Gå til innhold

Medisiner i håndbagasje

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! 

Lurer på hvordan er det når man har medisiner i håndbagasjen og skal gjennom sikkerhetskontrollen. Er det sånn at personellet kan finne på å løfte opp og vise frem medisinene til «alle» hvis de feks skulle ha spørsmål, eller er de diskret med sånne ting? gruer meg og er redd for at medisinene mine skal flashes for alle.. 

Noen som vet? Er snakk om Wegovy, så det er sprøyter - dersom det skulle ha noe å si 

Anonymkode: f434d...f36

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei! 

Lurer på hvordan er det når man har medisiner i håndbagasjen og skal gjennom sikkerhetskontrollen. Er det sånn at personellet kan finne på å løfte opp og vise frem medisinene til «alle» hvis de feks skulle ha spørsmål, eller er de diskret med sånne ting? gruer meg og er redd for at medisinene mine skal flashes for alle.. 

Noen som vet? Er snakk om Wegovy, så det er sprøyter - dersom det skulle ha noe å si 

Medisiner skal i håndbagasjen fordi sendt bagasje kan forsvinne. 
Medisiner skal legges i gjennomsiktige zip look poser og taes ut av bagasjen du sender gjennom røntgenmaskinene i sikkerhetskontrollen. 
Ingen kan forutsi hvordan de ansatte håndterer din medisin og deg fordi der er ulike personer som håndterer de reisende i sikkerhetskontrollen. 
Du må og undersøke med apotek eller produsent om din medisin tåler røntgenstråler eller må «sniffes» i sikkerhetskontrollen. 
Jeg reiser og med sprøyter og har opplevd både «idioter» i sikkerhhetskontrollen og ansatte som ikke bryr seg nevneverdig om sprøyter og annet utstyr. 

Anonymkode: d4b8e...832

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har reist mye med mengder sprøyter flere ganger (prøverør). Dette har de god trening i. De er diskret, med en forsiktig fremtoning. Og ser som regel umiddelbart hva det er. Tenk hvor mye de ser på en dag. 

Har sendt i stiv toalettmappe. Slikt tar lett skade av tynne plastposer. Det vil jo bli undersøkt uansett, så plastposene har absolutt ikke noe formål overhodet. 

Og det er da virkelig ingen medisiner som skal sniffes. Siste innlegg var bare fullstendig merkelig 😜

Anonymkode: e82e1...e0b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Medisiner skal legges i gjennomsiktige zip look poser og taes ut av bagasjen du sender gjennom røntgenmaskinene i sikkerhetskontrollen. 

Er du sikker på dette? Jeg har reist i 20 år med medisiner og aldri gjort dette, hvis det har vært flytende medisin har jeg hatt de i en sånn pose i vesken min. Aldri fått noe spørmål på det. 

Det som er viktig å ha med er pakken hvor den resept lappen er, så de ser at det er utskrevet til meg, jeg har blitt spurt om den i England en gang. 

Anonymkode: 492b8...df8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen skam å bruke Wegovy. Jeg bruker det selv. Det er en medisin som jeg trenger for å ta vare på min helse akkurat som andre trenger hjertemedisin eller kreftmedisin eller andre ting. Du må bli kvitt skammen rundt dette. Overvekt er en sykdom som trenger behandling, og det å være syk er faktisk ikke noe å skamme seg for. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du sikker på dette? Jeg har reist i 20 år med medisiner og aldri gjort dette, hvis det har vært flytende medisin har jeg hatt de i en sånn pose i vesken min. Aldri fått noe spørmål på det. 

Det som er viktig å ha med er pakken hvor den resept lappen er, så de ser at det er utskrevet til meg, jeg har blitt spurt om den i England en gang. 

Så bra, så du har ikke trengt å ta den ut og legge synlig i den grå boksen engang? Tenker jeg legger det i gjennomsiktig pose inni veska da og håper på det beste 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så bra, så du har ikke trengt å ta den ut og legge synlig i den grå boksen engang? Tenker jeg legger det i gjennomsiktig pose inni veska da og håper på det beste 😅

Nei, jeg har lagt sminke og sånne greier i de posene, men medisin i selve veska mi, jeg tar ikke igjen glidelåsen så de kan se nedi om de vil, men aldri sagt noe om det. Ofte har jeg og glemt løse medisiner i bunn av veska. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En annen ting er at hvis jeg blir hindret gjennom kontrollen enten ved kø eller at jeg blir plukket ut til sånn kontroll, og tingene mine går rett gjennom, så vil jeg ikke at det skal ligge medisin lett tilgjengelig i pose foran alle i enden av det båndet hvor alt hoper seg i kø når det går fort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nesespray, øyedråper, og handkremen, ja.

Reseptbelagte medisiner, som er sensible for både lys, trykk og bevegelser. Absolutt ikke.

Hva gjør du i denne tråden egentlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har reist mye med medisiner. Har alt i original eske, men alt samlet i en gjennomsiktig pose. Jeg har mye medisiner, så bruker brød pose. De ser stort sett over medisinene kjapt. Da det er ganske mange av de. Men ingen med trekant på. Og jeg har de i sekken min.

Anonymkode: 0f349...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En annen ting er at hvis jeg blir hindret gjennom kontrollen enten ved kø eller at jeg blir plukket ut til sånn kontroll, og tingene mine går rett gjennom, så vil jeg ikke at det skal ligge medisin lett tilgjengelig i pose foran alle i enden av det båndet hvor alt hoper seg i kø når det går fort. 

Man har en god mappe. Lar det ligge i handbagasje, en veske. Medisinen blir uansett tatt ut for kontroll. Da informerer du om hva det er. Og de ser jo på skjerm hvorfor bagasjen er tatt ut. De undersøker. Du får tilbake vesken, og rusler videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nesespray, øyedråper, og handkremen, ja.

Reseptbelagte medisiner, som er sensible for både lys, trykk og bevegelser. Absolutt ikke.

Hva gjør du i denne tråden egentlig? 

* Beklager siste setning.

Trodde jeg svarte den som mener de sniffer medisiner i sikkerhetskontrollen 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man har en god mappe. Lar det ligge i handbagasje, en veske. Medisinen blir uansett tatt ut for kontroll. Da informerer du om hva det er. Og de ser jo på skjerm hvorfor bagasjen er tatt ut. De undersøker. Du får tilbake vesken, og rusler videre. 

Jeg reiser til utlandet 5-6 g i året og har aldri opplevd kontroll av medisinene mine noensinne. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker sprøyter og legger i gjennomsiktig pose, mens sminke, håndkrem og tannkrem går i en annen gjennomsiktig pose. Har noen få ganger fått spørsmål om hvorfor jeg har 2 poser, eller hva sprøytene er for, feks om de er til diabetes (det er de ikke). Forklarer da kort at jeg har rett til egen pose til flytende medisiner, og sier hva de er for. Har aldri opplevd at dette er interressant for andre reisende. Hadde en gang en uheldig opplevelse med tyske ansatte på OSL som av alle ting reagerte på en ordinær nesespray mot forkjølelse og ville jeg skulle vise at jeg hadde fått dette på resept... Merkelig, siden sånt er reseptfritt, men noen år sia nå. 

Jeg legger begge gjennomsiktige poser åpent i den grå eska. 

Anonymkode: 4bd35...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medisiner og sprøyter kan du bare ha i håndveske Di og ta de ut dersom spørsmål stilles.

Medisiner blir ikke automatisk tatt ut for kontroll.

Medisiner som er flytende over 100mml kan kun taes med dersom disse er reseptbelagt og resept kan fremvises dersom den ikke er på beholder eller original forpakninghilsen en sikkerhetskontrollør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Djungelvrål skrev (1 minutt siden):

Jeg reiser til utlandet 5-6 g i året og har aldri opplevd kontroll av medisinene mine noensinne. 

Jeg har nesten aldri opplevd IKKE kontroll av medisiner.

Sykt irriterende at de skal plukke ting ut av ei tettpakka sekk/veske ol, da roter de gjerne oppi alt. Så like greit å ta alt fram. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Reiser med mange medisiner minst fire ganger i året, piller og væskefylte sprøyter. Har dem alle i en brødpose i håndbagasjen. Det har aldri skjedd at de har tatt ut den posen og kontrollert noe som helst. 

Det som er viktig er at medisinene ligger i originalemballasjen, med navet til den reisende på lappen fra apoteket. 

Anonymkode: c1685...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det som er viktig er at medisinene ligger i originalemballasjen, med navet til den reisende på lappen fra apoteket. 

Anonymkode: c1685...86b

Det gjør jeg aldri. Mine medisiner har et sykt svært volum av innpakking rundt seg slik de kommer fra apotek (mer enn dobbelt vekt og volum), og er ikke beregna til å reise med i den formen. Men reiser jeg til utlandet tar jeg utskrift av resepter som er stempla av apoteket slik at jeg kan dokumentere at jeg bruker medisinene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja er derfor jeg ikke tar medisinene ut og har aldri blitt bedt om det heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...