten føflekk, men arret er 4-5 cm langt og ca 2 cm bredt. Jeg viste arret til legen som skar noen år senere, det var noe som hadde skjedd med huden etterhvert som tiden gikk, han kunne prøve å rette det opp, men det brydde jeg meg ikke om å gjøre. Dette er noe som ikke skjer så ofte. Fjern føflekker som klør eller skifter farge snarest, det er bedre å fjerne en for mye enn en for lite
Gjest Gjesta Skrevet 5. mars 2006 #5 Skrevet 5. mars 2006 God grunnregel det, men jeg mener å huske at føflekkreft bare oppstår i nye føflekker? Leste endel om dette da jeg var redd for å ha fått det, og da stod det som svar på "kan jeg ikke bare fjerne alle føflekkene først som sist og slippe risikoen?"
Gjest gjest1 Skrevet 5. mars 2006 #6 Skrevet 5. mars 2006 Jeg har fjernet to av mine, etter den ene har jeg ikke noe arr, men den som ble fjernet på halsen etterlot seg et lite arr på 1 cm. Da jeg skulle fjerne dem fikk jeg bedøvelsesplaster jeg satte på om morgenen, så fikk jeg sprøyte hos hudlegen i tillegg. Føflekkene ble skåret av, og jeg ble sydd igjen. Så sendte de føflekkene inn til sjekk, for å være på den sikre siden da jeg har en del av dem. Vurderer å fjerne en til fordi den hele tiden får inngrodde hår i seg, og det er vel ikke helt bra?
Gjest Gjesta Skrevet 5. mars 2006 #7 Skrevet 5. mars 2006 Så sendte de føflekkene inn til sjekk, for å være på den sikre siden da jeg har en del av dem. ← Det har jeg fått beskjed om at de alltid gjør. Jeg var hos en lege i Bergen og fikk dem fjernet. Skulle gjerne hengt et skilt utenfor hos denne legen som skrekk og advarsel, med bilde av lappeteppemagen min. Ser ikke ut pga av det. Kjenner til flere som har akkurat samme erfaring med denne legen. Kan heller gi navn på pm om noen er interessert.
Gjest gjest1 Skrevet 6. mars 2006 #8 Skrevet 6. mars 2006 Det har jeg fått beskjed om at de alltid gjør. Jeg var hos en lege i Bergen og fikk dem fjernet. Skulle gjerne hengt et skilt utenfor hos denne legen som skrekk og advarsel, med bilde av lappeteppemagen min. Ser ikke ut pga av det. Kjenner til flere som har akkurat samme erfaring med denne legen. Kan heller gi navn på pm om noen er interessert. ← Ah, da lærte jeg det Fastlegen min nekter å fjerne føflekker selv, og sender meg enten til hudlege (som jeg vet er flink siden jeg har hatt ham i over 20 år), eller ev. på sykehuset (som blir tilfelle med den med håret om den må bort).
Gjest Madeline Skrevet 6. mars 2006 #9 Skrevet 6. mars 2006 God grunnregel det, men jeg mener å huske at føflekkreft bare oppstår i nye føflekker? ← Det stemmer ikke. Jeg har fjernet en ondartet føflekk. Føflekken hadde jeg hatt siden jeg var liten, men det var først i begynnelsen av 20 årene den forandret seg. Jeg har forøvrig fjernet flere føflekker og det har blitt tydelige arr. Arrene har blitt en del større enn de føflekkene som var der før, men jeg vil mye heller ha et arr enn å gå i uvisshet om det kan være noe galt med følekken.
Gjest Gjesta Skrevet 6. mars 2006 #10 Skrevet 6. mars 2006 Ah, sorry, det stod "som regel i en ny føflekk" http://www.helsenett.no/Hud/Hud/F-oslash-flekker
Gjest Binna Skrevet 6. mars 2006 #11 Skrevet 6. mars 2006 Jeg har fjernet føflekker på ryggen. Arrene er større enn det føflekkene var. De første årene synes jeg huden på arrene minnet om en rosin som var smæsja litt uttover, og huden var veldig rosa. nå er det arrene 10 år gamle og fargen går i ett med hudfargen, og de går mer i ett med huden. Vet ikke helt når de ble såpass fine men.. Det er utrolig stor forskjell fra person til person hvordan arrdannelse man får. Og så har jeg hørt at det er viktig å bruke små teipbiter over når stingene er fjernet for hvis arret "sprekker opp" så kan det see ganske stygt ut. Jeg har aldri angret på at jeg fjernet dem, selv ikke da bedøvelsen ikke funket i andre enden av føflekken; av der lokalbedøvelsen ble satt og legen ikke trodde på meg... Men det hører nok til sjeldenhetene.. og så var jeg ikke gamle jenta da heller.
minienthe Skrevet 6. mars 2006 Forfatter #12 Skrevet 6. mars 2006 jeg har ihvertfall lyst til å fjerne min for den sitter i veien for bh stroppen, den klør og jeg innbiller meg at den har endret størrelse. men er ikke akkurat redd for føflekk kreft og sånt, det blir av kosmetiske årsaker for min del.
Gjest Gjesta Skrevet 6. mars 2006 #13 Skrevet 6. mars 2006 Jeg har fjernet et par, arrene er ikke videre pene, men jeg synes de er bedre enn føflekker. Dessuten har jeg så mye arr at det spiller ingen rolle
monikabrx Skrevet 6. mars 2006 #14 Skrevet 6. mars 2006 Jeg har fjernet to føflekker i ansiktet med laser. Har ikke noe arr.... kan ikke se at de har vert der enganr.
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2006 #15 Skrevet 6. mars 2006 Jeg har også lyst til å fjerne noen føflekker av kosmetiske grunner. Må jeg bestille time til privat da? Hvor kan jeg gjøre det i Bergen?
Montezuma Skrevet 8. mars 2006 #16 Skrevet 8. mars 2006 (endret) Fjern dem med laser! Da unngår du å skjære, blø, sy og arr. Kjempeenkelt! Det må selvsagt være på en seriøs klinikk der en lege er medisinsk ansvarlig behandlingen, slik at ikke det fjernes noe som kan være farlig. Forsikre deg derfor om hvem som utfører behandlingen før du går til noen. Du kan jo ringe hit og spørre litt : www.laserklinikken-moss.com Endret 8. mars 2006 av Montepulciano
Gjest gjest1 Skrevet 8. mars 2006 #17 Skrevet 8. mars 2006 Jeg har fjernet to føflekker i ansiktet med laser. Har ikke noe arr.... kan ikke se at de har vert der enganr. ← Hørtes bra ut, er litt redd for å fjerne de to i ansiktet jeg, de sitter liksom litt "ned" i huden på en måte så er redd for at de skal bli arr... Dyrt å fjerne med laser eller?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 8. mars 2006 #18 Skrevet 8. mars 2006 Jeg har fjernet en på skulderen (omtrent under bh-stroppen). Arret er mye større enn føflekken opprinnelig var, det er rundt, rosa og opphevet, med små prikker rundt (etter stingene). De første par åra var det ganske ømt, men nå kjenner jeg det stort sett ikke. Det er nå 11 år siden jeg fjernet den. Arret har blitt litt mindre synlig, men det er fortsatt veldig stygt.
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2006 #19 Skrevet 8. mars 2006 Hørtes bra ut, er litt redd for å fjerne de to i ansiktet jeg, de sitter liksom litt "ned" i huden på en måte så er redd for at de skal bli arr... Dyrt å fjerne med laser eller? ← Priser her: http://www.laserklinikken-moss.com/PrisCO2.htm
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå