Gå til innhold

Han spiser middag flere ganger pr dag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Krev at far dekker mer av matutgiftene, så kan sønnen spise det han trenger. Ser ingenting galt ellers i å spise flere varme måltider om dagen. Mange land i verden hvor det er helt vanlig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kjenner meg igjen i trådstarters problematikk. Har selv en bonusdatter som gjør at å tenke smart, og storhandle en gang i uken fungerer ikke. For hun tømmer frysere og kjøleskap etter eget godtbefinnende. Verst når vi lager vanlige middagsretter, og hun sier nei, og henter det vi skulle ha til andre dager i stedet. Gjelder ikke bare middagsmat, men brus, snacks og andre ting som er kjøpt inn til neste helg, det lageret tømmer hun før vi kommer til neste fredag. 

Til tross for masse frustrasjon, så har jeg tatt beslutning om at er vi en familie, har valgt å flytte sammen med dine, mine og våre barn, så skal vi leve i lag som en stor familie. Det betyr at adskilt økonomi er uaktuelt. Jeg gidder ikke noe halvveis familieliv. Så jeg får leve med frustrasjonen, anmode min samboer om å ta praten om vi kan ha noen kjøreregler. Det virker ikke, men biter i meg frustrasjonene. 

Anonymkode: b9d74...a71

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes det sier seg selv at far må bidra mer til fellesbudsjettet da. 

Anonymkode: 13d76...a65

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er OK, men da må far betale ekstrautgiften. Det skal ikke belastes TS.

Anonymkode: 0289f...9ac

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tullprat. Brød er ikke usunt. Det er noe fjas lavkarbofolk har diktet opp. 

Anonymkode: 2b5fe...bac

Uvitende forstår jeg. Det er mange som ikke tåler å spise mye brød. Det er mye stivelse i brød. Stivelse er karbohydrater som gjøres om til sukker i kroppen.   En del mennesker får høyt blodsukker av å spise matvarer som inneholder stivelse som pasta, ris, poteter og brød. Noen utvikler diabetes nettopp fordi de spiser masse av matvarer med stivelse. Det trenger ikke nødvendigvis være sjokolade, potetgull eller kaker som utløser det.

Noen mennesker har også insulin resistens, der karbohydrater lagres om til fett i kroppen istedenfor at man forbrenner det. Dette fordi insulinet i kroppen fungerer dårlig. Resultatet er vektoppgang og vanskeligheter med å gå ned i vekt.

Statens ernæringsråd fungerer mest for dem som er Friske, for diabetikere/insulinresistens kan det å spise for mye brød eller brød i det hele tatt være med på at blodsukkeret blir høyt.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjenner meg igjen i trådstarters problematikk. Har selv en bonusdatter som gjør at å tenke smart, og storhandle en gang i uken fungerer ikke. For hun tømmer frysere og kjøleskap etter eget godtbefinnende. Verst når vi lager vanlige middagsretter, og hun sier nei, og henter det vi skulle ha til andre dager i stedet. Gjelder ikke bare middagsmat, men brus, snacks og andre ting som er kjøpt inn til neste helg, det lageret tømmer hun før vi kommer til neste fredag. 

Til tross for masse frustrasjon, så har jeg tatt beslutning om at er vi en familie, har valgt å flytte sammen med dine, mine og våre barn, så skal vi leve i lag som en stor familie. Det betyr at adskilt økonomi er uaktuelt. Jeg gidder ikke noe halvveis familieliv. Så jeg får leve med frustrasjonen, anmode min samboer om å ta praten om vi kan ha noen kjøreregler. Det virker ikke, men biter i meg frustrasjonene. 

Men hvis det er slik at dere har valgt å leve som en familie på denne måten må du også kunne ta den praten med stedatter og ikke minst gi konsekvenser hvis hun ikke klarer å forholde seg til kjørereglene rundt maten. Her har jeg min datter og en stesønn og både min datter og min stesønn blir snakket til hvis de tar mat som er tiltenkt middager senere i uken ol. Min datter er fra liten av blitt opplært til å spørre før hun tar mat som ikke er frukt, grønnsaker eller brød/knekkebrød med pålegg og det har hun nesten alltid gjort. Noen ganger har nok fristelsen blitt for stor, men da blir det en samtale rundt dette. Min stesønn har en mor som mener han skal kunne spise akkurat hva han vil, og at det er mitt ansvar som kvinne i familien å påse at alt han måtte ønske seg er tilgjengelig. Min mann liker ikke å være streng så han har latt sønnen få bestemme litt vel mye, men etter at vi flyttet sammen og ble en familie på fire så er ikke det akseptabelt lenger. Han skal gjerne få varmmat til lunsj hvis det passer med hva som er i kjøleskapet og hva som er matplan resten av uken, men han får kun lov til å tå det samme som min datter uten å spørre om lov. Det har vært noen konflikter rundt dette med min stesønn, men det år veldig mye bedre nå og det er etter at det ble innført konsekvenser hvis de ikke spør om å ta "middagsmat" som er tiltenkt middager senere i uken.

Anonymkode: e3ebc...2e9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Joda. Jeg spiser utelukkende varmmat. Brød har jeg ikke hatt i hus på sikkert 20 år.

Anonymkode: 20de6...1fb

Så du mener at det er normalt bare fordi du gjør det sånn? 😂

Anonymkode: cf467...792

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forstod det 😊 jeg mente hvorfor hadde du det som eksempel?  Kan ikke se noen som hadde argumentert at det var løsningen. 

Anonymkode: 97640...c9e

Fordi ts vil at han skal spise brød og baserer det på at det han spiser nå blir for dyrt. 

Anonymkode: 41cfb...d33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke verre enn å handle for månedens budsjett og når det er tomt pga sønnen i huset så får du si til far at det er ikke satt av mer penger til mat i mnd, sønn har spist opp månedens forbruk, far må betale resten av måneden. 

Har selv en samboer som må ha brus, snacks, takeaway, digg middag som koster. Vel, jeg har månedlig budsjett så alt utenom får han kjøpe selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Blir man egentlig mett på brød? Brød har da blitt dyrt nok, det brødet jeg pleide å handle kostet vanligvis 38,- og nå ligger det på 52,- 

Vi er en familie på 5, 3 små gutter og hvis vi skulle spist brød til alle dagens måltider hadde vi fort kommet på 7-800 i bare brød. Deretter pålegg, sikkert 1500 i bare enkelt og vanlig pålegg. 

Så over 2000 på å egentlig ikke føle seg noe særlig mett. Er det verdt det?

Går an å bake selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Men hvis det er slik at dere har valgt å leve som en familie på denne måten må du også kunne ta den praten med stedatter og ikke minst gi konsekvenser hvis hun ikke klarer å forholde seg til kjørereglene rundt maten. Her har jeg min datter og en stesønn og både min datter og min stesønn blir snakket til hvis de tar mat som er tiltenkt middager senere i uken ol. Min datter er fra liten av blitt opplært til å spørre før hun tar mat som ikke er frukt, grønnsaker eller brød/knekkebrød med pålegg og det har hun nesten alltid gjort. Noen ganger har nok fristelsen blitt for stor, men da blir det en samtale rundt dette. Min stesønn har en mor som mener han skal kunne spise akkurat hva han vil, og at det er mitt ansvar som kvinne i familien å påse at alt han måtte ønske seg er tilgjengelig. Min mann liker ikke å være streng så han har latt sønnen få bestemme litt vel mye, men etter at vi flyttet sammen og ble en familie på fire så er ikke det akseptabelt lenger. Han skal gjerne få varmmat til lunsj hvis det passer med hva som er i kjøleskapet og hva som er matplan resten av uken, men han får kun lov til å tå det samme som min datter uten å spørre om lov. Det har vært noen konflikter rundt dette med min stesønn, men det år veldig mye bedre nå og det er etter at det ble innført konsekvenser hvis de ikke spør om å ta "middagsmat" som er tiltenkt middager senere i uken.

Enig i denne! 
jeg har til tider skrevet SKAL BRUKES på ting😂 

mine barn spør før de tar ting med mindre det står fremme. Brødmat, pizzahorn fra fryseren, yoghurt og frukt kan de spise som de vil.  Men å gå å lage pasta carbonara, steke kylling osv uten å spørre: nei… 
Bonusdatter er vant til å kunne ta det hun vil. 

vi lager en middag om dagen. De kan gjerne spise middagsrester til kveldsmat.

Anonymkode: 4ddbd...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig i denne! 
jeg har til tider skrevet SKAL BRUKES på ting😂 

mine barn spør før de tar ting med mindre det står fremme. Brødmat, pizzahorn fra fryseren, yoghurt og frukt kan de spise som de vil.  Men å gå å lage pasta carbonara, steke kylling osv uten å spørre: nei… 
Bonusdatter er vant til å kunne ta det hun vil. 

vi lager en middag om dagen. De kan gjerne spise middagsrester til kveldsmat.

Vi har også øvd lenge på at de kan skrive opp på handlelisten om de vil ha noe spesielt. Og om de har brukt opp noe. 

så irriterende å stå å lage middag, også har en av ungdommene brukt det opp etter skolen😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har du og far fellesøkonomi? Hvis ikke, må far betale 2/3 av matbudsjettet, så er problemet løst. Om stesønn spiser usunn mat, så er det nok for sent å påvirke ham, siden han er voksen.

Jeg vet ikke helt hvor diskusjonen om brødmat til alle måltider kom fra. Jeg har ett brødmåltid daglig, uten å spise middag flere ganger daglig, om ikke knekkebrød teller.

Frokost, havregrøt og banan

Mellommåltid, en byggrynlunsj

Lunsj, to brødskiver, eller rett i koppen suppe og to knekkebrød

Middag, vanlig, sunn mat

Kvelds, to grove knekkebrød, eller en god salat med nøtter og ost.

En mann som trener, trenger selvfølgelig større måltider.

Anonymkode: 64656...6d5

Så du spiser altså korn med banan til frokost. Korn til mellommåltid. Korn til lunsj. Ofte korn til kvelds. Dette er jo "brød" til nesten hvert måltid. Korn inneholder mye antinæringsstoffer som hemmer opptak av mineraler, og gir oss rett og slett veldig lite næring annet enn energi. Dette var et trist kosthold med lite næring.

Anonymkode: e5bfc...3c1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Da min kjekke stesønn bodde hos oss et halvt år (hadde fått jobb her og ville ikke inngå leiekontrakt eller kjøpe bolig før prøvetida var ferdig) betalte far inn ekstra på felleskontoen for å dekke mat og andre ekstrautgifter i den perioden. Stesønn tilbød seg å betale husleie, men fikk beskjed om å heller spare maks i bsu.

Så jeg tenker at her er det logisk at far betaler litt mer av maten/fellesutgiftene.

Anonymkode: 609b9...30b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han både bor gratis og spiser gratis? Når skal han bli voksen med økonomisk ansvar? Når skal han lære hva ting faktisk koster?

Dere gjør ham en bjørnetjeneste med hele dette opplegget.

Anonymkode: 22b20...070

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har du helt rett i. Men omstendighetene her er at foreldrenes samlivsbrudd fortsatt ikke er helt bearbeidet for min bonusdatter, slik at vi forsøker å trå varsomt. Fra vårt (jeg og samboer) perspektiv, så er vi enige med deg, men hensyn til situasjonen gjør at vi velger en noe annen løsning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Han både bor gratis og spiser gratis? Når skal han bli voksen med økonomisk ansvar? Når skal han lære hva ting faktisk koster?

Dere gjør ham en bjørnetjeneste med hele dette opplegget.

Anonymkode: 22b20...070

Man gjør ikke barna en bjørnetjeneste om de får bo gratis hjemme mens de studerer.

Anonymkode: 6b5de...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så du spiser altså korn med banan til frokost. Korn til mellommåltid. Korn til lunsj. Ofte korn til kvelds. Dette er jo "brød" til nesten hvert måltid. Korn inneholder mye antinæringsstoffer som hemmer opptak av mineraler, og gir oss rett og slett veldig lite næring annet enn energi. Dette var et trist kosthold med lite næring.

Anonymkode: e5bfc...3c1

Helt enig! Hvorfor kan man ikke spise omlett til frokost, carbonara som lunsj, et mellommåltid med frukt og yoghurt også ha en middag? Varm mat betyr ikke automatisk middag. Og middag trenger heller ikke å være varm mat. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man gjør ikke barna en bjørnetjeneste om de får bo gratis hjemme mens de studerer.

Anonymkode: 6b5de...ed6

Bo gratis er en ting, men slippe å betale noe av det de bruker er noe annet. Tenk sjokket han får når han flytter for å bo alene og der hvor dyrt dette egentlig er. Handler han ikke mat i det hele tatt, tenker han ikke på å handle toalettpapir, tannkrem, shampo, etc. Da er det en bjørnetjeneste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi ts vil at han skal spise brød og baserer det på at det han spiser nå blir for dyrt. 

Men hun mener ikke at han kun skal spise brød. Hun mener vel at han skal spise brød til noen måltider, og andre ting ellers? Et brød er da billigere enn f.eks. en biff eller en pakke kjøttdeig? 

Anonymkode: 97640...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...