Gå til innhold

Spm. om Bekkensmerter og henvisning...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig gjennomgått et svangerskap med kraftig bekkenløsning. Jordmor sa at det ville gå over etter fødsel og jeg dro derfor ikke til fastlegen. Nå, nesten 4 måneder etter fødsel, har jeg fortsatt vondt med økende smerter(!?). Det er på langt nær så ille som under svangerskapet, men fortsatt så mye at det hemmer flere fysiske bevegelser i hverdagen.  Jeg skal tilbake til en fysisk krevende jobb til sommeren og er livredd for at jeg ikke har blitt bra innen den tid.

Fysio-/manuellterapeutene i området med spesialisering innen kvinnehelse (og med driftstilskuddsavtale) er fullbooket og har stengt ventelistene. Å gå privat er rett og slett for dyrt for meg. Kan fastlegen henvise meg til privat terapeut, hvor jeg kun behøver å betale egenandel? Eller må jeg betale full pris da også?

Anonymkode: 5d739...056

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du forsøkt Internett?

Altså - dette er ikke det du spør om (svaret på det er «nei»). Men jeg har selv slitt i type 6-7 år med problemer som de fleste fysioterapeuter (en v dem velrenommert) har gitt meg øvelser for uten noen tegn til bedring.

En runde på YouTube (og du må kvalitetssjekke, for der er det mye rart, men det er også mye med kvalitet i verdensklassen) og jeg har ikke bare funnet problemet, en rekke øvelser (styrke) ingen tipset meg om, men også behovet for å stabilisere. Så jeg er nå den stolte eier av et bekkenbelte. Eller et SI-belte. Og en håndfull enkle øvelser retning det som ser ut som full bedring.

Jeg sier bare: vi er få i Norge. Sjansen for at noen lokal behandler bedre kan diagnostisere deg enn KI og noen terapeut bedre veilede deg enn de velrenommerte på YouTube er … ikke-eksisterende. Så ta saken i egne hender. Bruk noen kvelder på nett. Se videoer, tenk «er dette mine symptomer?» og forsøk deg på milde diagnostiserende øvelser. Og skaff deg, om du ikke har det, et bekkenbelte, om du ikke alt har et. Og har du ett? Lær deg å bruke det lavt nok, og ta det i bruk.

Og så kan du stå i kø, og ta henvisningen om den kommer. Men vær kritisk om de ber deg tøye, for den galeien er farlig. Veien til bedring er gjennom trening av styrke.

Anonymkode: b96ef...3df

AnonymBruker
Skrevet

Bekkensmerter kan komme av adenomyose, vær obs hvis du får heftige menssmerter også.

Anonymkode: 4ba7f...072

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...