Gå til innhold

Når dere begynte med puslespill - hvor lang tid tok det før dere begynte med 1000 brikker?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Popc0rn skrev (8 minutter siden):

Jeg puslet mye i min barndom, og så hadde jeg en lang pause (og så kom korona-nedstengning). Vi hadde stort hus og en loftsstue som vi knapt brukte. Så der kunne puslespill få ligge i fred på ett av bordene i ukesvis uten at det var i veien for noen andre. Jeg har eget hus nå og har et kjøkkenbord som sjeldent brukes. Dessverre synes kattene også det er gøy å være med å pusle, så jeg må pusle intensivt når jeg pusler... Ellers ligger halve puslespillet på gulvet når jeg kommer tilbake til det. 😅 Så jeg holder meg til 1000-brikkers som jeg klarer å gjøre ferdig på en fridag, men jeg skulle gjerne puslet større. I så fall må jeg få tak i en plate eller noe jeg kan legge oppå puslespillet slik at det får ligge i fred.  😅 

Jeg pusler for å pusle. Når jeg er ferdig, så roter jeg brikkene sammen og legger det tilbake i boksen. Så kan det pusles igjen en annen gang. Jeg skjønner meg ikke på folk som pusler for å henge opp bildet.

Hvis du klarer 500 greit, så er det ikke noe i veien for å ta steget til 1000. Men det er jo mer enn dobbelt så vanskelig, fordi jo flere brikker, jo flere muligheter. Sortering er viktigere jo større puslespill man jobber med. Bare du sorterer godt, så bør det gå greit.

Jeg gikk også til innkjøp av en puslematte (filt), men jeg likte det heller ikke. Brikkene setter seg fast i filten og kan ikke skyves rundt. Jeg ser at seriøse puslespillere bruker flere brett som de sorterer på og så kan de flytte brettene rundt og legge oppå hverandre for å spare plass.

Det vanskeligste 1000-brikkers puslespillet jeg har gjort er et flyfoto av nærområdet. Det var lite sortering som kunne gjøres, men heldigvis kom det med 1:1 plakat, så jeg la den under puslespillet og matchet bit for bit. 😅 

Dette var gøy å pusle, men krevende (Clementoni Colorboom Whirl). Særlig det gule området tok lang tid.

8005125397792_8_1.jpg?auto=webp&format=p

Jeg kjøpte en puslekoffert, etter tips her inne, med plass til puslespill på opp til 1000 brikker. 

Det er en plate, som IKKE er filt, så du lett kan skyve bitene omkring. Platen kan du ta ut av kofferten om du ønsker, og så lett løfte den oppi når du vil pakke sammen. Så lukker du bare igjen, og har lokk på det så ingen husdyr kan ødelegge. Det er også små rom for sortering (men disse skulle jeg ønske også var løse, så man kunne ta dem utav). 

https://hobbyspesialisten.no/produkt/ravensburgr-puslespill-koffert-1k-bit/

Anonymkode: 36060...53e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 13.1.2025 den 13.33):

Jeg kjøpte en puslekoffert, etter tips her inne, med plass til puslespill på opp til 1000 brikker. 

Det er en plate, som IKKE er filt, så du lett kan skyve bitene omkring. Platen kan du ta ut av kofferten om du ønsker, og så lett løfte den oppi når du vil pakke sammen. Så lukker du bare igjen, og har lokk på det så ingen husdyr kan ødelegge. Det er også små rom for sortering (men disse skulle jeg ønske også var løse, så man kunne ta dem utav). 

https://hobbyspesialisten.no/produkt/ravensburgr-puslespill-koffert-1k-bit/

Anonymkode: 36060...53e

Så lurt. Kunne trengt noe slikt, ja. 😅 Men bare en A2-kartong hadde også funket å legge over for meg siden jeg liker å ha alle brikkene flatt på bordet og ikke i hauger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...