Gå til innhold

Jenter i barneskolen, bare utestenging

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nå er vi halvveis i tredje klasse. Vært gjennom masse utestenging. Veldig av og på. Venner en dag så uvenner i ukevis.

Vært i flere møter, blir satt i gang tiltak. Varierende effekt. Er så ustabilt. 

Er det noe håp for at det kan bli bra før barneskolen er over? Noen opplevd det? 

Jente forresten, aldri opplevd noe av dette med guttene mine. 

Anonymkode: 5c367...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Forresten vart siden 1. klasse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror ikke det stopper før foreldrene er konsekvente og tar grep. Jeg har en jente på første trinn, og her er det også mye drama allerede. Det jeg merker meg er at mødrene til disse jentene er glad i sladder og baksnakking, og de er veldig falsk hyggelige når man treffer på de. Fedrene er fraværende og mutte. Disse foreldrene evner ikke å ta tak i «gullungene» sine. Vi snakker mye hjemme om hvordan man kan være en god venn, hva som er dårlig oppførsel osv…Jeg snakker heller aldri nedsettende om noen foran barna mine. 

Anonymkode: 93e16...a88

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom det er såpass dårlig miljø blant jentene allerede nå, så burde dere ta skikkelig tak i det. Be skolen være mer «på», eventuelt ta et møte dere jentemødre. 

For jeg skal love deg det kan bli verre. 6 og 7 trinn var nådeløst for min datter. For da sorterte dronningene på trinnet hvem som var populær og godtatt, og hvem som ikke var det. Og vår klasse hadde ikke etablert et godt foreldresamarbeid, så derfor var det kjempevanskelig å ta tak i noe når de har blitt så store. 

Anonymkode: e9b11...de2

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dersom det er såpass dårlig miljø blant jentene allerede nå, så burde dere ta skikkelig tak i det. Be skolen være mer «på», eventuelt ta et møte dere jentemødre. 

For jeg skal love deg det kan bli verre. 6 og 7 trinn var nådeløst for min datter. For da sorterte dronningene på trinnet hvem som var populær og godtatt, og hvem som ikke var det. Og vår klasse hadde ikke etablert et godt foreldresamarbeid, så derfor var det kjempevanskelig å ta tak i noe når de har blitt så store. 

Leste nå at dere har hatt møter. Er det forståelse blant de andre jentemødrene og fedrene at det er et reelt problem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Leste nå at dere har hatt møter. Er det forståelse blant de andre jentemødrene og fedrene at det er et reelt problem? 

Ts 

Ja det er det. Alle sier at det ikke er bra, samtidig så tror jeg flere tar mer lett på det. For noen av oss har barn som er utestengt mer enn andre. Det er ofte to-tre jenter som regjerer mest (det er de som alltid starter). Mødrene og fedrene mener de heller ikke har det bra, men jeg tror de tar lettere på det og kanskje ikke tar det like på alvor. Vet det ikke men. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi kvinner blir jo ikke bedre med årene. Voksene damer som sitter og baksnakker hverandre i godt voksen alder er i alle byer og bygder. 

Ta grep som foreldre. Røsk tak i det. Og dessverre, rust opp barnet ditt. 

Anonymkode: 2741f...18d

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ts 

Ja det er det. Alle sier at det ikke er bra, samtidig så tror jeg flere tar mer lett på det. For noen av oss har barn som er utestengt mer enn andre. Det er ofte to-tre jenter som regjerer mest (det er de som alltid starter). Mødrene og fedrene mener de heller ikke har det bra, men jeg tror de tar lettere på det og kanskje ikke tar det like på alvor. Vet det ikke men. 

Har nok inntrykk av at foreldrene til jentene som ikke blir utestengt, sjeldent bryr seg noe mer enn med fattige ord.

De er sikkert bare happy for at det ikke gjelder deres jenter.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ts 

Hører også om dette, men så lurer jeg på om disse jentene kan ta det nå i stedet? Det er kanskje bare ønsketenkning og ikke realistisk.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vi kvinner blir jo ikke bedre med årene. Voksene damer som sitter og baksnakker hverandre i godt voksen alder er i alle byer og bygder. 

Ta grep som foreldre. Røsk tak i det. Og dessverre, rust opp barnet ditt. 

Anonymkode: 2741f...18d

Ts 

Jeg har nok hatt for mye fokus på å være snill og god. Når jentene gjør ting som utestenger vil ikke dattera mi være med på det og da ender det med at hun blir utestengt i stedet. 

AllahBallah skrev (10 minutter siden):

Har nok inntrykk av at foreldrene til jentene som ikke blir utestengt, sjeldent bryr seg noe mer enn med fattige ord.

De er sikkert bare happy for at det ikke gjelder deres jenter.

Jeg er redd for det.. vet jo ikke, men siden det ikke skjer noe med disse barna over så lang tid så kan man jo undre seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har førsteklassing og her er det og til tider drama med jentene på skolen.

De har alle kjent hverandre siden de startet i barnehage og de fleste har sterke personligheter. Det er naturlig at det oppstår gnisninger, og også at man har ulik kjemi med hverandre.

Vi kan snakke og snakke hjemme, men det har liten effekt når dramaet som skjer på skolen verken blir fanget opp eller tatt tak i der og da.

Anonymkode: 7e19f...7eb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Opplever at dette er ganske vanlig. Kan du ta initiativ til en felles dialog med de andre foreldrene? Uten å anklage såklart, men med hensikt at dere er samkjørte om noen tiltak? Skolen kan sikkert også være med på et slikt samarbeid hvis det trengs 🙂

Ser for øvrig de fleste som klager over dårlig klassemiljø beskriver barna sine omtrent nøyaktig slik du beskriver ditt barn: bare snill og grei, det er de andre som utestenger. Godt mulig det stemmer i ditt tilfelle, men kan det tenkes at andre tenker det samme om eget barn, og noe helt annet om ditt? Vi har en tendens til å bare se våre egne barns gode sider🙂 

Anonymkode: 36a0e...1aa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Opplever at dette er ganske vanlig. Kan du ta initiativ til en felles dialog med de andre foreldrene? Uten å anklage såklart, men med hensikt at dere er samkjørte om noen tiltak? Skolen kan sikkert også være med på et slikt samarbeid hvis det trengs 🙂

Ser for øvrig de fleste som klager over dårlig klassemiljø beskriver barna sine omtrent nøyaktig slik du beskriver ditt barn: bare snill og grei, det er de andre som utestenger. Godt mulig det stemmer i ditt tilfelle, men kan det tenkes at andre tenker det samme om eget barn, og noe helt annet om ditt? Vi har en tendens til å bare se våre egne barns gode sider🙂 

Ts 

Vi har hatt mye dialog. 

Jeg har absolutt tenkt som deg og tenker som deg. Er veldig bevisst på at min datter helt sikkert ikke gjør alt riktig hele tiden. De skal alle sammen lære seg hvordan man fungerer sosialt. Vi snakker mye om hvordan man oppfører seg og går gjennom opplevelser ganske detaljert, daglig. Det er mye gråt her hjemme fordi dagene er dårlige. 

Hun har aldri sagt at hun har utestengt noen. Hun mener det er slemt og vil ikke gjøre det. Har snakket med andre foreldre og deres barn har ikke sagt at min datter gjør det. Snakket med skolen og de sier det samme. Men jeg vet at ikke alt hun gjør er riktig heller. Det er flere ganger vi har snakket om ting hun har gjort hvorpå hun ikke har forstått at det kan oppleves anderledes for andre enn henne selv. 

Jeg føler likevel at utestenging osv. er noe man vet man ikke skal gjøre. Det har vært flere samtaler med barna på skolen også hvor de har hatt samtaler og fått ting forklart. Likevel fortsetter det.. 

Lurer virkelig på om noen har lignende erfaringer hvor det blir bedre i de eldre klassene? Har vært inne på å bytte skole, men virker som dette er nokså normalt. Samtidig så vil det være trist for de andre søsknene som virkelig har det topp på skolen og måtte bytte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ts 

Vi har hatt mye dialog. 

Jeg har absolutt tenkt som deg og tenker som deg. Er veldig bevisst på at min datter helt sikkert ikke gjør alt riktig hele tiden. De skal alle sammen lære seg hvordan man fungerer sosialt. Vi snakker mye om hvordan man oppfører seg og går gjennom opplevelser ganske detaljert, daglig. Det er mye gråt her hjemme fordi dagene er dårlige. 

Hun har aldri sagt at hun har utestengt noen. Hun mener det er slemt og vil ikke gjøre det. Har snakket med andre foreldre og deres barn har ikke sagt at min datter gjør det. Snakket med skolen og de sier det samme. Men jeg vet at ikke alt hun gjør er riktig heller. Det er flere ganger vi har snakket om ting hun har gjort hvorpå hun ikke har forstått at det kan oppleves anderledes for andre enn henne selv. 

Jeg føler likevel at utestenging osv. er noe man vet man ikke skal gjøre. Det har vært flere samtaler med barna på skolen også hvor de har hatt samtaler og fått ting forklart. Likevel fortsetter det.. 

Lurer virkelig på om noen har lignende erfaringer hvor det blir bedre i de eldre klassene? Har vært inne på å bytte skole, men virker som dette er nokså normalt. Samtidig så vil det være trist for de andre søsknene som virkelig har det topp på skolen og måtte bytte. 

Å bytte skole er for drastisk etter min mening. Ingen garanti for at det er bedre et annet sted. Jobb gjerne med å koble henne på andre jenter, både andre klasser og trinn, eventuelt barn i nabolaget. Og noen andre enn de som er verst på utestenging. Så har hun flere å spille på. Og be skolen følge med! Det skjer på skolen og ditt barn gir uttrykk for å ikke ha det bra, da må de på banen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ei jente i første klasse, og til nå har jeg ikke hørt om noe drama der. Det vil si, datteren min forteller ofte om at hun har kranglet, og det er særlig ei annen jente hun krangler med, men de blir typisk "venner igjen" dagen etter og er stort sett omsorgsfulle overfor hverandre. Det fremstår som en skikkelig trivelig klasse, hvor elevene er ganske ulike og kommer fra ulike typer hjem. Det er litt som at det ikke er en majoritet av barn der som har makten, og alle er foreløpig godtatt som de er og interesserte i hverandre. 

I barnehagen til femåringen min er det derimot drama og utestengning. Det går i å gi hverandre små gaver, men utelate noen og "du får ikke komme i bursdagen min, det får bare den og den og den". Slik var det ikke i den eldstes årskull. 

Anonymkode: 52281...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nå er vi halvveis i tredje klasse. Vært gjennom masse utestenging. Veldig av og på. Venner en dag så uvenner i ukevis.

Vært i flere møter, blir satt i gang tiltak. Varierende effekt. Er så ustabilt. 

Er det noe håp for at det kan bli bra før barneskolen er over? Noen opplevd det? 

Jente forresten, aldri opplevd noe av dette med guttene mine. 

Hvorfor masse tiltak? Er ikke dette helt vanlig?

Anonymkode: 8e6ac...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette☝🏻. Samme opplevelse har vi, foreldre som klager på utestenging, krangling o.l. Deres barn gjør aldri noe galt, er alltid snill og grei. Gråter mye hjemme o.l. Mens sannheten er at hun er akkurat like god ( ille) som alle andre. Utestenger, sladrer og kjefter.  Kjenner meg igjen i måten TS beskriver de andre foreldrene, for når de kontakter oss andre foreldre så bare jatter vi med, noe annet nytter ikke.  Det som er trist er at denne jenta har masse potensiale, men siden hun ikke får hjelp til å endre på de sidene som gjør at de andre synes det er vanskelig å være sammen med henne. Er det få/ingen som orker å invitere henne med på ting.

Anonymkode: 6c44e...16f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her begynte utestengning og dannelse av "klikker" i 5. klasse. Kun jentene som driver på. 7. klasse nå. Det er skummelt at det kan starte så tidlig som i 1. klasse! Det virker så unaturlig på meg. Hvor får barn disse idèene? Så små barn, liksom.
Skolen må åpenbart trå mye mer til her, og som foreldre så kan man gå gjennom klassekontakt, og prøve å finne måter å få det til å fungere på.
F.eks så har vi hatt "jentetreff" hvor alle jentene og mødrene møttes, og faktisk hadde det fint sammen, alle sammen. Vi gikk gjennom klassekontaktene for å få dette til, og skolen bidro med blant annet lokaler. Vi var alle veldig "på", og sørga for at alle var inkludert til enhver tid. Dessverre fungerte ikke dette over tid hos oss, da det alltid var mødre  som ikke kunne, ikke gadd, ikke orka osv. Det er mye å ta tak i, og det krever at foreldrene er våkne og på bane. Alle foreldrene. Men den første tida, hvor alle faktisk møtte opp, så var det en klar forbedring av klassemiljøet. Men det må vedlikeholdes for å ikke skli ut. 

Anonymkode: dc6ce...e49

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt barn i 20 år nå. Jeg har i økende grad de siste årene hørt foreldre snakke mye om disse «sterke personlighetene» . Også har jeg inntrykk man bare aksepterer at det er sånn. Foreldre godtar og forstår ALT mulig! Og skolen må sette inn tiltak, skolen på «på», og skolen må ordne opp. Fra foreldrenes side er det likevel tilsynelatende lite som gjøres for å irettesette små prinsesser med sterk personlighet. Man tar ikke initiativ til å møtes og være til stede i situasjoner selv, og plukke vekk den stygge oppførselen fra sine egne små. 

Utviklingen er ikke bra. Og vi foreldre feiler med ungene, dessverre. Jeg håper pendelen snart snur, og at folk igjen kan begynne å gi ungene ordentlig, tydelig og grundige beskjeder om at dårlig oppførsel ikke er akseptert, og slutte å forstå all slags dårlig atferd. Vi må tørre å si fra! 

Det er FORELDRENES ansvar å oppdra barn! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en drastisk endring i de minste elevenes holdninger. Tidligere var det kanskje en eller to i hver klasse som utmerket seg, nå er det 75%. Det er små prinsessenykker, kjefting, frekkhet og jeg vet ikke hva. Man kan komme som en voksen ansatt på skolen og oppleve at jentene kommer bort til deg og og skal stå med deg og snakke dritt om andre barn. Eller at de kommer trippende med støvletter, kåpe og neglelakk og ser nedlatende på alle andre (inkl voksne). De aller minste, og flere av dem uten storesøsken) kommer og har Wednesday og Sqidgame som sine største forbilder. 

Mye av dette må komme fra foreldrene! Tipper mange glemmer at små gryter også har ører og slarver i vei hjemme på en halv ufin måte om alt man ser i nyhetsbildet og sosiale medier. Influencere, Trump og norske politikere får gjennomgå og ungene lærer at en slik måte å prate på er helt ok. Det er så kult med de store slippene til Netflix at 6 åringene får det med seg. I tillegg er foreldrene hjernevasket av instafiltre og den perfekte instavirkelighet og skal levere små «nydeligheter». Det er ikke barnas skjerm som er hovedproblemet, det er oss foreldrenes skjerm.

Skolene prøver så godt de kan å tenke fellesskap og inkludering, men blir motarbeidet på det sterkeste av individualismen - foreldre som «mitt barn skal, skal ikke». Og når det blir en nesten umulig oppgave, er det skolen som får skylden og blir den store stygge ulven. 

prøver man å si ifra, er det krenking. Både til foreldre og til barn. Mobbetallene av barn som blir «mobbet» av voksne fyker til værs fordi barna ser på tilsnakk som kjeft og krenking, noe som gjør det vanskelig og nesten umulig å isolere de få hendelsene som finnes og som er uakseptable. 

Håper neste generasjon klarer det bedre enn oss, for jeg synes vi har feilet. 

Anonymkode: fa782...745

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...