Gå til innhold

Jenter i barneskolen, bare utestenging

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har opplevd mye av det samme med min datter. Det ble aldri bedre da enkelte foreldre virket totalt tafatte.

Vårt fokus ble å ruste vår datter til å takle disse jentene. Det har vært mye jobb, men hun er i dag en robust 15 åring med hodet på riktig sted. 

Anonymkode: 67c0e...ca8

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nå er vi halvveis i tredje klasse. Vært gjennom masse utestenging. Veldig av og på. Venner en dag så uvenner i ukevis.

Vært i flere møter, blir satt i gang tiltak. Varierende effekt. Er så ustabilt. 

Er det noe håp for at det kan bli bra før barneskolen er over? Noen opplevd det? 

Jente forresten, aldri opplevd noe av dette med guttene mine. 

Anonymkode: 5c367...ce2

Det bedrer seg ikke senere heller. Jeg kjenner flere 40 år gamle kjerringer som fortsatt holder på sånn. Det er bare å henge med guttene, det. Det gjør min guttejente-datter, med stor suksess. 

Anonymkode: d8891...df4

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Sånn har det alltid vært. 
Husker godt klikkene, gjengene, utestenging og baksnakking av andre elever gjennom skoleårene. 
Var ikke vanlig med ulike tiltak da, og lærerne satt på lærerværelset og drakk kaffe ️ og kunne ikke brydd seg mindre. 

Anonymkode: 4e4f5...be4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde samme her. Men der var det en mor som la opp til det. Fikk alfahunnen sin til å utestenge, invitere noen få, ekskludere, baksnakke etc etc.

Men til slutt kom karma og bet dem i ræven. Jentene skjønte etter hvert hvem den giftige var. De byttet skole (fordi skolen ikke var god nok for prinsessen....), og problemet løste seg. Moren fortsatte på samme måten på ny, uten at de klarte å få samme gjennomslag. 

Det er ofte en eller to som klarer å skape splittelse, er foreldrene oppegående så klarer man ofte å løse det. Hvis ikke - case lost

Anonymkode: 58aa3...879

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Sånn har det alltid vært. 
Husker godt klikkene, gjengene, utestenging og baksnakking av andre elever gjennom skoleårene. 
Var ikke vanlig med ulike tiltak da, og lærerne satt på lærerværelset og drakk kaffe ️ og kunne ikke brydd seg mindre. 

Anonymkode: 4e4f5...be4

Og akkurat dette er nok også noe som blir sagt høyt hjemme i mange hjem som er med på å medvirke til den negative spiralen. 

Anonymkode: fa782...745

• Nyttig 1
Skrevet

Dette er ett økende problem og jeg som har 12 års aldersforskjell på min eldste og yngste har fått se utviklingen på nært hold. Allikevel så er det, og har alltid vært, sterkestes rett i barnegrupper. Jeg tror noe av problemet er at det er for lite korrigering fra voksne, og denne ukulturen får fotfeste lenge før vi voksne blir oppmerksomme på det. Hvis man legger merke til hva som skjer i skolegården så er det 1-2 voksne ute og de står gjerne bare å observerer fra avstand. Hvis det skal være mulig å korrigerer utestenging/nedsettende ordbruk etc så må man faktisk høre hva som blir sagt, blikkene og kroppsspråket forholdsvis nære, for det man ser langt unna eller det som barna forteller selv gjør at man mister nyansene i relasjonene. Mitt råd er å prøve og engasjere seg i barnegruppen, vær til stede på f.eks. bursdager ol og prøv å hold deg nøytral. Ikke sitt på tlf eller snakk med de andre voksne, men observer interaksjonen mellom jentene. 
Når det er sagt så er det en ting som er viktig å lære barna sine, og det er at mamma kan ikke fikse verden for deg. Det eneste du kan gjøre er å ruste barna dine til å møte den virkeligheten de lever i, så jobb med å la ræva oppførsel fra andre ikke definerer hvem man er.

Anonymkode: eb48a...63e

Skrevet

Her ble det så ille (mye bråk i klasserommet, utestenging, drama, mobbing) at klassene ble stokket om på i 4.kl. Da ble ting bedre! Drastisk tiltak, men nødvendig!

Dialog funker jo til en viss grad, men ofte er "aktuelle" foreldre helt avkoblet og uinteressert i å finne en løsning og tror kun det beste om sine barn. Mye pjatt!! Å stille krav til barna var helt uaktuelt og unnskyldningene for elendig oppførsel sto i kø "sikkert bare en misforståelse", "hun må få leke med de hun selv vil" "alle kan ikke være venn med alle" osv. 

Anonymkode: 1bf98...e20

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dette☝🏻. Samme opplevelse har vi, foreldre som klager på utestenging, krangling o.l. Deres barn gjør aldri noe galt, er alltid snill og grei. Gråter mye hjemme o.l. Mens sannheten er at hun er akkurat like god ( ille) som alle andre. Utestenger, sladrer og kjefter.  Kjenner meg igjen i måten TS beskriver de andre foreldrene, for når de kontakter oss andre foreldre så bare jatter vi med, noe annet nytter ikke.  Det som er trist er at denne jenta har masse potensiale, men siden hun ikke får hjelp til å endre på de sidene som gjør at de andre synes det er vanskelig å være sammen med henne. Er det få/ingen som orker å invitere henne med på ting.

Anonymkode: 6c44e...16f

Hvis en forelder er veldig proaktiv og tar initiativ til kontakt for å løse opp i noe, så synes jeg man skal ta det til seg…. Handler ikke om hvem som utestenger eller sladrer mest. Det kan være det barnet du snakker om har det skikkelig dritt, det vet du ingenting om. Hadde ditt barn hatt det likedan så hadde du brydd deg mye mer og vært den forelderen som faktisk ringer og maser på de andre. Du får heller være voksen og ta initiativ til et treff og løse opp i alt. Blir provosert av «care» holdningen din og «hun er like ille» (hører du selv hvor barnslig argumentet er??

Anonymkode: 4b09d...ecd

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Her ble det så ille (mye bråk i klasserommet, utestenging, drama, mobbing) at klassene ble stokket om på i 4.kl. Da ble ting bedre! Drastisk tiltak, men nødvendig!

Dialog funker jo til en viss grad, men ofte er "aktuelle" foreldre helt avkoblet og uinteressert i å finne en løsning og tror kun det beste om sine barn. Mye pjatt!! Å stille krav til barna var helt uaktuelt og unnskyldningene for elendig oppførsel sto i kø "sikkert bare en misforståelse", "hun må få leke med de hun selv vil" "alle kan ikke være venn med alle" osv. 

Anonymkode: 1bf98...e20

Huff, ikke barn i skole enda men ser litt tendenser til hvilke foreldre det kan være allerede nå i bhg. Får holde dem på nært hold;) 

Anonymkode: 4b09d...ecd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hm. Lurer på hvorfor.

Anonymkode: 5c2a5...809

Skrevet

Samme opplevelse, men ble verre i 6./7.klasse. Samt deler av ungdomsskolen. Helt sjokkert over hvordan noen jenter holder på. Og over visse foreldres tilnærming til problematikken. Først nå på vgs er det mer stabilt, hun har gitt slipp på de som ikke gjorde henne godt, beholdt kontakten med de som aldri sviktet på barne/ungdomsskolen samt fått flere nye venninner som er oppegående og inkluderende, og som har foreldre som åpenbart har vært opptatt av at barna skal utvikle slike kvaliteter.

Anonymkode: 87f37...b72

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

De snille jentene blir utestengt. De som har et pent utseende, men er onde på innersiden, regjerer.

Anonymkode: 8b51e...6b1

• Liker 3
Skrevet

Guttene er ikke bedre, men opptrer på andre måter.

Anonymkode: 8b51e...6b1

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Nå er vi halvveis i tredje klasse. Vært gjennom masse utestenging. Veldig av og på. Venner en dag så uvenner i ukevis.

Er det noe håp for at det kan bli bra før barneskolen er over? Noen opplevd det? 

Du skal dessverre ikke ha for mye håp. Handler i all hovedsak om at mødrene til disse jentene er akkurat like, lager grupperinger i foreldregruppen og så videre. Ikke rart ungene deres blir likedanne. Merk at dette er foreldre det ikke går an å mane til fornuft.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skolene prøver så godt de kan å tenke fellesskap og inkludering, men blir motarbeidet på det sterkeste av individualismen - foreldre som «mitt barn skal, skal ikke». Og når det blir en nesten umulig oppgave, er det skolen som får skylden og blir den store stygge ulven. 

prøver man å si ifra, er det krenking. Både til foreldre og til barn. Mobbetallene av barn som blir «mobbet» av voksne fyker til værs fordi barna ser på tilsnakk som kjeft og krenking, noe som gjør det vanskelig og nesten umulig å isolere de få hendelsene som finnes og som er uakseptable

Det finnes metoder som fungerer, men de skal man ikke starte med om man ikke har tid, energi, er rustet til det, og overskudd til det. 

I 2025 fungerer det ikke å prate andre foreldre til fornuft på en fornuftig, forsiktig og pedagogisk måte. Dessverre. Du må behandle de slik de selv behandler andre. Det er det eneste som fungerer. Så du må overse de, behandle de som luft, med mindre de kommer med kommentarer og forslag på foreldremøte, da latterliggjør man de. Det er selvsagt trist at man må senke seg ned på det nivået de selv er, men det er det eneste som fungerer. Lager man splitt og hersk med den type mødre, så dannes nye mønstre, og dermed nye konstellasjoner blant ungene også. 

Anonymkode: 5d254...fc3

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er ett økende problem og jeg som har 12 års aldersforskjell på min eldste og yngste har fått se utviklingen på nært hold. Allikevel så er det, og har alltid vært, sterkestes rett i barnegrupper. Jeg tror noe av problemet er at det er for lite korrigering fra voksne, og denne ukulturen får fotfeste lenge før vi voksne blir oppmerksomme på det. Hvis man legger merke til hva som skjer i skolegården så er det 1-2 voksne ute og de står gjerne bare å observerer fra avstand. Hvis det skal være mulig å korrigerer utestenging/nedsettende ordbruk etc så må man faktisk høre hva som blir sagt, blikkene og kroppsspråket forholdsvis nære, for det man ser langt unna eller det som barna forteller selv gjør at man mister nyansene i relasjonene. Mitt råd er å prøve og engasjere seg i barnegruppen, vær til stede på f.eks. bursdager ol og prøv å hold deg nøytral. Ikke sitt på tlf eller snakk med de andre voksne, men observer interaksjonen mellom jentene. 
Når det er sagt så er det en ting som er viktig å lære barna sine, og det er at mamma kan ikke fikse verden for deg. Det eneste du kan gjøre er å ruste barna dine til å møte den virkeligheten de lever i, så jobb med å la ræva oppførsel fra andre ikke definerer hvem man er.

Anonymkode: eb48a...63e

Enig i mye av det du skriver her, men vil snu det til at det er foreldrene som må komme tettere på SINE barn og se nærmere etter hva som skjer, og korrigere umiddelbart når de ser det skje. I en skolegård er det betydelig vanskeligere. Ungene et spredt rundt, og det sier seg selv at lærerne ikke kan være overalt samtidig. Dessuten er disse ungene lurere enn at de sender bleik og kommentarer akkurat mens en voksen er i umiddelbar nærhet. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.1.2025 den 16.32):

Halvveis i 3. klasse her, hatt litt drama, sosiallærer svært tett på jentene, hatt flere klassemøter og lært om kommunikasjon. Nå er alt veldig fint til å være jenter i 3.klasse :) 

Anonymkode: 65683...854

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...